Om het verhaal duidelijk te maken, tot verleden jaar hadden wij steeds twee wagens in gebruik, verleden jaar hebben wij beslist om het met één auto te proberen, maar wat je gewoon bent.........
Nu hebben wij deze week terug een kleine nieuwe wagen bijgekocht, een Nissan Micra Connect Edition met alles er op en er aan, GPS, alles automatisch zoals lichten en ruitenwissers, ABS, ESP traction control, parkeerhulpsysteem, aluminium velgen enz. nu bevalt dat ding op het eerste zicht zo goed, dat ik er aan denk om mijn Mercedes 220 CDI te verkopen en nog zo een tweede Nissan bij te kopen, ik weet namelijk een paar van die Nissans staan (waarvan wij er dus één gekocht hebben) voor een prijs van een instapversie, namelijk bijna 6.000 € minder dan catalogusprijs, het zijn wagens die op 24-10-2011 werden ingeschreven door een leazingmaatschapij, en nooit zijn gebruikt, dus met 0 Km op de teller.
Om even de situatie te schetsen, mijn vrouw werkt halftijds en ik ben reeds meer dan vier jaar gestopt met werken, dus dachten wij dat wij er met één auto wel zouden uitkomen, maar dat viel dus tegen, altijd afspraken moeten maken, ofwel mijn vrouw naar haar werk voeren en terug halen, je kent dat, met de Mercedes hebben wij de laatste drie jaar nog geen 60.000 Km gebold, eigenlijk hebben wij ook zo geen 167 Pk model meer nodig, daar wij toch 80% rond de deur rijden nu verbruikt die Mercedes slechts 6,8 L/100 Km, dus voor het verbruik moeten wij het eigenlijk niet doen, maar als je taks en verzekering gaat uitrekenen dan kunnen wij in feite goedkoper rijden met twee kleine wagens dan met één grote, en dan praat ik nog niet over garagekosten, een gewoon onderhoud kost je bij een Mercedes dealer al snel 400€, en dan moet je er niet aan denken dat met al die korte ritten een roetfilter moet vervangen worden, kostprijs zonder montage 1.600€.
Nu is het ook zo dat de som van de kilometers van twee wagens binnen één gezin lager ligt dan met één wagen, vanwege dat soms heen en terugvoeren van je partner.
Die Nissan toont op de computer momenteel een verbruik van minder dan 6 liter, en dat ook op korte stukken, en ik kan je verzekeren dat dat wagentje verassend goed bold, en venijnig optrekt, niet meer te vergelijken met de kleine wagens van vroeger, dat ook vanwege de relatief grote wielmaat.
Onze langste ritten zijn éénmaal Zuid-Frankrijk per jaar, en dat doen we dan nog in twee dagen met uitslapen in een of ander hotelletje en voor de rest hoogstens eens naar Luxemburg of iets in deze zin, voor de rest nemen wij eventueel het vliegtuig, naar een bestemming waar we dan eventueel ook een kleine wagen huren, Zo hebben wij Bv. reeds een paar maal Zuid-Afrika gedaan, maar ook Portugal enz.
Natuurlijk blijft die Mercedes superieur qua comfort, maar in deze tijden moeten wij ook eens aan onze centjes denken, kortom twee kleine wagens op de weg houden voor nog niet de prijs van één grote, en dan mag je deze nog beiden omnium gaan verzekeren.
Ben ik nu zot dat ik met deze gedachte speel
Alleen het veiligheidsaspect doet mij nog twijfelen, maar in een grote wagen kan je ook aan je einde komen, en niet alle slecht aflopende ongevallen gebeuren op de snelweg.
Een kleintje kan zelfs soms een voordeel zijn. KLIK
Nu hebben wij deze week terug een kleine nieuwe wagen bijgekocht, een Nissan Micra Connect Edition met alles er op en er aan, GPS, alles automatisch zoals lichten en ruitenwissers, ABS, ESP traction control, parkeerhulpsysteem, aluminium velgen enz. nu bevalt dat ding op het eerste zicht zo goed, dat ik er aan denk om mijn Mercedes 220 CDI te verkopen en nog zo een tweede Nissan bij te kopen, ik weet namelijk een paar van die Nissans staan (waarvan wij er dus één gekocht hebben) voor een prijs van een instapversie, namelijk bijna 6.000 € minder dan catalogusprijs, het zijn wagens die op 24-10-2011 werden ingeschreven door een leazingmaatschapij, en nooit zijn gebruikt, dus met 0 Km op de teller.
Om even de situatie te schetsen, mijn vrouw werkt halftijds en ik ben reeds meer dan vier jaar gestopt met werken, dus dachten wij dat wij er met één auto wel zouden uitkomen, maar dat viel dus tegen, altijd afspraken moeten maken, ofwel mijn vrouw naar haar werk voeren en terug halen, je kent dat, met de Mercedes hebben wij de laatste drie jaar nog geen 60.000 Km gebold, eigenlijk hebben wij ook zo geen 167 Pk model meer nodig, daar wij toch 80% rond de deur rijden nu verbruikt die Mercedes slechts 6,8 L/100 Km, dus voor het verbruik moeten wij het eigenlijk niet doen, maar als je taks en verzekering gaat uitrekenen dan kunnen wij in feite goedkoper rijden met twee kleine wagens dan met één grote, en dan praat ik nog niet over garagekosten, een gewoon onderhoud kost je bij een Mercedes dealer al snel 400€, en dan moet je er niet aan denken dat met al die korte ritten een roetfilter moet vervangen worden, kostprijs zonder montage 1.600€.
Nu is het ook zo dat de som van de kilometers van twee wagens binnen één gezin lager ligt dan met één wagen, vanwege dat soms heen en terugvoeren van je partner.
Die Nissan toont op de computer momenteel een verbruik van minder dan 6 liter, en dat ook op korte stukken, en ik kan je verzekeren dat dat wagentje verassend goed bold, en venijnig optrekt, niet meer te vergelijken met de kleine wagens van vroeger, dat ook vanwege de relatief grote wielmaat.
Onze langste ritten zijn éénmaal Zuid-Frankrijk per jaar, en dat doen we dan nog in twee dagen met uitslapen in een of ander hotelletje en voor de rest hoogstens eens naar Luxemburg of iets in deze zin, voor de rest nemen wij eventueel het vliegtuig, naar een bestemming waar we dan eventueel ook een kleine wagen huren, Zo hebben wij Bv. reeds een paar maal Zuid-Afrika gedaan, maar ook Portugal enz.
Natuurlijk blijft die Mercedes superieur qua comfort, maar in deze tijden moeten wij ook eens aan onze centjes denken, kortom twee kleine wagens op de weg houden voor nog niet de prijs van één grote, en dan mag je deze nog beiden omnium gaan verzekeren.
Ben ik nu zot dat ik met deze gedachte speel
Alleen het veiligheidsaspect doet mij nog twijfelen, maar in een grote wagen kan je ook aan je einde komen, en niet alle slecht aflopende ongevallen gebeuren op de snelweg.
Een kleintje kan zelfs soms een voordeel zijn. KLIK
Comment