Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstappen energieleverancier (?Elegant?)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overstappen energieleverancier (?Elegant?)

wat ik niet begrijp is dat die energie en telecomleveranciers je regelmatig laten weten dat je die maand met dat tarief net iets goedkoper kunt zijn. Waarom passen zij dan niet elke maand het goedkoopste tarief voor je situatie toe? De leverancier die dat gaat doen kan goede zaken doen en met de huidige stand van de informatica moet dat ook lukken. Gedaan met het gokken wat de beste oplossing voor je in de toekomst is.

Let wel, ik vraag hier niet de goedkoopste oplossing van alle leveranciers maar wel de goedkoopste binnen je leverancier voor het soort energie dat je prefereert en dan wil ik gerust iets meer betalen voor groene stroom (die ik niet gebruik want die produceer ik zelf) of voor de goedkoopste oplossing bij je telecomprovider.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Waarschijnlijk omdat er met jaarcontracten gewerkt wordt. Je afrekening wordt na 1 jaar gemaakt, die maandelijkse bedragen zijn maar schattingen.
      In de loop van het jaar worden die tarieven trouwens aangepast volgens het moment. Vandaar dat de jaarlijkse afrekening er niet echt duidelijker op wordt.
      En ook vandaar dat de tarieven die sites als mijnenergie of test-aankoop aangeven maar schattingen zijn.
      Je hebt contracten met vaste prijzen over het jaar, of contracten met variërende prijzen. Het is aan de consument om die keuze te maken. Daarnaast zijn er 2 pijlers : de prijs van de energie, en de prijs van de distributie, wat het vergelijken nog wat lastiger maakt...

Ik bekijk die prijs om de paar jaar eens : vandaar dat ik het onlangs naar een Luminus click heb laten omzetten. Als dat toch gratis is en goedkoper : waarom niet, hé.
      Dat de leverancier dat voor jou zal doen, lijkt me een utopie te blijven. Ik ken bv. ook geen banken die je laten weten als je beter je lening zou laten omzetten naar een goedkoper tarief...
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        En toch heb ik nog altijd twijfels om aan die 600 € te geraken.
        Als ik bij de vreg voor elektriciteit dit ingeef :
        dag : 2500 kWh
        nacht : 2500 kWh
        exc. nacht : 10.000 kWh

dan is de duurste essent met 2369€, de goedkoopste Nuon met 2075 € (maar enkel omdat ze 2 maanden gratis geven). Luminus strandt op 2130 € (dus amper 55 € meer), Elegant op 2108 €. Je moet dan al de pech hebben dat je de duurste hebt, want Electrabel is dat blijkbaar toch niet.

Ik heb zelf een verbruik van een ongeveer 1/3 van deze waarden. Om aan 700 € verschil te geraken, mag je dat dus nog eens verdubbelen. Ik denk dat het dan toch wel echt tijd wordt om aan energiebezuinigende maatregelen te denken, want dan gooi je de energie toch wel langs alle kanten buiten.
        Ik heb geen ENKELE spaartlamp (quasi alles wordt verlicht met GU10 halogeens van 50 W), en het is hier allesbehalve goed geïsoleerd. Alles (dus ook de verwarming en warm water) gebeurt hier op elektriciteit (voor zover ik weet de duurste mogelijkheid).
        Dus eigenlijk zou ik hier nog makkelijk wat kunnen besparen door die GU10's met LED's te vervangen (maar voorlopig vind ik degelijke LED-lampen veel te duur : een goeie 7.5 W versie kost meer dan 30 €).
        En toch is het zo want mijn verbruik is voor bijna 7000kWh aan exclusief nachttarief omwille van elektrische verwarming met accumulatoren. Maar ik heb er wel bij gezegd dat ik appelen met peren heb vergeleken omdat ik bij de andere leveranciers geen rekening kan houden met hun prijs van voor april. De cijfers van waar ik vertrok kloppen dus niet, evenmin als die, IMHO, van de persoon hierboven die het heeft over een verschil van 600€
        Last edited by enero; 15 mei 2012, 22:10.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          Bij een simulatie via internet aan de hand van zijn verbruik op jaarbasis, komt men tot resultaten die zich baseren op prijzen sedert de prijsbloccage van 1 april jl. Velen komen daardoor op prijsverschillen van 600€, bij mijzelf 700€. Dit is wel niet de realiteit. Je moet een simulatie 'aanvragen' op basis van je laatste afrekeningsfactuur en die rekening houdt met het gedeelte van vóór en na april jl. Het verschil met de bvb. Electrabel op jaarbasis zal dan in de meeste gevallen nog amper 60 à 70€ bedragen.
          Een prijsvergelijk op basis van je verbruik op de laatste afrekening is onrealistisch.
          We hadden een heel zachte winter en verwarming lag bij de meeste mensen 1/3 lager dan vorige winters ... een realistische schatting kan je maken op het gemiddelde van de laatste drie jaar, zo berekenen ze ook je toekomstige tussentijdse facturen.
          Het is inderdaad wel goed de berekening te maken als je die laatste afrekening al bekomen hebt en dan eens het vergelijk maakt van wat ze u voorstellen voor de komende periode gebaseerd op de nieuwe prijs bij Electrabel (of andere huidige leverancier) en de eventuele nieuwe leverancier.
          Ook al zijn de prijzen bevroren, tot 1 april zijn ze toch nog verhoogd en uw nieuwe periode wordt op de laatste prijs berekend.
          Als wij hier zo'n vergelijk maken, dan is er toch wel degelijk een verschil van 678€ op jaarbasis (gas en elektriciteit), nemen we enkel het verbruik van de laatste factuur in aanmerking en niet het gemiddelde van de laatste drie jaar, dan is het nog steeds 605€ verschil.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Ik heb zelf een verbruik van een ongeveer 1/3 van deze waarden. Om aan 700 € verschil te geraken, mag je dat dus nog eens verdubbelen. Ik denk dat het dan toch wel echt tijd wordt om aan energiebezuinigende maatregelen te denken, want dan gooi je de energie toch wel langs alle kanten buiten.
            Hier is het verschil 678€ (effectief) voor gas en elektriciteit samen en alle toestellen zijn hier A tot A+++ en de verwarming is nog een HR ketel. Woning is deftig geïsoleerd en verlichting brandt enkel daar waar nodig is.
            De stekkers uittrekken van TV, Digicorder of wat dan ook om te besparen doen we niet ... wat een stekker heeft en normaal onder spanning staat zal dat ook doen.
            Maar ge moet ook eens vergelijken hoe groot de woning is, met hoeveel personen je leeft en hoeveel keren de wasmachine, droogkast, vaatwas en dergelijke moet draaien per week ... ook al kan dit op nachttarief, toch speelt het een grote rol.
            En ook de beroepsactiviteit kan een rol spelen op je verbruik ... iemand dat de ganse dag op een bureau zit kan zijn kleren verfrissen met een korte wasbeurt maar iemand dat vuiler werk doet zal al sneller aan veel was komen en daar zal alles op een lang programma gewassen moeten worden ... kleine verschillen per keer maar een groot verschil op jaarbasis.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Het is echt niet van dit jaar dat men de mensen aanraadt om uit te kijken als het over een energie-contract gaat. Die vergelijkingssites bestaan al jaren.
              Hier is het al een jaar of 4 geleden dat ik die vergelijking voor de eerste keer had gemaakt : toen was het goedkoopste contract een 2-jaars versie. Daarvoor was zo'n vergelijking redelijk zinloos, want je was zowat aan je intercommunale gebonden. Een situatie waarbij de prijzen trouwens stukken beter waren dan nu... Privatiseren heeft inderdaad enkel voordelen (euch...).
              Met mijn huidig contract zal ik op dat vorige contract ergens een 40 € voordeel doen op jaarbasis (een 5 %), en de goedkoopste doet daar amper nog iets af.

Blijkbaar waren vlamingen tot voor kort niet echt bezig met hun zoektocht naar de goedkoopste prijzen. Iets wat in Nederland toch wijder verspreid is. Het is uiteraard op die ingesteldheid dat de monopoliespelers (Electrabel, maar evengoed een Belgacom of Telenet in de telecomsector) spelen.

Sorry : maar ik geloof nog altijd niet dat je vandaag kortingen kan bekomen van 30% zoals Test-aankoop ons voorspiegeld, of je moet echt bij de duurste speler, met het duurste contract zitten.
              Groeten,

Polleke

Comment

En toch is het zo want mijn verbruik is voor bijna 7000kWh aan exclusief nachttarief omwille van elektrische verwarming met accumulatoren. Maar ik heb er wel bij gezegd dat ik appelen met peren heb vergeleken omdat ik bij de andere leveranciers geen rekening kan houden met hun prijs van voor april. De cijfers van waar ik vertrok kloppen dus niet, evenmin als die, IMHO, van de persoon hierboven die het heeft over een verschil van 600€
                Ik heb evengoed alles op electriciteit (en dus ook verwarming met accumulatoren), maar dus een veel lager verbruik. Mijn dag en nachtverbruik is ongeveer 1000 kWh, mijn verwarming en warm water (exc. nacht) zit op een 4000 kWh. Blijkbaar was mijn vorige contract al niet zo slecht, want mijn "korting" haalt maar een 40€ op jaarbasis met dat Click contract van Luminus.
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  We hadden een heel zachte winter
                  Euh.... februari 2012 vergeten ? Plus, de winter duurt nog altijd voort.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Euh.... februari 2012 vergeten ? Plus, de winter duurt nog altijd voort.
                    Neen, niet vergeten maar de jaren voordien hebben we wat meer gehad.
                    Voor het gasverbruik moet je een jaar ook bezien van telleropname tot telleropname en dan hadden we het jaar voordien wel degelijk veel meer winterdagen (koude) dan nu.
                    Hier loopt een facturatieperiode vanaf maart.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Mijn simulatie prijsberekening van Electrabel met het geschatte bedrag van mijn jaarlijkse electriciteitsfactuur rekening houdend met de recentste afrekeningsfactuur heb ik ondertussen binnen gekregen.
                      Zoals ik reeds kon vermoeden zijn de prijsverschillen met de concurrentie niet zo groot dan men wel eens laat vermoeden. In mijn geval, en rekening houdend met exacte gegevens kom ik op een verschil van ongeveer 80€ met de momenteel goedkoopste leverancier op de markt.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Mijn simulatie prijsberekening van Electrabel met het geschatte bedrag van mijn jaarlijkse electriciteitsfactuur rekening houdend met de recentste afrekeningsfactuur heb ik ondertussen binnen gekregen.
                        Zoals ik reeds kon vermoeden zijn de prijsverschillen met de concurrentie niet zo groot dan men wel eens laat vermoeden. In mijn geval, en rekening houdend met exacte gegevens kom ik op een verschil van ongeveer 80€ met de momenteel goedkoopste leverancier op de markt.
                        Simulatie door Electrabel?
                        Heb je die gegevens al eens op de site van de VREG geprobeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Simulatie door Electrabel?
                          Heb je die gegevens al eens op de site van de VREG geprobeerd?
                          Jawel, Electrabel heeft mij aan de hand van de cijfers van mijn vorige verbruiksperiode een simulatie gemaakt wat de kostprijs van mijn energieverbruik zal zijn tegen de volgende afrekening. De driemaandelijkse voorschotten zouden dalen met 45€ volgens de momenteel gehanteerde tarieven. Het verschil met andere verstrekkers is zoals ik hierboven al zei niet groot. Ik heb simulaties gedaan via "test" aankoop, aanbieders.be en de VREG. Er zijn kleine verschillen onderling, maar die zijn tevens te gering om waardevol te zijn.
                          Ik vrees dat de heisa die de laatste maanden heerst omtrent de grote verschillen tussen providers, als het er echt op aankomt, wat overdreven zal zijn.
                          Je moet vooral vergelijken met de juiste gegevens. De afrekening van Electrabel houdt rekening met het verbruik van 2 jaar. Voor een berekening op jaarbasis nemen zij een gemiddelde van die twee jaar. Het heeft dus geen zin om je huidige maandelijkse of driemaandelijkse betalingen als uitgangspunt te nemen voor een vergelijking. Als je dat doet kom je inderdaad aan verschillen die soms oplopen tot 500 à 600 €, maar dat is niet de realiteit.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Net ook overgestapt van electrabel naar elegant, voor elektriciteit.
                            Na de V-test doorlopen te hebben met mijn verbruik, van (+/-1900 kWh in 2010) op de website van de VREG, kwam ELEGANT voormij als beste uit de bus.
                            Spaar op jaarbasis 130,00 €...in werkelijkheid is dit ietjes meer, daar de prijsstijging sinds vorig jaar geen rekening houdt met het verschil.

Comment

Elegant is voor mij een ware nachtmerrie, het leek allemaal mooi te zijn en de overstap ging inderdaad vlot. Maar dan, na 8 maanden krijgen we een afrekening dat we ongeveer 120% moeten bijbetalen. Volgens hun is dat helemaal normaal en schuiven ze het probleem door aan de vorige leverancier electrabel of misschien zelfs de netwerkbeheerder. Bij electrabel moest ik jaarlijks ook bijbetalen maar nooit geen 120% op 8 maanden.
                              Het leek dus mooi, maar als puntje bij paaltje kwam zitten we met de gebakken peren. Ik hoop dat anderen er meer geluk bij hebben.
                              Ik zoek alleszins naar iets anders.
                              Groeten,
                              Robby
                              website

Comment

Het enige wat telt is je jaarlijkse afrekening, die maandelijkse bedragen zijn maar benaderingen. Zelf verbruik ik een 6000 kWh/jaar en betaal daar maandelijks 65€ voor. Bij Luminus kon je na de afrekening zelf dat bedrag (binnen bepaalde grenzen) kiezen. Ik koos uiteraard altijd voor het laagste bedrag. En al een aantal afrekeningen (jaar) krijg ik iedere keer terug... Ik verwacht wel dat dat dit jaar niet meer zal lukken. Dat laagste maandelijkse bedrag zelf kiezen, kan blijkbaar wel niet meer. Mij interesseert het echt niet dat ik bij de afrekening misschien plots een grote afrekening zou krijgen : als het totaalbedrag klopt, ben ik dik tevreden.
                                Ik vind het wel triestig dat Elegant de oorzaak bij de vorige leverancier steekt. Als je als klant een redelijke schatting van je verbruik hebt doorgegeven, dan moeten ze dat (op de prijsschommeling in het jaar na) perfect kunnen doorgeven.
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X