Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie herkent deze plakmethode

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie herkent deze plakmethode

Wie onder ons kent dit nog.
    Een klein glazen flesje met een zeshoekige bodem. Gevuld met een lichtbruine lijm (Arabische gom).
    We plakten er indertijd de afbeeldingen mee in ons werkschrift op school en soms likten we even aan de rubberen stop (schuin gevormd met ee overlangs sneetje erin) omdat die heerlijk zoet smaakte.
    Om te gebruiken moest je het flesje omgekeerd houden en de rubberen stop duwen op het papier waardroor de lijm, kol eruit kon vloeien ... ?
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Re: Wie herkent deze plakmethode

Vroeger....veel vroeger....nog gebruikt in de lagere school.
    Wij moesten toen die lijm zelf maken uit stukjes (afgehakt van een hele grote brok), die geleken op stukken kandijsuiker, aanlengen met water, goed roeren en dan in die flesjes overgieten..was een kleverige boel.
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Zeker weten! ik ben van bouwjaar 1962, die flesjes waren toen standaard op school. Toen ik in het 3de of 4de studiejaar zat, kwam Pritt op de markt, ongeveer samen met Tintenkiller...
      Nadeel van die Aribische gom was de hoofddoek, nee, die lijm was erg bros, als vernis, wanneer hij droog was. Dus als je de bladzijden van je plakboek krulde, dan kwamen de prentjes los.

Those were the days, geen rekenmachines, we konden nog hoofdrekenen en leerden zonder fauten schreiven. We leerden ook wat respect betekent. Ik ben een beetje bitter door de evolutie in het onderwijs, al heb ik zelf geen koters.
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
        Those were the days, geen rekenmachines, we konden nog hoofdrekenen en leerden zonder fauten schreiven. We leerden ook wat respect betekent. Ik ben een beetje bitter door de evolutie in het onderwijs, al heb ik zelf geen koters.
        Wij mochten ook geen rekenmachine gebruiken op lagere school,
        tot het 2e middelbaar was het gebruik verboden.

Onze leerkracht in 1e middelbaar en 2e, was daartegen...
        vond het hoofd een sneller toestel...

maar geen herinnering aan het lijmen met die soort lijm
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          Wij mochten ook geen rekenmachine gebruiken op lagere school,
          tot het 2e middelbaar was het gebruik verboden.

Onze leerkracht in 1e middelbaar en 2e, was daartegen...
          vond het hoofd een sneller toestel...

maar geen herinnering aan het lijmen met die soort lijm
          Koeno, wanneer ben jij geboren? Die Arabische gom is tot p(l)akweg 1975 courant gebruikt, zij het dat de Pritt-sticks rond 1971 verschenen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
            Vroeger....veel vroeger....nog gebruikt in de lagere school.
            Wij moesten toen die lijm zelf maken uit stukjes (afgehakt van een hele grote brok), die geleken op stukken kandijsuiker, aanlengen met water, goed roeren en dan in die flesjes overgieten..was een kleverige boel.
            Dat heb ik slechts in het eerste of tweede gedaan, bah, wat een plakrommel. Waarschijnlijk ook omdat ik moeite had met het onderscheid tussen een zakdoek en een mouw...

Comment

Koeno, wanneer ben jij geboren? Die Arabische gom is tot p(l)akweg 1975 courant gebruikt, zij het dat de Pritt-sticks rond 1971 verschenen zijn.
              1986 ik ben een jongster...

maar mijn lagere school was een kloosterschooltje van de oude stempel.
              mijn leerkracht in de middelbare school was een van de zeer oude stempel.
              Krak van een leerkracht met zegswijzen als: Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Bij ons was de pritt algemeen goed, (ik heb ook als ik klein was geprobeerd hiervan te eten, maar vond het niet zo lekker als jullie arabische gom )
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

...Nadeel van die Aribische gom was de hoofddoek,...

We leerden ook wat respect betekent.
                ...euh, respect? En in de zin ervoor rakel je het hoofddoek debat op...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  1986 ik ben een jongster...

maar mijn lagere school was een kloosterschooltje van de oude stempel.
                  mijn leerkracht in de middelbare school was een van de zeer oude stempel.
                  Krak van een leerkracht met zegswijzen als: Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Bij ons was de pritt algemeen goed, (ik heb ook als ik klein was geprobeerd hiervan te eten, maar vond het niet zo lekker als jullie arabische gom )
                  1986.... Je zit net niet meer bij de categorie "snotneuzen"

Ik heb heel goede herinneringen aan mijn schooltijd (Als ik denk aan mijn schoolgaande jeugd, oh heerlijke tijd was dat, Raymond VHG). Ik hoop dat mijn leraars mij intussen vergeven hebben. Niet dat ik baldadig was of zo, verre van, maar ik had een nogal eigen mening, nog steeds, ten andere. En ik kon mij veroorloven lui te zijn, omdat ik erg makkelijk onthield (ook nog steeds). Die luiheid was geen stichtend voorbeeld voor de rest van de klas, dus werd ik daar wel op afgerekend, terecht.

Nee, die Pritt smaakt niet zo lekker, misschien eens stoven? En toen de alcoholstiften "aangepast" werden (anti-snuif), ergens jaren 90, vond ik dat niet grappig. Heerlijk, die geur.

Jij hebt ook nooit met pen en inktpot geschreven, hoop ik. Wij dus wel, wat een smeerlapperij, die inkt droogt ook langzaam, en vloeit onregelmatig. Midden in een woord stoppen om "bij te tanken".... Of je pen moeten vervangen omdat hij krast...

Ach, het had zijn charmes, zeker?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
                    ...euh, respect? En in de zin ervoor rakel je het hoofddoek debat op...
                    Respect werkt in twee richtingen, dit terzijde.

Ik legde gewoon de link tussen arabische en hoofddoek, als een lapsus.

Comment

...wisten wij toen veel dat die ook gebruikt werd/wordt in snoep...het zou nogal vooruit gegaan hebben
                      En ja, sinus, cosinus en consoorten werden toen nog zonder rekenmachine berekend... sommigen hadden een rekenliniaal.
                      En wie kreeg er nog horlicks te drinken tijdens de voormiddagpauze...bleven we rustig van
                      Waar is de tijd..
                      Ik kan er hier blijven over schrijven...
                      Last edited by mil1; 23 maart 2012, 11:18.
                      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Rekenliniaal... en tabelletjes, boekjes vol. Praktisch was anders.

Comment

Rekenliniaal... en tabelletjes, boekjes vol. Praktisch was anders.
                          Klopt maar onze hersenen werden gebruikt...
                          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Hoofdrekenen... spraakkunst... woordenschat...

Het werd er allemaal ingepompt, maar het zit er nog steeds. Ik vrees dat de "moderne" pedagogie niet zo efficiënt is.

Comment

en ik dacht dat die gom nog altijd te koop was in grote bussen. Ik plakte er in de jaren tachtig en begin negentig mijn foto's mee op karton en je kon ze er later gewoon terug afhalen en de lijm kon je er dan afrollen zonder schade.
                              Rekenmachine was in mijn schooltijd niet te betalen en rekenliniaal mochten wij in A3 niet gebruiken, dat was voor de slimmerikken van A2 en A1 maar sinus, cosinus, tangens en cotangens met een tabel daar waren zelfs wij krakken in. Momenteel zou ik dat allemaal moeten opfrissen als ik het terug wil kunnen maar ik zie er het nut niet van in Gelukkig lukt hoofdrekeken nog altijd best, in ieder geval veel beter dan bij mijn zonene van 33-31 en 30. Ik win tegen hen altijd als er te rekenen valt. Dikwijlms zelfs sneller uit mijn hoofd dan uit hun rekenmachine.
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Working...
                              X