Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: SEPA domiciliering

    Oorspronkelijk geplaatst door Febelfin Bekijk bericht
    Beste,

    Febelfin heeft nogmaals contact opgenomen met de betrokken bank.
    Zij zal dit rechtzetten en u persoonlijk contacteren.

    Febelfin
    Waarom wordt de bank hierin betrokken, als die SEPA domiciliëring opgestart en beheerd wordt door de leverancier ?
    De leverancier start die SEPA (en dat gebeurt zelfs zonder dat zijn klant hierin gekend wordt : want deze heeft niets getekend), dus moet de leverancier deze ook terug stopzetten en verwijderen.
    Al de rest is gezever in pakskes...

    De bank kan niets doen (wat wel kon met de belgische domiciliëring, want deze werden beheerd door de bank). Waarom Electrabel weigert om zijn werk te doen (want deze beheert die SEPA's) mogen ze ook wel eens uitleggen.

    Dus SEPA dient om de klant te beschermen, maar een simpele vraag om zo'n domiciliëring te wissen kan niet. Vreemde vorm van bescherming... Je zou bijna beginnen denken dat jullie jullie eigen regels niet kennen.
    Last edited by polleke_cgc; 23 mei 2012, 16:42.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #47
      Re: SEPA domiciliering

      Oorspronkelijk geplaatst door Febelfin Bekijk bericht
      Beste,

      Febelfin heeft nogmaals contact opgenomen met de betrokken bank.
      Zij zal dit rechtzetten en u persoonlijk contacteren.

      Febelfin
      Dit moet niet in orde gebracht worden voor één klant maar voor iedereen die in een dergelijke situatie zit.

      Het is NIET normaal dat :
      1) Een SEPA domiciliëring eenzijdig kan gestart worden zonder akkoord van de klant.
      2) De klant niet de SEPA domiciliëring kan stopzetten op zijn eigen rekening.
      3) De bank de klant niet kan helpen bij de herroeping van een domiciliëring.
      4) Op een SEPA domiciliëring geen maximum bedrag kan gezet worden door de klant.
      5) Elkeen afzonderlijk een dergelijke procedure moet doorlopen om van een overbodige domiciliëring verlost te geraken.

      Het lijkt misschien allemaal wat simpel met een dergelijke reactie van uwentwege maar in realiteit is dit niet zomaar waar.
      Vindt u het niet triestig dat een klant er na 4 maand niet in slaagt een domiciliëring te stoppen (niet blokkeren maar verwijderen)?
      Ook ik wil mijn domiciliëring verwijderd zien, Electrabel heeft naar eigen zeggen ook al het nodige gedaan om deze te stoppen maar niets helpt.
      ING met domiciliëringsnummer N000001095595.

      Update : Net naar de bank (hoofdkantoor ING) gebeld en daar te horen gekregen dat SEPA domiciliëringen niet verwijderd mogen worden maar enkel geblokkeerd en volgens een Europese norm verplicht in uw elektronisch bankieren moet blijven staan gedurende ruime tijd.
      Eveneens te horen gekregen dat het instellen van een limietbedrag eveneens niet toegelaten is volgens de nieuwe norm en dat de enige mogelijkheid om een betaling te betwisten het terugvorderen van het bedrag is.

      Dus als u voor Rene het nodige zou kunnen doen om deze domiciliëring te "verwijderen", dan gaat u de Europese regels overtreden?
      Ik veronderstel dat het ook gewoon blokkeren zal worden maar wel bestaande.
      Last edited by VerSeg; 23 mei 2012, 13:13.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #48
        Re: SEPA domiciliering

        Hieronder het antwoord van mijn bank...

        Het is gewoon een bevestiging van het verhaal.

        Beste



        Het grote verschil tussen de Sepa domiciliëring en de vroegere klassieke domiciliëring is dat voor het aanmaken of het schrappen geen tussenkomst meer nodig is van de bank. U kan dus wel nog degelijk op eigen initiatief een domiciliëring annuleren, u moet daarvoor evenwel contact opnemen met de leverancier en niet meer zoals vroeger met uw bankkantoor. Momenteel zijn de bedrijven die met dit nieuwe systeem reeds werken eerder beperkt, maar na verloop van tijd zal iedereen overschakelen op het sepa systeem.



        Meer info kan u terugvinden op volgende website: www.sepabelgium.be

        Comment


        • #49
          Re: SEPA domiciliering

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Dit moet niet in orde gebracht worden voor één klant maar voor iedereen die in een dergelijke situatie zit.

          Het is NIET normaal dat :
          1) Een SEPA domiciliëring eenzijdig kan gestart worden zonder akkoord van de klant.
          2) De klant niet de SEPA domiciliëring kan stopzetten op zijn eigen rekening.
          3) De bank de klant niet kan helpen bij de herroeping van een domiciliëring.
          4) Op een SEPA domiciliëring geen maximum bedrag kan gezet worden door de klant.
          5) Elkeen afzonderlijk een dergelijke procedure moet doorlopen om van een overbodige domiciliëring verlost te geraken.
          Ik volg hier de opmerkingen van VerSeg. Welke Europese politicus heeft dit kunnen laten passeren?

          Willy
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #50
            Re: SEPA domiciliering

            Open gewoon een nieuwe rekening en laat ze hun sepia-kool zelf opstoven.
            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
            Flickr____No place to be

            Comment


            • #51
              Re: SEPA domiciliering

              En na het antwoord hierboven heb ik mijn bank toch even gebeld.
              Blijkbaar kan het agentschap wel een mandaat annuleren!

              Comment


              • #52
                Re: SEPA domiciliering

                Ik heb zojuist, samen met mijn vrouw alle domiciliëringen stopgezet.
                Alleen die van de CM (ziekenkas) heb ik laten staan.
                Ik heb wel doorlopende opdrachten in de plaats gebruikt. Als de bedragen worden geïndexeerd hoor ik het wel.

                BASTA...

                Comment


                • #53
                  Re: SEPA domiciliering

                  Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                  Open gewoon een nieuwe rekening en laat ze hun sepia-kool zelf opstoven.
                  Welke zin heeft dit?
                  Je kan toch moeilijk van rekening veranderen telkens je ergens een leverancier opzegt?

                  Tegen 2014 willen ze al de domiciliëringen als SEPA, dus wordt het voor alle leveranciers hetzelfde.
                  Een SEPA wordt door de leverancier opgestart en niet door de klant, dus zelfs zonder domiciliëring van uw kant zou de leverancier er een kunnen starten (wat nu al gebeurd is door Electrabel).

                  Het enige resonabele dat mogelijk is ... een aanpassing van het systeem zodat de klant terug meester is over zijn rekening en niet de leverancier.
                  Maar ik denk dat de banken binnekort het gezaag van de klanten wel beu zal worden en wel zelf gaan smeken voor een oplossing.
                  Ik durf ervan uitgaan (hoop het toch) dat de hele situatie met SEPA nog niet op punt staat en dat er nog wel correcties zullen komen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #54
                    Re: SEPA domiciliering

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    En na het antwoord hierboven heb ik mijn bank toch even gebeld.
                    Blijkbaar kan het agentschap wel een mandaat annuleren!
                    Heb je ook daadwerkelijk geprobeerd een SEPA domiciliëring te laten schrappen en gezien dat het effectief verdwenen is uit uw gegevens?

                    Zoals reeds gemeld vandaag met de hoofdzetel van ING gebeld en daar bevestigen ze dat het onmogelijk is om direct volledig te schrappen, ook het kantoor kan dit niet doen zeggen ze.
                    Het kantoor kan de aanvraag doorsturen maar het zal op de hoofdzetel enkel verwerkt worden als een blokkering en niet als een schrapping.

                    Nu ja, als er een bank is dat dit wel geregeld krijgt verneem ik het graag ... kan ik nog eens een voorbeeld aanhalen om achter hun gat te zitten.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #55
                      Re: SEPA domiciliering

                      Een doordenkertje:

                      Moesten we eens het lef hebben om Electrabel voor de handelsrechtbank te slepen, en eisen dat ze wegens onwettig veranderen van een bestaand contract in een totaal ander met veel slechtere voorwaarden voor de klant (zonder enige kennisgeving), alle bedragen die ze via die SEPA hebben geïnd moeten terugstorten.
                      Daarna zullen we ze wel terugstorten als het ons uitkomt.

                      Ik denk als je dit aan een serieuze rechter voorlegt dat ze "hangen".
                      Maar ik ga me de moeite heus wel besparen, tenzij er een massabeweging in die zin zou komen.

                      Dit staat trouwens in de infobrochure van de overheid:

                      4. Overgang lopende domiciliëring DOM’80 naar Europese domiciliëring
                      Een ander punt over domiciliëring is dat “SEPA” voorziet dat – op termijn – alle verschillende nationale varianten van domiciliëring zullen verdwijnen en dat er zal worden overgeschakeld naar de “Europese domiciliëring” (of de “SEPA- Direct Debit”)
                      66
                      .
                      Dit betekent o.a. dat de huidige domiciliëringsmandaten “DOM80” wordt overgedragen door de bank van de schuldenaar aan de schuldeiser, via de bank van de schuldeiser.
                      Het is niet nodig om een volledig nieuw mandaat te ondertekenen, maar wel is vereist dat de gebruiker minstens twee maanden voor de toepassing van de wijzigingen
                      individueel op de hoogte wordt gebracht van zijn nieuwe rechten en plichten en de
                      gebruiker uitdrukkelijk de mogelijkheid wordt gegeven om de domiciliëring te beeindigen


                      67

                      In feite kunnen dus alle SEPA klanten die nooit vooraf ingelicht zijn door het bedrijf die omgeschakeld heeft, gewoon eisen dat die omschakeling teruggedraaid wordt naar Belgisch model en dat alle onwettig geïnde sommen worden teruggestort.
                      .
                      Last edited by nete; 23 mei 2012, 23:58.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #56
                        Re: SEPA domiciliering

                        Duidelijk dus dat ze ons op de hoogte moesten brengen, hetgeen ze niet gedaan hebben.
                        Heb je een link naar deze info?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: SEPA domiciliering

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Duidelijk dus dat ze ons op de hoogte moesten brengen, hetgeen ze niet gedaan hebben.
                          Heb je een link naar deze info?
                          http://economie.fgov.be/nl/binaries/...325-128429.pdf op pagina 26

                          Helaas staat er niet exact wie moet verwittigen en toestemming vragen: de schuldeiser of je eigen bank.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #58
                            Re: SEPA domiciliering

                            Nog eens gechat met electrabel en daar vertelt men doodleuk dat men de klanten geen brieven gestuurd heeft OMDAT ER NIKS WIJZIGDE bij de overgang naar SEPA.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #59
                              Re: SEPA domiciliering

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Nog eens gechat met electrabel en daar vertelt men doodleuk dat men de klanten geen brieven gestuurd heeft OMDAT ER NIKS WIJZIGDE bij de overgang naar SEPA.
                              Neem nu nog dat ze zelf in die veronderstelling waren ... de regels schrijven toch voor dat de klant minstens 2 maand vooraf moet verwittigd worden?
                              Dat er nu iets verandert of niet ... iets laten weten is toch een minimum?
                              Trouwens zou uw eigen bank ook een berichtje in de rekeninginfo mogen zetten dat er iets aangepast werd.
                              Volgens mij zijn de banken nog eerder schuldig dan Electrabel ... banken moeten de regels kennen en zouden dus moeten weten dat de klant op de hoogte gebracht werd en ze zouden dit op zijn minst mogen controleren.
                              Maar ja ... blijkbaar kent niemand iets van die nieuwe regels want ze floepen er allemaal iets anders uit.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: SEPA domiciliering

                                Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                                Open gewoon een nieuwe rekening en laat ze hun sepia-kool zelf opstoven.
                                Lijkt me de meest zinnige opmerking hier voor de personen die niet meer met domiciliëring wensen te werken. Gewoon alle lopende domiciliëringen stop laten zetten en dan uw rekening opzeggen bij de bank.

                                Comment

                                Working...
                                X