Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitaal stockeren foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• digitaal stockeren foto's

Hoe stockeren jullie je foto's ? Als je met Mac werkt en iPhoto... ?

- op externe HDD ?
    - op NAS systeem ?
    - op server ?
    - op Drobo systeem ?
    - op de iCloud ?

Re: digitaal stockeren foto's

Maakt het daarbij uit met welk merk computer je werkt?
    Als dat het geval is, dan is hier de manier waarop ik mijn digitale bestanden bijhoud op de Medion.

Alle foto's staan op de harde schijf in de computer zelf (voorlopig is daar nog plaats genoeg, anders steek ik wel een schijfje bij).

Alle foto's staan dan ook nog op een externe harde schijf die vlakbij de computer ligt, maar die alleen maar aangesloten wordt om er foto's op te zetten (E-SATA docking station bovenop de Medion).

En dan heb ik nog een externe harde schijf met de complete back-up, maar die op een andere plaats bewaard wordt (veiliger voor diefstal, brand...).

Als je een externe schijf gebruikt die continu aangekoppeld is, dan heb je kans dat de bestanden die daarop staan ook mee verloren gaan als er iets mis loopt.
    Een schijf die niet aangesloten is heeft dat probleem niet.

Dit kan je dus bij elk merk computer toepassen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Als je met Mac werkt, zou je zeker met Time Capsule/Time Machine moeten werken. Dat systeem zorgt voor een continuë en voor de gebruiker bijna onmerkbare backup. Daarnaast heb ik, net zoals Bart, externe schijven die regelmatig worden ingeschakeld.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Hierin volg ik zeker LesC, Timecapsule is formidabel, Timemachine op een andere externe schijf werkt evengoed, maar ik zou dan toch van iPhoto overstappen naar Aperture of Lightroom.
        Aperture laat toe om met 'vaults' te werken, een backup op een schijf naar keuze.
        Lightroom laat toe om foto's op externe of interne schijf te houden, of te verhuizen, of meerdere catalogen in gebruik nemen.
        Zo maak ik een cataloog per jaar, die ik aan het eind van het jaar opkuis (dubbele overbodige etc) en tenslotte samenvoeg met de 'Main' cataloog.
        Maar er zijn veel manieren hoor, ieder zijn workflow.

Comment

Ik denk eraan om over te stappen naar één van beide genoemde:
          - Aperture
          - Lightroom

Maar twijfel nog welk van de twee...

Momenteel maak ik ook een iPhoto bib per jaar, gemakkelijk... inderdaad ...

Denk eerst nog es in de shop langs te gaan en dat eens van dichtbij te bestuderen... (enkel foto's op usb stick meenemen en in de winkel eens probeer bewerken = kijken waar de verschillen liggen)

Comment

Van Lightroom kun je zeker een trial downloaden... van Aperture ben ik niet zo zeker. Maar dat pakket is al een tijdje via de App Store te krijgen tegen een erg gunstige prijs. Ik gebruik beide, maar heb, nochtans als geroutineerde Mac-gebruiker, meer "vlieguren" met Lightroom. D'er is ook meer online te vinden qua tutorials, enz.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Als je met Mac werkt, zou je zeker met Time Capsule/Time Machine moeten werken. Dat systeem zorgt voor een continuë en voor de gebruiker bijna onmerkbare backup. Daarnaast heb ik, net zoals Bart, externe schijven die regelmatig worden ingeschakeld.
              Ik werk ook met Time Machine op mijn MacBook Pro. Wat ik mij al heb afgevraagd, moet je vroegere backups soms verwijderen om plaats te ruimen op je disk?
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Ik werk ook met Time Machine op mijn MacBook Pro. Wat ik mij al heb afgevraagd, moet je vroegere backups soms verwijderen om plaats te ruimen op je disk?
                Op een bepaald moment loopt je Time Capsule vol, en dan zal het programma je verwittigen dat het de oudste backups zal verwijderen. Zelf hoef je in principe niets te doen.

Comment

Ik lees hier constant over continu backup. Dat betekent dan ook dat de externe schijf onafgebroken staat te draaien, ook al is er geen activiteit ?
                  Last edited by nete; 4 april 2012, 09:55.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Ik lees hier constant over continu backup. Dat betekent dan ook dat de externe schijf onafgebroken staat te draaien, ook al is er geen activiteit ?
                    Nee, dat is niet zo. Wel wordt de Time Capsule om het uur even wakker om de wijzigingen van het afgelopen uur op te slaan.

Comment

Als de SD kaarten worden ingelezen in pc worden die later naar 2 Losse HD schijven gecopierd.

Comment

Working...
                      X