Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vaatwasser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vaatwasser

weet iemand me raad
    ik heb een vaatwas staan, jammer genoegd lekt deze.
    nieuwe dichting gekocht en geplaatst maar lekt nog steeds, heb wat verder gezocht en heb nu ontdekt dat er een heel klein gaatje in de bodem van de vaatwas is, dus in de inox of Aluminium (weet niet juist was voor materiaal deze is)
    weet iemand een manier om dit te dichten?

Mvg,
    Nikon D70, D40, 18-55mm 1:3.5-5.6, 55-200mm1:4-5.6, 70-300mm 1:4-5.6G, Tamron 90mm F 2,8 DI Macro 1:1, SB600...

Re: Vaatwasser

Als het een inox kuip is kun je deze met een soldeerbout dicht maken , liefst eentje van honderd watt . De oorzaak is het morsen van het regenereerzout bij het vullen in de daartoe voorziene pot .
    groetjes Etienne
    Nikon D 750 + D 700 + veel Nikon glas

Comment

Als het een klein gaatje is, kan je dit ook dichten door er een parkervijsje met een kunstofringetje in te draaien. Wel opletten dat de schroef niet te lang is, daar ze anders te diep doordringt en aan de binnenkant iets zou kunnen beschadigen
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Als je niet kan solderen : opruwen met schuurpapier, goed drogen en van die twee componentenstimomoroljiekjes "kneedbaar staal" in het gat duwen. 24 uur wachten.
        Ik heb daar ooit een kunststof buitenkantradiatortop van een Golf mee gedicht, en ik kreeg die echt met niks anders dicht. Echt niks.
        Geen radiatordichter, geen secondenlijm, geen silicone, geen montagekit, niks.

PaulM

Comment

Ooit heb ik eens de kuip van een wasmachine gedicht (was ook één gaatje in) met twee rubberen dichtingen, twee ronsels en één bout en moer.
          Maar deze methode vind ik nu meer bricoleren dan repareren. Alhoewel, als 't help...
          perman
          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Inox kan je solderen of brazeren, maar dat is niet zo gemakkelijk omdat de warmte heel slecht geleidt. Met een zware soldeerbout warm je het metaal niet teveel, en dan zal het wel lukken. Met een brander moet je heel voorzichtig te werk gaan, een zwak vlammetje en het metaal zeker niet te heet stoken, want dan "pakt" er geen solduur meer op.
            Brazeren met zilver (bagetten met 40% zilver) geeft een veel sterkere verbinding, solduur zal niet zo sterk vasthechten op inox (door sterke temperatuurschommelingen zal solduur vrij snel los komen).
            Voor de soldeer/brazeer verbinding met het materiaal eerst opgeruwd worden (met een vers schuursponsje stevig wrijven), en je zal de aangepaste vloeimiddelen moeten gebruiken, anders zal het niet pakken.
            Brazeren doe je niet met een soldeerbout, die wordt niet warm genoeg. Dat gaat het best met een gasbrander op acetyleen (of propaan) + zuurstof. Daar werk ik dagelijks mee, en ik moet ook geregeld verbindingen maken tussen inox en koper. Maar veruit het meeste brazeerwerk aan een koelinstallatie is koper op koper, en daarvoor gebruiken wij vooral silfos bagetten (5% zilver).

Inox kan je ook laten lassen, maar dan moet het wel opnieuw behandeld worden op die plaats omdat het anders roest.

De truuk met het rubber lapje, rondellen, bout en moer lijkt mij wel zeker een goede tip.
            Maar gebruik dan wel inox bout, moer en rondellen, anders zal de reparatie niet lang heel blijven met de agressieve afwasmiddelen.

De binnenkant van een vaatwasser maken ze niet uit aluminium, want dan zal die heel snel lekken...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
              Ooit heb ik eens de kuip van een wasmachine gedicht (was ook één gaatje in) met twee rubberen dichtingen, twee ronsels en één bout en moer.
              Maar deze methode vind ik nu meer bricoleren dan repareren. Alhoewel, als 't help...
              Niks mis mee toch, als het alternatief een nieuwe machine is ?
              Of een dompelpomp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Verbruggen Bekijk bericht
                weet iemand me raad
                ik heb een vaatwas staan, jammer genoegd lekt deze.
                nieuwe dichting gekocht en geplaatst maar lekt nog steeds, heb wat verder gezocht en heb nu ontdekt dat er een heel klein gaatje in de bodem van de vaatwas is, dus in de inox of Aluminium (weet niet juist was voor materiaal deze is)
                weet iemand een manier om dit te dichten?

Mvg,
                Gewoon opschuren, wat S39 op het gaatje, en solderen met een zilvertin legering ook wel zacht zilver genoemd, en best te solderen met een brandertje met fijne vlam, zelf heb ik er zo eentje van Weller. KLIK

S39

Comment

sorry, dat ik een beetje laat kom bedanken ( heb problemen met de pc)
                  ondertussen is het lek opgelost. op de manier dat demeyereg voorgesteld heeft.
                  tot nu toe lekt het niet meer, een boutje met een rubbertje tussen ging helaas niet want het lek zat net in een bocht.

alvast dank voor jullie hulp.

Mvg,
                  Nikon D70, D40, 18-55mm 1:3.5-5.6, 55-200mm1:4-5.6, 70-300mm 1:4-5.6G, Tamron 90mm F 2,8 DI Macro 1:1, SB600...

Comment

Ik zou het met polyesterplamuur hebben gedaan. (waar ze carrosserieën mee herstellen)
                    is ook een heel sterk goedje.
                    weet niet of dat even goed zou houden als soldeersel.

Comment

Epoxy had ook gekund, opschuren en het goed gemengd spul (uit zo'n dubbele spuit) aanbrengen. Is snel klaar, hardt afhankelijk van het soort epoxy snel uit, geen risico op oververhitting van wat er eventueel achter zit...
                      Ik werk regelmatig met polyester- en epoxyharsen, al dan niet met glasmat of roving, of met toevoegmiddelen. Aan boord van een boot blijf je altijd knutselen...
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Working...
                      X