Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zotte gedachten ? Twee kleine auto's voor de prijs van één grote.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zotte gedachten ? Twee kleine auto's voor de prijs van één grote.

Om het verhaal duidelijk te maken, tot verleden jaar hadden wij steeds twee wagens in gebruik, verleden jaar hebben wij beslist om het met één auto te proberen, maar wat je gewoon bent.........
    Nu hebben wij deze week terug een kleine nieuwe wagen bijgekocht, een Nissan Micra Connect Edition met alles er op en er aan, GPS, alles automatisch zoals lichten en ruitenwissers, ABS, ESP traction control, parkeerhulpsysteem, aluminium velgen enz. nu bevalt dat ding op het eerste zicht zo goed, dat ik er aan denk om mijn Mercedes 220 CDI te verkopen en nog zo een tweede Nissan bij te kopen, ik weet namelijk een paar van die Nissans staan (waarvan wij er dus één gekocht hebben) voor een prijs van een instapversie, namelijk bijna 6.000 € minder dan catalogusprijs, het zijn wagens die op 24-10-2011 werden ingeschreven door een leazingmaatschapij, en nooit zijn gebruikt, dus met 0 Km op de teller.
    Om even de situatie te schetsen, mijn vrouw werkt halftijds en ik ben reeds meer dan vier jaar gestopt met werken, dus dachten wij dat wij er met één auto wel zouden uitkomen, maar dat viel dus tegen, altijd afspraken moeten maken, ofwel mijn vrouw naar haar werk voeren en terug halen, je kent dat, met de Mercedes hebben wij de laatste drie jaar nog geen 60.000 Km gebold, eigenlijk hebben wij ook zo geen 167 Pk model meer nodig, daar wij toch 80% rond de deur rijden nu verbruikt die Mercedes slechts 6,8 L/100 Km, dus voor het verbruik moeten wij het eigenlijk niet doen, maar als je taks en verzekering gaat uitrekenen dan kunnen wij in feite goedkoper rijden met twee kleine wagens dan met één grote, en dan praat ik nog niet over garagekosten, een gewoon onderhoud kost je bij een Mercedes dealer al snel 400€, en dan moet je er niet aan denken dat met al die korte ritten een roetfilter moet vervangen worden, kostprijs zonder montage 1.600€.
    Nu is het ook zo dat de som van de kilometers van twee wagens binnen één gezin lager ligt dan met één wagen, vanwege dat soms heen en terugvoeren van je partner.

Die Nissan toont op de computer momenteel een verbruik van minder dan 6 liter, en dat ook op korte stukken, en ik kan je verzekeren dat dat wagentje verassend goed bold, en venijnig optrekt, niet meer te vergelijken met de kleine wagens van vroeger, dat ook vanwege de relatief grote wielmaat.

Onze langste ritten zijn éénmaal Zuid-Frankrijk per jaar, en dat doen we dan nog in twee dagen met uitslapen in een of ander hotelletje en voor de rest hoogstens eens naar Luxemburg of iets in deze zin, voor de rest nemen wij eventueel het vliegtuig, naar een bestemming waar we dan eventueel ook een kleine wagen huren, Zo hebben wij Bv. reeds een paar maal Zuid-Afrika gedaan, maar ook Portugal enz.

Natuurlijk blijft die Mercedes superieur qua comfort, maar in deze tijden moeten wij ook eens aan onze centjes denken, kortom twee kleine wagens op de weg houden voor nog niet de prijs van één grote, en dan mag je deze nog beiden omnium gaan verzekeren.

Ben ik nu zot dat ik met deze gedachte speel

Alleen het veiligheidsaspect doet mij nog twijfelen, maar in een grote wagen kan je ook aan je einde komen, en niet alle slecht aflopende ongevallen gebeuren op de snelweg.

Een kleintje kan zelfs soms een voordeel zijn. KLIK
    Last edited by Guest42; 22 januari 2012, 08:22.

Re: Zotte gedachten ? Twee kleine auto's voor de prijs van één grote.

Als je die grote wagen eigenlijk niet echt nodig hebt, waarom zou je dan elk jaar die kosten blijven betalen (verzekering en taks)?

Ik heb ooit ook met grotere wagens gereden, maar is was het ook beu dat de jaarlijksse vaste kosten veel te duur waren. Daarom heb ik op een zeker ogenblik beslist om alleen nog maar met kleine wagens te rijden, en daar heb ik eigenlijk nooit spijt van gehad.

Wat de veiligheid betreft, als je met een grote wagen tussen twee vrachtwagens terecht komt, dan zijn de overlevingskansen niet veel groter dan bij een kleine wagen.
    In bepaalde omstandigheden zou je er misschien iets beter vanaf komen met een grote wagen.
    Maar de kleine wagens scoren tegenwoordig ook allemaal heel goed in de crashtests. Dat was voor mij indertijd één van de redenen om voor een Clio te gaan, want toen scoorde die het best in de categorie van de kleine wagens. Maar dat is al lang geleden, ondertussen zijn ze op dat gebied allemaal nog beter geworden.

Wat de binnenruimte van kleine wagens betreft, ik rij wel eens mee met een Toyota Yaris, volgens mij heb je daar achterin meer plaats voor je benen dan in een aantal véél duurdere en grotere Duitse wagens.
    Last edited by Black B@ndit; 22 januari 2012, 10:14.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik vind dit een zeer gezonde kijk van je ! Goed voor je portemonnee en voor het milieu, ik ben ook terug gekomen van grote wagens, naar een Citroën C3 benzine versie 1100 cc motor, en nog nooit spijt van gehad.

MVG, jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Volgens mij ben je ook beter af met 2 kleintjes dan met 1 grote !
        Mijn mening is dat je steeds moet kijken wat je nodig hebt, wat je behoeften zijn dus en dan navenant handelen. Dan zit je steeds goed.
        Een aantal jaren geleden, toen we beiden nog werkten, heb ik ook een Polo bijgekocht omdat ik anders mijn vrouw steeds moest wegbrengen en gaan halen, hetgeen regelmatig voor problemen zorgde.
        Nadien heeft mijn dochter de Polo overgenomen (gekregen is juister) en nu doen we het met één wagen omdat we beiden op prépensioen zijn.

Comment

Groot of klein in een beetje een persoonlijke keuze, die uiteraard financieel getint kan zijn.
          Wij houden het op 1 grote en 1 kleine.
          Beide zijn benzinemotoren wegens weinig kilometers per jaar.
          De kleine (Fiesta) gebruiken we als 'kindertaxi' en voor dagdagelijkse verplaatsingen (korte afstand en stadsverkeer).
          Met de grote (Mondeo) rij ik dagelijks naar het station (paar kilometer)(ik weet dat ik voor die afstand ook de fiets zou kunnen nemen) en gebruiken we voor langere verplaatsingen (vanaf 20 minuten rijtijd ongeveer) en als we op reis gaan.

De kleine is goed genoeg om hier in de buurt rond te tuffen.
          De grote is comfortabeler en soepeler om mee te rijden.
          En in de kleine krijg ik nooit alle bagage (2 volwassenen en 2 kids) als we op reis gaan (autovakantie).
          Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
          BD0993BE
          Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

Dat kleintje op je foto, is blijkbaar wel volgens Amerikaanse normen : ik meen daar een volvo 850 ofzo in te herkennen .

Maar je kijk op de zaken lijkt me meer dan gezond. Voordeel is dat ik nu ook weet dat ik voor de prijs van het onderhoud beter geen Mercedes koop .
            Ik rij zelf men een kleine gezinsauto zoals dat heet, en meer dan dat heb ik niet nodig. Ben zelf alleen, maar we zitten regelmatig (wekelijks) met 3 in die auto (op vakantie is die kar dan volledig volgeladen), en dan is een groter model dan een micra toch aangenamer.

Iedereen moet die keuze voor zichzelf uitmaken, maar blijkbaar gaan we er qua wijze van denken, toch op vooruit...
            Groeten,

Polleke

Comment

Hallo,

Hier is de Ford S-Max (100.000 km - 4 jaar) in september ook de deur uitgegaan ...
              Er kwam Ford focus Econetic Clipper in de plaats en nog geen seconde spijt gehad van de "downgrade". Als ik een beetje oplet 4,2 l/100km ... ipv 6,7 voor de S-Max.
              Reken maar uit op en af Barcelona ...

Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Hier ook 2 wagens. Een E en een fiat punto evo. ( van de zoon)
                Die fiat is ook full option, en dat rijdt plezant, en die verbruikt minder dan die E.
                Máár geef mij toch maar die E. Comfort , ruimte, luxe, veiligheid zijn, voor mij, toch ook zeer belangrijk. En laat het dan maar wat meer kosten, mij is het dat waard.

Vriendin heeft een v40... , geen commentaar....
                D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Hier 1 wagen. En als het echt eens een tweede nodig is moeten we maar een alternatief zoeken. Het hele gezin past zich daar wel op aan.
                  Een tweede wagen die niet full time ingezet word is altijd overbodig volgens mij.
                  Een grote of kleine wagen heeft daar weinig mee te maken.

Comment

hier maar één wagen maar mijn vrouw heeft nooit willen leren autorijden, zij heeft? net zoals ik ook trouwens, een chipkaart voor het regionaal en stedelijkvervoer in België waar zij heel veel gebruik van maakt.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Working...
                    X