Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kenners: laptop hdd vervangen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kenners: laptop hdd vervangen

hoi
    zoals de titel aangeeft wil ik de hdd van mijn laptop vervangen door één met meer capaciteit

mijn laptop: packard bell easynote mh36

de aansluiting van mijn hdd ziet er uit zoals de linkse op deze foto

maar als ik "sata" google kom ik ook op een andere soort uit zoals deze:
    let op het plaatje en de extra pinnetjes aan de rechter zijde

*weet iemand hoe dit komt?
    *en hoe kan ik makkelijk weten in een webshop of het wel die soort is dat ik nodig heb, want veelal is de foto van de hdd van de verkeerde kant getrokken zodat je de aansluiting niet kan zien

alvast bedankt
    450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

Re: kenners: laptop hdd vervangen

Sata schijven hebben normaal 2 aansluitingen (zoals ook bij de IDE's) : 1 voor de voeding en 1 voor de data. Men heeft sata-schijven gemaakt met naast de 2 "sata" aansluitingen ook een "oude" voedingsaansluiting (die met die 4 pinnen en 2 afgeschuinde hoeken).

Maar hier zal dat de zone zijn waar de jumpers gewoonlijk zitten, maar bij SATA worden deze meestal niet gebruikt... Blijkbaar dient de jumper om de snelheid van SATA aansluiting te beperken van 3 Gb/s naar 1.5 Gb/s voor moederborden die dat niet automatisch aanpassen.

Als je niet zeker bent, kan je beter je harddisk in een PC-winkel kopen : die kan je dan tenminste makkelijk omruilen mocht het ding toch niet werken...
    Last edited by polleke_cgc; 11 december 2011, 23:54.
    Groeten,

Polleke

Comment

Misschien beter om gewoon het type van de harddisk te vermelden of te zoeken.

Als je hiermee googlet, dan zul je waarschijnlijk de juist gegevens krijgen en dan pas een nieuwe bestellen via web of winkel.

Mvg

Steven
      1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dennis_l Bekijk bericht

http://25sataharddrive.net/wp-conten...Hard-Drive.jpg
        Die pinnetjes aan de rechterzijde van de 2e HDD (die weliswaar ondersteboven ligt) lijkt mij gewoon een extra voeding aansluiting voor het geval dat geen SATA power aansluiting voorhanden is.

SATA is SATA, elke SATA schijf zal worden herkend als je ze maar stroom kan geven. In dit geval is het beste wat je kan doen je laptop al eens open vijzen om te zien hoe je huidige HDD aangesloten is. Het kan goed zijn dat er een schijf in zit met de extra "pinnetjes" maar dat die niet worden gebruikt en dan maakt het dus nog niet uit wat je koopt.
        Last edited by JCviggen; 12 december 2011, 07:49.

Comment

Waarom niet extern gaan via USB ?
          Groeten
          Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddenolf Bekijk bericht
            Waarom niet extern gaan via USB ?
            Zeer traag & ietwat onhandig tegenover een interne schijf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
              Die pinnetjes aan de rechterzijde van de 2e HDD (die weliswaar ondersteboven ligt) lijkt mij gewoon een extra voeding aansluiting voor het geval dat geen SATA power aansluiting voorhanden is.

SATA is SATA, elke SATA schijf zal worden herkend als je ze maar stroom kan geven. In dit geval is het beste wat je kan doen je laptop al eens open vijzen om te zien hoe je huidige HDD aangesloten is. Het kan goed zijn dat er een schijf in zit met de extra "pinnetjes" maar dat die niet worden gebruikt en dan maakt het dus nog niet uit wat je koopt.
              Dat laatste blijkt dus wel niet te kloppen, maar niets wat je eventueel met een jumperke niet kan oplossen...
              Uit de handleiding van een Seagate Sata notebook harde schijf : link
              Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dennis_l Bekijk bericht
                hoi
                zoals de titel aangeeft wil ik de hdd van mijn laptop vervangen door één met meer capaciteit

mijn laptop: packard bell easynote mh36

*weet iemand hoe dit komt?
                *en hoe kan ik makkelijk weten in een webshop of het wel die soort is dat ik nodig heb, want veelal is de foto van de hdd van de verkeerde kant getrokken zodat je de aansluiting niet kan zien

alvast bedankt
                Denk dat er standaard 160GB in de PB easynote mh36 zit?
                Klopt dit.

Deze aansluiting is een standaard aansluiting, en is perfect compatibel met elk type 2,5" sata laptop hardeschijf die je koopt. (behalve de 2.5" WD velociraptor harde schijf, want deze is dikker)

Dus zoiets is perfect compatibel: http://www.alternate.be/html/product...&l3=2%2C5+inch

Ik zie geen verschil qua aansluiting tussen deze 2 harde schijven die jij hierboven doorgeeft.
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

hoi, bedankt voor de hulp, ik vreesde al dat als ik een verkeerde sata zou bestellen dat het niet zou lukken, ben nu al wat meer gerust gesteld

quote: Denk dat er standaard 160GB in de PB easynote mh36 zit?
                  Klopt dit.

bij mij geeft ie als c-station 136gb totale capaciteit aan, dus ik denk dat dit inderdaad om de 160gb schijf zal gaan

quote: Ik zie geen verschil qua aansluiting tussen deze 2 harde schijven die jij hierboven doorgeeft.
                  het verschil volgens mij: er zit bij de 2e een plaat boven de aansluitingen,
                  en volledig rechts op de 2e zie je 3 pinnetjes, dus door jullie beschreven als jumpers :-o
                  ik had nooit verwacht dat je jumpers zou vinden op een laptop hdd, wist wel dat dit bestond in een vaste pc
                  Last edited by dennis_l; 12 december 2011, 17:16.
                  450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

Comment

Het doel van die jumpers is compleet anders dan bij IDE-schijven, met die master/slave/cable select toestanden. In quasi alle gevallen heb je bij Sata geen jumpers nodig, behalve bij een moederbord die dus die doorvoersnelheid niet juist detecteert...
                    Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                    X