Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weimaraner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Weimaraner

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
    De kweker waar ik mijn Engelse Setters kocht maakte eerst kennis en zocht uit of wij wel een van zijn Setters zouden kunnen kopen.
    Zo kwam er een koper over de vloer die een setter wou kopen en op de vraag of het een reu of een teefje moest zijn antwoorde die man dat het niet uit maakte want dat hij ze toch liet sterlizeren, castreren, die man kreeg uiteraard geen Setter mee van mijn kweker.
    Onze kweker heeft een aantal teven zitten en die laat hij bevruchten door buitenlandse Setters met naam om inteelt te voorkomen, hij heeft elk jaar een paar nestjes, niet meer en ze groeien in het gezin op.
    Vanwaar die uiteraard Sus?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Vraag ik mezelf ook wel af.
      Ik kan begrijpen dat een fokker die met stamboom werkt graag wil dat de baasjes van zijn pups ook shows lopen enz.
      Maar hij moet wel begrijpen dat dit een tijdrovende bezigheid is waar niet iedereen zomaar tijd voor kan vinden en waar ook nog eens heel wat geld inkruipt. Een fokker zou dit als geen ander moeten weten gezien hij het zelf allemaal moet doen als hij wil dat de stamboom over kan gaan op de pups. Geen enkel baasje kan verplicht worden hieraan deel te nemen, evenmin als dat niet alle baasjes te vinden zijn om nestjes te krijgen.

Als dat baasje dan ook nog bv een ander ras van de andere sexe in huis lopen heeft, dan is het een goed punt dat er van sterilisatie/castratie wordt gesproken.
      Of zou die fokker liever hebben dat zijn stamboompup zich achteraf met een ander ras kruist en die mooie stamboom dan helemaal voor de vuilnisbak is?

We hebben hier ook 2 stamboomhonden lopen; geen van beide heeft ooit een ring gezien, zal die ook nooit zien en geen van beide zal ooit nazaten krijgen. Waar komt die "uiteraard" dan op zijn plaats? Nergens.

@ PaulM: zalig hoe je erover praat :-)
      Last edited by Cookie; 11 mei 2012, 18:53.
      En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cookie Bekijk bericht
        Vraag ik mezelf ook wel af.
        Ik kan begrijpen dat een fokker die met stamboom werkt graag wil dat de baasjes van zijn pups ook shows lopen enz.
        Maar hij moet wel begrijpen dat dit een tijdrovende bezigheid is waar ook nog eens heel wat geld inkruipt. Geen enkel baasje kan verplicht worden hieraan deel te nemen, evenmin als dat niet alle baasjes te vinden zijn om nestjes te krijgen.

Als dat baasje dan ook nog bv een ander ras van de andere sexe in huis lopen heeft, dan is het een goed punt dat er van sterilisatie/castratie wordt gesproken.
        Of zou die fokker liever hebben dat zijn stamboompup zich achteraf met een ander ras kruist en die mooie stamboom dan helemaal voor de vuilnisbak is?

We hebben hier ook 2 stamboomhonden lopen; geen van beide heeft ooit een ring gezien, zal die ook nooit zien en geen van beide zal ooit nazaten krijgen. Waar komt die "uiteraard" dan op zijn plaats? Nergens.

@ PaulM: zalig hoe je erover praat :-)
        Ik wil Sus niet aanvallen hoor
        Hij zegt dat met de beste intenties.

Maar als een hond zijn gans leven moet rondlopen als het een reu is en inclusief zijn volledige intacte apparatuur...zonder ooit maar één keer te paren.
        (het moet zo niet zijn maar wel als je de hond onder controle willen houden)

Dat is alleen weggelegd voor katholieke geestelijken, die kunnen dat volhouden.
        Maar ik denk dat ik de bal hier volledig missla
        bron > de media
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Het is allerminst ook mijn bedoeling Sus aan te vallen
          Ik vind het eerder een nogal categorieke instelling van de fokker.
          Hij zal er wel een voor hem logische verklaring voor hebben, maar zo, zonder het fijne ervan te weten, geeft het mij een beetje de indruk van "je mag een pup meenemen, je mag hem/haar betalen, je mag er volledig verantwoordelijk voor zijn...maar ik bepaal wat je ermee doet". Nou, zo zijn we niet getrouwd, mijnheer of mevrouw de fokker.

En of het om een reu gaat of om een teefje, dat is gelijklopend hoor. Niet enkel reuen worden gek van de hormonale huishouding. Ook teefjes hebben hier serieuze last mee. Denk maar aan schijnzwangerschappen door het niet steriliseren.

Maar enkele situaties verantwoorden het niet laten helpen van een hond wanneer er niet mee gefokt wordt/zal worden.

Comment

Het is allerminst ook mijn bedoeling Sus aan te vallen
            Ik vind het eerder een nogal categorieke instelling van de fokker.
            Hij zal er wel een voor hem logische verklaring voor hebben, maar zo, zonder het fijne ervan te weten, geeft het mij een beetje de indruk van "je mag een pup meenemen, je mag hem/haar betalen, je mag er volledig verantwoordelijk voor zijn...maar ik bepaal wat je ermee doet". Nou, zo zijn we niet getrouwd, mijnheer of mevrouw de fokker.

En of het om een reu gaat of om een teefje, dat is gelijklopend hoor. Niet enkel reuen worden gek van de hormonale huishouding. Ook teefjes hebben hier serieuze last mee. Denk maar aan schijnzwangerschappen door het niet steriliseren.

Maar enkele situaties verantwoorden het niet laten helpen van een hond wanneer er niet mee gefokt wordt/zal worden.
            Kan volgen

"If only they could talk"
            (de beestjes he Cookie)
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Ik denk omdat een reu meestal een meer straffe hand vraagt dan een teefje.
              Haantjesgedrag maar dan bij een hond.
              Het baasje van een reu moet meer z'n mannetje staan en dat moet je kunnen en willen.
              En dan spreek ik over een verschil binnen een ras en niet tussen verschillende rassen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                Ik denk omdat een reu meestal een meer straffe hand vraagt dan een teefje.
                Haantjesgedrag maar dan bij een hond.
                Het baasje van een reu moet meer z'n mannetje staan en dat moet je kunnen en willen.
                En dan spreek ik over een verschil binnen een ras en niet tussen verschillende rassen.
                Zelfs een dwergpincher kan de baas zijn van een aantal honden
                Waar ligt het dan aan?
                De eigenaar of de honden?
                (Bij de kwestie dus van een hond onder controle te hebben

Je hebt gelijk met dat "willen", en ook geduld hebben, zelf niet gefrustreerd geraken en
                kalm maar assertief blijven
                ================================================== =======================
                Gisterenavond zag ik mijn oudere buurman zijn bulldog letterlijk binnen slepen
                Met zijn poep over het gras Niet de buurman he.
                (Ik had dat moeten filmen).
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Zelfs een dwergpincher kan de baas zijn van een aantal honden
                  Waar ligt het dan aan?
                  De eigenaar of de honden?
                  (Bij de kwestie dus van een hond onder controle te hebben

Je hebt gelijk met dat "willen", en ook geduld hebben, zelf niet gefrustreerd geraken en
                  kalm maar assertief blijven
                  ================================================== =======================
                  Gisterenavond zag ik mijn oudere buurman zijn bulldog letterlijk binnen slepen
                  Met zijn poep over het gras Niet de buurman he.
                  (Ik had dat moeten filmen).
                  Daarom schrijf ik ook 'meestal' en spreek ik over een verschil binnen een ras en niet tussen de rassen.

Als ik ooit een hond zou aanschaffen dan zou ik beter geen reu kunnen nemen omdat ik het lastig vind om streng te zijn tegen een puppy en jonge hond.
                  Zou ik dan voor een teefje kiezen heb ik het iets makkelijker. Het ras speelt natuurlijk ook een rol.
                  Zeer zeker zou ik naar puppycursus moeten, waarschijnlijk meer voor mezelf dan voor de hond.
                  Te lief zijn is ook niet goed maar ik smelt als was bij puppy's en jonge honden.
                  Last edited by heaucheneaudt; 11 mei 2012, 19:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                    Daarom schrijf ik ook 'meestal' en spreek ik over een verschil binnen een ras en niet tussen de rassen.

Als ik ooit een hond zou aanschaffen dan zou ik beter geen reu kunnen nemen omdat ik het lastig vind om streng te zijn tegen een puppy en jonge hond.
                    Zou ik dan voor een teefje kiezen heb ik het iets makkelijker. Het ras speelt natuurlijk ook een rol.
                    Zeer zeker zou ik naar puppycursus moeten, waarschijnlijk meer voor mezelf dan voor de hond.
                    Te lief zijn is ook niet goed maar ik smelt als was bij puppy's en jonge honden.
                    Je bent eerlijk: goed begin
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Het geslacht heeft hier niet veel mee te maken.
                      Als een hond voelt dat zijn baasje geen leiding neemt, dan neemt hij het over. Of het nu om een teefje of om een reu gaat maakt niet uit.

En je zou best nog eens kunnen opkijken van teefjes. Reutjes onder elkaar domineren elkaar, continue. Steeds weer opnieuw probeert diegene die lager staat even of hij hogerop de ladder kan komen. Elk moment van zwakte van de dominante wordt gretig aangenomen door de onderdanige. Wanneer men stabiele honden heeft hoeft men als baas hier niet tussen te komen. Ze zullen zelf wel stoppen ten gepasten tijde. Als je al eens wil tussenkomen, dan is het eerder om jouw positie als "ware leider" naar hen toe te bevestigen.

Teefjes, dat kan een ander verhaal worden. Teefjes worden over het algemeen quasi gelijktijdig loops. Een moment waarin de concurrentiestrijd van start gaat.
                      Het enige wat elk teefje wil is een sterke reu die hen nageslacht kan garanderen.
                      Het zou dan niet de eerste keer zijn dat er een gevecht ontstaat tussen de teefjes en als daar een baasje bijstaat die niet stevig in zijn/haar schoenen staat, dan gebeurt het al wel eens dat het fataal afloopt voor de zwakste van de teefjes.

Comment

Laten we zeggen over het algemeen opgewonden - dominant!
                        Houden inderdaad wel van beweging!

mijn exemplaar

newbieDSLR
                        vroeger nog analoog, sinds kort met DSLR
                        Nikon D3100 + D7000 / 35f1,8 / 70-300VR / Tamron 28-75f2,8 / Tokina 116f2,8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Sven, ik hoop dat je hier niet over één nacht ijs gaat, al twijfel ik er niet zo direct aan, jou kennende.
                          Maar toch.., aangezien ik vermoed dat het jou eerste hond zal zijn. Vergeet vooral niet dat het hier om een jachthond gaat met het daarbij horende instinct en dus van nature graag buiten loopt.
                          Het is onze eerste hond na een periode van 10 jaar gemis
                          Toen ik klein was hebben we altijd een hond gehad (type boxer of labrador)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            De viszla bv zit ook in de lift
                            Vooral mijn vader neigt nogal naar dit ras ...

Comment

Nu, wat de keuze van Sven betreft: nergens heeft hij vermeld dat hij "een gezelschapshond" zoekt. Vanwaar plots deze stelling in dit topic is gekomen is me een raadsel.
                              Elke hond is in zekere mate een gezelschaphond, maar mijn vader en ik zijn vrij actieve mensen. Wandelingen in de natuur, fiets tochten en zelfs paardrijden in de natuur behoren tot de toekomst van onze hond.

Het is duidelijk dat Sven gericht zoekt. Hij weet perfect de weg te vinden naar een geschikte fokker, hij stelt zich niet tevreden met de eerste goede fokker die hij tegenkomt en wil zeker weten dat de fokker het puur en alleen doet omwille van de rasverbetering en niet zomaar aan rasvermeerdering doet.
                              Ik zoek inderdaad gericht en vond de uitspraak van de fokker eigenlijk wel treffend: "Ik ben niet tevreden met goed, als ik het beste kan krijgen!"

Ik ken Sven niet zoals jullie hem kennen, maar als ik zijn gedachtengang zie, dan kan ik sterk vermoeden dat hij wel degelijk bewust voor dit ras heeft gekozen en weet wat een hond van het ras nodig heeft om als een gelukkige, zelfzekere en stabiele hond door het leven te gaan.
                              Geloof me, er is hier op het forum geen 5 man die me door-en-door kent

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door newbieDSLR Bekijk bericht
                                mijn exemplaar
                                Hey, Eindelijk een eigenaar die er zelf ééntje heeft
                                Welke bloedlijn heb je? Amerikaanse, Canadese, Franse of een mix?
                                Wat ik jouw persoonlijke ervaring met dit ras?
                                Heb je de pup gekocht in Belgie? Zoja, welke fokker als ik vragen mag?

Als je liever per mail antwoord, doe gerust.

Sven

PS mooie foto

Comment

Working...
                                X