Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autokeuring + lichten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Autokeuring + lichten

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    Wat er ook van zij, die autokeuring is een gok- en een geldspel, een melkkoe, punt aan de lijn!
    Kan zijn maar ik vind het toch goed.

Het is toch zooooo gangbaar geworden dat men de mensen zelf laat beslissen...
    Je zou iets meemaken denk ik.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Kan zijn maar ik vind het toch goed.

Het is toch zooooo gangbaar geworden dat men de mensen zelf laat beslissen...
      Je zou iets meemaken denk ik.
      Ik vind het ook goed, maar een "menselijke" mentaliteit zou er beter passen!
      Nu is het eerder een "aha, hier hebben we er één te pakken"-mentaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
        Ik vind het ook goed, maar een "menselijke" mentaliteit zou er beter passen!
        Nu is het eerder een "aha, hier hebben we er één te pakken"-mentaliteit.
        Jaja; daar lopen raar gasten rond

Gisteren op de keuring nog eens gevraagd over die lichten.
        Het is zelfs zo dat de vloer wordt gecontroleerd.
        In de garage worden lichten afgesteld met een leeg voertuig.
        Op de keuring moet dat met de chauffeur IN de auto.

EN er werd ook gekeken of ik wel dezelfde auto aanbood...
        Ze maken daar van alles mee he
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Mijn auto is van 2002.
          En ik kan mijn lichten ook zelf instellen maar enkel met de hand.
          Links op het dashbord is een draaiknop daarvoor.

Sinds 2010 (of was het nu 2008, sorry) moet die knop op 0 (NUL) staan bij de afstelling van de lichten.
          Is duidelijk geafficheerd op de autokeuring.
          Heb zelf een VW golf V. Die knop zat zelfs al op de Golf II van mijn vader (dus al efkens meer geleden)... Maar je kan er vanuit de 0-stand (zoals ingesteld door de garage) enkel je lichten mee laten zakken.
          Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb 36 jaar in het vak gezeten en heb duizenden lichten afgesteld.
            Waar het meestal misgaat is dat garagisten de lichten regelen en er zijn er veel die er een slag naar slaan omdat ze het niet 100% kennen zonder dat de hoogteregeling op 0 staat.
            Als je op de keuring komt draaien ze de hoogteregeling op 0 want zo moeten ze afgeregeld worden en staan ze dan te hoog omdat de garagist de knop niet juist gezet heeft bijgevolg een rode kaart.
            Ga je daar mee terug naar de garagist zijn die natuurlijk in hun gat gebeten en zetten ze de lichten alsnog juist met de knop op 0 en zeggen ze tegen de klant we hebben er niks aan gedaan ze stonden juist rij maar terug.
            Ik heb het slechts 1 keer op die 36 jaar voorgehad dat ze drie voertuigen van me achter elkaar afkeurden waar ik zelf niet mee naar de keuring ben geweest en die na kontrole door mij toch juist stonden.
            Ik heb nagevraagd op welke lijn ze geweest zijn en dat bleek met alle drie de voertuigen op lijn 2 geweest te zijn en dat was juist die lijn waar ik daags voordien een technieker aan het meettoestel had zien werken.
            Ik ben zelf terug gereden al zat ik over mijn oren in het werk en ging bewust op lijn 2 staan en weer afgekeurd ze stonden niet goed en heb de chef er bij geroepen.
            Op elke andere lijn stonden mijn lichten goed en hij moest toegeven dat aan hun apparaat iets scheelde de lijn werd onmiddelijk stil gelegd en er werd niet meer op gekeurd tot het apparaat terug in orde was.
            Gewoonlijk komen die mannen af van de lichten moeten juist staan op ons apparaat want das geijkt en niet op dat van de garagisten maar nu konden ze er niet omheen van niet toe te geven.

Wat ik veel erger vind is dat als bij ons bv een nieuwe Mercedes Sprinter werd afgeleverd die van nieuw af gekeurd werd (autobus) en de eerste keuring door Mercedes gebeurde, als je dan ging kijken hoe die lichten er in stonden nauwelijks afgeregeld maar toch goedgekeurd.
            Als ik zo naar de keuring reed dan kon je er donder op zeggen dat ze op zijn minst opmerkingen maakte en in vele gevallen moesten afkeuren en dat was bij VW en Audi niet minder hoor.

Anderzijds ben ik van mening dat de keuring een heel goed middel is om voertuigen in orde te krijgen en te houden zo is me zelfs een geval bekend van iemand die reisbussen had en daar keurde ze een bus af voor de slechte werking van de remmen, ze knoeide daar ginder wat aan en kwamen naar de herkeuring met terug een rode kaart als gevolg.
            S'anderdaags stond juist de zelfde bus op de keuring met de platen van de afgekeurde bus er aan en als de mechanieker niet zo slim was geweest van de chassisnummers te gaan vergelijken had die truk gewoon gelukt.
            Heb het maar voor je boekt een reis en je remmen deugen niet omdat ze zoiets doen, je kan je echt niet voorstellen wat mensen durven doen om er door te geraken.
            Kijk bv eens rond hoeveel er met kapottte lichten rijden en dikwijls niet eentje he maar meerdere en niet voor 1 dag maar soms maanden aan een stuk.
            Als keuringen niet bestonden dan is 75% van de voertuigen na 5 jaar niet meer veilig genoeg om nog op de weg te komen want spijtig genoeg zijn er een hoop mensen die naar niks kijken.
            Last edited by Sus; 17 februari 2012, 22:55.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Nog even een oude discussie oppakken...
              Het blijft een ergerlijk probleem. Al vele jaren vele malen voor instelling lichten afgekeurd. In Heers. Even naar garage paar honderd meter verderop en terug naar Heers, herkeuring OK. Recent mijn partner ook weer. NB tevoren lichten in de garage laten afstellen om herkeuring te voorkomen. Toch afgekeurd! We zijn het helemaal zat. Wat een willekeur en geldklopperij. Als, zoals in de discussie vermeld staat al door kleine trillingen afwijkingen kunnen ontstaan, wat is dan de waarde van zo'n momentopname eens in de een à twee jaar. Dan moeten de criteria verruimd worden. Want de waarde van de goedkeuring bij wegrijden na goedkeuring beklijft dus maar een paar meter. Na enig gehobbel door de goot de weg op en het zou alweer fout kunnen zijn betoogt een van de deelnemers aan deze discussie. Er wordt ook gesteld dat er mogelijk verschillen zitten in de meetapparatuur van de verschillende keuringsstraten. Meetapparatuur dient geijkt te worden, verschillen zouden er niet mogen zijn. En als dat wel zo is mag dat niet op de klant worden afgewenteld. Bovendien zou dat betekenen dat sommige wagens na keuring met verkeerd afgestelde lichten blijven rondrijden. Dus waar zijn we in hemelsnaam mee bezig?! Conclusie: ofwel de criteria zijn te streng, of de meetapparatuur deugt niet, of de keurders oefenen hun vak verschillend uit, of er is sprake van geldklopperij. Een ideetje... keuren van keuringsstations?
              Hoe dan ook de veiligheid op de weg waar de keuring oorspronkelijk voor bedacht was...toch?..wordt door de keuring van de lichtinstelling zoals dat nu gebeurd beslist niet beïnvloed lijkt me, in negatieve noch in positieve zin.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pierement Bekijk bericht
                Nog even een oude discussie oppakken...
                Het blijft een ergerlijk probleem. Al vele jaren vele malen voor instelling lichten afgekeurd. In Heers. Even naar garage paar honderd meter verderop en terug naar Heers, herkeuring OK. Recent mijn partner ook weer. NB tevoren lichten in de garage laten afstellen om herkeuring te voorkomen. Toch afgekeurd! We zijn het helemaal zat. Wat een willekeur en geldklopperij. Als, zoals in de discussie vermeld staat al door kleine trillingen afwijkingen kunnen ontstaan, wat is dan de waarde van zo'n momentopname eens in de een à twee jaar. Dan moeten de criteria verruimd worden. Want de waarde van de goedkeuring bij wegrijden na goedkeuring beklijft dus maar een paar meter. Na enig gehobbel door de goot de weg op en het zou alweer fout kunnen zijn betoogt een van de deelnemers aan deze discussie. Er wordt ook gesteld dat er mogelijk verschillen zitten in de meetapparatuur van de verschillende keuringsstraten. Meetapparatuur dient geijkt te worden, verschillen zouden er niet mogen zijn. En als dat wel zo is mag dat niet op de klant worden afgewenteld. Bovendien zou dat betekenen dat sommige wagens na keuring met verkeerd afgestelde lichten blijven rondrijden. Dus waar zijn we in hemelsnaam mee bezig?! Conclusie: ofwel de criteria zijn te streng, of de meetapparatuur deugt niet, of de keurders oefenen hun vak verschillend uit, of er is sprake van geldklopperij. Een ideetje... keuren van keuringsstations?
                Hoe dan ook de veiligheid op de weg waar de keuring oorspronkelijk voor bedacht was...toch?..wordt door de keuring van de lichtinstelling zoals dat nu gebeurd beslist niet beïnvloed lijkt me, in negatieve noch in positieve zin.
                Het zit precies hoog!
                Hier nog nooit (onterecht) afgekeurd voor lichten.

Comment

hier ook nog nooit afgekeurd voor de lichten en ik ga sinds 1994 alle jaren omdat ik sindsdien altijd met minibus of lichte vracht gereden heb
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Ik rij ook al heel wat jaren met de auto, en voor zover ik mij kan herinneren heb ik op de autokeuring ook nooit problemen gehad met de afregeling van de lichten.
                    Ik heb zelfs nog nooit koplampen laten afregelen, bij mijn Clio stonden die zelfs na 14 jaar nog altijd goed.
                    Maar bij mijn huidige wagen heb ik de indruk dat de lichten vrij laag afgeregeld zijn, daar moet ik toch eens naar laten kijken.

Ik zie heel wat auto's rondrijden waarbij de lichten zo hoog afgeregeld staan dat ze de tegenliggers verblinden.
                    Waarschijnlijk hebben die allemaal zware spullen in het koffer liggen, en vergeten ze dat er bij de meeste auto's wel ergens een knop zit om de lichten wat naar beneden te draaien als de wagen wat zwaarder geladen is.
                    Bij wagens met xenonlampen of ledlampen moet er een automatische hoogteverstelling zijn waardoor de hoogte van de koplampen aangepast wordt aan de belading.
                    Dat is toch zo als die lampen vanaf de fabriek gemonteerd zijn, de auto's en bestelwagens waar achteraf xenonlampen in gemonteerd zijn in plaats van standaard gemonteerde H4 of H7 lampen, die verblinden bijna allemaal omdat de lichtbundel niet meer correct gefocust is.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Ja, in de jaren 80 in Schaarbeek ... van de uitgang rechtstreeks terug naar de ingang rijden en goedgekeurd worden.
                      Dat heeft mijn vader toen een paar keer voorgehad.
                      Dat was nog de tijd dat wat drinkgeld kon helpen.

Maar da’s lang geleden. [emoji1]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Dat is toch zo als die lampen vanaf de fabriek gemonteerd zijn, de auto's en bestelwagens waar achteraf xenonlampen in gemonteerd zijn in plaats van standaard gemonteerde H4 of H7 lampen, die verblinden bijna allemaal omdat de lichtbundel niet meer correct gefocust is.
                        Mag dat dan allemaal nu ? Past een xenonlamp tegenwoordig in de armatuur of socket van een gloeilamp of halogeenlamp ?.
                        Ik had een collega en die had via Ebay een ombouwset gekocht van gloeilamp naar xenonlamp.
                        Dat was echt met de voorschakel-electronica en een volledige koplamp. Bij de eerste keuring werd de installatie afgekeurd. De lichtbundel stond wel correct afgesteld, maar de auto was niet gehomologeerd voor xenonlampen. Er moesten ook watersproeiers op de bumper staan, om het schijnwerperglas van de xenonlampen proper te kunnen maken.
                        Enige oplossing was om alles terug origineel te maken en terug naar de keuring te gaan.
                        Moet men dan nu geen koplampsproeiers meer hebben als de auto xenonlampen heeft ?

Comment

De wetgeving is al meermaals veranderd.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Ik zie toch altijd van die sproeiers bij auto's met Xenon.

Nu is Xenon wel op de teruggang. LED is dat aan het overnemen.

Lampen zomaar vervangen is volgens mij niet toegestaan, maar dat wil niet zeggen dat ze je altijd gaan afkeuren. Ze keuren soms te snel af, maar ook detecteren ze bepaalde overtredingen niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Ik zie toch altijd van die sproeiers bij auto's met Xenon.

Nu is Xenon wel op de teruggang. LED is dat aan het overnemen.

Lampen zomaar vervangen is volgens mij niet toegestaan, maar dat wil niet zeggen dat ze je altijd gaan afkeuren. Ze keuren soms te snel af, maar ook detecteren ze bepaalde overtredingen niet.
                              Volgens de laatste wetgeving is dat weer net wel toegelaten onder voorwaarden, sproeiers waren verplicht en nu weer niet bij naplaatsing.
                              Maar men moet alle voorschriften bekijken en er aan voldoen.
                              Vooral niet verblinden.

En ja, sommigen verblinden echt ... kan volgens mij niet volgens de regels zijn.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Het gaat nu niet over lampen maar wel over de keuring.
                                Keuringstation Brugge, Audi 100.
                                Test van de achterste schokbrekers. "Tja, meneer dat zullen nieuwe worden". Huh, ik doe de klassieke terugveertest en alles dempt perfect. Dus ik wring tegen : er is daar niks mee mis.
                                "Jamaar, kijk maar eens hier op de apparatuur, ze zijn kapot". Ik werd kwaad : "als er iets kapot is dan is het jouw apparatuur". Tenslotte de stationschef er bij gehaald. Wat bleek ? Het soepkieken van dienst was zijn reset vergeten.
                                Nog ene : op mijn Patrol heb ik progressieve spiraalveren. Al die jaren perfect door de keuring hoewel een van de twee ondersteboven zat omwille van ook een of ander koekoekskieken. Drie jaar geleden een opmerking, 2 jaar geleden : afgekeurd. Ik had geen zin om spel te maken maar ei-zo-na had ik gevraagd naar de wettelijke voorschriften op dat gebied. Maar dan kennen ze je hé ?

Comment

Working...
                                X