Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De macht van de oliemaatschapijen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De macht van de oliemaatschapijen.

    Sinds 2007 onderzoekt de Engelse firma Cella Energy een soort superbrandstof die weinig tot geen koolwaterstoffen uitstoot, milieuvriendelijk kan geproduceerd worden en kan getankt worden in conventionele verbrandingsmotoren zonder veel aanpassingen. Na drie jaar onderzoek is de firma klaar met de brandstof. Het is waterstof maar in een andere vorm. Zoals u wellicht weet is waterstof alleen op te slaan en te tanken onder hoge druk en onder extreme koeling. Cella Energy heeft dat probleem opgelost, het kan nu gewoon gelijk benzine getankt en opgeslagen worden. En nu komt het: De kostprijs aan de pomp zou tussen 0.25 en 0.30 euro per liter bedragen. Dat samen met de te verwaarlozen uitstoot is te mooi om waar te zijn maar toch is het reeds bevestigd met een patentname door Cella. Wat is nu het probleem: de grote oliemaatschappijen voelen de bui hangen en werken Cella tegen om de brandstof via hun netwerken aan te bieden aan klanten zoals u en ik.

    Ik vind het de moeite om hier ruchtbaarheid rond te maken en zodoende de wereld te laten weten dat deze brandstof bestaat. Een beetje druk op alle grote oliemaatschappijen kan geen kwaad. Daarom vraag ik je om deze mail door te sturen naar al je contactpersonen. Misschien helpt het wel.

    Meer info over deze brandstof vind je op www.cellaenergy.com

    p.s. Het spreekt vanzelf dat deze vinding meteen alle problemen met komende waterstofauto’s oplost want uiteindelijk is dat de definitieve oplossing. Hybrides en oplaadbare elektrische wagens zijn ok maar wel een tussenoplossing.

  • #2
    Re: De macht van de oliemaatschapijen.

    De kostprijs aan de pomp zou tussen 0.25 en 0.30 euro per liter bedragen.
    dus kan je ervan op aan dat ook de overheid niets zal doen om deze brandstof te promoten.

    Comment


    • #3
      Re: De macht van de oliemaatschapijen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
      dus kan je ervan op aan dat ook de overheid niets zal doen om deze brandstof te promoten.
      Misschien toch wel, want ze hebben een grote marge om taksen te heffen.
      http://www.myricreaties.be

      Comment


      • #4
        Re: De macht van de oliemaatschapijen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
        Misschien toch wel, want ze hebben een grote marge om taksen te heffen.
        Ja en dan zouden ze premies geven om de aankoop van zo'n auto te stimuleren, en dan wanneer de meeste mensen er één hebben, de premies afschaffen en de prijs van de brandstof exponentieel laten stijgen. Die mensen werken al zo hard, we kunnen hen moeilijk hun lunch bij de Comme chez soi ook nog afpakken, hè...
        Panasonic Lumix FZ2000

        Comment


        • #5
          Re: De macht van de oliemaatschapijen.

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Daarom vraag ik je om deze mail door te sturen naar al je contactpersonen. Misschien helpt het wel.
          Hmm, waar hebben we dat meer gezien? Zouden er nog steeds mensen naief genoeg zijn zich daartoe te laten verleiden?

          Comment


          • #6
            Re: De macht van de oliemaatschapijen.

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            p.s. Het spreekt vanzelf dat deze vinding meteen alle problemen met komende waterstofauto’s oplost want uiteindelijk is dat de definitieve oplossing. Hybrides en oplaadbare elektrische wagens zijn ok maar wel een tussenoplossing.
            Denk dat je een beetje te hard van stapel loopt hier.

            Om te beginnen heb je véél meer waterstof nodig dan benzine/diesel, dus die literprijs doet weinig ter zake als het verbruik enkele malen hoger ligt. Dat is gewoon fysica - hoeveelheid energie er bij verbranding van een bepaalde massa vrijkomt.
            Waterstof produceren op gigantische schaal zorgt voor z'n eigen problemen, en er is het probleem van aanvoer naar de tankstations. Je zal een enorme hoeveelheid tankwagens op de wegen krijgen om de stations te voorzien.

            Dit bedrijf heeft een paar moeilijkheden opgelost maar de fundamentele problemen zijn er nog steeds.

            Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
            dus kan je ervan op aan dat ook de overheid niets zal doen om deze brandstof te promoten.
            De literprijs van benzine is ongeveer 0.50€ per liter. De rest is taks. 0.30 of 0.50, niet gelijk een gigantisch verschil lijkt me.

            Comment


            • #7
              Re: De macht van de oliemaatschapijen.

              Ik vind de titel van het topic te negatief. Je had eerder voor een positieve aanpak moet kiezen en zeggen dat waterstof praktisch haalbaar is nu het bewaard kan worden op kamertemperatuur en onder normale druk. Er staat op de eerste pagina dat ze een Shell award gewonnen hebben, toch ook wel een oliemaatschappij denk ik. Bedankt om dit artikel te posten

              Comment


              • #8
                Re: De macht van de oliemaatschapijen.

                Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht

                De literprijs van benzine is ongeveer 0.50€ per liter. De rest is taks. 0.30 of 0.50, niet gelijk een gigantisch verschil lijkt me.
                Bijna het dubbele. Lijkt mij wel gigantisch.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: De macht van de oliemaatschapijen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
                  Denk dat je een beetje te hard van stapel loopt hier.

                  Om te beginnen heb je véél meer waterstof nodig dan benzine/diesel, dus die literprijs doet weinig ter zake als het verbruik enkele malen hoger ligt. Dat is gewoon fysica - hoeveelheid energie er bij verbranding van een bepaalde massa vrijkomt.

                  De literprijs van benzine is ongeveer 0.50€ per liter. De rest is taks. 0.30 of 0.50, niet gelijk een gigantisch verschil lijkt me.
                   
                  Vermogen:   260 kW (353 pk)
                  Aandrijving:   6,0 l V12 verbrandingsmotor
                  Verbruik:   0,026-0,04 kg/km
                  Aandrijving:   8 kg vloeibare waterstof
                  In 2008 heeft BMW een honderdtal BMW’s Hydrogen 7 Clean Energy gebouwd met een V12-motor op waterstof. Deze auto’s zijn vooral ingezet voor promotionele activiteiten. In 2009 presenteerde BMW een waterstofmotor die efficiënter bleek dan de meest geavanceerde dieselmotor van dit moment. De motor zet tot 43% van de energie om in beweging terwijl de nieuwste diesels tot 42% efficiency komen. Vergeleken met benzinemotoren is de waterstofverbrandingsmotor van BMW zelfs twee keer efficiënter.

                  Dit is ook fysica...
                  30--> 50... ongeveer 70% meer! Als ze de belasting evenredig aanpassen......
                  D90 - D70 - F80 + glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: De macht van de oliemaatschapijen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                    De motor zet tot 43% van de energie om in beweging terwijl de nieuwste diesels tot 42% efficiency komen. Vergeleken met benzinemotoren is de waterstofverbrandingsmotor van BMW zelfs twee keer efficiënter.
                    Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt. Er is wel even een verschil tussen een auto die er speciaal voor ontworpen is en die op pure waterstof rijdt en dit verhaal waar ze een waterstof bevattende vloeistof gemaakt zouden hebben, waarbij het waterstofgehalte slechts 12% zou zijn. Je hebt dus 8x meer 'vloeistof' nodig dan normaal om dezelfde hoeveelheid pure brandstof te bekomen oftewel je moet 8x vaker gaan tanken. Bij mij betekent dat dan elke dag. Daar gaat je winst.


                    Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                    30--> 50... ongeveer 70% meer!
                    Dream on. De belasting zal vrijwel gelijk blijven, dus heb je het eerder over 150-->170.

                    Comment


                    • #11
                      Re: De macht van de oliemaatschapijen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt. Er is wel even een verschil tussen een auto die er speciaal voor ontworpen is en die op pure waterstof rijdt en dit verhaal waar ze een waterstof bevattende vloeistof gemaakt zouden hebben, waarbij het waterstofgehalte slechts 12% zou zijn. Je hebt dus 8x meer 'vloeistof' nodig dan normaal om dezelfde hoeveelheid pure brandstof te bekomen oftewel je moet 8x vaker gaan tanken. Bij mij betekent dat dan elke dag. Daar gaat je winst.


                      Dream on. De belasting zal vrijwel gelijk blijven, dus heb je het eerder over 150-->170.
                      Had ik idd niet gelezen, maar uiteindelijk zal de wetenschap wel een oplossing vinden. ( als ze er al niet is)
                      Er zal een oplossing moeten komen, want aardolie is niet onuitputtelijk...
                      Of denk jij dat we terug naar stoommotoren gaan evolueren
                      D90 - D70 - F80 + glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: De macht van de oliemaatschapijen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                        Had ik idd niet gelezen, maar uiteindelijk zal de wetenschap wel een oplossing vinden. ( als ze er al niet is)
                        Er zal een oplossing moeten komen, want aardolie is niet onuitputtelijk...
                        Of denk jij dat we terug naar stoommotoren gaan evolueren
                        Nee, hoor, ik denk ook wel dat die oplossing er komt. Ik ben niet zo'n doemdenker.

                        't Verbaast me wel hoe veel mensen nog steeds alles lijken te geloven wat ze in hun mailbox binnenkrijgen en dat dan hier ook nog trots komen laten zien.

                        Comment


                        • #13
                          Re: De macht van de oliemaatschapijen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          Nee, hoor, ik denk ook wel dat die oplossing er komt. Ik ben niet zo'n doemdenker.

                          't Verbaast me wel hoe veel mensen nog steeds alles lijken te geloven wat ze in hun mailbox binnenkrijgen en dat dan hier ook nog trots komen laten zien.
                          Als de wetenschap vorderingen maakt, hoe klein ook, is er niets mis mee om dat te posten.

                          En wat is dan, volgens u, die oplossing?
                          D90 - D70 - F80 + glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: De macht van de oliemaatschapijen.

                            Volgens de clip wordt waterstof in gasfaze opgeslagen in nano-tubes. Deze 'gevulde' nano-tubes worden 'getankt' en opgeslagen in een apart compartiment. Door het verplaatsen van een tussenwand wordt de waterstof uit de nano-tubes geperst en gemengd in standaard benzine. Lijkt mij een zeer complex en duur procede, en de hoeveelheid waterstof welke zo kan opgeslagen worden is zeer miniem tov de standaard brandstof.

                            Shell heeft al in de jaren 90 een waterstof economie helpen ontwikkelen in Ijsland. Hier zijn zeer goede resultaten bereikt, maar ook hier was stockage en veiligheid de reden waarom men in 2005 hiermee is gestopt.

                            Een betere en logischer oplossing is de nieuwe technologie die Shell nu gebruikt om daar waar aardgas aanwezig is (Qatar) het aardgas om te zetten in vloeibare brandstof (Fischer-Trops procédé, ontwikkeld in Duitsland in de jaren 1920-1930 en verfijnd door Shell = GTL (gas to liquid)), en deze vloeibare brandstof naar EU en andere continenten te vervoeren. Deze vloeibare brandstof kan zuiver, of tot op vandaag gemengd met standaard brandstof, door standaard wagens getankt worden.

                            Dit proces heeft vele voordelen :
                            - gebruik van aardgas = minder emissies = minder vervuiling, oa omdat er geen zwavel in aardgas zit
                            - omzetting ter plaatse in vloeistof = veiliger trnasport, geen supergrote gastankers nodig
                            - huidig wagenpark moet geen enkele aanpassing ondergaan
                            - gebruik van GTL brandstof geeft lagere emissies, minder lawaai in dieselmotoren en een efficienter gebruik van de brandstof.

                            Het is geen wonderoplossing, we zijn nog steeds afhankelijk van aardgas, maar het is een goede tussenstap.
                            Met de huidige kennins is het logisch om de waterstof economie verder te ontwikelen, maar zolang er voor opslag en veiligheid nog geen duurzame oplossingen worden gevonden, zal aardolie/aardgas nog steeds de belangrijkste bron van energie blijven, toch voor het transport.
                            Elektrische wagens zijn in, maar van waar komt de stroom (oliegestookte centrales, kolencentrales, kernenergie, ...).
                            Voor wie wacht komt alles veel te laat ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: De macht van de oliemaatschapijen.

                              kernfusie is de enige oplossing om ons van grote hoeveelheden schone energie te voorzien.

                              "Kernfusie is geen kettingreactie; er komen geen deeltjes bij vrij die een nieuwe fusie kunnen veroorzaken.
                              Het proces kan slechts aan de gang gehouden worden onder extreem hoge temperatuur en druk, zoals die rond het middelpunt van een ster heersen.
                              Kernfusie laat, in tegenstelling tot kernsplijting, niet noodzakelijkerwijs radioactieve materialen achter als afval.
                              Daarom proberen wetenschappers kernfusie op aarde te ontwikkelen als schone en veilige energiebron.
                              Het vat waarbinnen de reactie plaatsvindt kan echter door bestraling wel radioactief worden."
                              (Wikipedia)

                              Comment

                              Working...
                              X