Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe capaciteit laptop batterij weten?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe capaciteit laptop batterij weten?

Dag allen,

Ik heb enkele weken geleden een 2dehands laptopje gekocht, een dell D430.
    Moet dienen om op vakantie te surfen, mail na te kijken, foto's op te slaan en 's avonds de kinderen een filmpje te laten kijken. De dell 6cel-batterij deed het nog 1,5 uur volgens de meter en was aan vervanging toe. Ik kocht op ebay een 9 cel batterij van 7800mAh, eentje die zo'n stukje uitsteekt en ik krijg daar netjes 4 uur gebruik voor terug. Ik ben dus tevreden en dat voor 31 euro incl. verzending uit China.
    Nu zie ik wel in de feedback dat er klachten zijn over de foutieve mAh waardes van deze batterijen en 60 mensen van de +/- 2000 zich bekocht voelen door deze man.
    Nu is mijn vraag :
    Hoe kan je controleren hoeveel de echte capaciteit is? In de batterij properties vind ik niets terug buiten het merk en een typenummer. Hier staat trouwens ook 'dell xxxxxxx''.
    De batterij wordt ook netjes en correct herkent en opgeladen, maar toch vraag ik het mij af...

Alvast bedankt,
    Bart

Re: Hoe capaciteit laptop batterij weten?

Bij een dell kan je alleen mar kijken hoe lang je kan werken.
    4 uur lijkt me wel heel correct.

Comment

Zonder speciale apparatuur is het niet gemakkelijk om de capaciteit van lithium-ion accu's te testen, en als ze in een pakketje zitten dan wordt het nog wat moeilijker.

Maar als de laptop 4 uur blijft werken, dan is dat een indicatie dat het wel goed zit met de capaciteit van de accu die je hebt gekocht (zeker voor die prijs).

Probeer de accu nooit te ver leeg te maken, dat verkort de levensduur heel sterk.
      Een lithium-ion accu kan er niet goed tegen dat je ze diep ontlaadt.

De opgegeven capaciteit van 7800mAh lijkt mij overdreven, want de meeste goedkope 18650 lithium ion cellen hebben een capaciteit van zo'n 2200mAh. In dat pakket zullen de 9 cellen per drie in serie geschakeld zijn (opgegeven spanning ergens in de buurt van 11 tot 12V), en er staan drie keer drie in serie geschakelde accu's paralel geschakeld.
      Met accu's die werkelijk 2200mAh leveren krijg je dan in het beste geval een capaciteit van 6600mAh, maar waarschijnlijk zal het voor die prijs nog wat lager zijn.

Als je dus de effectieve capaciteit zou kunnen meten, dan zal dat accupack zo goed als zeker minder leveren dan de opgegeven waarde, maar voor die prijs heb je zeker geen slechte koop als de laptop er zo lang mee blijft werken.

De nieuwste 18650 lithium-ion cellen van Panasonic hebben een capaciteit van 3100mAh, dan zou hetzelfde pakket zelfs tot 9300mAh kunnen leveren. Maar 9 van die cellen heb je zelfs niet aan fabrieksprijs voor 31 euro, het is dus 100% zeker dat er zo geen in dat pakket zitten.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Je bent tevreden van de batterij maar onder invloed van een kleine minderheid wil je nu op zoek gaan naar een reden om er niet tevreden van te zijn ?
        Ikke nie begrijpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
          Je bent tevreden van de batterij maar onder invloed van een kleine minderheid wil je nu op zoek gaan naar een reden om er niet tevreden van te zijn ?
          Ikke nie begrijpen.
          Jij niet moete begrijpen

Ik schreef duidelijk dat ik netjes 4 uur batterijduur terugkrijg en daar tevreden mee ben. Maar... later zag ik in de feedback van de verkoper (die 99,..% positief is) dat er toch mensen waren die stelden dat de geleverde batterij niet de capaciteit had die gelabeld stond (ook van dell). Ik vroeg mij dus af hoe je dat kan nakijken/bekijken/controleren want ik kan die batterij moeilijk aan de 'Maha-lader' hangen om dit te weten. Vandaar mijn vraag.

Bedankt voor de duidelijk uitleg over welke cellen er eigenlijk worden gebruikt en hoe men aan een 'bepaalde' capaciteit komt.

Greetz!

Bart

Comment

Er is een verschil tussen 4 uur naar Word kijken of vier uur naar filmpjes of 4 uur videobewerking doen ... dan kunt ge ook enkel een draadloze muis gebruiken ofwel 12 accessoires aan uw pc hangen dat stroom vreten.
            Batterijduur kan dus heel verschillend zijn van de ene gebruiker tot de andere.
            Wat ge zeker niet moet doen is kijken wat een ander kan, bekijk uw eigen materiaal en zie of je tevreden bent of niet.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Morgen doe ik de 'film'-test met beide batterijen.
              Ik hou de settings gelijk en ik speel 'The Patriot' af, die duurt een 3-tal uur.
              Dat is misschien zoals het verbruik van een auto testen op topsnelheid maar dan weet ik tenminste zeker hoeveel het verschil is tussen beiden.

Wordt vervolgd..

Comment

Working...
              X