Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

    Hallo allemaal,

    Graag had ik even enkele meningen gekregen over de volgende situatie.
    Mijn moeder is 58 jaar, alleenstaand (vader is gestorven) en wil haar huis verkopen omdat dit te groot wordt voor haar (ook voor onderhoud tuin enzo).
    Nu hebben we dit weekend per toeval een 'perfect' appartementje gevonden voor haar in dezelfde gemeente. We zijn ook al gaan kijken en hebben gevraagd niet te verkopen de eerst volgende dagen.
    Morgen komt er een makelaar het huis van mijn moeder schatten en zeggen wat voor een stappen we moeten volgen.
    En maandag proberen we al naar de bank te gaan voor een lening want het huis gaat natuurlijk niet in 1 2 3 verkocht zijn.
    Ik weet dat er zo iets bestaat als een overbruggingskrediet maar ik vraag me af als dit enkele maanden of in het slechte geval een jaar of zo zou duren voor het huis verkocht is dit niet heel kostelijk zou komen.
    In ieder geval gaat ze een lening moeten aangaan om een voorschot te betalen.
    Maar mijn vraag is ook: binnen 2 jaar gaat ze normaal op pensioen, kan je dan nog gemakkelijk een lening aangaan of doen de banken daar moeilijk over?
    Ik weet dat het een hele boterham is maar we zitten een beetje onder tijdsdruk en ook is het nu weekend en zitten we met vele vragen!
    Dank u alvast voor het lezen en de eventuele antwoorden en meningen.
    Canon

  • #2
    Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

    't Is veel ineens Jacky.
    Ik zou zorgen dat ik centen in handen had dus eerst zorgen daar haar huis verkocht is.

    Als niks op papier staat kan de eigenaar van het appartement doen wat hij wil.

    Het zou allemaal perfect ineen moeten vallen maar dan vermoed ik dat je veel geluk nodig zal hebben

    Kan je niet zorgen voor hulp in huis bij haar.
    Werkt jouw moeder buitenshuis?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

      Er is niets mis met een overbruggingskrediet. De bank kan je daar exacte bedragen op plakken. Zo overdreven is dat niet, en je moet het afwegen tegen hoe perfect dat app is

      Je kan een optie nemen op het app, dan kan het een bep. tijd nie verkocht worden.

      Zelfs als je moeder op pensioen is kan ze een lening aangaan. Zeker als ze een huis als borg kan geven. Bij banken is het zo, als je geld hebt kan je geld lenen...
      D90 - D70 - F80 + glas

      Comment


      • #4
        Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        't Is veel ineens Jacky.
        Ik zou zorgen dat ik centen in handen had dus eerst zorgen daar haar huis verkocht is.

        Als niks op papier staat kan de eigenaar van het appartement doen wat hij wil.

        Het zou allemaal perfect ineen moeten vallen maar dan vermoed ik dat je veel geluk nodig zal hebben

        Kan je niet zorgen voor hulp in huis bij haar.
        Werkt jouw moeder buitenshuis?
        Ja, mijn moeder werkt buitenhuis.
        Nu kan ze haar nog genoeg redden maar ik vrees voor binnen een aantal jaren.
        Nu vinden wij het nog de moeite om te verhuizen terwijl ze nog in goede gezondheid is en ze er van kan genieten.
        Het huis waar ze nu woont is al een ouder huis waar er in de toekomst toch kosten gaan komen (waar ze eigenlijk ook zou moeten voor lenen). Voor bvb jongere mensen die het zouden kopen is het zeker te doen en is er iets zeer mooi van te maken (ook zeer goed gelegen). Maar voor mijn moeder ligt dit anders...
        Dank u voor uw reactie!
        Canon

        Comment


        • #5
          Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

          Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
          Er is niets mis met een overbruggingskrediet. De bank kan je daar exacte bedragen op plakken. Zo overdreven is dat niet, en je moet het afwegen tegen hoe perfect dat app is

          Je kan een optie nemen op het app, dan kan het een bep. tijd nie verkocht worden.

          Zelfs als je moeder op pensioen is kan ze een lening aangaan. Zeker als ze een huis als borg kan geven. Bij banken is het zo, als je geld hebt kan je geld lenen...
          Dank u voor uw reactie!
          We hebben ook wel het voordeel dat de mensen van het appartement er pas uit kunnen binnen een 6 tal maanden. Dus het huis kan die tijd al te koop staan.
          Morgen gaan we nog eens kijken en misschien iets voorlopig tekenen?
          Maandag proberen we naar de bank te gaan om ons verder te informeren.
          De makelaar zal ons morgen hopelijk ook raad kunnen geven.
          Canon

          Comment


          • #6
            Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

            Als die mensen er maar over 6 maanden uitgaan, hoef je nog niet direct te panikeren . Neem een optie op dat appartement (zodat je toch enkele dagen wint), kijk hoeveel het huidige huis waard is (hou er rekening mee dat je waarschijnlijk niet zoveel kan krijgen, maar zonder schatting weet je niets), zodat je ongeveer weet hoeveel je moet lenen, en ga op zoek naar een lening. De lening begint maar te lopen vanaf het moment dat het geld effectief wordt uitbetaald (maar wordt ook geschreven bij een notaris).
            Mijn appartement was een nieuwbouw, in maart geschreven, ik ben erin gegaan in november, en in een aantal schijven betaald (volgens de vordering van de werken). Dan betaal je die maanden ook maar af, volgens de schijven die betaald waren (wat nogal logisch is).

            Als je het appartement effectief wil kopen, zal je effectief een aankoopakte moeten laten schrijven bij de notaris (net als die lening), wat natuurlijk niet gratis is. Best ook eens bij de notaris nagaan hoeveel dat gaat kosten (kwestie van niet voor verrassingen te staan). En daar ook eens kijken hoe het met de betalingstermijn staat. Volgens moet je de som betalen, op het ogenblik dat je effectief de aankoop laat schrijven, maar volgens mij kan je dat uitstellen tot je er effectief gaat in wonen (dus over 6 maanden), maar een notaris zal dat beter kunnen uitleggen.

            En nog 1 raad : Zorg dat je alles zoveel mogelijk op papier hebt staan. Zeggende woorden, zeggen niets als het over veel geld gaat...
            Last edited by polleke_cgc; 21 januari 2012, 18:54.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Als die mensen er maar over 6 maanden uitgaan, hoef je nog niet direct te panikeren . Neem een optie op dat appartement (zodat je toch enkele dagen wint), kijk hoeveel het huidige huis waard is (hou er rekening mee dat je waarschijnlijk niet zoveel kan krijgen, maar zonder schatting weet je niets), zodat je ongeveer weet hoeveel je moet lenen, en ga op zoek naar een lening. De lening begint maar te lopen vanaf het moment dat het geld effectief wordt uitbetaald (maar wordt ook geschreven bij een notaris).
              Mijn appartement was een nieuwbouw, in maart geschreven, ik ben erin gegaan in november, en in een aantal schijven betaald (volgens de vordering van de werken). Dan betaal je die maanden ook maar af, volgens de schijven die betaald waren (wat nogal logisch is).

              Als je het appartement effectief wil kopen, zal je effectief een aankoopakte moeten laten schrijven bij de notaris (net als die lening), wat natuurlijk niet gratis is. Best ook eens bij de notaris nagaan hoeveel dat gaat kosten (kwestie van niet voor verrassingen te staan). En daar ook eens kijken hoe het met de betalingstermijn staat. Volgens moet je de som betalen, op het ogenblik dat je effectief de aankoop laat schrijven, maar volgens mij kan je dat uitstellen tot je er effectief gaat in wonen (dus over 6 maanden), maar een notaris zal dat beter kunnen uitleggen.

              En nog 1 raad : Zorg dat je alles zoveel mogelijk op papier hebt staan. Zeggende woorden, zeggen niets als het over veel geld gaat...
              Dank u voor de reactie en de tips!!!
              Morgen gaan we proberen (als alles voor ons ok lijkt toch) om iets op papier te hebben zodat we toch tenminste de tijd hebben om ons te informeren in de bank.
              de mensen van het appartement lijken ons zeer betrouwbaar maar het is waar wat je zegt, als het over veel geld gaat... Je kan maar zeker zijn.
              Canon

              Comment


              • #8
                Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                Zelfs als je moeder op pensioen is kan ze een lening aangaan. Zeker als ze een huis als borg kan geven. Bij banken is het zo, als je geld hebt kan je geld lenen...
                Ik was indertijd werkloos toen ik mijn huis kocht. ontving een uitkering.
                met meer dan 50% eigen inbreng (dus minder dan 50% van de waarde te lenen), en met het huis als borg deed mijn bank toch uiterst moeilijk over de lening.

                Bij iemand van 58 jaar, zullen ze dus naar mijn idee ook niet al te happig zijn om geld te lenen.
                afhankelijk van welke bank misschien.

                Comment


                • #9
                  Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                  Ik was indertijd werkloos toen ik mijn huis kocht. ontving een uitkering.
                  met meer dan 50% eigen inbreng (dus minder dan 50% van de waarde te lenen), en met het huis als borg deed mijn bank toch uiterst moeilijk over de lening.

                  Bij iemand van 58 jaar, zullen ze dus naar mijn idee ook niet al te happig zijn om geld te lenen.
                  afhankelijk van welke bank misschien.
                  Klopt : maar een bank kijkt voornamelijk naar het inkomen en willen zekerheid dat het afbetaald wordt. Als het pensioen later voldoende hoog is, (wat toch een redelijke stabiel inkomen zou moeten zijn), zou dat geen probleem mogen zijn.
                  Banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen, en zoals we de laatste tijd al meer gemerkt hebben : grote zakkenvullers als het goed gaat, en die als het fout gaat, de gewone burger er laten voor opdraaien. Maar dat is weer een andere discussie...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                    Weet ook dat zodra je iets "tekent" al is het ook maar "voorlopig" dat het dan meestal om een compromis gaat.

                    Dit is de officiële benaming voor het document dat afgesloten wordt tussen koper en verkoper (meestal ook opgemaakt door een notaris ). Dit gaat de definitieve registratie vooraf.

                    Maar... een compromis is een rechtsgeldig én vooral een bindend document. Als je tekent dat je het appartement neemt kan je hier nooit meer onderuit. Ook niet mocht je moeder zich bedenken of niet meer kunnen of geen geld meer hebben. Dan nog blijft de verkoopovereenkomst gelden en ben je verplicht om het te kopen. Eigenlijk hèb je het al gekocht, je moet enkel nog betalen

                    Enigste oplossing is een "optie" nemen en de verkoop van het appartement voor enkele dagen te "reserveren" voor u.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                      Dank u voor de reactie's allemaal!
                      We gaan morgen mogelijk (als alles goed is) een optie nemen op dit appartement.
                      Dus een (informele) brief door de 2 partijen (mensen appartement en mijn ma) opstellen en laten tekenen dat het gereserveerd is voor
                      enkele dagen.
                      Dan hebben we de tijd om te informeren bij de bank of een lening gaat lukken (ze heeft allesinds een stabiel inkomen al jaren lang).
                      Canon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                        Post hier eens je vraag onder kopen .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                          Heel veel hangt af van de situatie en het toenmalig huwelijkscontract tussen je ouders.
                          Spijtig genoeg is je vader overleden.
                          Als zij gehuwd waren met gemeenschap van goederen en uw vader is overleden, dan is maar de helft van het huidig huis van haar en de rest van de kinderen.
                          Zolang ze er woont heeft ze het volledig vruchtgebruik maar bij verkoop moet de verdeling gebeuren.
                          Nu misschien wat blabla wat ik hiervoor schrijf maar voor de bank is dat van belang want in dit geval kan ze maar een half huis in waarborg geven.
                          Staat het huidige huis echter volledig op haar naam, dan kan ze echter een volledig huis in waarborg geven en zal de bank ook al veel sneller toehappen.
                          Een lening krijgen op die leeftijd is meestal niet het grootste probleem, de bank zal eerder vragen dat er een schuldsaldoverzekering is voor het volledige bedrag en dan wordt het zoeken naar een verzekering dat dit wil geven voor een aanvaardbaar bedrag.
                          Is de waarde van het apartement weer hoog genoeg zodat ze voldoende garanties hebben, dan is het mogelijk probleem weer veel kleiner.
                          Hoeveen spaarcentjes er zijn zal bij sommige banken ook wel meespelen in hun beslissing maar uiteindelijk is het toch bij iedereen een afzonderlijk geval en kan je moeilijk een algemene regel aannemen ... iedere situatie is anders.
                          Ik hoop alvast dat alles snel in orde mag komen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                            Zoals eerder al aangehaald maakt het veel uit of je zelf kapitaal in te brengen hebt. Dit kan de eigendomswaarde van het eigen huis zijn en/of beschikbaar kapitaal.
                            Tegenwoordig is het zelfs mogelijk om te lening aan te gaan die loopt tot je zeventigste.
                            Bij de immotheker kan men je hieromstrent meer uitleg gevevn. een eerste gesprek is in principe gratis.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kopen appartement als huis nog niet verkocht is.

                              Dank u voor de reactie's allemaal!
                              We hebben vandaag een optie genomen op het appartement zodat we enklele dagen gerust zijn. Ook is onze makelaar langs geweest om alles te bespreken. We zijn al heel wat wijzer en zien het ook al meer zitten.
                              Morgen nog eens naar de bank ...
                              Canon

                              Comment

                              Working...
                              X