Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie herkent deze plakmethode

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie herkent deze plakmethode

Ik beken, ik gebruik ook een rekenmachine. Maar ik zal eerst een ruwe berekening uit het hoofd maken, afgerond, om een grootteorde te kennen. Een 0 teveel op een klaviertje is snel getoetst. Dus, 13.5 x 17.2, dat is grootteorde 15x15, of 15 kwadraat, zijnde 225. en 13.5 x 17.2 is (rekenmachine) 232,2. 't Zal wel juist zijn...
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oei, zit nog bij de iets oudere generatie.
      Ik heb wel nog vuilnisbakken gruis straf geschreven met een griffel op een lei.
      Mijn eerste studiejaar gedaan met dat spul en met de blauwe inkt die je in dat steeds te kleine inktpotje deed, dat steeds in het iets te kleine gat in de schoolbank zat. Je moest verdikke ferm duwen onderaan het potje om het uit dat gat te krijgen en oei, woeps, nieuwjaarsbrief naar de kl*ten, je makker naast je, zijn broek en hemd vol inkt, een veeg om de oren van de meester ... EN je kreeg er geen andere want mams of paps hadden die al betaald.
      Het duurde tot 5 minuten eer je naar de tv kon kijken en je had keuze uit drie posten waarbij je wel de antenne moest verdraaien op zolder.
      En de radio kon je fijnstemmen dank zij het katoog dat erin was voorzien.
      En ja, ik heb nog mijn logaritmetafels liggen hoor. Boek is op en op versleten maar ik weet wel nog de mantisse en de wijzer te berekenen ...
      Mijn meetlat (50 cm, een grote dus) heb ik nog steeds. Ik kan er ook nog mee werken. Ik doe dat niet weg uit sentiment en eveneens om de jeugd te tonen vanwaar wij komen als ze komen zeuren dat hun batterijtje van het rekenmachine leeg is voor die optelling die ze bezig zijn met doen ...
      En dan zeggen dat de PET-computer niet snel genoeg was voor het probleem van Apollo-13 en alle ingenieurs naarstig bezig waren de benaderende berekeningen met de meetlat te doen. Nu mijn eerste rekenmachine dat ik ooit kreeg, op heel, heel jeugdige leeftijd, was een prachtig telraam met 5 metalen horizontale geleiders waar 10 bollekes op zaten
      2 kleuren, 1 per 5 bollekes
      Naast een elastiekje dat we gebruikten om papieren kogels weg te schieten, hadden we ook al een blaaspijp (een lege bic) waarmee we kleine propjes konden wegblazen.
      Wie met Kerst vooraan in studie zat moest geregeld oppassen want het kon gebeuren dat plots een glazen kerstbal aan diggelen ging, of hij kreeg per abuus munitie in het haar.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
        Wie onder ons kent dit nog.
        Een klein glazen flesje met een zeshoekige bodem. Gevuld met een lichtbruine lijm (Arabische gom).
        ... ?
        ja hoor uit mijn tijd:
        Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          ja hoor uit mijn tijd:
          Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

grt,bouk.
          Inderdaad, dat is het, alleen, de merknaam was anders

Comment

Wie onder ons kent dit nog.
            Een klein glazen flesje met een zeshoekige bodem. Gevuld met een lichtbruine lijm (Arabische gom).
            We plakten er indertijd de afbeeldingen mee in ons werkschrift op school en soms likten we even aan de rubberen stop (schuin gevormd met ee overlangs sneetje erin) omdat die heerlijk zoet smaakte.
            Om te gebruiken moest je het flesje omgekeerd houden en de rubberen stop duwen op het papier waardroor de lijm, kol eruit kon vloeien ... ?
            Dat likken herinner ik me niet, de lijm des te meer. En als de lijm op was, wat bloem en water mengen en zo hadden we dan onze eigen lijm. Stroop kon ook dienen, alleen liet dat vieze plekken na.

Oei, zit nog bij de iets oudere generatie.
            Ik heb wel nog vuilnisbakken gruis straf geschreven met een griffel op een lei.
            Mijn eerste studiejaar gedaan met dat spul en met de blauwe inkt die je in dat steeds te kleine inktpotje deed, dat steeds in het iets te kleine gat in de schoolbank zat. Je moest verdikke ferm duwen onderaan het potje om het uit dat gat te krijgen en oei, woeps, nieuwjaarsbrief naar de kl*ten, je makker naast je, zijn broek en hemd vol inkt, een veeg om de oren van de meester ... EN je kreeg er geen andere want mams of paps hadden die al betaald.
            Nu mijn eerste rekenmachine dat ik ooit kreeg, op heel, heel jeugdige leeftijd, was een prachtig telraam met 5 metalen horizontale geleiders waar 10 bollekes op zaten
            2 kleuren, 1 per 5 bollekes
            Naast een elastiekje dat we gebruikten om papieren kogels weg te schieten, hadden we ook al een blaaspijp (een lege bic) waarmee we kleine propjes konden wegblazen.
            Wie met Kerst vooraan in studie zat moest geregeld oppassen want het kon gebeuren dat plots een glazen kerstbal aan diggelen ging, of hij kreeg per abuus munitie in het haar.
            Zo herkenbaar!
            In het eerste studie jaar begonnen met een "lei" en een griffel. Lei tussen haakjes, omdat het meestal een zwart geverfd eternitten of kartonnen bord was. De echte leien waren wat duur voor de meeste werkmensen.
            Wat betreft de pennetjes, er waren toen bij ons twee merken maar de "ballonpennetjes" waren de beste.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Ja, eerst oefenen op een lei, en dan mocht het met inkt in een kladschrift. Daarna in ons 'mooie' schrift.
              Was nogal competitie wie er het eerst, een letter, in het 'mooie' schrift mocht schrijven.
              Ik zie juffrouw Magdalena zaliger, een non in het eerste studiejaar, nog door de klas struinen...
              Je moet niet vragen wat een indruk dat die gemaakt heeft...
              Groter dan mijn papa en gemakkelijk 100 kg
              Ik ben er mee pleite, ga nog een ritje op de motor doen met een maat...
              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                ..... Lei tussen haakjes, omdat het meestal een zwart geverfd eternitten of kartonnen bord was. De echte leien waren wat duur voor de meeste werkmensen.
                en maar krassen op die asbestvezels.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  en maar krassen op die asbestvezels.
                  grt,bouk.
                  We waren van geen kwaad bewust en asbest hoorde toen bij het dagelijks leven, net zoals DDT. Wat leefden wij toch ongezond!
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht

Bij ons was de pritt algemeen goed, (ik heb ook als ik klein was geprobeerd hiervan te eten, maar vond het niet zo lekker als jullie arabische gom )
                    inderdaad, zowel Pritt als Arabische gom smaken niet slecht.
                    natuurlijk mag je er niet van gaan eten, gewoon wat aan likken.
                    en zelfs dat, is helemaal niet de bedoeling.
                    Maar ja, dat is een normale kinderlijke fase zeker?

Comment

Jullie vergeten die blauwe 'emmertjes' met spateltje die naar frangipane / marsepein roken nog... ;-P
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                        Jullie vergeten die blauwe 'emmertjes' met spateltje die naar frangipane / marsepein roken nog... ;-P
                        inderdaad ja, overheerlijk!

Comment

En die potloden, aan de ene kant blauw, aan de andere kant rood ... da's lang geleden, die waren ook dikker dan gemiddeld ...
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                            Oei, ik dacht dat dat echt eetbaar was. Nu snap ik waarom ik niet veel praat
                            en toen draaide je letterlijk een telefoonnummer ... als je nog niet het nummer moest doorgeven en aanvragen aan de centrale dienst.

Comment

uw gat afvagen met blinkend en vooral vettige inkt afgaand gazettenpapier is ook nog maar een 60 jaar geleden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuttebelleke Bekijk bericht
                                uw gat afvagen met blinkend en vooral vettige inkt afgaand gazettenpapier is ook nog maar een 60 jaar geleden
                                Vandaar het spreekwoord "mijn vrouw is een open boek ...".
                                Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Working...
                                X