Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

    Toch niet zo simpel.
    Als het huis meer opbrengt dan de kost voor het appartement (cfr schatting) dan zal de bank wel een overbruggingskrediet toestaan. Die lopen voor een vaste termijn van 1, 3 of 6 maanden, afhankelijk van de bank. Die kredieten zijn indien nodig ook nog verlengbaar. Bij de verkoop v/h huis moet met dat bedrag verplicht het overbruggingskrediet afgelost worden. Intussen moet er geen kapitaal afbetaald worden maar wel de intrest op de volledige geleende som.
    Als waarborg zal er geen hypothecaire inschrijving genomen worden (kostprijs!) maar waarschijnlijk wel een hyp. volmacht om in geval van nood toch een inschrijving te kunnen nemen, omwille van de leeftijd van uw moeder.
    Waarschijnlijk zal de bank ook borgstelling vragen van de kinderen, zeker als er een langerlopend woonkrediet zal nodig zijn.
    De bank wil zowel een zekerheid voor de lening (een hyp. inschrijving op de woning/appt) als een zekerheid voor de terugbetaling en daar zal een pensioen te laag voor zijn, dus bijkomende borgstelling van de kind(eren).

    Comment


    • #17
      Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

      Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
      Hallo allemaal,

      Graag had ik even enkele meningen gekregen over de volgende situatie.
      Mijn moeder is 58 jaar, alleenstaand (vader is gestorven) en wil haar huis verkopen omdat dit te groot wordt voor haar (ook voor onderhoud tuin enzo).
      Nu hebben we dit weekend per toeval een 'perfect' appartementje gevonden voor haar in dezelfde gemeente. We zijn ook al gaan kijken en hebben gevraagd niet te verkopen de eerst volgende dagen.
      Morgen komt er een makelaar het huis van mijn moeder schatten en zeggen wat voor een stappen we moeten volgen.
      En maandag proberen we al naar de bank te gaan voor een lening want het huis gaat natuurlijk niet in 1 2 3 verkocht zijn.
      Ik weet dat er zo iets bestaat als een overbruggingskrediet maar ik vraag me af als dit enkele maanden of in het slechte geval een jaar of zo zou duren voor het huis verkocht is dit niet heel kostelijk zou komen.
      In ieder geval gaat ze een lening moeten aangaan om een voorschot te betalen.
      Maar mijn vraag is ook: binnen 2 jaar gaat ze normaal op pensioen, kan je dan nog gemakkelijk een lening aangaan of doen de banken daar moeilijk over?
      Ik weet dat het een hele boterham is maar we zitten een beetje onder tijdsdruk en ook is het nu weekend en zitten we met vele vragen!
      Dank u alvast voor het lezen en de eventuele antwoorden en meningen.
      Sommige makelaars hebben daar zelf een oplossing voor, zoals Philippe Dhont uit Hooglede staat in voor de aankoop, en verzorgd ook de verkoop van je huis, maar maakt ook de financieele overbrugging voor je, pas op met makelaars die voor de verkoop van het huis veel te hoog inschatten, en waar je na een handtekening aan vast zit, je huis raakt moeilijk verkocht, en na een bepaalde looptijd hebben zij verder verkooprechten, en kan je niet zomaar verkopen via een adere verkoper zonder dat zij een percentage opstrijken.

      Comment


      • #18
        Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

        Dank u voor de info!
        Deze namiddag gaan we eens gaan luisteren bij de bank.
        De makelaar heeft hetzelfde bedrag uitgerekend dat wij in gedachten hadden dus dit valt mee denk ik. Al zien die mannen het altijd zitten om te verkopen hé.
        Canon

        Comment


        • #19
          Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

          Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
          Als het huis meer opbrengt dan de kost voor het appartement (cfr schatting) dan zal de bank wel een overbruggingskrediet toestaan.
          Zie mijn vorige opmerking.
          Als het huis ooit eigendom was van beide ouders, dan is de kans op een verdeling groot (afhankelijk van situatie) en zal de bank maar rekening houden met de helft van het bedrag. Tenzij de kinderen hun deel afstaan.

          Waarschijnlijk zal de bank ook borgstelling vragen van de kinderen, zeker als er een langerlopend woonkrediet zal nodig zijn.
          Zoiets mag je nooit doen, is altijd zeer gevaarlijk voor beide partijen!
          Stel dat moeder iemand leert kennen en huwt met gemeenschap van goederen of leeft officieel samen ... man is een dronkaard na enkele jaren en zuipt alles op, moeder komt te overlijden en alles gaat naar die profiteur.
          Hij betaalt een jaar zijn lening niet en de boel wordt verkocht ... bye bye uw geld!
          En zeg nooit dat het u niet kan overkomen ... het leven kan soms rare wendingen nemen.
          Een tweede reden is dan wat in betere omstandigheden ... je wil zelf als kind een nieuw huis kopen en wat lenen, je wil er ook een auto bij kopen en heeft dus wat geld nodig van de bank. Lap, daar zit je vast met je borg voor de ouders!

          Als het apartement geschat wordt door de bank, dan zal de lening niet meer bedragen dan de waarde ervan ... de bank heeft dus al waarborg genoeg.
          Sommige banken komen af met waarborg door kinderen of ouders maar dat is een poging om u in hun greep te hebben (hebben ze bij ons ook geprobeerd maar is niet gelukt omdat we dit niet aanvaard hebben, zij proberen maar).
          Het probleem is groter als je meer dan de waarde van het goed wil lenen (o.a. verbouwingen of afwerking).

          Ik kan u garanderen dat je zonder externe borg ook een lening kan krijgen zolang de woning maar meer waarde heeft dan de lening is, betaalt ge niet wordt het verkocht en dekt het de kosten.
          Last edited by VerSeg; 23 januari 2012, 13:00.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen, en zoals we de laatste tijd al meer gemerkt hebben : grote zakkenvullers als het goed gaat, en die als het fout gaat, de gewone burger er laten voor opdraaien. Maar dat is weer een andere discussie...
            Ik ben het hier niet helemaal (of helemaal niet) mee eens maar omdat het een andere discussie is (die wellicht toch weer als 'maatschappelijk' wordt bestempeld) zal ik er maar niet op ingaan.

            On topic: ik heb geen idee wat zo'n overbruggingskrediet momenteel kost, maar volgens wat ik begrijp zijn de rentevoeten die daarop gelden een stevig veelvoud van de rentevoeten van een 'normale' hypothecaire lening. Dus wel een dure zaak en dus wil je de looptijd zo veel mogelijk minimaliseren.
            equipment: camera's, lenses & some imagination

            Comment


            • #21
              Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

              Overbruggingskrediet is normaal iets duurder dan een hypotheek, maar zeker geen veelvoud!

              Comment


              • #22
                Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                Ik ben het hier niet helemaal (of helemaal niet) mee eens maar omdat het een andere discussie is (die wellicht toch weer als 'maatschappelijk' wordt bestempeld) zal ik er maar niet op ingaan.

                On topic: ik heb geen idee wat zo'n overbruggingskrediet momenteel kost, maar volgens wat ik begrijp zijn de rentevoeten die daarop gelden een stevig veelvoud van de rentevoeten van een 'normale' hypothecaire lening. Dus wel een dure zaak en dus wil je de looptijd zo veel mogelijk minimaliseren.
                Lees dit eens : link...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #23
                  Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Lees dit eens : link...
                  Had dat artikel gisteren al gelezen. Maar dit artikel van Mevr Goossens beschrijft een andere issue als diegene die je aanhaalt.
                  equipment: camera's, lenses & some imagination

                  Comment


                  • #24
                    Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                    bezint eer ge begint...
                    wij hebben het risico genomen, en een huis gekocht terwijl het andere huis nog niet verkocht was...ik zou het nooit meer opnieuw doen, de financiële kater die we daar hebben aan overgehouden was niet mals. Een overbruggingskrediet, het lijkt de ideale oplossing maar komt zeer duur uit als je huis dan maar niet verkocht raakt...
                    De huizenmarkt zal waarschijnlijk wel nog iets moois in petto hebben voor uw moeder, tijd brengt raad en ondertussen zou ik eerst proberen het huis te verkopen,wat jij en de makelaar denkt als zeer verkoopbaar te zijn is vreemdgenoeg meestal niet zo in de ogen van kandidaat-kopers, genoeg moeten ondervinden!
                    smile ! ...it confuses people ...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                      Als zij gehuwd waren met gemeenschap van goederen en uw vader is overleden, dan is maar de helft van het huidig huis van haar en de rest van de kinderen
                      niet gans juist dacht ik.
                      50 % voor de ouder ; volgende 50% van de waarde wordt verdeeld onder de kinderen EN de overblijvende ouder.
                      VB: 2 kinderen : ieder kind 1/6 de ; mama 4/6de
                      vb 3 kinderen: ieder kind 1/8ste; mama 5/8ste

                      grt

                      Jo(han)
                      Last edited by Jo; 25 januari 2012, 01:16.
                      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                        Dank u voor de reactie's en de raad allemaal!
                        De banken (2 bezocht) maakten er geen probleem van voor een lening.
                        En zonder borgstelling. Als het geld voor een huis of appartement te kopen is er normaal geen probleem.
                        De koop van het appartement gaat dan ook zoals gepland door en haar huis wordt normaal vanaf vandaag te koop gezet. Duimen maar.
                        Het appartement komt maar vrij binnen een half jaar dus hebben we een beetje marge...
                        Canon

                        Comment


                        • #27
                          Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                          Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                          Dank u voor de reactie's en de raad allemaal!
                          De banken (2 bezocht) maakten er geen probleem van voor een lening.
                          En zonder borgstelling. Als het geld voor een huis of appartement te kopen is er normaal geen probleem.
                          De koop van het appartement gaat dan ook zoals gepland door en haar huis wordt normaal vanaf vandaag te koop gezet. Duimen maar.
                          Het appartement komt maar vrij binnen een half jaar dus hebben we een beetje marge...
                          En wie weet win je ondertussen de Lotto.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #28
                            Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                            En wie weet win je ondertussen de Lotto.
                            Daar zullen we best niet op rekenen denk ik!
                            Canon

                            Comment

                            Working...
                            X