Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Splinternieuwe harddisk: formatteren of snel formatteren ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Splinternieuwe harddisk: formatteren of snel formatteren ?

    Heeft "gewoon" (= traag ) formatteren zin, bij een nieuwe harddisk, pas uit de winkel, net uit het antistatische gesealde zakje......

    Of mag ik zonder vrees voor toekomstige problemen "snel formatteren" gebruiken ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Splinternieuwe harddisk: formatteren of snel formatteren ?

    Oeps - ik had dat hier al es gevraagd !
    Sorry ( gewoon formatteren is best )

    Mag dus slotje op of weg.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Re: Splinternieuwe harddisk: formatteren of snel formatteren ?

      "Snel" is nooit goed, dus neem je tijd en formateer gewoon, dat is het beste denk ik.

      Comment


      • #4
        Re: Splinternieuwe harddisk: formatteren of snel formatteren ?

        Snel formateren leegt gewoon de inhoudstabel, vandaar dat het zo snel gaat. Gewoon formateren uiteraard ook, maar gaat ook op zoek naar slechte clusters, en die worden als onbruikbaar aangeduid.
        Dat snel, in deze dus niet goed is, is gewoon fout : alleen gebeurt er minder... Maar een schijf die al gecontroleerd is op slechte clusters hoef je niet telkens "traag" te formateren (voor zover je dat formateren veel moet doen natuurlijk).
        Low level formateren gebeurt door de fabrikant (en voor zover ik weet kan je dat al heel lang niet meer zelf doen).
        Een nieuwe harde schijf zou ik altijd traag formateren. Later zou ik daar niet meer naar omkijken, en als je ze dan moet formateren mag je dat gerust snel doen.
        Dat zoeken naar slechte clusters kan je ook zonder formateren (door je schijf op fouten te laten controleren).
        Harde schijven gaan ergens een 5 jaar mee, maar als ze stuk gaan, is dat meestal binnen de eerste maanden gebruik (zoals dat eigenlijk voor de meeste toestellen het geval is). Veel chkdsk of defragmeteren gebruiken is onnodig, omdat dat redelijk wat belasting op je harde schijf legt en meestal niet veel snelheidswinst oplevert.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Splinternieuwe harddisk: formatteren of snel formatteren ?

          Formatteren doe je eigenlijk zelfs best altijd snel, tenzij je merkt dat er effectief iets mis is, dan kan je pogen om het probleem op te lossen door gewoon te formatteren. Gewoon formatteren is stukken meer belastend, en eigenlijk zelfs gewoon niet goed voor je harde schijf.
          Voor een SSD is het effectief zelfs héél slecht om volledig te formatteren. Daar beperk je je echt best tot snel formatteren.
          Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

          Comment


          • #6
            Re: Splinternieuwe harddisk: formatteren of snel formatteren ?

            Al honderden nieuwe schijven snel geformatteerd en nog nooit enig probleem gehad.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment

            Working...
            X