Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

circulatiepomp draait continu.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• circulatiepomp draait continu.

Weet iemand hoe ik de circulatiepomp uitschakel van een Buderus ketel d.m.v. de ModuLine 30 thermostaat.
    Het is de bedoeling dat de pomp enkel draait bij het verwarmen en als vorstbeveiliging.
    Door één of andere instelling te veranderen heb ik waarschijnlijk iets aangepast.
    In de handleiding kan ik niets terugvinden.

Re: circulatiepomp draait continu.

Het zou mij verbazen mocht het een instelling zijn op je thermostaat die je moet aanpassen.
    Ik denk eerder dat je ergens iets aan de cv-ketel zelf zal moeten aanpassen. Waarschijnlijk heb je ergens een parameter waarbij je de keuze kan maken om de pomp continu te laten draaien of enkel samen met vraag van de thermostaat te laten draaien.
    vriendelijke groeten, Kurt
    Mijn foto's
    Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mortierke Bekijk bericht
      Het zou mij verbazen mocht het een instelling zijn op je thermostaat die je moet aanpassen.
      Ik denk eerder dat je ergens iets aan de cv-ketel zelf zal moeten aanpassen. Waarschijnlijk heb je ergens een parameter waarbij je de keuze kan maken om de pomp continu te laten draaien of enkel samen met vraag van de thermostaat te laten draaien.
      Ik kan enkel tussen twee snelheden kiezen op de ketel.
      Volgens mij zijn er geen andere instellingen.

Comment

Bij de meeste branders blijft die nog een paar minuten nadraaien (= de tijd is instelbaar, misschien heb je daar iets verkeerd gedaan), het is zeker niet de bedoeling dat die continu blijft draaien.

Er is toch geen boiler aangesloten aan de brander, want dan moet de pomp ook draaien om de boiler warm te krijgen (alleen maar tijdens het opwarmen).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Bij de meeste branders blijft die nog een paar minuten nadraaien (= de tijd is instelbaar, misschien heb je daar iets verkeerd gedaan), het is zeker niet de bedoeling dat die continu blijft draaien.

Er is toch geen boiler aangesloten aan de brander, want dan moet de pomp ook draaien om de boiler warm te krijgen (alleen maar tijdens het opwarmen).
          Ja, er is een boiler.
          Het was vroeger zo dat de pomp bleef draaien om vastvriezen van de leidingen op zolder te voorkomen.
          Deze functie zou ik volledig willen uitschakelen nu de zolder geisoleerd is.

Comment

Wat zijn de gegevens van je Buderus-ketel? Welk type?
            Soms zijn er parameters die enkel door een technische dienst instelbaar zijn en niet in de handleiding staan...
            Mijn foto's

Comment

Ik meen mij te herinneren dat een RC30 module als een bijkomstige thermostaat wordt aangesloten op de ketelmodule. vb De RC35 als hoofdregeling voor de leefruimten en de RC30 als regeling voor de slaapkamers, hal, wc....

Dan kun je nog kiezen of deze regelingen zijn aangesloten op een drie/vierwegkraan of op een tweede circulatie pomp.

Als je thermostatische kranen op je radiatoren hebt staan is dit geselecteerd.

Het soort bedrijfsoort speelt een rol. Ofwel selecteer je "permanent aan" ofwel "automatisch".

Bij thermostatische kranen is normaal "permanent aan" gekozen waardoor de pomp continue draait en de kranen de temperatuur regelen.

Alleen als de ingestelde "nachttijd" ingaat zal de pomp stilvallen. De thermostaat/RC-module neemt dan de ingestelde nachttemperatuur voor zijn rekening waardoor de thermostatische kranen geen invloed hebben op de ingestelde nachttemperatuur.

s'Morgens zal de pomp weer permanent gaan draaien bij de ingestelde "dagtijd".

Als je bij bedrijfsoort "automatisch" kiest, moet je de thermostatische kranen vol open draaien zodat de thermostaat de regeling kan overnemen.

In deze stand zal de pomp alleen maar draaien als er behoefte aan warmte is of als je aan de knop draait.

Bij de RC35 module moet je het klepje opendoen, dan druk je op "Menu" en door middel van de draaiknop ga je naar "bedrijfsoort", dan druk je weer op "menu" .

Door middel van het draaiwiel ga je naar "WW-circulatie". Nu druk je weer op "menu" en zie je op welke stand de bedrijfsoort staat.

Door nu de knop "menu" in te houden en tegelijkertijd aan het draaiwiel te draaien kun je kiezen voor "automatisch" of "permanent aan".

Of je vanaf de RC30 deze instelling ook kunt doen weet ik niet maar het zou best kunnen.

Deze instellingen hangen ook af of je met ,één pomp en een driewegventiel werkt, of dat je met twee pompen werkt.

Kwestie hoe je RC30 module is aangesloten.
              Groetjes
              ----JO

Comment

Wat zijn de gegevens van je Buderus-ketel? Welk type?
                Soms zijn er parameters die enkel door een technische dienst instelbaar zijn en niet in de handleiding staan...
                Het is een BUDERUS U122 wandketel met weersafhankelijke regeling met binnentemperatuurcompensatie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filip claeys Bekijk bericht
                  Het is een BUDERUS U122 wandketel met weersafhankelijke regeling met binnentemperatuurcompensatie.
                  Vind het perfecte verwarmingssysteem voor uw woning. Buderus biedt energiezuinige oplossingen voor renovatie en nieuwbouw

Op pagina 22 van dit document staat beschreven hoe je de nadraaitijd van de pomp in de brander kan instellen. Veel succes
                  Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                    Ik meen mij te herinneren dat een RC30 module als een bijkomstige thermostaat wordt aangesloten op de ketelmodule. vb De RC35 als hoofdregeling voor de leefruimten en de RC30 als regeling voor de slaapkamers, hal, wc....

Dan kun je nog kiezen of deze regelingen zijn aangesloten op een drie/vierwegkraan of op een tweede circulatie pomp.

Als je thermostatische kranen op je radiatoren hebt staan is dit geselecteerd.

Het soort bedrijfsoort speelt een rol. Ofwel selecteer je "permanent aan" ofwel "automatisch".

Bij thermostatische kranen is normaal "permanent aan" gekozen waardoor de pomp continue draait en de kranen de temperatuur regelen.

Alleen als de ingestelde "nachttijd" ingaat zal de pomp stilvallen. De thermostaat/RC-module neemt dan de ingestelde nachttemperatuur voor zijn rekening waardoor de thermostatische kranen geen invloed hebben op de ingestelde nachttemperatuur.

s'Morgens zal de pomp weer permanent gaan draaien bij de ingestelde "dagtijd".

Als je bij bedrijfsoort "automatisch" kiest, moet je de thermostatische kranen vol open draaien zodat de thermostaat de regeling kan overnemen.

In deze stand zal de pomp alleen maar draaien als er behoefte aan warmte is of als je aan de knop draait.

Bij de RC35 module moet je het klepje opendoen, dan druk je op "Menu" en door middel van de draaiknop ga je naar "bedrijfsoort", dan druk je weer op "menu" .

Door middel van het draaiwiel ga je naar "WW-circulatie". Nu druk je weer op "menu" en zie je op welke stand de bedrijfsoort staat.

Door nu de knop "menu" in te houden en tegelijkertijd aan het draaiwiel te draaien kun je kiezen voor "automatisch" of "permanent aan".

Of je vanaf de RC30 deze instelling ook kunt doen weet ik niet maar het zou best kunnen.

Deze instellingen hangen ook af of je met ,één pomp en een driewegventiel werkt, of dat je met twee pompen werkt.

Kwestie hoe je RC30 module is aangesloten.
                    Jo, bedankt voor je uiteenzetting. Maar ik werk nog met de vorige versie van de thermostaat, de iRT30 van Nefit (identiek aan de Buderus thermostaat)

Comment

http://www.buderus.be/files/20080116...%2003.2006.pdf

Op pagina 22 van dit document staat beschreven hoe je de nadraaitijd van de pomp in de brander kan instellen. Veel succes
                      Dat is net het probleem Mortierke. De pomp staat op stand 1 maar blijft toch 24 uur draaien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filip claeys Bekijk bericht
                        Dat is net het probleem Mortierke. De pomp staat op stand 1 maar blijft toch 24 uur draaien.
                        Het enige dat ik dan nog kan bedenken is de keuze op je thermostaat die in onderstaand document op pagina 29 beschreven staat.
                        Daar kan je de keuze maken tussen oa 1. een installatie met radiatoren en 3. een installatie met thermostatische kranen. Misschien als je die op 1 zet dat er dan iets verandert...?
                        Dit is min of meer hetzelfde principe dat Jo eerder al beschreef maar dan voor jouw type thermostaat.

Indien dat niets oplevert denk ik dat je best eens contact opneemt met de technische dienst van Buderus.
                        Mijn foto's

Comment

En dan is er nog een mogelijkheid...dat is dat de technieker van toendertijd de pomp rechtstreeks op het net aangekoppeld heeft...in dat geval is de pomp niet meer gestuurd van eender wat!! Is best mogelijk hé. Dat was in feite ook de vraag van de eigenaar (zie zijn reactie op #5).
                          Last edited by perman; 26 december 2011, 18:54.
                          perman
                          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Working...
                          X