Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

damp van condensatieketel schadelijk of niet.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• damp van condensatieketel schadelijk of niet.

De titel is eigenlijk mijn vraag, is damp uit een condensatieketel op zich schadelijk of niet.
    Het gaat om het volgende, mijn carport staat naast het huis en soms waait de damp onder de carport en ik had graag geweten of dat schadelijk is voor mijn auto.
    Is het schadelijk ga ik iets aan de schouw doen (verhogen) zodat de damp meer over de carport gaat.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Re: damp van condensatieketel schadelijk of niet.

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
    De titel is eigenlijk mijn vraag, is damp uit een condensatieketel op zich schadelijk of niet.
    Het gaat om het volgende, mijn carport staat naast het huis en soms waait de damp onder de carport en ik had graag geweten of dat schadelijk is voor mijn auto.
    Is het schadelijk ga ik iets aan de schouw doen (verhogen) zodat de damp meer over de carport gaat.
    Gas verbranden levert enkel CO2 en water op als afval. Niet schadelijk voor je auto dus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Gas verbranden levert enkel CO2 en water op als afval.
      En de rest.... maar dan in heel minimale hoeveelheden.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Het condenswater dat uit de ketel afgevoerd wordt is wel degelijk erg corrosief.
        Het mag daarom alleen maar afgevoerd worden in pvc afvoerbuizen, metalen buizen worden "opgevreten" door de chemische reactie.

Maar wat er uit de schouw komt is niet vloeibaar, het is dus geen zuur dat over je wagen loopt.
        De invloed van die damp zal dus eerder beperkt zijn.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Het condenswater dat uit de ketel afgevoerd wordt is wel degelijk erg corrosief.
          Het mag daarom alleen maar afgevoerd worden in pvc afvoerbuizen, metalen buizen worden "opgevreten" door de chemische reactie.

Maar wat er uit de schouw komt is niet vloeibaar, het is dus geen zuur dat over je wagen loopt.
          .. tenzij het regent ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

De verwarmingsketel is een Bulex ik dacht dat u er ook zo ene hebt, er is een afvoerleiding aan om het condenswater af te voeren naar het riool.
            Boven aan de ketel zit er dan zo een dubbele buis waarvan het buiten gedeelte lucht aanvoert en het midden gedeelte de verbrandingsgassen afvoert.
            De buis aan de bovenkant loopt een klein stukje omhoog en gaat dan haaks naar buiten, daar komt bij het branden een hoop damp uit maar ook druppelt er daar heel wat water naar beneden en dat was goed te zien toen het aan het vriezen was en daar een flinke klont ijs gevormd werd.

Comment

Ja, de damp is corrosief.
              Ik voer de condens uit de rookgasafvoer van mijn condensatieketel af via een standaard zinken regenpijp en die is na 6 jaar zo dun als een vloeitje geworden.

Comment

Dus zit ik met een probleem en moet ik er iets aan doen zodat de dampen niet meer onder de carport kunnen geraken.

Comment

Af en toe een beetje damp zal geen kwaad kunnen, zeker als het waait.
                  Maar als die damp echt op je auto gericht is, dan zalndienwel sneller roesten.

Comment

De damp op zich is niet schadelijk, zeker niet voor je auto, niet erger dan zure regen, het condensatiewater dat naar de riolering gaat heeft echter een PH waarde tussen 3,9 en 4,5, dat is behoorlijk zuur, maar de damp zelf zou ik mij geen zorgen om maken, neutraal water heeft een PH waarde van 7, door het feit dat bij de meeste mensen de afvoor van zeepwater afkomstig van wasmachiene vaatwas enz. een base is, bv. PH 8 wordt je afvalwater terug wat neutraal, dus daar hoef je je ook geen zorgen om te maken.
                    Wat TBRT555 zegt kan zijn omdat er nog wat restcondensatie plaatsvind in die zinken pijp, bovendien is zink nogal gevoelig voor zuur, beter gewoon een brandvrije kunstofbuis speciaal voor condensatieketels plaatsen.

Condensatiewater wat uit de uitlaat van je auto komt is ongeveer even zuur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      De damp op zich is niet schadelijk, zeker niet voor je auto, niet erger dan zure regen
                      Ook niet als die damp op de auto neerslaat en er een nevel op achterlaat?
                      Ik blijf maar vragen natuurlijk ik zou dan ook niet graag hebben dat mijn auto te snel aan zijn einde komt.

Comment

....... ga ik iets aan de schouw doen (verhogen) zodat de damp meer over de carport gaat.
                        goed idee.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ook niet als die damp op de auto neerslaat en er een nevel op achterlaat?
                          Ik blijf maar vragen natuurlijk ik zou dan ook niet graag hebben dat mijn auto te snel aan zijn einde komt.
                          Zo erg is het nu ook niet hé Sus, PH waarde 4 is wel zuur water, maar daarom nog geen zuur op zich hé, het hoofdbestand blijft water met een bepaalde zuurtegraad afkomstig uit een gascondensatieketel, water kan op verschillende manieren zuur worden, met andere bestanddelen bedoel ik daarmee.
                          Véél slechter is bv. het condensatiewater uit een stookoliecondensatieketel, dat water is immers verzuurd door zwaveldioxide komende uit fosiele brandstoffen, als dat op je wagen moest aanslaan en opdrogen krijg je daar zwavelzuur, pas dan moet je je zorgen gaan maken.
                          Het condensatiewater komende uit zo een stookolie condensatieketel mag je dan ook niet vrij lozen in de riolering, maar moet worden opgevangen in een speciale pot met actieve kool.

Nu zal je zeggen, amai wat een schadelijke stof komt daar uit , maar wat we niet beseffen of kunnen zien, is dat bij gewone stookketels (geen condensatie dus), dat dat er daar eigenlijk ook uit komt, maar pas condenseerd hoog in de lucht, vandaar zure regen.

Ook zoiets komt uit oudere auto's, maar die uitstoot wordt bij bijna alle wagens reeds vele jaren voor 90% opgevangen door een driewegkatalysator, die deze schadelijke stoffen gaat neutraliseren door naverbranding.

Dat was even naast de kwestie.

Neen, ik zou mij daar weinig zorgen om maken, tenzij je wagen iedere morgen druipt van de condensatiedamp komende van je condensatieketel, wat zeer onwaarschijnlijk is.
                          Vergeet niet, als je wagen anders helemaal bedampt staat, afgezien van een condensatieketel, dan is die waterdamp ook niet neutraal, maar heeft ook een bepaalde zuurtegraad afhankelijk van waar je woont natuurlijk, veel uitlaatschouwen in de buurt maken ook dat de zuurtegraad van douwwater stijgt.

Ben je nu nog niet gerust in je condensatieuitlaat, dan kan je deze inderdaad omhoogbrengen, in wezen hoef je dat zelfs niet dubbelwandig te doen, de middelste buis is genoeg, dan kan je de uitlaat boven je dak laten komen of eender wat, en wordt verse lucht lucht aangezogen van onder je carport, je moet er alleen voor zorgen dat die buis over de ganse lengte stijgend is, zodat het condensatiewater terugloopt naar je ketel, daar is ie voor gemaakt, hou er echter ook rekening mee, als je aan de uitlaat gaat veranderen, dat het zou kunnen dat je je ketel terug zal moeten laten afstellen, je krijgt immers met gans andere tegendrukken te maken wat je instelling kan beinvloeden, wat ook theoretisch is, want ik geloof nog steeds niet in een optimale afstelling bij gebruik van een muuraansluiting, omdat je daar te maken krijgt met over of onderdruk naargelang de windrichting, beste is nog steeds dubbelwandig werken tot boven de nok van het dak, maar natuurlijk niet altijd mogelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Zo erg is het nu ook niet hé Sus, PH waarde 4 is wel zuur water, maar daarom nog geen zuur op zich hé, het hoofdbestand blijft water met een bepaalde zuurtegraad afkomstig uit een gascondensatieketel, water kan op verschillende manieren zuur worden, met andere bestanddelen bedoel ik daarmee.
                            .....
                            Idd .. "spa bruis" is ook ong. pH 4 ...

Comment

Nu ben ik toch al wat geruster geworden bedankt allen voor uw vakkundige uitleg want ik zou er toch wel spijt van hebben als de auto aangetast zou geraken als ik dat had kunnen vermijden.
                              Vriendelijke groeten aan alle lezers en antwoorders.

Comment

Working...
                              X