Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DAB autoradio of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DAB autoradio of niet?

    Heeft iemand er eentje? Ik heb een niewe auto besteld en de DAB autoradio achterwege gelaten voornamelijk omwille van het feit dat ik ooit zo een tunertje binnen gehad heb en het ding het dus niet deed.

    Nu las ik op een forum dat die DAB autoradio het zeer goed deed, zelfs waar FM het voor bekeken hield. Dit was dan wel in Engeland, waar ze hard bezig zijn om volledig om te schakelen naar digitaal.

    De vraag is nu hoe jullie ervaring is met een digitale radio? Bij analoog heb je soms wel ruis, maar bij digitaal is het eerder signaal of geen signaal. Dan vind ik het zotte kosten als de dekking slecht is.

  • #2
    Re: DAB autoradio of niet?

    In Engeland zijn ze al lang bezig zijn met DAB, ik wist zelfs niet dat we dat hier al hadden?

    En als dat hier dan wel bestaat, dan kan je waarschijnlijk maar een paar zenders ontvangen, net zoals met het digitale TV signaal dat je kan ontvangen met een DVB-T ontvanger...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: DAB autoradio of niet?

      Net een oud kaartje gevonden.
      http://www.digitaleradio.be/dab/hoel...Ontvangst.html
      De vraag is alleen, werkt het in de praktijk

      Comment


      • #4
        Re: DAB autoradio of niet?

        Eigenlijk vind ik het in een auto nog altijd zotte kosten. Stil is het in een auto niet (zelfs al heb je een heel geruisloos exemplaar). Ik vind een auto dan ook niet de beste plaats om echt van muziek te genieten (hoewel mijn audio ook altijd werkt in de auto).
        Het is mogelijk dat de ontvangst beter is, maar als ik naar mijn eigen situatie kijk : ik luister bijna enkel naar CD's, wel met de verkeersinfo op. Door RDS (en ik dacht eon) komt die verkeersinfo toch door, omdat altijd de beste frequentie wordt gebruikt voor een bepaalde zender (nationaal dan).

        Als er DAB in een autoradio zit, is dat meestal wel in een duurder en meestal dan ook beter model. Maar of die DAB daarnaast nu echt voordelen heeft in ons Belgenlandje...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: DAB autoradio of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Eigenlijk vind ik het in een auto nog altijd zotte kosten. Stil is het in een auto niet (zelfs al heb je een heel geruisloos exemplaar). Ik vind een auto dan ook niet de beste plaats om echt van muziek te genieten (hoewel mijn audio ook altijd werkt in de auto).
          In een Prius wel hoor !
          Spijtig dat de banden op het asfalt nog lawaai maken.....anders was het perfect

          Dat is één van de voornaamste redenen dat ik voor de Prius heb gekozen: je hoort er natuuurlijk wat auto-geluiden in...MAAR...het verschil met enig andere wagen in dezelfde prijscategorie is de dag tegen de nacht....

          Ik luister meestal naar Klara en piano concerto's zijn zeer goed te smaken in de Prius.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: DAB autoradio of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            In een Prius wel hoor !
            Spijtig dat de banden op het asfalt nog lawaai maken.....anders was het perfect

            Dat is één van de voornaamste redenen dat ik voor de Prius heb gekozen: je hoort er natuuurlijk wat auto-geluiden in...MAAR...het verschil met enig andere wagen in dezelfde prijscategorie is de dag tegen de nacht....

            Ik luister meestal naar Klara en piano concerto's zijn zeer goed te smaken in de Prius.
            En is dat dan DAB?

            Het nadeel van zo een Prius als voetganger is dat je hem niet hoort aankomen. Ook al een paar keer bijna verrast geweest. Je moet daar wel extreem defensief mee rijden.

            Comment


            • #7
              Re: DAB autoradio of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              En is dat dan DAB?

              Het nadeel van zo een Prius als voetganger is dat je hem niet hoort aankomen. Ook al een paar keer bijna verrast geweest. Je moet daar wel extreem defensief mee rijden.
              Steek jij dan de straat over zonder kijken?
              Het zegt in ieder geval meer over jou dan over de prius....
              D90 - D70 - F80 + glas

              Comment


              • #8
                Re: DAB autoradio of niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                Steek jij dan de straat over zonder kijken?
                Het zegt in ieder geval meer over jou dan over de prius....
                Inderdaad, steeds uitkijken, en niet enkel luisteren of je een wagen hoort afkomen. Want er kan ook een fietser aankomen en die hoor je ook niet.

                Onlangs nog ervaren:ik fiets op een vrij breed fietspad, aan de rechterkant wandelt een fietser, ik wil hem links voorbijsteken, maar op dat moment wijkt die voetganger gewoon naar links zonder over zijn schouder naar achter te kijken. Gevolg : botsing ! Gelukkig niet erg,maar volgens hem was het nog mijn eigen fout ook. Manmanman !!!
                Ok had ook kunnen bellen (die heb ik inderdaad!), maar dan krijg je de reactie van :"ist niet breed genoeg misschien, niet genoeg plaats misschien ? "

                Comment


                • #9
                  Re: DAB autoradio of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  In een Prius wel hoor !
                  Spijtig dat de banden op het asfalt nog lawaai maken.....anders was het perfect

                  Dat is één van de voornaamste redenen dat ik voor de Prius heb gekozen: je hoort er natuuurlijk wat auto-geluiden in...MAAR...het verschil met enig andere wagen in dezelfde prijscategorie is de dag tegen de nacht....

                  Ik luister meestal naar Klara en piano concerto's zijn zeer goed te smaken in de Prius.
                  Uiteraard zijn hybride wagens (als ze elektrisch rijden) stiller, maar zelfs dan zijn er nog teveel nevengeluiden. voor mij maakt dat digitale klank in een auto redelijk overbodig.
                  Ik heb een eenvoudige autoradio van Pioneer. Daar kan je de basisruis van de versterker bij stilstand (en zonder draaiende motor) redelijk horen (4x50W uit zo'n kleine behuizing, kan moeilijk een super versterker zijn). Eenmaal je rijdt is die ruis compleet onhoorbaar. Mijn auto heeft wel 10 luidsprekers (2x3 vooraan, 2x2 achteraan, was zo standaard in die auto) en die klank is voor de rest heel behoorlijk.
                  Als DAB ervoor zorgt dat je meer ontvangstbereik hebt, dan is dat uiteraard wel een voordeel. Maar eigenlijk vind ik voor de nationale zenders dat die RDS en EON toestanden in de meeste situaties ruis behoorlijk uitsluiten, omdat die automatisch de sterkste frequentie zoeken.
                  DAB zal wel beter zijn, maar ik vermoed dat het prijsverschil nog altijd redelijk aanzienlijk is ?
                  Last edited by polleke_cgc; 21 januari 2012, 12:45.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: DAB autoradio of niet?

                    Wat is een DAB autoradio ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: DAB autoradio of niet?

                      Neen, het is geen DAB en binnenin is mijn wagen ook niet 100% geruisloos, maar het is toch al van het "minst slechte" dat ik ervaren heb.

                      En ja, als je in elekrische modus aan het rijden bent - vooral in een ondergrondse parking of zo - moet je zéér goed uitkijken naar de voetgangers, want in zo'n parking is de ondergrond meestal spekglad, dus heb je ook nauwelijks geruis van de wielen...
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: DAB autoradio of niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
                        Wat is een DAB autoradio ?
                        Een beetje info
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #13
                          Re: DAB autoradio of niet?

                          Jaaaaaaren geleden eens eentje gekocht in de ALdi, ik zou het niet meer willen missen !
                          Meestal MNM hits opstaan,muziek zonder blablabla ertussen en elk uur een beetje nieuws...speelt hier over versterker en bose speakerkes,prima geluid !
                          greets

                          Comment


                          • #14
                            Re: DAB autoradio of niet?

                            Op plaatsen waar FM ontvangst wat minder is, kan DAB eventueel een oplossing bieden (als je radiostation op DAB uitzendt natuurlijk). Maar vermits je in een wagen toch verondersteld wordt om je te verplaatsen, zal mindere FM ontvangst normaalgezien tijdelijk zijn en wordt je probleem automatisch opgelost.

                            Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                            Comment


                            • #15
                              Re: DAB autoradio of niet?

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Als DAB ervoor zorgt dat je meer ontvangstbereik hebt, dan is dat uiteraard wel een voordeel. Maar eigenlijk vind ik voor de nationale zenders dat die RDS en EON toestanden in de meeste situaties ruis behoorlijk uitsluiten, omdat die automatisch de sterkste frequentie zoeken.
                              DAB zal wel beter zijn, maar ik vermoed dat het prijsverschil nog altijd redelijk aanzienlijk is ?
                              Volgens dat kaartje is het in ieder geval beperkt tot Vlaanderen spijtig genoeg. Het was 300 euro extra voor de DAB ontvangst. Het is dus niet gratis.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                              Op plaatsen waar FM ontvangst wat minder is, kan DAB eventueel een oplossing bieden (als je radiostation op DAB uitzendt natuurlijk). Maar vermits je in een wagen toch verondersteld wordt om je te verplaatsen, zal mindere FM ontvangst normaalgezien tijdelijk zijn en wordt je probleem automatisch opgelost.
                              Blijkbaar is het enkel de staatsomroep, Studio Brussel incluis dus. Goed nieuws.

                              Oorspronkelijk geplaatst door urvanis Bekijk bericht
                              Jaaaaaaren geleden eens eentje gekocht in de ALdi, ik zou het niet meer willen missen !
                              Meestal MNM hits opstaan,muziek zonder blablabla ertussen en elk uur een beetje nieuws...speelt hier over versterker en bose speakerkes,prima geluid !
                              greets
                              Ook weer binnen dus? Als je goeie ontvangst heb twijfel ik er niet aan dat het geluid goed is en vermits je niet beweegt blijft de ont.vangst even goed.

                              Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
                              Wat is een DAB autoradio ?
                              Digital Audio Broadcasting
                              http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting

                              Ik vroeg het me oa. ook af omwille van TMC op de gps, maar dat zit blijkbaar op het FM signaal. Dat stuurt de files door naar je gps zodat die een andere route gaat plannen. Eerst vreesde ik dat die data enkel digitaal werd doorgezonden, maar dat zit blijkbaar zoals RDS mee in de radiogolven.

                              De conclusie is dat niemand het gebruikt en dat we in ons landje nog lang niet de stekker uit FM gaan trekken

                              Comment

                              Working...
                              X