Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: SEPA domiciliering

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Wat me eigenlijk nog het meest verbaast:
    Om mijn leeftijdsgenoten te verwittigen van die SEPA dreiging heb ik het ook gepost op Seniorennet. Terwijl hier de meeste mensen toch schrijven "dit is niet normaal" reageren de meesten daar in de zin van "als het geblokkeerd is kan er toch niks gebeuren".
    Ik had eerder het omgekeerde verwacht.
    Dat is toch overal zo?
    Ook hier zijn er al veel topics gestart geweest door mensen die ergens mee zitten maar in plaats van begrip te krijgen worden ze afgemaakt.
    Het is vaak zo dat zolang ze er zelf geen last van hebben er niets fout is maar de dag dat ze zelf eens iets meemaken moet de wereld aan hun voeten liggen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #32
      Re: SEPA domiciliering

      Ik ben tot nu toe toch aangenaam verrast:

      Na het verlengd weekend heb ik al voor 10 uur een mail gekregen van TestAankoop, niettegenstaande ik op dit moment geen lid ben:


      Wat de internationale domiciliëringen betreft, kan er zich inderdaad een probleem voordoen, waarbij niet de bank, doch wel de schuldeiser rechtstreeks de domiciliëring dient te schrappen.

      Wij bekijken deze problematiek, en komen op dit dossier terug.


      Rond 10 uur een telefoontje van Febelfin met de vraag of ze met mijn goedkeuring stappen mogen ondernemen om dit kluwen, waar geen kat haar jongen nog in vind, proberen te ontwarren.

      Ik ben dus in blijde verwachting.
      Mijn schoondochter ook, maar da's een andere soort "verwachting"
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #33
        Re: SEPA domiciliering

        Febelfin gaat u helpen ... straf want laat nu juist Febelfin de organisatie zijn die de banknormen mee opstelt en de banken bijstaat.
        Maar laat ons hopen dat ook het belang van de consument eens verdedigd kan worden.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #34
          Re: SEPA domiciliering

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Febelfin gaat u helpen ... straf want laat nu juist Febelfin de organisatie zijn die de banknormen mee opstelt en de banken bijstaat.
          Maar laat ons hopen dat ook het belang van de consument eens verdedigd kan worden.
          Tja, ik vrees wel dat zij zich zullen beperken tot het oplossen van mijn probleem.
          Misschien ook eens een mail sturen Verseg.

          Op Spaargids begint men zich ook stilaan te roeren: http://www.spaargids.be/forum/opgele...1.html#p119642
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #35
            Re: SEPA domiciliering

            Waauw, nu ook Peters&Pichal aan de lijn, gaan het één dezer dagen eventjes op antenne brengen.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #36
              Re: SEPA domiciliering

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Waauw, nu ook Peters&Pichal aan de lijn, gaan het één dezer dagen eventjes op antenne brengen.
              VANDAAG ergens tussen 9 en 11 uur op Peeters & Pichal, Radio1

              Willy
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #37
                Re: SEPA domiciliering

                Nete's bijdrage aan Peeters & Pichal kan je herbeluisteren via deze link. Uitstekende reportage, Nete
                En natuurlijk blijft de woordvoerster van de banken netjes rond de pot draaien


                Willy
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #38
                  Re: SEPA domiciliering

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Nete's bijdrage aan Peeters & Pichal kan je herbeluisteren via deze link. Uitstekende reportage, Nete
                  En natuurlijk blijft de woordvoerster van de banken netjes rond de pot draaien
                  Willy
                  Ongelofelijk hoe die madam van febelfin uit haar nek blijft kletsen!! Als een "contract" wordt opgezegd tussen twee partijen wat moet er dan een "gedesactiveerde" domiciliering blijven staan op de rekening van de "schuldenaar"? Dit is pure burocratie op z'n smalst. Als ik dus een "domicilieringsfanaat" ben dan sleep ik na een aantal jaren een tof redundant lijstje flurken mee die, als het fout loopt, zich nog een kunnen bedienen uit mijn schamele vleespot? Als de Europese "denktank" het niet verder schopt dan dit soort onzin mogen ze daar van mij een dikke streep onder trekken ...
                  het Numerus stultorum wordt werkelijk meer dan infinitum deez dagen!

                  Comment


                  • #39
                    Re: SEPA domiciliering

                    Prima gedaan, Nete

                    Zelf ben ik altijd heel voorzichtig geweest met domicilieringen.
                    Ooit een klant gehad die zich inschreef bij een obscuur huwelijksbureau en er een domiciliering tekende. Drie maanden later (nadat hij het lidmaatschap opzegde) vlogen de bedragen van z'n rekening af.
                    Nu ik hoor dat zonder boe of bah gewone dom's worden omgezet in Sepa's zet ik ze allemaal stop.

                    Comment


                    • #40
                      Re: SEPA domiciliering

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      En natuurlijk blijft de woordvoerster van de banken netjes rond de pot draaien
                      "Wij hebben geen weet van weinig klachten" Of versta ik dat nou fout?

                      Kun je in BE niet gewoon je rekening voor een bepaalde leverancier laten blokkeren? Dat ben je toch van het probleem af, ook al wekken ze zo'n oude, geschorste domiciliering weer tot leven?

                      Comment


                      • #41
                        Re: SEPA domiciliering

                        Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                        Nu ik hoor dat zonder boe of bah gewone dom's worden omgezet in Sepa's zet ik ze allemaal stop.
                        Het probleem zou mogelijks nog groter kunnen zijn dan dit.
                        Volgens de info van de bank gaat een Europese domiciliëring uit van de schuldeiser, met andere woorden kan een schuldeiser eens hij uw rekening kent (met dezelfde naam van rekeninghouder als op het contract bij hem) zelf een domiciliëring openen.
                        Mits ze nu al een SEPA kunnen starten zonder uw toelating blijkt dit toch al deels te kloppen.
                        Ik mag hopen dat ze hier iets kunnen aan doen en de regels wat duidelijker maken voor iedereen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: SEPA domiciliering

                          Even updaten: zeven uur nadat ene mevr. Renders van Febelfin in Peeters&Pichal kwam verkondigen dat ik, vanmorgen dus, gerust eens mocht gaan kijken op mijn PC banking, het mandaat zou geschorst of geblokkeerd staan.

                          Dat was dan ook het enige zinnige woord dat uit haar mond kwam, voor de rest zat ze te wauwelen over hoe goed de bescherming van de klant wel was in het SEPA systeem, voor het geval er foutieve dingen zouden gebeuren. Geen woord over de vraag waarom zo'n onding niet WEG kan.

                          Nu, om kwart over vijf nog eens gekeken en mandaat staat nog altijd lekker actief !!!

                          Ze broebelt dus niet alleen maar wat, ze kan ook beloftes die ze maakt niet eens waarmaken.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #43
                            Re: SEPA domiciliering

                            Bij de overgang van Nuon naar Luminus had ik onmiddelijk problemen.
                            Ik moest bij twee leveranciers betalen...WTF
                            Die staat al 'n tijdje op non actief en betaal gewoon met memo datum als ik de electronische factuur binnen krijg.

                            Telenet heb ik gisteren op non actief gezet.
                            Nu heb ik nog de CM Mutualiteiten en autoverzekering op domiciliëring. die laatste gaan ook verdwijnen.

                            Comment


                            • #44
                              Re: SEPA domiciliering

                              Hallucinant eigenlijk, niet te geloven, zopas nog eens gechat met Electrabel, hierbij het relaas:

                              Geachte,

                              Electrabel heeft eigenhandig van mijn Belgische domiciliering een SEPA domiciliering gemaakt. Ik heb NOOIT hiervoor documenten kunnen/mogen invullen.
                              Ik ben sinds april geen klant meer bij Electrabel, eindafrekening is gemaakt en betaald.
                              Nog steeds staat bij mijn PC banking het SEPA mandaat nog steeds actief.
                              Ik eis bij deze dat Electrabel onmiddellijk zorgt dat dit SEPA mandaat verdwijnt (dus niet enkel blokkeren of zo). Het gaat over klantnummer 2 150 308 125.

                              Via deze link kan u zien op slide nr 17 dat de klant zo'n mandaat kan laten annuleren.
                              Ik heb trouwens NOOIT zo'n groen formulier aangeboden gekregen om een SEPA mandaat te starten. Electrabel neemt hier dus een loopje met de SEPA reglementering.
                              Op de site van VRT radio 1 kan u een interview beluisteren over deze materie en de reacties daarop lezen.
                              System: Connectie gelukt.
                              System: Plaatsing in wachtrij. Even geduld.
                              System: Een ogenblik. Een van onze medewerkers zal je zo dadelijk helpen.
                              System: http://www.electrabel.be
                              System: Een van onze medewerkers zal je zo dadelijk helpen.
                              System: Welkom bij de Electrabel chat.
                              Dorothea: Goeiedag, met wie chat ik?
                              Rene Bervoets: u kan de reeds verzonden tekst lezen ?
                              Rene Bervoets: anders kopieer ik hem nog even
                              Dorothea: Dat is vriendelijk maar heb deze wel doorgekregen. Met wie chat ik nu?
                              Rene Bervoets: Rene Bervoets
                              Dorothea: Volgens onze gegevens is je domiciliëring bij Electrabel geannuleerd.
                              Dorothea: Sinds 8 mei 2012.
                              Rene Bervoets: ze staat op mijn PC banking nog altijd als "actief mandaat". Gelieve dus de nodige stappen te ondernemen om dat te laten verdwijnen. Betreft PC banking Argenta, zij beweren dat ze die melding zelf niet wegkrijgen.
                              Dorothea: Inderdaad, bij SEPA dient de schuldeiser dit te annuleren. Een ogenblik, ik kijk het na waarom dit nog niet is doorgegeven is aan de bank.
                              Rene Bervoets: Ik bedoel dus ook niet het mandaat "blokkeren" maar "annuleren", het staat daar nu totaal nutteloos te staan
                              Dorothea: Een ogenblik alsjeblieft Rene.
                              Rene Bervoets:
                              Dorothea: Rene, ik zal voor jou naar de bevoegde persoon bellen om hier een correcte info over te krijgen. Is dit goed voor jou? Heb je even tijd?
                              Rene Bervoets: Ikheb even tijd
                              Rene Bervoets: die persoon kan me tot ongeveer half elf ook bereiken op 09-3558401
                              Rene Bervoets: indien hij/zij dat praktischer vindt, en dan komt u vrij voor andere klanten
                              Dorothea: Rene, ik heb met de bevoegde persoon gebeld. SEPA is in het leven geroepen om de consument beter te beschermen. Daarom dat wij rechtstreeks een klant-schuldeiser relatie hebben en de bank slechts fungeert als tussenpersoon voor de betaling. In ons dossier is uw domiciliëring geannuleerd en is het onmogelijk om deze terug te activeren. Wij dienen een nieuw mandaat op temaken en door jou te laten tekenen. Dan wordt er een nieuwe domiciliëring opgemaakt.
                              Dorothea: Waarom dit nog op je PC banking staat kan ook deze persoon geen antwoord weten want wij zijn niet bevoegd om hierin tussen te komen.
                              Dorothea: Wat wij je aanraden is de bank vragen contact met ons op te nemen voor bevestiging. Je dient je heus geen zorgen te maken, het is voor ons onmogelijk om nog te domiciliëren.
                              Rene Bervoets: Niet akkoord. Ik heb NOOIT een document getekend om de huidige SEPA te activeren, dat heeft Electrabel ZELF gedaan. Dus Electrabel is gewoon in staat om willekeurig SEPA mandaten aan te maken, ze moeten dan ook maar de zaak kunnen terugdraaien.
                              Ik EIS dat Electrabel contact opneemt met Argenta om dit te annuleren, het betreft het mandaat N000000126846.
                              Rene Bervoets: Indien Electrabel blijft weigeren dit te ANNULEREN bij mijn bank zie ik mij genoodzaakt klacht neer te leggen
                              Rene Bervoets: Ik wil niet jarenlang staan kijken op een melding dat er een "actief mandaat" is met een bedrijf waar ik geen klant meer ben.
                              Rene Bervoets: En als er latent iets blijft hangen dan is er natuurlijk kans dat vroeg of laat door een "menselijke" of computerfout de zaak terug actief wordt bij Electrabel.
                              Dorothea: Wij hebben geen toegang tot je PC banking Rene, dit is een bevoegdheid voor de bank. Uiteraard heb je alle recht om een klacht neer te leggen.
                              Rene Bervoets: Dan nemen jullie kontakt op met de bank, zo simpel is dat toch. Je schrijft zelf dat mijn bank het niet kan annuleren, dus moet degene die ten onrechte trouwens, een SEPA mandaat opmaakt zonder vragen ook het nodige doen om het stop te zetten. En met stopzetten bedoel ik VERWIJDEREN, zo moeilijk is dat toch allemaal niet. Waarom belt de "bevoegde" persoon mij niet eens op ? Omdat hij met zijn mond vol tanden zal staan ?
                              Rene Bervoets: Wij hebben geen toegang tot je PC banking Rene,
                              Dorothea: Rene, ik wil je met veel plezier helpen maar ik wens niet dat je mij op een onrespectvolle manier aanspreekt.
                              Rene Bervoets: Dat laatste is een goeie, je hebt wel toegang om ze op te starten, maar niet om ze te liquideren
                              Dorothea: Ik denk dat we hier de chat kunnen beëindigen want dit gesprek leidt tot niets.
                              Rene Bervoets: Waar heb ik u onrespectvol aangesproken ? Ik spreek misschien Electrabel een beetje bitsig aan, u zeker niet, u doet wat u kan
                              Dorothea: Bij ons is de domiciliëring geannuleerd, wij kunnen deze niet terug opstarten. U bent trouwens geen klant meer bij Electrabel. Ik raad je nogmaals aan om contact op te nemen met je bank hierover. Ik wens je nog een prettige dag toe.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • #45
                                Re: SEPA domiciliering

                                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Even updaten: zeven uur nadat ene mevr. Renders van Febelfin in Peeters&Pichal kwam verkondigen dat ik, vanmorgen dus, gerust eens mocht gaan kijken op mijn PC banking, het mandaat zou geschorst of geblokkeerd staan.

                                Dat was dan ook het enige zinnige woord dat uit haar mond kwam, voor de rest zat ze te wauwelen over hoe goed de bescherming van de klant wel was in het SEPA systeem, voor het geval er foutieve dingen zouden gebeuren. Geen woord over de vraag waarom zo'n onding niet WEG kan.

                                Nu, om kwart over vijf nog eens gekeken en mandaat staat nog altijd lekker actief !!!

                                Ze broebelt dus niet alleen maar wat, ze kan ook beloftes die ze maakt niet eens waarmaken.
                                Beste,

                                Febelfin heeft nogmaals contact opgenomen met de betrokken bank.
                                Zij zal dit rechtzetten en u persoonlijk contacteren.

                                Febelfin

                                Comment

                                Working...
                                X