Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: SEPA domiciliering

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Als jij door rood rijdt, dan krijg je een boete, als je dat twee keer doet dan krijg je een rijverbod.

    Als een bedrijf hierop betrapt wordt krijgen ze een sanctie opgelegd, als ze dat meermaals doen worden ze geschrapt uit de mogelijkheid om domiciliëringen aan te maken.

    Als een bedrijf een domiciliëring aanmaakt zonder uw toelating en je maakt er melding van aan je bank, dan moet de bank uw domiciliëring ongedaan maken, zo staat het ook in de reglementering

    Er is inderdaad maar één conclusie mogelijk ... je geeft alles een draai om het er zo slecht mogelijk te laten uitzien en leest maar een deel van de reglementering.
    Misbruik door leveranciers wordt wel degelijk gestraft ... maar ja, je moet er inderdaad aangifte van doen want anders kan men dat ook moeilijk weten.

    Wel akkoord dat het beter zou zijn mocht je zelf domiciliëringen kunnen aanmaken via je bank of banksoftware en alles in handen hebben, dat valt niet te betwijfelen ... maar dat wil niet zeggen dat de andere manier een vrijgeleide is voor alle misbruikers.
    Ben je van werk veranderd en werk je intussen voor Febelfin ? Want ik lees nu precies wat de zegsvrouw van Febelfin in mei 2012 kwam uitkramen tegen Annemie Peeters in het radioprogramma. Op de vragen van Annemie antwoordde ze totaal niet.

    En het is volgens mij (en meer en meer anderen) juist WEL een vrijgeleide: ze doen maar en het "slachtoffer" mag hopen dat men zo goed wil zijn om alles terug te draaien. En het "slachtoffer" zal in het beste geval mooi 3 jaar mogen aankijken tegen een "opgeschort" mandaat in zijn banksoftware.

    Wat voor sancties krijgen die bedrijven ? Een vermanende vinger misschien, dat ze hun "slachtoffers" beter moeten filteren ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • Re: SEPA domiciliering

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Iets voor nete ...
      De eerste stap van blokkering in mijn online-bankieren: Blokkeer op rekening => Eigen rekening kiezen en blokkeren, dan kan geen enkele dom nog van uw rekening gaan, hoe veel ze er ook willen aanmaken.
      Dacht je nu echt dat ik alles al niet lang geblokkeerd heb ?
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • Re: SEPA domiciliering

        Ik vraag mij nog steeds af waarom men het inzetten van een domi in handen van het bedrijf gegeven heeft. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om zelf een SEPA te laten activeren door de bank of de klant zelf? Wat zit er achter dat men een derde partij die bevoegdheid geeft waarbij in geval van fouten wel de mogelijkheid geeft ze achteraf ongedaan te maken i.p.v. in de eerste plaats te zorgen dat deze fouten niet kunnen gebeuren?
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • Re: SEPA domiciliering

          Zonet op Userbase forum gelezen:

          Net van kameraad op twitter te horen gekregen (geen namen wegens privacy) dat testaankoop een onaangevraagde domiciliering op zijn rekening heeft aangemaakt. En het misbruik begint al...
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Re: SEPA domiciliering

            Verseg ik denk dat je de essentie van SEPA domiciliëring niet snapt, hier nogmaals: als consument heb je gewoon NIETS MEER IN DE PAP TE BROKKEN, het is de schuldeiser die beslissingen neemt en je kan hoogstens ACHTERAF klagen.
            Eenmaal SEPA domiciliëring bestaat beslis jij niet meer maar de schuldeiser wat en hoe er gebeurt.
            Waar heb je gelezen dat je DIRECT je geld terugkrijgt als je klaagt, neen zo gaat het niet ... kan maanden duren en ondertussen ben je je geld kwijt.
            Wat je kan doen is ACHTERAF een AANVRAAG tot terugbetaling INDIENEN en dat binnen de 8 WEKEN na debitering (in sommige gevallen tot 13 maanden).

            Eenmaal je een Sepa domiciliëring hebt kan je ze zelf (noch je bankinstelling) NIET MEER STILLEGGEN, het is de schuldeiser en alleen de schuldeiser die dat kan, vindt je dat normaal. Als er dus een fout of probleem is dan gaat het geld automatisch van je rekening en je kan het NIET STOPPEN, alleen de schuldeiser kan dat (zijnde dus Belgacom, Electrabel, Telenet, ...). Vindt jij dat normaal awel ik niet.

            Hier de sepa website, eigendom van en onderhouden door FEBELTIN (Federatie van de Belgische Financiële sector) Niet echt neutraal, er staat alleen positief nieuws over sepa, geen enkele negatieve punten of commentaar ...
            Last edited by Sennheiser; 9 februari 2014, 18:31.

            Comment


            • Re: SEPA domiciliering

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Dacht je nu echt dat ik alles al niet lang geblokkeerd heb ?
              Dan snap ik niet waarom je nog steeds over alles blijft zaken en kritiek geven als ge er zelf geen last meer van kan hebben.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: SEPA domiciliering

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Dan snap ik niet waarom je nog steeds over alles blijft zaken en kritiek geven als ge er zelf geen last meer van kan hebben.
                Bij sommige mensen zit het klagen en zagen in het genen Freddy, niks aan te doen.

                Comment


                • Re: SEPA domiciliering

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                  Verseg ik denk dat je de essentie van SEPA domiciliëring niet snapt, hier nogmaals: als consument heb je gewoon NIETS MEER IN DE PAP TE BROKKEN, het is de schuldeiser die beslissingen neemt en je kan hoogstens ACHTERAF klagen.
                  Eenmaal SEPA domiciliëring bestaat beslis jij niet meer maar de schuldeiser wat en hoe er gebeurt.
                  Waar heb je gelezen dat je DIRECT je geld terugkrijgt als je klaagt, neen zo gaat het niet ... kan maanden duren en ondertussen ben je je geld kwijt.
                  Wat je kan doen is ACHTERAF een AANVRAAG tot terugbetaling INDIENEN en dat binnen de 8 WEKEN na debitering (in sommige gevallen tot 13 maanden).

                  Eenmaal je een Sepa domiciliëring hebt kan je ze zelf (noch je bankinstelling) NIET MEER STILLEGGEN, het is de schuldeiser en alleen de schuldeiser die dat kan, vindt je dat normaal. Als er dus een fout of probleem is dan gaat het geld automatisch van je rekening en je kan het NIET STOPPEN, alleen de schuldeiser kan dat (zijnde dus Belgacom, Electrabel, Telenet, ...). Vindt jij dat normaal awel ik niet.

                  Hier de sepa website, eigendom van en onderhouden door FEBELTIN (Federatie van de Belgische Financiële sector) Niet echt neutraal, er staat alleen positief nieuws over sepa, geen enkele negatieve punten of commentaar ...
                  http://www.sepabelgium.be
                  Man man man ... het gaat van kwaad naar erger.

                  Leer toch eens de regels lezen, probeer het zelf eens uit hoe lang je moet wachten en als je uit "ervaring" kan spreken, kom dan eens terug in plaats van de grootste onzin uit te kramen wat je allemaal op internet tegenkomt van klagers die niet eens betrokken partij zijn.

                  Oude Dom ... jij vraagt DOM aan via bank - Sepa ... jij vraagt aan leverancier om Dom te starten
                  Oude Dom ... leverancier haalt geld van je rekening - Sepa ... leverancier haalt geld van je rekening
                  Oude Dom ... leverancier haalt te veel geld af, je kan niet recupereren zonder te procederen - Sepa ... leverancier haalt te veel af, je vraagt via bankpakket terugbetaling en terugbetaling moet binnen de paar dagen verwerkt zijn, leverancier moet nadien bewijzen dat je de sommen toch schuldig bent
                  Oude Dom ... je schrapt zelf de Dom - Sepa ... je blokkeert zelf de Dom, de leverancier, het rekeningnummer of wat dan ook naar eigen keuze binnen je bankpakket. Geschrapt of geblokkeerd maakt geen knijt uit, er kan geen cent meer van je rekening voor die leverancier.
                  Als je bij een SEPA Dom het bedrag terugvordert binnen de gestelde termijn, dan MOET de bank het bedrag automatisch terugstorten.
                  Het terugstorten moet afhankelijk van de reden en de periode waarin je het vraagt op 5 dagen en hoogstens 30 kalenderdagen (bij betwisting na 8 weken en voor 13 maand) gebeuren.
                  Het is dus wettelijk niet toegelaten dat een terugbetaling maanden duurt.
                  Last edited by VerSeg; 9 februari 2014, 22:40.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: SEPA domiciliering

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Dan snap ik niet waarom je nog steeds over alles blijft zaken en kritiek geven als ge er zelf geen last meer van kan hebben.
                    Ik zit nog altijd te kijken op een al anderhalf jaar oud, geschorst mandaat, dat me dan steeds opnieuw confronteert met het SEPA gedrocht.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • Re: SEPA domiciliering

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Het is dus wettelijk niet toegelaten dat een terugbetaling maanden duurt.
                      Het zal ook wel niet wettelijk zijn dat een bedrijf zomaar een SEPA mandaat opstart zonder je goedkeuring. Het gebeurt dus wel.
                      Het zal ook wel niet wettelijk zijn dat een bank niet eens de moeite doet om de geldigheid van een SEPA mandaat te controleren. Het gebeurt dus wel.

                      Nog eens: als je de kat bij de melk zet (in casu de schuldeiser alle macht geeft): moet ik er een tekeningetje bij maken ?

                      Ik blijf dus bij mijn standpunt: een reglement dat bijna uitnodigt tot misbruik deugt niet.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • Re: SEPA domiciliering

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Het zal ook wel niet wettelijk zijn dat een bedrijf zomaar een SEPA mandaat opstart zonder je goedkeuring. Het gebeurt dus wel.
                        Het zal ook wel niet wettelijk zijn dat een bank niet eens de moeite doet om de geldigheid van een SEPA mandaat te controleren. Het gebeurt dus wel.

                        Nog eens: als je de kat bij de melk zet (in casu de schuldeiser alle macht geeft): moet ik er een tekeningetje bij maken ?

                        Ik blijf dus bij mijn standpunt: een reglement dat bijna uitnodigt tot misbruik deugt niet.
                        Jij blijft volhouden hé.

                        1) Een bedrijf mag geen SEPA dom opstarten zonder geldig mandaat, als je dit aan je bank laat weten (kan via banksoftware of via kantoor afhankelijk van bank), dan MOET uw bank dat nakijken en als ze geen geldig door u ondertekend document kunnen voorleggen (de schuldeiser) dan wordt de SEPA Dom direct geschorst.
                        Europa heeft al de lidstaten ook opgedragen tegen 2013 (al door) strenge afschrikkende straffen te voorzien voor bedrijven die de wetgeving niet volgen.
                        2) De schuldeiser moet bij de eerste inning aan zijn bank het geldig mandaat voorleggen en deze bevestigt aan uw bank dat er een geldig mandaat bestaat voordat uw bank de SEPA Dom aanvaardt.
                        Als er geen geldig mandaat voorgelegd kan worden dan is de betrokken handelaar dus dik in de fout gegaan en eigenlijk ook zijn bank, tenzij hij zijn eigen bank ook bedriegt.
                        Let wel op dat een mandaat niet altijd getekend moet zijn met een pen, de regelgeving voorziet een elektronisch akkoord als mogelijkheid.
                        Dus lees het contract dat je ergens ondertekent voor de levering van iets of deze niet de vermelding heeft dat de koper toestemming geeft voor een SEPA Europese domiciliëring.
                        3) Het reglement nodigt helemaal niets uit, het zijn de misbruikers die dat doen en dat kon met de oude manier van DOM 80 ook al.

                        Of jij vind dan ook dat het verkeersreglement aanzet tot hard rijden? Ah ja want de wet zegt dat je niet te hard mag rijden maar je kan het wel ... is net hetzelfde.
                        Of de wetgeving zet aan tot diefstal ... het mag wel niet maar elke dief kan er toch met je wagen vandoor gaan.

                        En nog steeds ... ja, ik vind ook dat je zelf een SEPA Dom zou moeten kunnen stoppen, maar uiteindelijk doet een blokkering op schuldeiser net hetzelfde en dat kan je altijd zelf doen.

                        Wat uw bestaande SEPA Dom is waar je naar zit te kijken ... heb je recentelijk al een schriftelijk de vraag gesteld aan de leverancier om de SEPA Dom te stoppen omdat je het mandaat intrekt?
                        En wat voor last heb je echt buiten het feit dat die er geblokkeerd staat? Je hebt toch heel uw rekening geblokkeerd voor SEPA domiciliëringen, dus geen enkel risico.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: SEPA domiciliering

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                          Bij sommige mensen zit het klagen en zagen in het genen Freddy, niks aan te doen.
                          Ik denk ook wel dat dit de enige reden is.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: SEPA domiciliering

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Ik denk ook wel dat dit de enige reden is.
                            Nee , dat is het niet. Ik doe het uit principe. Het eerste bedrijf die het op mijn rekening toepastte, en waar ik dus nu nog een dik jaar mag op kijken (opgeschort mandaat), ging zijn boekje al te buiten.
                            Als ik met mijn "weerwerk" een paar honderd mensen hun ogen kan doen openen om eerst eens grondig ALLES na te lezen, dan ben ik een tevreden mens.

                            En mochten een paar honderdduizend mensen alle dom's opzeggen, zodat ze in de "Febelfin ivoren toren" misschien wakker zouden geschud worden en het onnozele reglement aanpassen, dan was ik nog veel gelukkiger ( en wil ik terug via DOM's gaan betalen). Maar de ongelooflijke financiële inertie kennende van "de Belg", zal dat laatste wel ijdele hoop zijn.
                            Last edited by nete; 10 februari 2014, 18:45.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • Re: SEPA domiciliering

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Wel Verseg, lees hier eens (vooral) de commentaren van de moderator Philippe.
                              Die beweert zelfs (en hij verdedigt de SEPA mandaten nog min of meer) dat gelijk welke firma, als je over je rekeningnummer beschikken, probleemloos mandaten kunnen opstarten, de banken controleren blijkbaar niks, nada, niente.

                              En Verseg, je hebt een "opgeschort" mandaat, dat daar dus MOET blijven staan in je PC-banking, met nummer en al. Morgen geeft de betreffende firma een seintje aan hun bank dat het bewuste mandaat terug actief mag worden. Banken controleren niet, voeren gewoon uit, dus....

                              Polleke_cgc beschrijft het eigenlijk perfect: Sepa is dus gewoon de omgekeerde wereld : een leverancier schrijft zijn factuur uit, en geeft aan zijn bank de opdracht om het geld bij de bank van de klant te gaan halen... Misschien dat we de leverancier beter onze bankkaartgegevens geven : dan is het nog makkelijker... Dan kan hij misschien ook nog onze beleggingen beheren.

                              Kortom: een systeem dat UITNODIGT om het te misbruiken als je het als firma niet zo nauw neemt met de eerlijkheid.
                              Verseg, bovenstaande schreef ik in juli 2013. Ik ben steeds konsekwent op mijn standpunt gebleven. U heb ik ongeveer een bocht van 180° zien maken.

                              Ik krijg nu wel gelijk uit de hoek waar ik het allerminst verwacht had: Seniorennet. Tot voor kort was het daar ook: "zagen zit in de genen" of iets in die aard.
                              Je kan je voorstellen dat ik zo ongeveer van mijn stoel viel als ik onderstaande las: (de poster "Pastoor" maakte tot voor kort ook brandhout van mijn standpunt).
                              Hier: http://www.seniorennet.be/forum/view...51096&start=60 kan je het nalezen.

                              Nete,

                              Je hebt gelijk.
                              Vroeger was het beter dan andere EU-landen.
                              Om de twee weken nazien en 8 weken om te reageren.

                              Dat is een Chateau d'Yquem waard.


                              Oorspronkelijke tekst is door poster Pastoor ingekort (ik heb hem zelf via PM op het risico gewezen dat zijn "bron" zou kunnen lopen).
                              Last edited by nete; 11 februari 2014, 07:49.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: SEPA domiciliering

                                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Nee , dat is het niet. Ik doe het uit principe. Het eerste bedrijf die het op mijn rekening toepastte, en waar ik dus nu nog een dik jaar mag op kijken (opgeschort mandaat), ging zijn boekje al te buiten.
                                Als ik met mijn "weerwerk" een paar honderd mensen hun ogen kan doen openen om eerst eens grondig ALLES na te lezen, dan ben ik een tevreden mens.

                                En mochten een paar honderdduizend mensen alle dom's opzeggen, zodat ze in de "Febelfin ivoren toren" misschien wakker zouden geschud worden en het onnozele reglement aanpassen, dan was ik nog veel gelukkiger ( en wil ik terug via DOM's gaan betalen). Maar de ongelooflijke financiële inertie kennende van "de Belg", zal dat laatste wel ijdele hoop zijn.
                                Nete,
                                Hier heb je volkomen gelijk en dat is in feite iets wat iedereen nu al steeds heeft gezegd serdert het opstarten van dit topic.
                                Controleer, verifieer en lees grondig datgene wat je aangeboden krijgt ter ondertekening of ter betaling.
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

                                Comment

                                Working...
                                X