Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstappen energieleverancier (?Elegant?)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overstappen energieleverancier (?Elegant?)

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Juist, dat stapje miste ik dan op screenshot hierboven. Voor zover ik weet is er in NL geen enkele leverancier die je het te verwachten gasverbruik in kWh laat invullen. Online worden prijzen volgens mij ook alleen in m³ gemeld. Natuurlijk betaal je uiteindelijk wel de energiewaarde van het gas maar dat is dan achteraf.
    Net om je toe te laten appelen met appelen te vergelijken peilen ze naar je kWh en niet naar de aantal m3 die je hebt verbruikt. Je moet sowieso naar je factuur grijpen om je verbruik te kennen en daar vindt je de twee op terug.

Mvg,

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
      Net om je toe te laten appelen met appelen te vergelijken peilen ze naar je kWh en niet naar de aantal m3 die je hebt verbruikt.
      Ik heb inmiddels begrepen dat dit een Belgisch 'ding' is omdat de waarde in BE meer fluctueert.
      Last edited by Leonidas; 14 mei 2012, 14:21. Reden: Taalkundige verbetering

Comment

@ Regulus : je hoeft niet te slaan hoor. Voor je het weet krijg je een hengst terug

Dus effe samenvatten :

- je signaleert een fout in hun module die sinds 19 april dit jaar "live" is
        - je krijgt een e-mail binnen de 5 werkdagen (van de bedrijfsleider) dat je een punt hebt en dat ze je zaak zullen bekijken
        ....
        De veronderstellingen na punt 2 zijn geheel voor uw rekening al dan niet ontsproten aan uw fantasie .. ik ben daar niet van op de hoogte of denk je dat ik mijn tijd zit te verkl... met ganse dagen simulaties te lopen bij jan en alleman?

Comment

Net om je toe te laten appelen met appelen te vergelijken peilen ze naar je kWh en niet naar de aantal m3 die je hebt verbruikt. Je moet sowieso naar je factuur grijpen om je verbruik te kennen en daar vindt je de twee op terug.

Mvg,

Tjerri
          FYI ... bij sommige "providers" kan men voor een simulatie zowel m3 als Kwh invullen ... en KwUUR blijft een idiote grootheid in deze! zoek zelf maar uit waarom!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            De veronderstellingen na punt 2 zijn geheel voor uw rekening al dan niet ontsproten aan uw fantasie .. ik ben daar niet van op de hoogte of denk je dat ik mijn tijd zit te verkl... met ganse dagen simulaties te lopen bij jan en alleman?
            Euh, neen. Ik vermoed dat je het te druk hebt met iedereen af te zeiken ...

Toch nog met vriendelijke groet,

Tjerri

Comment

Toch wel apart dat gas wordt uitgedrukt in kWh. Wij doen dat hier geloof ik in kubieke meter.
              Inderdaad het meest verstaanbare, maar het ene soort gas bevat een wat andere calorische waarde dan het andere, ook de druk is niet overal dezelfde, in België zijn er twee soorten druk als ik het goed voorheb, Nederland is ook terug anders, dan ben je in feite beter af met Kw. maar of dat het grote verschil maakt, dat denk ik niet, geef mij ook maar de prijs per m³ als het voor gas is, en Kw voor electriciteit, zoals je het op je teller kan aflezen.

Enkele jaren geleden hebben we een tijdje eneriefacturen gekregen uitgedrukt in Joule, heeft niet lang geduurd, de meeste mensen waren daar niet vertrouwd mee, en het regende klachten op de facturatiediensten.

Comment

- Speelt dit eigenlijk allemaal wel zo'n rol ? In Belgie verkopen de tankstations de diesel al jaren aan een lagere prijs dan benzine, en toch bevat 1 l. diesel 13 % meer energie dan 1 l. Benzine... Ze gebruiken overal 2 maten en gewichten... Daar betaal je in elk geval niet voor de energie die je koop. De benzinerijders worden al jaren opgelicht.
                - kWh is misschien een voor gas wat idiote eenheid, maar in elk geval is het 3.6 Mjoule. Of je dat gas nu in M3 aangeeft, of in kWh : uiteindelijk komt het op hetzelfde neer en betaal je hetzelfde.
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                  Dat is wel heel veel. Ik schrik altijd als ik zoiets hoor, want in ons geval zijn het maar een kleine 200 euro. Nog genoeg om over te stappen, zeker nu de boete wegvalt, maar ik snap toch niet hoe sommige mensen aan zo een groot verschil komen.
                  We vergeleken met de prijssimulator op verschillende websites en kregen zo'n groot verschil. We schrokken ons ook een hoedje, 5 minuten nadien zijn we veranderd.
                  Nu nog afwachten op de effectieve afrekening volgend jaar... en hopen, hehe.
                  Last edited by Sannepoes; 14 mei 2012, 18:52. Reden: d's en t's durven al eens van plek veranderen :o

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    - Speelt dit eigenlijk allemaal wel zo'n rol ? In Belgie verkopen de tankstations de diesel al jaren aan een lagere prijs dan benzine, en toch bevat 1 l. diesel 13 % meer energie dan 1 l. Benzine... Ze gebruiken overal 2 maten en gewichten... Daar betaal je in elk geval niet voor de energie die je koop. De benzinerijders worden al jaren opgelicht.
                    Inderdaad. Een m³ aardgas heeft een energiewaarde van zo'n 35 MJ en kost ongeveer 70 cent, een Mars heeft slechts 1 MJ en kost ongeveer hetzelfde. Marseters worden ook al jaren opgelicht.

Comment

Inderdaad. Een m³ aardgas heeft een energiewaarde van zo'n 35 MJ en kost ongeveer 70 cent, een Mars heeft slechts 1 MJ en kost ongeveer hetzelfde. Marseters worden ook al jaren opgelicht.
                      Als jou auto en centrale verwarming op Mars werken, wordt je nog veel meer opgelicht.
                      Diesel zou 13% duurder moeten zijn dan benzine om verkocht te worden aan de juiste prijs. Een probleem mee ?
                      Groeten,

Polleke

Comment

Als jou auto en centrale verwarming op Mars werken, wordt je nog veel meer opgelicht.
                        Diesel zou 13% duurder moeten zijn dan benzine om verkocht te worden aan de juiste prijs. Een probleem mee ?
                        Ik geloof dat je iets te serieus op mijn post reageert maar om dan ook maar serieus te blijven: de energiewaarde is van relatief ondergeschikt belang voor de uiteindelijke consumentenprijs van een brandstof.

Voor mezelf sprekend: nee, ik heb me met benzine nooit bekocht gevoeld in vergelijking met diesel. Als dat wel zo was had ik maar een dieselauto moeten aanschaffen.
                        Last edited by Leonidas; 14 mei 2012, 21:06.

Comment

Ik geloof dat je iets te serieus op mijn post reageert maar om dan ook maar serieus te blijven: de energiewaarde is van relatief ondergeschikt belang voor de uiteindelijke consumentenprijs van een brandstof.

Voor mezelf sprekend: nee, ik heb me met benzine nooit bekocht gevoeld in vergelijking met diesel. Als dat wel zo was had ik maar een dieselauto moeten aanschaffen.
                          Ik denk het ook ... Nu : ik rij zelf met een diesel (maar mijn eerste 2 auto's waren benzine). Maar eigenlijk ben ik het niet eens met de prijsvorming daarvan. Die prijsvorming is volledig artificieel. Het klopt dat die energiewaarde niet alles dekt, omdat er andere kosten spelen. Waarvan de taksen uiteraard de hoofdmoot zijn.
                          Maar de manier waarop onze belgische politiek alles in handen heeft geduwd van het Franse Suez (om het toch maar terug over elektriciteit te hebben) was evengoed een prachtig voorbeeld van hoe het niet moet. En wij als eindklant moeten dan maar opdraaien voor dergelijke beslissingen. Verhofstadje (of was het Verafstoot) moet ergens zijn villa in Italië mee financieren...

Ik begrijp eigenlijk ook niet hoe bepaalde gezinnen 600€ kunnen besparen op hun energiefactuur. Ik zit zelf allesbehalve bij de goedkoopste speler (Luminus is een rechtstreekse nazaat van de vroegere intercommunales (hier WVEM)), en toch kan ik op jaarbasis max. een goeie 10 € besparen (hier blijf ik dus gewoon bij Luminus). Nu : als die gezinnen wel die 600 € kunnen besparen, zouden ze uiteraard zot moeten zijn om het niet te doen.
                          Hoe meer klanten de vroegere "geldwolven" verliezen, hoe meer de prijzen de goeie richting zullen uitgaan.
                          Groeten,

Polleke

Comment

Ik begrijp eigenlijk ook niet hoe bepaalde gezinnen 600€ kunnen besparen op hun energiefactuur. Ik zit zelf allesbehalve bij de goedkoopste speler (Luminus is een rechtstreekse nazaat van de vroegere intercommunales (hier WVEM)), en toch kan ik op jaarbasis max. een goeie 10 € besparen (hier blijf ik dus gewoon bij Luminus). Nu : als die gezinnen wel die 600 € kunnen besparen, zouden ze uiteraard zot moeten zijn om het niet te doen.
                            Hoe meer klanten de vroegere "geldwolven" verliezen, hoe meer de prijzen de goeie richting zullen uitgaan.
                            Inderdaad, laat de nieuwe spelers de mensen maar iets wijsmaken, als je het wil geloven, komen ze met sommige berekeningen aan de helft van de prijs, wat totaal niet mogelijk is, maar massale overstappers, schudden hier wel aan de boom, en zorgt dat de groten wakker worden.

Velen zouden beter investeren in energiezuiniger toestellen en isolatie, daar kunnen sommigen in totaal wel ECHT 50% mee besparen, heb ik zelf ondervonden.

Comment

Bij een simulatie via internet aan de hand van zijn verbruik op jaarbasis, komt men tot resultaten die zich baseren op prijzen sedert de prijsbloccage van 1 april jl. Velen komen daardoor op prijsverschillen van 600€, bij mijzelf 700€. Dit is wel niet de realiteit. Je moet een simulatie 'aanvragen' op basis van je laatste afrekeningsfactuur en die rekening houdt met het gedeelte van vóór en na april jl. Het verschil met de bvb. Electrabel op jaarbasis zal dan in de meeste gevallen nog amper 60 à 70€ bedragen.
                              Het is dus best geen appelen met peren te vergelijken.
                              Vandaag kreeg ik eindelijk iemand van Electrabel aan de lijn die mij dit duidelijk heeft gemaakt en mij beloofd heeft binnen de 5 dagen 2 simulaties per mail te zullen opsturen. Een simulatie aan de hand van mijn huidig contract (variabel-onbepaalde duur) en één volgens het tarief Fix+ dat volgens hen interessanter moet zijn voor mijn situatie. Deze simulaties zullen worden opgemaakt aan de hand van mijn verbruik van de laatsre afrekeingsfactuur en dus ook met een periode van vóór april 2012.
                              Laat je dus vooral geen onrealistische verschillen wijsmaken zoals hier al geopperd.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

En toch heb ik nog altijd twijfels om aan die 600 € te geraken.
                                Als ik bij de vreg voor elektriciteit dit ingeef :
                                dag : 2500 kWh
                                nacht : 2500 kWh
                                exc. nacht : 10.000 kWh

dan is de duurste essent met 2369€, de goedkoopste Nuon met 2075 € (maar enkel omdat ze 2 maanden gratis geven). Luminus strandt op 2130 € (dus amper 55 € meer), Elegant op 2108 €. Je moet dan al de pech hebben dat je de duurste hebt, want Electrabel is dat blijkbaar toch niet.

Ik heb zelf een verbruik van een ongeveer 1/3 van deze waarden. Om aan 700 € verschil te geraken, mag je dat dus nog eens verdubbelen. Ik denk dat het dan toch wel echt tijd wordt om aan energiebezuinigende maatregelen te denken, want dan gooi je de energie toch wel langs alle kanten buiten.
                                Ik heb geen ENKELE spaartlamp (quasi alles wordt verlicht met GU10 halogeens van 50 W), en het is hier allesbehalve goed geïsoleerd. Alles (dus ook de verwarming en warm water) gebeurt hier op elektriciteit (voor zover ik weet de duurste mogelijkheid).
                                Dus eigenlijk zou ik hier nog makkelijk wat kunnen besparen door die GU10's met LED's te vervangen (maar voorlopig vind ik degelijke LED-lampen veel te duur : een goeie 7.5 W versie kost meer dan 30 €).
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X