Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe maken we een lekkere Chinese Currysaus.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe maken we een lekkere Chinese Currysaus.

Veel van mijn vrienden zeggen, ja maar de currysaus van een restaurant is veel beter, da kan je zelf niet maken. Ik ga trachten het tegendeel te bewijzen, het maken van een currysaus is zeer eenvoudig maar je kan natuurlijk geen smaken veralgemenen, daarom heb ik de nodige modificatie voorzien voor een zachte tot een scherpe saus.

De basis is een redelijk scherpe currysaus op waterbasis, zoals je die normaal op restaurant aangeboden krijgt.

Ingrediënten : voor 4 personen

3 middelmatige uien
    2 blokjes kippenbouillon (Knorr Grand-Mere)
    500 ml water
    20 gram bakboter
    10 gram curry poeder (we hanteren een verhouding 2 % poeder)
    2 koffielepels Sojasaus
    1 eetlepel maizena

Werkwijze :
    De uien kuisen en fijnsnijden en glaceren in de boter op een matig vuur, niet bruinen enkel glazig laten worden. Daarna 450 ml water toevoegen samen met de bouillonblokjes en de 2 koffielepels sojasaus en dit alles aan de kook brengen en 10 minuten laten doorkoken op een zacht vuurtje.
    Dan gaan we de currypoeder toevoegen en het mengsel mixen met een staafmixer tot we een fijne saus bekomen. Meng de overgebleven 50 ml water met de maizena en voeg al roerende toe toe aan het mengsel, tot een voor U gewenste binding is bekomen.

Voor een zachtere saus vervang je 200 ml water door 200 ml room, dus in het totaal 300 ml water 200 ml room, de rest van de werkwijze blijft behouden.

Binding van een saus en invriezen van een saus gaan niet samen, als je de saus direct gebruikt, ga je de binding uitvoeren, wens je de saus te bewaren in de vriezer, dan vries je de saus in zonder ze te binden en voer je de binding uit net voor het opdienen van de ontdooide en opgewarmde saus.

Smakelijk !
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Re: Hoe maken we een lekkere Chinese Currysaus.

Ik doe er nog meestal twee zoete appels bij; In kleine stukjes en daarna mixen. Probeer maar eens
    Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirkfotografie Bekijk bericht
      Ik doe er nog meestal twee zoete appels bij; In kleine stukjes en daarna mixen. Probeer maar eens
      Zal zeker lekker zijn maar gaat de saus zachter maken !
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Zal zeker lekker zijn maar gaat de saus zachter maken !
        Geeft, op de achtergrond, het zuur dat ik in jouw recept toch een beetje mis.
        D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Ik gebruik meestal curry pasta in plaats van poeder. meestal gele of groene curry. geeft een vollere smaak dan enkel poeder
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Met alle respect voor je bereiding en vakmanschap, maar ik hou het bij Manna. njam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
              Met alle respect voor je bereiding en vakmanschap, maar ik hou het bij Manna. njam.
              Hoe kan je het nu bij iets houden als je het andere niet kent , geloof me of niet , maar ik was één van de eersten die de curry van Manna kon en mocht proeven. Ik mocht ook gewoon Bob zeggen tegen de baas van Manna. Maak het is zoals beschreven, maak het is voor je, en oordeel dan ! Al zal ik er onmiddellijk bijvoegen dat de curry van Manna zeker niet slecht is.

MVG, Jeff C.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                Geeft, op de achtergrond, het zuur dat ik in jouw recept toch een beetje mis.

IK ga het zeker testen, en laat je in dit topic iets weten !

MVG, Jeff C.

Comment

Ik ga eigenlijk akkoord dat je de restaurant versie niet kan nabootsen. Dat heeft voornamelijk te maken met de vraag wat curry is. Eigenlijk is dat een mix van kruiden die verschilt van streek tot streek.
                  http://en.wikipedia.org/wiki/Curry_powder

Wat niet wil zeggen dat je geen betere saus kan maken. Op restaurant kan het zijn dat ze een andere mix gebruiken.

Op die wikipedia staat ook een link naar een recept om zelf je curry te maken.
                  http://www.foodnetwork.com/recipes/a...ipe/index.html

Persoonlijk ben ik niet zo een fan van de Chinees, maar eeder van de Indische keuken.

Comment

Probeer een keer de wortelsoep van Jeroen Meus...
                    Is een feestje voor de smaakpapillen
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Probeer een keer de wortelsoep van Jeroen Meus...
                      Is een feestje voor de smaakpapillen
                      Oei ... ik ben zo gene fan van peekes !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht

Veel van mijn vrienden zeggen, ja maar de currysaus van een restaurant is veel beter, da kan je zelf niet maken. Ik ga trachten het tegendeel te bewijzen, het maken van een currysaus is zeer eenvoudig maar je kan natuurlijk geen smaken veralgemenen, daarom heb ik de nodige modificatie voorzien voor een zachte tot een scherpe saus.

De basis is een redelijk scherpe currysaus op waterbasis, zoals je die normaal op restaurant aangeboden krijgt.

Ingrediënten : voor 4 personen

3 middelmatige uien
                        2 blokjes kippenbouillon (Knorr Grand-Mere)
                        500 ml water
                        20 gram bakboter
                        10 gram curry poeder (we hanteren een verhouding 2 % poeder)
                        2 koffielepels Sojasaus
                        1 eetlepel maizena

Werkwijze :
                        De uien kuisen en fijnsnijden en glaceren in de boter op een matig vuur, niet bruinen enkel glazig laten worden. Daarna 450 ml water toevoegen samen met de bouillonblokjes en de 2 koffielepels sojasaus en dit alles aan de kook brengen en 10 minuten laten doorkoken op een zacht vuurtje.
                        Dan gaan we de currypoeder toevoegen en het mengsel mixen met een staafmixer tot we een fijne saus bekomen. Meng de overgebleven 50 ml water met de maizena en voeg al roerende toe toe aan het mengsel, tot een voor U gewenste binding is bekomen.

Voor een zachtere saus vervang je 200 ml water door 200 ml room, dus in het totaal 300 ml water 200 ml room, de rest van de werkwijze blijft behouden.

Binding van een saus en invriezen van een saus gaan niet samen, als je de saus direct gebruikt, ga je de binding uitvoeren, wens je de saus te bewaren in de vriezer, dan vries je de saus in zonder ze te binden en voer je de binding uit net voor het opdienen van de ontdooide en opgewarmde saus.

Smakelijk !
                        Ik gebruik ipv room/water kokosmelk
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Ik gebruik ipv room/water kokosmelk
                          Dat is een aanvulling, maar smaken verschillen, en ik hou niet van kokos .
                          maar voor de liefhebbers zeker het overwegen waard. Bedankt voor de suggestie, is er niemand die een currysaus met ananas maakt, dat zou me wel iets zeggen.

MVG, Jeff C.

Comment

Ik ga deze saus alleszins eens proberen. Currypasta, is dat makkelijk te vinden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                              Ik ga deze saus alleszins eens proberen. Currypasta, is dat makkelijk te vinden ?
                              Geen idee over de pasta, ik gebruik de curry van de Colruyt van Topaz !

MVG, Jeff C.

Comment

Working...
                              X