Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijvraagje - all round oplossing voor afgelegen plekjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterijvraagje - all round oplossing voor afgelegen plekjes

    Ik vertrek voor drie maanden naar Mongolië om er met de fiets rond te trekken. Naast het voeden van mijn Olympus E-PM1 heb ik ook power nodig voor een hele trits andere apparaten (hoofdlamp met AAA batterij, Tablet met USB of netspanning, GSM met netspanning, GPS met AA batterij, lantaarn met AA batterij). Na het exploreren van diverse pistes om een doordachte technische oplossing te vinden richt ik me tot de specialisten van BD. Er bestaan immers op papier vele oplossing voor trekkers (zoals zonnepanelen met batterypack) maar die blijken in de praktijk niet altijd even betrouwbaar en bruikbaar - en nét die betrouwbaarheid heb ik nodig).

    Ik zou het dus willen houden bij een grote set herbruikbare AA' en AAA's (ik ga er van uit dat NiMh Eneloops de way to go zijn) en een degelijke oplader die er bv. 8 tegelijk aan kan. Ik zou daarnaast een 'AA to USB' converter willen kopen om tablet/gsm op te kunnen laden - of investeren in een externe battery pack (zoals de powermonkey, maar die moet dan weer via netspanning opgeladen worden). Voorts neem ik de originele opladers voor netspanning mee om wanneer mogelijk tablet en fotobatterijen op te laden.

    Her en der op de Mongoolse vlakte staan 'gers' - grote tenten van herders met dikwijls grote zonnepanelen op gemonteerd die via batterijen 12V opleveren. Om het warm water niet uit te vinden wilde ik dus een oplossing vinden waarbij ik gebruik kon maken van deze mensen hun batterijpower (zelf met een paneel op een fiets rondrijden blijkt immers niet effectief). Ik neem aan dat ik hiervoor wat kabes nodig heb als ik laders wil verbinden met autobatterijen. Een ervaringsdeskundige (man die te paard Mongolië doorkruiste) waarschuwde me echter voor hetgeen hem overkwam: een defecte batterijlader na een probleem van 'reverse polarity' - de plus op de min geplaatst en een gefrituurde lader. Hij heeft de rest van de reis op kompas en kaart gedaan en had helaas amper foto's.

    Iemand suggesties om een draagbare en vooral betrouwbare kit samen te stellen? Zijn er batterijladers waar input beveiligd is en geen risico bestaat op schade, hoe tap ik stroom van een autobatterij en kan ik eventueel de reguliere laders (netspanning) van camerabatterij en tablet ook op zo'n 12V-batterij aansluiten? Concrete materiaaltips zijn altijd welkom.

    Freek
    Fotograaf uit winterslaap ;-)
    7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

  • #2
    Re: Batterijvraagje - all round oplossing voor afgelegen plekjes

    De ingang van een lader die op 12V gelijkspanning werkt is eigenlijk vrij simpel te beveiligen door gewoon een diode in een van de voedingskabels te steken (in de juiste richting, anders werkt de lader niet).
    Als je er een bruggelijkrichter voor zet, dan moet je zelfs niet kijken hoe je die aansluit, de lader zal dan de + en - altijd juist binnen krijgen.

    Er is wel een nadeel aan die manier van werken, elke diode heeft een bepaalde spanningsval, de lader zal dus een iets lagere spanning krijgen (tot 0,7V voor één diode, en 1,4V voor een bruggelijkrichter).
    Er zijn wel diodes waar het spanningsverlies kleiner is, maar omdat ik de laatste jaren niet veel elektronische schakelingen in elkaar geknutseld heb ken ik de juiste types niet.

    Je kan een omvormertje meenemen dat van 12V DC een wisselspanning van 230V maakt. Daar kan je dan elke standaard lader op aansluiten, op voorwaarde dat die niet meer verbruikt dan wat de omvormer kan leveren.
    Bij de ingang van die omvormer moet je uiteraard ook de + en - juist aansluiten.
    Als dat in een auto is dan kan je daarvoor de aanstekerplug gebruiken, daar zit de + altijd op de binnenste pin.
    Als je die op een accu aansluit dan moet je de klemmen op de juiste polen zetten, en opletten dat je daarbij geen vonken maakt terwijl de accu aan het laden is.
    Tijdens het laden van een loodaccu wordt er waterstof en zuurstuf gevormd, en dat is een uiterst explosieve combinatie.
    Het zal niet de eerste accu zijn die uit elkaar knalt door ze verkeerd te behandelen...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Batterijvraagje - all round oplossing voor afgelegen plekjes

      Alvast bedankt voor jouw reactie, Black Bandit!

      Dat laatste (van 12V naar -230V wisselspanning) boezemt me weinig vertrouwen in om ginder mee aan de slag te gaan in hun tenten. Er wordt nogal druk wodka gebezigd en ik wil een overmoedige Mongool zijn tent (samen met ons) de lucht niet zien ingaan. Die piste vermijd ik dus liever...

      Een lader op 12V met beveiliging waar jij van spreekt (is dat dan wat men in engels 'reverse polarity' noemt) is misschien de beste piste. Bestaan die dingen (12V naar AA/AAA) niet gewoon kant en klaar gemonteerd of moet ik hier een knutselaar voor aanspreken?

      Overigens kunnen battery packs à la powermonkey ook op 12V geladen worden. Maar ook dan zou ik graag zeker zijn dat er niets kan mis gaan. Afgaan op waar de + en - staan op hun batterijen is niet wijs, want het hoeft bij hen niet correct te zijn. Het is zo dat mijn maat ginder zijn lader naar de knoppen heeft geholpen.
      Fotograaf uit winterslaap ;-)
      7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

      Comment


      • #4
        Re: Batterijvraagje - all round oplossing voor afgelegen plekjes

        bestaan er zo geen zonnepaneeltjes die je aan een rugzak kan hangen?
        ooit ergens gezien denk ik.
        kan een oplossing zijn.
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Batterijvraagje - all round oplossing voor afgelegen plekjes

          Elke lader die met een adapter werkt die 12V aan de uitgang levert kan je op een 12V accu aansluiten. Als je dan een kabeltje hebt waarbij er een diode in serie staat in de juiste richting, dan is het onmogelijk om de lader stuk te krijgen als je de polen verkeerd aansluit.
          De lader zal dan gewoonweg niet werken als de + en - omgewisseld zijn.

          De diode moet zo gekozen worden dat die zonder problemen de maximale stroomsterkte kan verwerken die de lader nodig heeft.
          Een diode die meer stroom kan verwerken zal voor een wat lagere spanningsval zorgen dan eentje die maximaal wordt belast.

          Het is mogelijk dat sommige laders zo'n ingebouwde beveiliging hebben, maar dat ga ik hier met de Maha MH C-9000 niet uitproberen (die werkt ook met een 12V adapter, en je kan er een kabeltje voor kopen om die in de auto aan te sluiten).
          Maar die Maha lader is wel groot en zwaar als je die op zo'n reis moet meesleuren.

          Voor lithium-ion accu's (camera, GPS, GSM...) heb je wel de juiste lader nodig, en meestal werken die alleen maar op 100-240V 50/60Hz. Dat is op zich al heel universeel, maar er zijn er niet veel die dan ook nog eens op 12V werken.
          De lader van mijn 1D MKIII heeft wel die mogelijkheid, maar dan moet je er nog eens een heel duur kabeltje bijkopen (het is geen standaard stekkertje, dan moet je dat wel bij Canon kopen).

          Er bestaan ook hoofdlampen die op 4 AA accu's werken, dan moet je al geen AAA accu's meenemen (Fenix HP11 is heel erg goed, met 4 lichtstanden, waarbij de felste heel veel licht geeft, op de zwakste stand heb je zo'n 200 uur licht http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-...p-g-led-r5.htm ). Op die manier blijft dat dan al beperkt tot één soort die je kan uitwisselen tussen de verschillende apparaten.
          Als die te groot of te zwaar is, dan is er ook nog een uitvoering die op 1 AA werkt http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-...-hoofdlamp.htm .
          Fenix is misschien wel wat duurder, maar doorgaans zijn die ook betrouwbaarder dan de goekope lampjes.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Batterijvraagje - all round oplossing voor afgelegen plekjes

            De speciale diodes waarover Black Bandit het heeft zijn Schottky diodes. Deze hebben een kleinere spanningval dan de 'standaard' diodes.

            Ik heb zelf ook al eens aan het denken geweest aan een all-in en vooral dummy proof oplossing.
            Je zit met een paar bekende doch onbetrouwbare factoren. Je spreekt over zonnepanelen en 12V. Nu allemaal mooi en wel, maar hoe stabiel etc zijn deze.
            Neem nu de bekende 9000 lader heeft 12V nodig en USB zit op 5V.
            Er bestaan, heb ze nu zelf, DC to DC convertors die een heel gebied aan ingangsspanning kunnen hebben en die een constante uitgangsspanning leveren. Die dingen hebben een rendement hoger dan 80%. Zet daar een diode mee in serie aan de ingang en je hebt eigenlijk een redelijk zekere uitgang.
            Hier is een mooi voorbeeldje, niet te duur trouwens ook. http://www.ebay.de/itm/230753358849?...84.m1497.l2649

            Comment


            • #7
              Re: Batterijvraagje - all round oplossing voor afgelegen plekjes

              Zonnepaneeltjes zijn zeker bruikbaar, hou er wel rekening mee dat de uitgangsspanning (onbelast) rond de 18V ligt. Dus pas je best een regelaar toe, als die niet ingebouwd is.

              Een omvormertje 12VDC/220VAC is veilig, de meeste zijn beschermd tegen verkeerde polariteit, en je kunt je standaard laders gebruiken. Waarschijnlijk de beste oplossing.

              Voor echt goede types kijk je best bij buitensportzaken, of, beter nog, in de yachtingwereld. Check Ysebaert eens, goed materiaal, deskundig personeel en betaalbaar. http://www.ysebaert.be/

              Zo'n omvormer is compact en licht. Neem best een sinusomvormer (True Sine of zo staat er op), geen pseudosinus, die genereren veel harmonischen, waardoor je laders erg warm worden en defect kunnen raken. Ik denk dat in die grote tenten ook TV wordt gekeken, dus zal 110 of 220 wel beschikbaar zijn.

              Waar is de tijd dat er in een camera slechts een kwikcelletje zat voor de lichtmeter?
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: Batterijvraagje - all round oplossing voor afgelegen plekjes

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                Als je die op een accu aansluit dan moet je de klemmen op de juiste polen zetten, en opletten dat je daarbij geen vonken maakt terwijl de accu aan het laden is.
                Tijdens het laden van een loodaccu wordt er waterstof en zuurstuf gevormd, en dat is een uiterst explosieve combinatie.
                Het zal niet de eerste accu zijn die uit elkaar knalt door ze verkeerd te behandelen...
                Heel juist Bart, ik ken er alvast één die daardoor een oog heeft kwijtgespeeld.
                Mijn kinderen heb ik alvast ingepoeierd om als het gaat over een laadapparaat en een 12V accu éérst de klemmen op de accu te zetten, soort bij soort en pas dan de stekker van de lader in het stopcontact. Omgekeerd eerst de stekker uit het stopcontact
                Voor rechtstreekse starthulp met een volle accu /lege accu kan dit niet maar om het risico te beperken is er ook een volgorde. Ik heb zo van die dingen die ik niet vergeet maar ook van die dingen die ik niet kan onthouden, en hier moet ik altijd opnieuw goed nadenken. Eerst de plusplus van batterij naar batterij, van leeg naar vol. Dan de min op de volle accu en vervolgens de andere min op een carrosseriepunt van de auto met de lege batterij, zover mogelijk van de batterij want als je het circuit sluit of opent krijg je toch altijd een vonk. Afnemen in omgekeerde volgorde eenmaal de motoren draaien maar dan eerst wat grote verbruikers inschakelen om de spanningspulsen die anders ontstaan bij het losnemen van de min de elektronica kunnen ontregelen.

                Als je op het idee zou komen om eerst van - klem (vol) naar - klem (leeg te gaan) en dan van + klem (leeg) naar +klem (vol) krijg je zeker vonken op de batterij, zeker als je klemmen wat gecorrodeerd zijn. Als je van + klem (vol) naar + klem (leeg) gaat dan eindig je ook op de batterijklem met kans op vonken en bovendien, als je de tang uit je handen laat vallen tegen de carrosserie van de "lege" auto dan krijg je pas vonken. En onder een motorkap zit er veeeel metaal. In het kort : je maakt een circulair circuit met 4 startklemmen en dat open en sluit je nooit door de 4e klem op een batterijcontact te zetten of weg te nemen maar ergens ver daarvandaan. Dat is het belangrijkste en dat kan enkel met de min-kabel.

                Maar opnieuw ter zake : ik heb op reis zelden de mogelijkheid om bij een stopcontact te geraken, en ik heb destijds een 12V>230 V omvormer gekocht voor de sigarettensteker van de auto. Daarop komt dan de lader van het apparaat. Wel met de laders van mijn Nikons lukte dat perfect tijdens het rijden van A naar B, de GSM van mijn vrouw moest daar niks van weten : na 15 seconden stopte hij er mee, steeds maar opnieuw aansluiten, prutsen dus. Het ging maar we kregen die GSM niet vol. Ik maak mezelf wijs dat dit te maken heeft met de gebrekkige sinus van het (goedkope invertertje) waar de Nikon laders wel weg mee kunnen en de Nokialader niet. Als iemand een betere verklaring heeft, graag.

                Van militairen tot fotografen : we moeten meer en meer met onze zakken vol batterijen rondlopen
                Niet zolang geleden zijn Borge Ousland en Mike Horn tijdens de winter te voet de Noordpool overgestoken, dus in complete duisternis (de poging mislukte omdat drie dagen voor aankomst de zon voor het eerst boven de horizon kwam piepen) Ik denk dat die twee het antwoord kennen op de OT problemen
                In de laatste testaankoop stond een artikeltje over een mini-accutje waarin je wat aparte energie kan bewaren voor noodgevallen, maar ik heb het maar half gelezen.

                Comment


                • #9
                  Re: Batterijvraagje - all round oplossing voor afgelegen plekjes

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Maar opnieuw ter zake : ik heb op reis zelden de mogelijkheid om bij een stopcontact te geraken, en ik heb destijds een 12V>230 V omvormer gekocht voor de sigarettensteker van de auto. Daarop komt dan de lader van het apparaat. Wel met de laders van mijn Nikons lukte dat perfect tijdens het rijden van A naar B, de GSM van mijn vrouw moest daar niks van weten : na 15 seconden stopte hij er mee, steeds maar opnieuw aansluiten, prutsen dus. Het ging maar we kregen die GSM niet vol. Ik maak mezelf wijs dat dit te maken heeft met de gebrekkige sinus van het (goedkope invertertje) waar de Nikon laders wel weg mee kunnen en de Nokialader niet. Als iemand een betere verklaring heeft, graag.
                  Heb thuis ook zo een ding met een gemodificeerde sinus. Ik ga hem niet meer gebruiken. Overlaatst had hij mijn nieuwe powermeter van 'den Aldi' omzeep geholpen.
                  Als je dat ding op de scoop bekijkt is er niks sinus aan en heb je meer een blokgolf.
                  Je kan een sinus bekijken als een mooie constante toon/freq terwijl die gemodificeerde blokgolf/sinus met te plotse stijgingen en dalingen werkt. Resultaat is dat waarschijnlijk veel van die geschakelde voedingen beginnen te piepen.
                  Geef liever 100€ meer uit aan een true sinus dan misschien iets van 100'en € om zeep te helpen door zo'n goedkoper ding.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Batterijvraagje - all round oplossing voor afgelegen plekjes

                    Heb onlangs iets gelezen over een paar studenten die als eindwerk een soort oplader gemaakt hebben voor op de fiets.
                    Het werkt als een soort dynamo met usb-poort.
                    En kan dus worden gebruikt om verschillenge elektrische apparaten op te laden (GSM,GPS,...)terwijl u fietst.
                    En aangezien u op fietsvakantie vertrekt is dit misschien ook een oplossing.
                    Hier alvast de link naar hun site www.usb-bike.be
                    mvg Jasper

                    Comment


                    • #11
                      Re: Batterijvraagje - all round oplossing voor afgelegen plekjes

                      Een naafdynamo kan onbelast zelfs een wisselspanning leveren van meer dan 100V, maar de maximale stroomsterkte geraakt niet boven de 500mA. Zodra je die belast zal de spanning dus heel snel zakken.
                      Het is perfect mogelijk om daarmee een lader te maken voor AA batterijen, of zelfs lithium-ion batterijen. Maar je moet er dan wel rekening mee houden dat je heel wat uren moet trappen om een setje accu's te laden.
                      De AA batterijen kan je dan per 4 (of zelfs 6, dat kan ook geel probleem zijn want de spanning zal toch hoog genoeg zijn) in serie laden, maar het is dan wel moeilijker om een systeem te maken dat het laadproces automatisch stopzet als de accu's vol zijn.
                      Maar zelfs dat is bij een nimh-accu nog geen heel groot probleem, want die kunnen wel wat verdragen.
                      Er moet op de schakeling wel een beveiliging zitten die ervoor zorgt dat de spanning onbelast niet te hoog wordt, anders kunnen er onderdelen van de schakeling defect raken als de verbinding naar de accu's verbroken wordt (elco's exploderen ook als ze een te hoge spanning te verwerken krijgen).

                      Een lithium-ion accu is wat dat betreft heel wat moeilijker, als je die overlaadt, dan zal die uiteindelijk exploderen...
                      Daar moet dus zeker een laadcircuit voor zitten dat de spanning beperkt tot 4,2V per cel, met ook een controle voor elke cel apart als er meerdere in serie staan.

                      Op een van mijn fietsen heb ik twee led-lampjes in serie staan, die worden gevoed door de naafdynamo (+ bruggelijkrichter en een paar Elco's). Als die in serie staan krijgen die allebei ongeveer 0,5A, als ik die parallel zou zetten, dan krijgen ze elk maar 0,25A omdat de dynamo niet meer dan 0,5A kan leveren.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment

                      Working...
                      X