Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wereldreis of iets anders

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wereldreis of iets anders

Stel dat ik een wereldreis wil maken (of wat anders wil proberen) over een periode van twee of drie jaar, wat zijn dan vandaag de beste opties om een kleine zekerheid in te bouwen tegen de tijd dat ik terug aan de slag moet als werknemer?
    Tot eind vorig jaar geen probleem, dan kon je tot vijf jaar loopbaanonderbreking aanvragen. Je bleef dan in orde met de sociale wetgeving en kon onmiddelijk terug aan het werk bij dezelfde werkgever. Een bescheiden vergoeding kreeg je er bovenop.
    Nu met de besparingswoede van de nieuwe regering heeft men deze periode teruggebracht tot maximaal 1 jaar. Wat mij betreft een asociale maatregel, maar daar gaat het hier niet om.
    Wat is de beste optie om een periode van twee of drie jaar te overbruggen? Ontslag vragen en werkloosheid aanvragen zonder werkloosheidsvergoeding zou een mogelijkheid zijn.
    De arbeidsovereenkomst laten opschorten of verlof zonder wedde vragen zou eveneens een oplossing zijn.
    Iemand ervaring met deze materie?

Alvast bedankt!
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Re: Wereldreis of iets anders

Wat bedoel je precies met iets anders? Twee of drie jaar is wel vrij lang en afhankelijk van je eigenlijke werk kan het een groot nadeel zijn als je je zo lang niet van de ontwikkelingen binnen het bedrijf op de hoogte hebt kunnen houden. En als 'iets anders' bijvoorbeeld een studie is die je voor je werk / carrière kunt gebruiken zal het anders vallen dan bijvoorbeeld een zeiltocht rond de wereld. Het type en de grootte van het bedrijf zal ook bepalen hoe makkelijk je bij terugkomst weer te plaatsen bent.

Ik denk dat je het beste eens met je werkgever (of de HR-afdeling als het een groter bedrijf is) kunt gaan praten over de mogelijkheden. Zij weten waarschijnlijk ook hoe het zit met de sociale en fiscale aspecten.

Comment

Wel, ik krijg regelmatig dit soort vragen van medewerkers in het bedrijf. Het gaat zelden over studie ivm werk / carrière binnen dit bedrijf maar eerder mensen die inderdaad een lange reis willen maken, langere tijd willen doorbrengen bij een familielid dat in Canada woont of die bijvoorbeeld een B&B willen opstarten in Italië.
      Daar bestond vroeger een zeker sociaal vangnet voor dat nu sinds 1 januari 2012 sterk werd teruggeschroefd of niet meer kan toegepast worden. Met de HR-afdeling heb ik heel goed contact, maar zij weten ook niet direct een ideale oplossing.
      Overigens spreken we hier wel over de Belgische sociale wetgeving.
      Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Wel, ik krijg regelmatig dit soort vragen van medewerkers in het bedrijf. Het gaat zelden over studie ivm werk / carrière binnen dit bedrijf maar eerder mensen die inderdaad een lange reis willen maken, langere tijd willen doorbrengen bij een familielid dat in Canada woont of die bijvoorbeeld een B&B willen opstarten in Italië.
        Daar bestond vroeger een zeker sociaal vangnet voor dat nu sinds 1 januari 2012 sterk werd teruggeschroefd of niet meer kan toegepast worden. Met de HR-afdeling heb ik heel goed contact, maar zij weten ook niet direct een ideale oplossing.
        Overigens spreken we hier wel over de Belgische sociale wetgeving.
        Ja, dat laatste begrijp ik. Daar weet ik natuurlijk niets van af. Hier is het niet door de overheid geregeld maar meer een afspraak tussen werkgever en -nemer, eventueel door de CAO gestuurd. Sorry, ik denk daarom niet dat je veel aan me hebt in dezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Ja, dat laatste begrijp ik. Daar weet ik natuurlijk niets van af. Hier is het niet door de overheid geregeld maar meer een afspraak tussen werkgever en -nemer, eventueel door de CAO gestuurd. Sorry, ik denk daarom niet dat je veel aan me hebt in dezen.
          Toch bedankt voor je reactie

Willy
          Hombre

Comment

Hombre neem loopbaan onderbreking. Je kan daar 5 jaar van genieten. Ik ken zo verschillende mensen. 1 ervan is na 5 jaar terug uit Thailand. Een ander heeft eerst 3 jaar genomen maar heeft het daarna verlengd met nog eens 2 jaar.

De RVA is een openbare instelling van sociale zekerheid en past het stelsel van de werkloosheidsverzekering en een aantal tewerkstellingsmaatregelen toe. De RVA is ook verantwoordelijk voor het stelsel van loopbaanonderbreking en tijdskrediet.
            Last edited by Bewaker; 21 mei 2012, 11:05. Reden: Toevoegen link
            Canon EOS 90D EFS 18-135

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bewaker Bekijk bericht
              Hombre neem loopbaan onderbreking. Je kan daar 5 jaar van genieten. Ik ken zo verschillende mensen. 1 ervan is na 5 jaar terug uit Thailand. Een ander heeft eerst 3 jaar genomen maar heeft het daarna verlengd met nog eens 2 jaar.

http://www.rva.be/frames/frameset.as...=1&Language=NL
              Zoals ik al schreef is dit van 1 januari 2012 veranderd. Je kan nu maximaal 1 jaar voltijds loopbaanonderbreking nemen, OF 5 jaar 1/5 minder gaan werken. Loopbaanonderbreking is dan ook geen optie meer.
              EDIT: dit is voor de werknemers in bedrijven, de ambtenaren kunnen nog wel genieten van 5 jaar loopbaanonderbreking.

Willy
              Last edited by Hombre; 21 mei 2012, 11:22. Reden: Aanvulling
              Hombre

Comment

Working...
              X