Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autoradio ook bruikbaar buiten de auto ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Autoradio ook bruikbaar buiten de auto ?

Ik doe mijn oude wagen weg maar de autoradio mét cd-wisselaar zou ik willen behouden.
    Niet om in mijn nieuwe wagen te plaatsen, maar om gewoon ergens, bvb in de garage, te installeren om te gebruiken als muziekinstallatie. Kan dat ?
    Wat gebruik ik dan als voeding ? Is een antenne nodig ?
    Wie kan me hier tips geven aub ?

Re: Autoradio ook bruikbaar buiten de auto ?

Een antenne gaat de ontvangst zeker bevorderen en verder gewoon een transfo van 230 V naar 12 volt. Best kijken voor zo hoog mogelijk watt voor de transfo.
    Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
    https://500px.com/marnix_photography

Comment

Zoek maar een goede gestabiliseerde voeding die minstens 5 Ampere kan geven.
      Ik denk dat een computervoeding ook een 12 V uitgang heeft, en dat kan werken. Nu is het wel zo dat sommige radios hun geheugen ( preselecties ) verliezen als je de voeding uit zet.
      Als antenne is een simpel draadje voldoende, maar je moet ook nog op zoek naar luidsprekers.
      Als je ideeen wilt hoe je alles kan in elkaar steken, google maar eens op kistradio. Op tweakers staat het voldaarover.

Om te besparen moet je dit niet doen, dan koop je beter een of andere miniketen.

Comment

een beetje degelijke autoradio gaat 4x30watt piek kunnen geven
        daar moet je rekening mee houden kwestie de voeding
        ook de cd wisselaar gaat toch snel een 50 watt vragen
        dus totaal zal je makkelijk richting de 200watt piek moet kunnen geven
        dan zit je makkelijk richting de €100 voor een degelijke voeding
        het gene je ook wel kan doen is een zware autobatterij halen, en een batterijlader gebruiken.
        de batterij opladen met de batterijlader bijvoorbeeld s'nachts en dan tijdens de periode dat je de radio gaat gebruiken deze los koppelen.
        een antenne kan je wel ergens op een of ander autokerkhof halen voor een appel en een ei

Comment

Je hebt een voeding nodig die voldoende stroom kan leveren, en daarvoor moet je echt niet veel geld uitgeven.
          Je kan bijvoorbeeld een universele laptopvoeding gebruiken die op 12V in te stellen is.

Als je er het volle vermogen uit wil krijgen, dan moet de spanning eigenlijk nog wat hoger zijn, want in een auto zal die ergens tussen de 13,8 en 14,2V moeten kunnen verdragen.
          Zelfs 15V zal geen probleem zijn voor een autoradio, de meeste universele laptopvoedingen kan je ook op 15V instellen.
          Het opgegeven vermogen van een autoradio is doorgaans overdreven, een voeding van 100W zal waarschijnlijk ruim voldoende zijn (toch zeker als je die radio niet constant volledig open zet).
          Een CD-wisselaar zal volgens mij ook geen 50W verbruiken.

Ik heb vroeger ook autoradio's laten werken op een 220V->12V transfo die maar 50VA kon leveren (je hebt dan nog een gelijkrichter en een elektrolytische condensator nodig) en dat ging zonder problemen.
          Met een recentere autoradio zal er waarschijnlijk wel een gestabiliseerde voeding nodig zijn, dan kan het dus een probleem zijn als je alleen maar een gelijkrichter en een condensator gebruikt als voeding.

Let er wel op dat je de + en - niet omwisselt, want daar kunnen de meeste autoradio's helemaal niet tegen (soms zit er wel een beveiliging in tegen ompolen).

Zonder antenne zal die radio niet veel ontvangen, die heb je dus zeker nodig.
          Last edited by Black B@ndit; 29 april 2012, 23:18.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk bericht
            Een antenne gaat de ontvangst zeker bevorderen en verder gewoon een transfo van 230 V naar 12 volt. Best kijken voor zo hoog mogelijk watt voor de transfo.
            Let op: van 230V wisselstroom naar 12V gelijkstroom, dus ook een gelijkrichter nodig.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Hobbyking - the world's No1 Online Hobby Store. We stock a huge selection of RC products from Planes right through to Drones and all accessories. Visit Us Today.

zoek voeding van in de modelbouw, hier veel en goedkoop.

Comment

Ik heb hier nog enkele voedingen te koop staan, 12 volt 41 Amp (500 watt)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik heb hier nog enkele voedingen te koop staan, 12 volt 41 Amp (500 watt)

http://www.2dehands.be/zendamateur/c...120465291.html
                  Die zal zeker genoeg vermogen kunnen leveren.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Die zal zeker genoeg vermogen kunnen leveren.
                    Kwaliteit hé Bart, deze voedingen zijn zeer compacte switchmodes ongeveer 50mm X 100mm X 260mm en geven je een rimpelvrije DC spanning.

Comment

Working...
                    X