Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac OSX/WIN gebruikers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mac OSX/WIN gebruikers

Nu dat ik al meer als 2 jaar werk met OSX in combinatie (bootcamp) WIN7, had graag 'n advies.
    Ik bezit 'n iMac en 'n Macbook pro. Beiden met OSX en WIN7
    Voor iedere Mac heb ik 'n FW800 backup schijf. Dat wil zeggen 1TB voor de iMac en 500 GB voor mijn Macbook.
    Voor backup gebruik ik Super Duper, wat gratis is, maar beperkt in mogelijkheden. Ik heb deze licentie gekocht omwille van de goede reviews en de extra opties.
    Het programma maakt 1:1 copie's, die bootable OSX zijn, dus je kan gewoon opstarten via externe schijf.

Nu dan de het probleem:
    Vroeger gebruikte ik Norton Ghost en daarna Acronis backup om 'n perfecte bootable copy te maken.
    Het probleem is wel, als ik mijn partitions in grootte wil herverdelen ik met 2 file systems zit (journaled en ntfs).
    Voor Mac is dat "a piece of cake".
    Maar voor Win7 moet ik via Mac naar bootcamp gaan en 'n nieuwe win7 installatie uitvoeren. Het gaat niet omwille van de data, maar alle programma's terug installeren zie ik tegenop.
    Ik heb met HD clone 'n partitie naar image gezet en daarna teruggeplaats, maar bij het opstarten(met de alt toets) zie ik geen bootable WIN7.

De vraag is dus:
    Wie kent een oplossing om dit gemakkelijker te maken?

Re: Mac OSX/WIN gebruikers

En waarom moet je win 7 terug herinstalleren om de grootte van je partities aan te passen ? Er bestaan toch tooltjes genoeg om de partitiegrootte "live" aan te passen, zonder dat je je windows moet herinstalleren ?
    Je kan partities (willeswaar beperkt) zelfs in grootte aanpassen met het schijfbeheer van windows. En anders kan je bv. een partition wizard ofzo gebruiken.
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      En waarom moet je win 7 terug herinstalleren om de grootte van je partities aan te passen ? Er bestaan toch tooltjes genoeg om de partitiegrootte "live" aan te passen, zonder dat je je windows moet herinstalleren ?
      Je kan partities (willeswaar beperkt) zelfs in grootte aanpassen met het schijfbeheer van windows. En anders kan je bv. een partition wizard ofzo gebruiken.
      Dan moet je mij eens zeggen welk tooltje?
      Ik gebruikte vroeger altijd PartitionMagic en dat werkte zelfs op WIn in combinatie met linux.
      Maar het filesysteem van Mac is toch anders.
      Partitions aanpassen met het behouden van 'n bootable OSX is niet het probleem.
      Je kan die partitie gewoon zelf aanpassen met schijf utilities vanuit Mac zelf.
      Maar het Win7 daarna terug kunnen op booten is wat anders. (Dus na dat je 'n image hebt terug gezet).

Comment

Maar waarom wil je een image terugplaatsen om je partitiegrootte aan te passen ??? Daarvoor is het toch niet nodig om je systeem terug te installeren (of je dat nu via een image doen, of gewoon standaard).

Als 1 van je besturingssystemen niet meer opstarten, is dat normaal een probleem van je bootmanager. Normaal kan je een goede bootmanager terug laten zoeken naar geïnstalleerde besturingssystemen, en die terug linken. Maar bootcamp is niet mijn ding (heb hier zelf geen mac), dus ik kan je niet vertellen hoe je dat zou moeten doen.

Partitionmagic is al een tijdje verdwenen. Maar er zijn genoeg alternatieven die hetzelfde doen. Je hebt bv. het gratis gparted (dat onder linux werkt, via een live-CD), die partition wizard waar ik het al over had van minitools (voor windows) of easeus partition master.
        OS X is een unix-variant, dus ik zou eerst eens proberen met die gparted...
        Groeten,

Polleke

Comment

Maar waarom wil je een image terugplaatsen om je partitiegrootte aan te passen ??? Daarvoor is het toch niet nodig om je systeem terug te installeren (of je dat nu via een image doen, of gewoon standaard).

Als 1 van je besturingssystemen niet meer opstarten, is dat normaal een probleem van je bootmanager. Normaal kan je een goede bootmanager terug laten zoeken naar geïnstalleerde besturingssystemen, en die terug linken. Maar bootcamp is niet mijn ding (heb hier zelf geen mac), dus ik kan je niet vertellen hoe je dat zou moeten doen.

Partitionmagic is al een tijdje verdwenen. Maar er zijn genoeg alternatieven die hetzelfde doen. Je hebt bv. het gratis gparted (dat onder linux werkt, via een live-CD), die partition wizard waar ik het al over had van minitools (voor windows) of easeus partition master.
          OS X is een unix-variant, dus ik zou eerst eens proberen met die gparted...
          Ik denk dat je eens goed moet lezen wat ik vraag.
          Waarom ik dat wil veranderen heeft toch geen belang of wel?

Dat je geen Mac hebt had ik al uit je eerste reactie kunnen opmaken, no offence

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
            Ik denk dat je eens goed moet lezen wat ik vraag.
            Waarom ik dat wil veranderen heeft toch geen belang of wel?

Dat je geen Mac hebt had ik al uit je eerste reactie kunnen opmaken, no offence
            Nu dan de het probleem:
            Het probleem is wel, als ik mijn partitions in grootte wil herverdelen ik met 2 file systems zit (journaled en ntfs).
            Voor Mac is dat "a piece of cake".
            Maar voor Win7 moet ik via Mac naar bootcamp gaan en 'n nieuwe win7 installatie uitvoeren. Het gaat niet omwille van de data, maar alle programma's terug installeren zie ik tegenop.
            Je wil de grootte van je partities herverdelen en je stelt dat je in windows daarvoor je installatie van windows en je partities opnieuw moet doen (en niet in OS X) : dat klopt dus niet...
            En dus heeft het wel belang waarom je denkt dat je daarvoor windows opnieuw moet installeren...
            Ik zie niet in waarom je van Kortrijk naar Gent wil rijden via Aarlen om...

Nu : ik heb je een aantal hints gegeven, de rest van de oplossing zal je zelf wel vinden...
            Groeten,

Polleke

Comment

Je wil de grootte van je partities herverdelen en je stelt dat je in windows daarvoor je installatie van windows en je partities opnieuw moet doen (en niet in OS X) : dat klopt dus niet...
              En dus heeft het wel belang waarom je denkt dat je daarvoor windows opnieuw moet installeren...
              Ik zie niet in waarom je van Kortrijk naar Gent wil rijden via Aarlen om...

Nu : ik heb je een aantal hints gegeven, de rest van de oplossing zal je zelf wel vinden...
              Dit is toch te gek voor woorden.
              Hoe kan je nu hints geven als je nooit met 'n Mac gewerkt hebt?

Ik zal het proberen uit te leggen zodat het kleinste kind het zou moeten begrijpen.

Als je 'n iMac met twee besturingssystemen hebt....bv:OSX en WIN, kan je kiezen hoeveel fysieke schijfruimte je toewijst.
              Als Mac beginneling (2jaar geleden) en WIN gebruiker(vanaf 2.0), heb je alle software op WIN(Dos) staan.
              Dus, in het begin, maak je 2X500MB partitions aan.
              Vermits 'n iMac al voorzien is van OSX, doe je dat met het schijfbeheer van OSX.
              In het begin mis je al die software en ga je(of ik toch) die partitions herverdelen, omdat ik het zo niet zag zitten met OSX. (bij mij 750 WIN en 250 OSX)
              Maar achter 'n paar jaar merk je toch dat 'n Mac veeeeel gebruik vriendelijker is dan WIN (en ondertussen alle software voor Mac heb), dus je wilt terug naar herverdeling van partitions.
              Wel:
              Dan ga je naar schijbeheer onder hulpprogramma's en ben je verplicht van die WIN partitie te wissen, zodat het 'n niet toegewezen schijfruimte wordt.
              Nu kan je het OSX gedeelte gewoon naar beneden schuiven (gelijk PartionMagic) en je OSX ruimte vergroten.
              Maar je Win OS is wel weg.
              Daarna druk je op + en je voegt 'n partitie toe, zegt wissen naar FAT en je hebt je 'n kleinere ruimte voor WIN.
              Tot hier is er geen probleem, maar 'n image terugzetten met bv: hdclone werkt niet.
              Als je 'n Mac opstart kan je op de alt drukken en zie je alle bootable schijven, behalve die WIN schijf. (ik denk dat je via Apple bootcamp moet gaan)
              En als je mij vraagt waarom 'n image, dan ben je ook niet echt op de hoogte van herverdelen van partitions.
              Want als je 'n partitie naar partitie copiëert en daarna terugzet gaat die copie net zoveel ruimte claimen van je HD als de copie die je gemaakt had.
              Je moet 'n image nemen van 'n partitie en dan zet die dat terug op de nieuwe partitie, ook al is die kleiner of groter. Je kan wel geen image terugzetten welke groter is als de nieuwe partitie.

Ik hoop dat dit wat duidelijker is.

Comment

Zelf niet echt veel met BootCamp gepeeld, maar toch een poging...

Zonder dual boot krijg je in BootCamp bij de optie om Windows 7 te installeren de mogelijkheid om je partities op te geven. Bij opnieuw uitvoeren van de BootCamp assistent veronderstelt die dat je BootCamp wenst te verwijderen.

Mijn idee: BootCamp opstarten en Windows verwijderen. Vervolgens kan je BootCamp terug starten en BootCamp de partities opnieuw laten indelen. Daarna behoor je opnieuw op te starten voor de Windows installatie. Op dit moment zou je dan toch op kunnen starten van een bootable DVD om je image terug te zetten.
                Na dit terugzetten start de PC vermoedelijk Windows op. Via msconfig kan je dan de standaard "boot" bepalen. Hopelijk werkt op dit moment de "Alt" mogelijheid om te switchen bij het booten. Anders kan je in OS X ook nog altijd aangeven dat je Windows standaard moet opgestart worden. Iets complexer, maar beide zijn dan wel bruikbaar lijkt me.

Succes

Comment

Ik heb vroeger genoeg met bootmanagers gewerkt voor windows en linux, dus je hoeft echt zo onnozel niet te doen. Een bootmanager voor windows, of linux, of OS X : het principe is krek hetzelfde (de manier van werken en de mogelijkheden kan wat verschillen, maar dat is het ook). Ik hoef echt niet met mac te werken, om te weten wat een bootmanager is, of denk je dat Apple het warm water heeft uitgevonden met bootcamp ?

En toch hoef je daarvoor je windows niet te herinstalleren...

Je verkleint je windows partitie (in beperkte mate kan je dat met windows schijfbeheer), als je alle mogelijkheden wil, gebruik je daar bv gpart voor. Dat zorgt ervoor dat je niet gealloceerde schijfruimte hebt die komt na je windows partie.
                  Nu zijn er 2 mogelijkheden : ofwel eist OS X dat je niet gealloceerde schijfruimte 1 geheel vormt, en dan zal je je windows partitie in die gpart ook nog naar achteraan moeten schuiven, in het andere geval hoeft dat dus niet.
                  Als dat gebeurt is, dan start je OS X terug op, en dan moet je gewoon je OS X partitie vergroten met de niet gealloceerde ruimte die je met gpart hebt vrijgemaakt. Het zou zelfs kunnen dat je gewoon al je partities in gpart zelf kan aanpassen, en dan is er helemaal geen probleem.
                  Voor Gpart speelt het eigenlijk geen rol of je partities nu van Windows, linux of OS X komen : die gaat dat wel aanpassen zoals het hoort.

Normaal is het echt niet nodig om je OS installs te vernieuwen, omdat je aan je bootmanager zelf en het aantal besturingssystemen niets hebt veranderd.
                  GPART ondersteunt zowel windows als OS X als linux partities... En het programma gebruik je door een live-linux op te starten (dus buiten OS X of windows om).

Nu duidelijk, want ik vind dit ook te gek voor woorden ???
                  Last edited by polleke_cgc; 4 maart 2012, 13:49.
                  Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb vroeger genoeg met bootmanagers gewerkt voor windows en linux, dus je hoeft echt zo onnozel niet te doen.
                    Als je op de man begint te spelen ipv de bal, ga dan eerst je huiswerk maken en kom dan terug met warm water.

Bye.

Comment

Als je op de man begint te spelen ipv de bal
                      Ik kreeg toch de indruk dat jij daarmee begonnen bent en het niet erg lijkt te waarderen als iemand probeert te helpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Ik kreeg toch de indruk dat jij daarmee begonnen bent en het niet erg lijkt te waarderen als iemand probeert te helpen.
                        Die indruk had ik ook : ik heb de gewoonte mijn schrijfstijl aan te passen aan vorige antwoorden... Die manier van de linkerwang tonen, na de rechter ligt niet echt in mijn stijl.

En on topic : nu die Gparted al uitgetest, of ga je blijven sukkelen met images ? Niets op tegen natuurlijk : maar persoonlijk rij ik liever van Kortrijk naar Gent via de E17 (als er geen file is natuurlijk)...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                        X