Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CV afregeling met WAR .. andermaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: CV afregeling met WAR .. andermaal

Hier de grafische voorstelling van mijn verbruik (website Luminus) , eind 2010 supperisolerend glas en ramen gezet, eind 2011 condensatieketel.

Er zit bijkbaar een foutje in de grafiek van Luminus, bij 2012 zijn geel en oranje blijkbaar verwisseld.

Uploaded with ImageShack.us

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als de radiatoren berekend zijn op enkel glas, en zo goed als geen isolatie, dan zijn ze overbemeten wanneer je dubbel glas en extra isolatie hebt geplaatst.
      Door die overbemeten radiators kan de radiatortemperatuur omlaag, en draait de condensatieketel op een hoger rendement.
      Op die manier verdien je de investering van het dubbel glas nog sneller terug.

De isolatie is hier ook niet al te best, ik heb in het najaar wel de muren van de WC geïsoleerd. Die is buiten tegen de badkamer aangebouwd en zorgde ervoor dat de badkamer altijd veel te koud bleef.snip.
      BB@ .. man ik kan dat verbruik van u bijna niet geloven! Dat lijkt mij "onrealistisch" laag ????
      Omgerekend met mijn "gasfactor" (Eandis 9,927 Kwh/m3) kom je op 6423 Kwh op jaarbasis?
      Wat is je bewoonde/verwarmde oppervlakte?
      Met een hypothetische winter van 6 maanden en 10 uur stoken per dag kom je aan een gemiddelde van 3,52 Kwh per uur voor je ganse bewoonde/verwarmde oppervlakte
      .. en je zegt zelf dat de isolatie niet al te best is??? BTW het gemiddelde gasverbruik voor een doorsnee gezin ligt op 23260 Kwh (Vreg) .. wat teruggerekend (zelfde cal. factor) neerkomt op 2343 m3 gas
      ( .. en ik zit vandaag en na 10 maanden op 2463 m3 dank zij de rotmaand februari! )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Hier de grafische voorstelling van mijn verbruik (website Luminus) , eind 2010 supperisolerend glas en ramen gezet, eind 2011 condensatieketel.

Er zit bijkbaar een foutje in de grafiek van Luminus, bij 2012 zijn geel en oranje blijkbaar verwisseld.

snip
        Hun cijfers voor het verbruik gemiddelde gezin zijn, vergeleken met wat de VREG publiceert (23260), knudde ... wat voor uw verbruik natuurlijk niet relevant is

Uw verbruikscurve vertelt mij echter niets buiten uw verbouwingswerken ... als men bvb deze draad doorleest dan krijgt men een veel genuanceerder beeld van het verbruik van een aantal mensen, zelfs al is die in de tijd, gespreid over een aantal jaren ...

en BTW ... WAR sucks in het tussenseizoen!! ... schijnbaar heeft "modulatie" logische prioriteit over "ketel uit" ... een "one size, fits all" regeling is nauwelijks in te stellen in mijn geval ... ik kan blijven fiedelen aan de instellingen wat voor de andere "bewoners" totaal geen oplossing biedt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          BB@ .. man ik kan dat verbruik van u bijna niet geloven! Dat lijkt mij "onrealistisch" laag ????
          Omgerekend met mijn "gasfactor" (Eandis 9,927 Kwh/m3) kom je op 6423 Kwh op jaarbasis?
          Wat is je bewoonde/verwarmde oppervlakte?
          Met een hypothetische winter van 6 maanden en 10 uur stoken per dag kom je aan een gemiddelde van 3,52 Kwh per uur voor je ganse bewoonde/verwarmde oppervlakte
          .. en je zegt zelf dat de isolatie niet al te best is??? BTW het gemiddelde gasverbruik voor een doorsnee gezin ligt op 23260 Kwh (Vreg) .. wat teruggerekend (zelfde cal. factor) neerkomt op 2343 m3 gas
          ( .. en ik zit vandaag en na 10 maanden op 2463 m3 dank zij de rotmaand februari! )
          De verwarmde oppervlakte is zo'n 50m², waarvan 12m² voor de badkamer waar de radiator alleen open gedraaid wordt als dat nodig is. Het is dus vooral de keuken + woonkamer die warm gestookt wordt, dat is samen ongeveer 38m² (de deur tussen de keuken en woonkamer heb ik er al lang geleden uitgehaald).

Er hingen radiators op de slaapkamers, maar die heb ik weggehaald toen ik de muren geïsoleerd heb. Op die plaats hadden ze steense muren gemetst, zonder spouw. Als het regende waren de muren aan de binnenkant ook nat, dat probleem is daarmee ook opgelost ( aan de buitenkant heb ik de muur daar ook behandeld waardoor er minder water in trekt). Met die isolatie heb ik daar geen verwarming meer nodig, leg wel een deken extra op mijn bed als het echt koud is.

Vanaf zondagmiddag heeft de verwarming niet meer moeten werken, en het is hier nu 21,0°C in de woonkamer. Buiten is het nu 12,9°C.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Hun cijfers voor het verbruik gemiddelde gezin zijn, vergeleken met wat de VREG publiceert (23260), knudde ... wat voor uw verbruik natuurlijk niet relevant is

Uw verbruikscurve vertelt mij echter niets buiten uw verbouwingswerken ... als men bvb deze draad doorleest dan krijgt men een veel genuanceerder beeld van het verbruik van een aantal mensen, zelfs al is die in de tijd, gespreid over een aantal jaren ...
            Ik ben best wel tevreden met wat die curves van Luminus mij vertellen.

Maar als het zo doorgaat (nog steeds stoken en we zijn mei), kan de voorspelling nog wel wat wijzigen, totnutoe kom ik na wat rekenen ook uit op een gemiddeld verbruik van een 3 Kw per uur, zoals reeds gezegd zit mijn superisolerend glas er sinds eind 2010, wat duidelijk te merken is op de curve 2011 tegenover 2010 (ongeveer een vermindering van 33%) mijn condensatieketel staat er toevallig sinds halfweg december, en mijn afrekening komt ieder jaar ongeveer rond diezelfde periode, als ik dus de voorspelling mag geloven, gaat de rekening nu nog eens met een dikke 40% verminderen.
            Mijn verwarmde ruimtes in ons bescheiden huisje, is een woonruimte van ongeveer een 30m² en een kleine keuken van een 12m², daar komt dan nog eens de badkamer bij, deze wordt normaal op 23°C verwarmd vanaf 6U30 tot 8U30 de rest van de dag komt deze dan op 20° te staan, de woonruimte en keuken stann s'nachts op 18°C, tijdens de dag vanaf 6U30 op 21°C en s'avonds vanaf 18U tot 22U op 22°C
            Langs beide kanten van mijn huis heb ik een aangebouwde garage, wat ook een isolerend effect maakt, en de achterste ramen van keuken en woonruimte staan pal op het zuiden, wat ook zo zijn voordelen heeft, zoals ik ook reeds gezegd heb, gaat de watertemperatuur van de ganse instalatie hier zelden boven de 45°C, en na het opstoken blijft deze gedurende de dag meestal hangen rond de 35 à 38°C.

Wat dat op langere termijn (paar jaar) zal geven kan ik inderdaad momenteel nog niet weten, maar dat het een stuk zuiniger zal zijn, dat staat nu reeds vast.

Mijn jongste dochter verhuisd zaterdag naar hun tweede nieuwbouw, een supergeisoleerde woning, met ook rondom driedubbel glas, en 120mm poluritaan rondom in de spouwmuren, binnenmuren in isolerende steen, 10 cm vloerisolatie en 30 cm dakisolatie, maar wel met een volledig ventilatiesysteem met warmtewisseling, het bewoonbare oppervlak is er 280m², en met dat ventilatiesysteem ben je bijna verplicht je ganse huis te verwarmen, en zij hebben ook maar een condensatieketel met een vermogen van 26 Kw, alle radiatoren zijn rechtstaande designradiatoren, welke blijkbaar ook een voordeel opleveren voor maximale condensatie, ik ben benieuwd hoe dat bij hen zal werken.
            Last edited by Guest42; 2 mei 2012, 17:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De verwarmde oppervlakte is zo'n 50m², waarvan 12m² voor de badkamer waar de radiator alleen open gedraaid wordt als dat nodig is. Het is dus vooral de keuken + woonkamer die warm gestookt wordt, dat is samen ongeveer 38m² (de deur tussen de keuken en woonkamer heb ik er al lang geleden uitgehaald).
              ....
              Bedankt voor de toelichting! Ik heb ong 2,5x die oppervlakte te verwarmen. Het haha "voordeel" van een oud huis (1932). Waarschijnlijk zijn mijn warmteverliezen dan ook 5x groter. om nog maar niets te zeggen van de energie nodig om die massa stenen op te warmen!
              Ik heb al eens al smalend gezegd .. als ik al de vooropgestelde isolatiewerken moet financieren dan moet ik mijn huis verkopen om uit de kosten te geraken!!

De leefruimte wordt opgewarmd tot 21°, 7u45 tot 22u30, badkamer 's morgens tot 21 daarna op 18, werkkamer van zoon en echtgenote op 18°. De slaapvertrekken worden nooit verwarmd, thermokranen enkel op vorstbeveiliging. Nachtvermindering staat nog steeds op fabrieksinstelling nl 17°. Door de zolderisolatie blijft de nachtelijke temperatuur daar net boven. In termen van stookgedrag vind ik dat geen voordeel omdat al de rest kompleet afkoelt ... de bluts met de buil ..
              Nu in het tussenseizoen zou ik de thermostaat kunnen instellen op 20° in de namiddag maar in de wintermaanden is dat dan weer net niet genoeg als je stil zit. (oude knoken koelen makkelijk af!)

PS de nieuwbouw van demeyereg z'n dochter klinkt leuk maar naar mijn ouderwetse mening is het huidige bouwsysteem ronduit knudde. Een huis super isoleren waardoor alle natuurlijk convectie gestopt wordt en dan een ventilatiesysteem moeten installeren om "verse" lucht aan en rond te voeren? De wereld wil bedrogen worden, we zijn snel bezig om het "sick building" syndroom te verplaatsen naar ons dagelijkse leven. enne .. een ketel van 26Kw? De mijne is maar 25Kw, in een huis zonder noemenswaardige isolatie, en op minimum modulerend vermogen warmt die nog te veel! (min 21%). Uw dochter riskeert zich arm te stoken aan "restvermogen" of een ketel te hebben die continue pendelt omdat die het grootste deel van zijn tijd, zijn energie nergens kwijt kan, tenzij ze in een klein paleis woont ... cfr wat ik zei over overgedimensioneerde ketels, aan de ene kant lage keteltemperaturen aanbevelen en aan de andere kant een te "sterke" ketel? het gaat niet echt samen, daar ben ik al achter. een ketel van 18Kw was in mijn geval al voldoende geweest, denk ik. (mijn stokoude stookolieketel (45j) was 35Kw en dan sta je bij de keuze direct op het verkeerde been, ik had beter eerst al die forums gelezen ipv achteraf!!! Ik vond 22Kw te weinig!! had ik het geweten!)
              Last edited by Guest41; 2 mei 2012, 21:28.

Comment

PS de nieuwbouw van demeyereg z'n dochter klinkt leuk maar naar mijn ouderwetse mening is het huidige bouwsysteem ronduit knudde. Een huis super isoleren waardoor alle natuurlijk convectie gestopt wordt en dan een ventilatiesysteem moeten installeren om "verse" lucht aan en rond te voeren? De wereld wil bedrogen worden, we zijn snel bezig om het "sick building" syndroom te verplaatsen naar ons dagelijkse leven. enne .. een ketel van 26Kw? De mijne is maar 25Kw, in een huis zonder noemenswaardige isolatie, en op minimum modulerend vermogen warmt die nog te veel! (min 21%). Uw dochter riskeert zich arm te stoken aan "restvermogen" of een ketel te hebben die continue pendelt omdat die het grootste deel van zijn tijd, zijn energie nergens kwijt kan, tenzij ze in een klein paleis woont ... cfr wat ik zei over overgedimensioneerde ketels, aan de ene kant lage keteltemperaturen aanbevelen en aan de andere kant een te "sterke" ketel? het gaat niet echt samen, daar ben ik al achter. een ketel van 18Kw was in mijn geval al voldoende geweest, denk ik. (mijn stokoude stookolieketel (45j) was 35Kw en dan sta je bij de keuze direct op het verkeerde been, ik had beter eerst al die forums gelezen ipv achteraf!!! Ik vond 22Kw te weinig!! had ik het geweten!)
                Dat van dat pendelen Regulus, de ketel schakelt net als bij mij volledig uit bij genoeg warmte in huis, daarom dat ik geen WAR zou willen, regeling moet volgens mij gewoon gebeuren aan de hand van de meting binnenshuis.
                Wat betreft die ventilatie, natuurlijk heeft het nadelen, en het verbruikt wat electriciteit, en je verwarmd eigenlijk ongevraagd delen van je huis zonder dat je dat wil, tenminste in de ruimtes die je wil ventileren.
                Maar je bent nu eenmaal verplicht die instalatie te zetten (8.000€) als je ze niet zet, betaal je een boete (2500€ denk ik) , daar kan je natuurlijk ook voor kiezen, maar dan mag/kan je je huis niet verkopen als het recent onder deze wet gebouwd is.
                Hun eerste nieuwbouw was slechts vier jaar oud, en viel nog niet onder deze wet.
                Temeer omdat mijn schoonzoon een zelfstandig aannemer is zou het dus kunnen dat dit ook niet hun laatste zal zijn, dus hebben ze deze instalatie laten plaatsen, maar ik denk er een timer op te plaatsen, zodat ze naar ondervinding kunnen regelen wat ze nodig achten. Bovendien heeft zo een instalatie blijkbaar ook nog bijkomende kosten zoals pollenfilters vervangen, en om het jaar alle kanalen ontsmetten .

Comment

Mijn jongste dochter verhuisd zaterdag naar hun tweede nieuwbouw, een supergeisoleerde woning, met ook rondom driedubbel glas, en 120mm poluritaan rondom in de spouwmuren, binnenmuren in isolerende steen, 10 cm vloerisolatie en 30 cm dakisolatie, maar wel met een volledig ventilatiesysteem met warmtewisseling, het bewoonbare oppervlak is er 280m², en met dat ventilatiesysteem ben je bijna verplicht je ganse huis te verwarmen, en zij hebben ook maar een condensatieketel met een vermogen van 26 Kw, alle radiatoren zijn rechtstaande designradiatoren, welke blijkbaar ook een voordeel opleveren voor maximale condensatie, ik ben benieuwd hoe dat bij hen zal werken.
                  Spijtig dat ze niet voor vloerverwarming gekozen heeft.
                  Anderzijds, als het echt zo goed geïsoleerd is, dan is die ketel echt wel véél te zwaar.
                  Ik heb ook 220 m2, matig geïsoleerd. (12 cm rotswol in het dak, 6cm rotswol in de spouw, en 15 jaar oud dubbel glas). Wij verstoken 2600 m3 gas, en onze ketel heeft een vermogen van 20 kW. Let wel, er zijn 4 studerende kinderen in huis, dus de slaapkamers worden ook verwarmd, anders lukt studeren niet zo, en de jeugd doucht wel regelmatig...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Spijtig dat ze niet voor vloerverwarming gekozen heeft.
                    Anderzijds, als het echt zo goed geïsoleerd is, dan is die ketel echt wel véél te zwaar.
                    Ik heb ook 220 m2, matig geïsoleerd. (12 cm rotswol in het dak, 6cm rotswol in de spouw, en 15 jaar oud dubbel glas). Wij verstoken 2600 m3 gas, en onze ketel heeft een vermogen van 20 kW. Let wel, er zijn 4 studerende kinderen in huis, dus de slaapkamers worden ook verwarmd, anders lukt studeren niet zo, en de jeugd doucht wel regelmatig...
                    Vloerverwarming hadden ze in hun vorig huis, dat er ook pas 4 jaar stond, komt er nooit meer binnen, in hun achtergevel stond beneden 20m² glas op het zuiden gericht, en in het tussenseizoen, als de vloer warm was, en de zon zat er 20 minuten binnen werd het er snel veel te warm, nu hebben ze dus gekozen voor mooie rechtstaande radiatoren met weinig plaatsname, en overal terug voorzien van electrische rolluiken met de geisoleerde rolluikkasten weggewerkt, zeer practisch.

Die 26 Kw ketel zal wel nodig zijn voor de warmwatervoorziening van de douches en bad denk ik.

Comment

26 kW ketel zal een boiler snel opwarmen, maar als de boiler bv 200l is dan zal een 12 kW ketel ook meer dan genoeg vermogen hebben om die boiler terug op peil te brengen.

Met mijn 20 kW ketel is de boiler na een groot bad op ca 15 minuten terug op temperatuur.

Een te grote ketel zal te dikwijls aan en uit gaan in het tussenseizoen, en dan zakt het rendement.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        26 kW ketel zal een boiler snel opwarmen, maar als de boiler bv 200l is dan zal een 12 kW ketel ook meer dan genoeg vermogen hebben om die boiler terug op peil te brengen.

Met mijn 20 kW ketel is de boiler na een groot bad op ca 15 minuten terug op temperatuur.

Een te grote ketel zal te dikwijls aan en uit gaan in het tussenseizoen, en dan zakt het rendement.
                        Geen Boiler Tommy, het douchewater wordt continue aangemaakt, 20.000 liter regenwater in voorraad zou voldoende moeten zijn voor de aanmaak van warm water, en een regendouche met zijsproeiers, het bebouwd oppervlak wat water vangt is 233 m², wat normaal zou moeten volstaan, om de regenwatervoorziening bij te houden.
                        Het water voor de keuken is leidingwater, en afkomstig van een apparte boiler.

Comment

Dat van dat pendelen Regulus, de ketel schakelt net als bij mij volledig uit bij genoeg warmte in huis, daarom dat ik geen WAR zou willen, regeling moet volgens mij gewoon gebeuren aan de hand van de meting binnenshuis.
                          Daarom bestaat er WAR met ruimtetemperatuur compensatie

Maar je bent nu eenmaal verplicht die instalatie te zetten (8.000€) als je ze niet zet, betaal je een boete (2500€ denk ik) , daar kan je natuurlijk ook voor kiezen, maar dan mag/kan je je huis niet verkopen als het recent onder deze wet gebouwd is.
                          Oei! .. heeft big brother daar nu ook al een hand in de pap? wist ik niet ... nu ja .. ik vrees dat met alle regeltjes en regels ivm met "energiecertificaten", mijn oude huis totaal onverkoopbaar zal zijn tegen de tijd dat ik naar het "peekeshuis" moet verkassen !!

Bovendien heeft zo een instalatie blijkbaar ook nog bijkomende kosten zoals pollenfilters vervangen, en om het jaar alle kanalen ontsmetten .
                          Holy sh... ... wat wordt de volgende geldklopperij? nu ja .. dat is dus het nadeel van zulke installatie he ...

Comment

Ik heb vandaag de eindafrekening van Electrabel aangekregen, ik zal 209,9 euro terug krijgen door het lagere verbruik van de condensatieketel.

Het bedrag voor gas + elektriciteit dat maandelijks van mijn rekening gaat zakt van 103,95 euro naar 83,99 euro.

Bij die afrekening zit ook alle informatie over het contract, onder andere ook de datum waarop ik het contract kan opzeggen als ik kies voor een andere leverancier.

Op het werk hangt in de refter een condensatieketel met buitenvoeler. Maandagochtend was het daar verschrikkelijk heet, en de brander was bezig met de radiatoren heet te stoken.
                            Buiten was het zo'n 14°C, binnen was het volgens mij meer dan 26°C.
                            Ik heb de brander dan maar zelf uitgeschakeld, er hangt een "thermostaat", dat wil zeggen, een kastje met een draaiknop, maar als je daar aan draait, verandert er niets.
                            Ik weet dus niet waarvoor dat ding dient, de schakelaar van de brander op "0" zetten is het enige dat helpt om de temperatuur daar weer een beetje normaal te krijgen...
                            Last edited by Black B@ndit; 1 juni 2012, 18:46.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Bedankt voor de update, ik snap nog steeds niet waarom je zo weinig verbruikt! LOL! ... BTW, mijn WAR met ruimtecompensatie werkt voor 99% ... grootste fout is ergens 0,6* "overshoot" ... heeft mij wel een dag of 10 "testen" gekost. Ik heb de indruk dat, alhoewel "optimalisatie" op "uit" staat, er toch een soort leerfunctie actief is. Het tussenseizoen schijnt altijd een moeilijke opgave te zijn. Men moet daarvoor trouwens tussen de regels van de gebruiksaanwijzing lezen!
                              (oh, en BTW2, zoals ik verwacht had is de "demping buitentemperatuur" een absolute PITA bij de afregeling!! )

Comment

Working...
                              X