Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieverbruik van een flatscreen tv

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Energieverbruik van een flatscreen tv

Omdat ik binnenkort weer ecocheques krijg is het mogelijk dat ik daarmee een flatscreen tv zal kopen (ik moet nog wel wat bijleggen, want met 250 euro zal ik niet toekomen).

Ik zou graag weten of zo'n nieuwe tv met led-achtergrondverlichting wel degelijk zuiniger (milieuvriendelijker) is dan mijn oude beeldbuis-tv.

Als er hier een paar zijn die een verbruiksmetertje hebben, dan kunnen we de gegevens vergelijken, want bij de technische gegevens van led-tv's vind ik nergens het verbruik, terwijl dat net belangrijk is om te weten hoe "groen" zo'n tv wel is...

Mijn tv is er eentje met een 4/3 beeldbuis van ongeveer 70cm diameter.
    Het verbruiksmetertje geeft aan dat die meer verbruikt naarmate er meer licht uitgestraald wordt. Een zwart beeld met een beetje tekst geeft een verbruik van ongeveer 75W, een sneeuwlandschap zorgt ervoor dat de tv 120W verbruikt.
    Meestal schommelt het verbruik ergens rond de 100W.

Nu zou ik een tv met led-achtergrondverlichting willen kopen, waarschijnlijk een 94 cm (37 inch).
    Maar als zo'n led-tv veel meer verbruikt dan de oude, dan is het best mogelijk dat ik pas een andere koop als deze het opgeeft.

De kerstverlichting met 120 lampjes heb ik al vervangen door een nieuwe met 120 ledjes.
    Daar gaat het verbruik van zo'n 70W naar minder dan 4W (de meter schommelt tussen 3,5 en 3,9W).
    Maar het zal wel heel wat jaren duren vooralleer ik de 17,5 euro van die ledverlichting heb terugverdiend.

Edit,

Bij een bekende elektro-winkelketen wordt het verbruik nergens vermeld, op de website van de fabrikanten is het verbruik wel terug te vinden.
    Een Sony 37 inch zou 105W verbruiken in winkelmodus, en 56W in de thuismodus.
    In de winkel zal die dan wel op de maximale lichtsterkte ingesteld zijn, en thuis moet je die dan op een veel lagere lichtsterkte instellen.
    In dat geval is die wel heel wat zuiniger dan de oude tv.
    Last edited by Black B@ndit; 30 november 2011, 17:29.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Re: Energieverbruik van een flatscreen tv

Er is nu ook een nieuwe generatie plasma tv's , misschien ook overwegen ?
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Comment

Ik weet dat monitoren voor de PC wel zuiniger zijn. Hier zie je het verschil :

22inch zonder LED backlight : 55Watt in werking , standby : 2Watt

22inch met LED backlight : 23Watt in werking, 0.3Watt standby

Ivm met die ecocheques : die zijn alleen geldig voor tv's,wasmachines,frigo's enz... Maar bij Vandenborre kan je die ook inruilen voor een laptop, vh merk ASUS alleen. Mijn broer heeft dat zo gedaan, want laptops kan je er in principe niet mee kopen.
      Last edited by alex606; 30 november 2011, 19:05.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
        Er is nu ook een nieuwe generatie plasma tv's , misschien ook overwegen ?
        Ik wil niet bruuskeren maar welke zijn die Toerist? > nu met hoofdletter
        Last edited by theokus; 30 november 2011, 19:50.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Ik wil niet bruuskeren maar welke zijn die nete?

Nete ?

Affijn, ik heb het uit de reklame op tv , Panasonic heeft een zogenaamde "new plasma" ( of zoiets)... verder gaat mijn kennis ook niet, want kijk nog beeldbuis .
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Nete ?

Affijn, ik heb het uit de reklame op tv , Panasonic heeft een zogenaamde "new plasma" ( of zoiets)... verder gaat mijn kennis ook niet, want kijk nog beeldbuis .
            Die plasma's verbruiken meer dan led tv's. Dat is een feit. Plasma doe je enkel voor beeldkwaliteit, maar dat was de vraag niet

Misschien kan je best op Tweakers in de pricewatch zoeken. Daar zie je het stroomverbruik bij de specs. Voorbeeldje:
            http://tweakers.net/pricewatch/27995....html#tab:info

Bij de weg, als nog niet digitaal kijkt dan zijn die flatscreens niet zo geweldig. De panasonics komen daar wel goed uit bijvoorbeeld, maar het is nog altijd veel slechter dan digitaal. Je zal ook een led tv vinden die goed overweg kan met SD content, maar best eerst eens gaan bekijken of reviews lezen. Succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Mijn tv is er eentje met een 4/3 beeldbuis van ongeveer 70cm diameter.
              Het verbruiksmetertje geeft aan dat die meer verbruikt naarmate er meer licht uitgestraald wordt. Een zwart beeld met een beetje tekst geeft een verbruik van ongeveer 75W, een sneeuwlandschap zorgt ervoor dat de tv 120W verbruikt.
              Meestal schommelt het verbruik ergens rond de 100W.
              Ik kwam voor mijn Trinitron 84 cm op een gemiddelde van 80W. Mijn PC piekte tot 200!

Comment

Misschien heb je er iets aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                  Bij de weg, als nog niet digitaal kijkt dan zijn die flatscreens niet zo geweldig. De panasonics komen daar wel goed uit bijvoorbeeld, maar het is nog altijd veel slechter dan digitaal. Je zal ook een led tv vinden die goed overweg kan met SD content, maar best eerst eens gaan bekijken of reviews lezen. Succes
                  Ik heb hier al een hele tijd digitale tv, dat is dus geen probleem.
                  Vorige week ben ik nog eens naar de Makro (Deurne) geweest, welk signaal ze daar naar de tv's sturen dat weet ik niet, maar de beeldkwaliteit zag er op elke tv heel erg slecht uit.
                  Op mijn oude tv heb ik in ieder geval véél beter beeld, en ook als ik een dvd bekijk via mijn 23" LG IPS met led-achtergrondverlichting (op de computer) ziet dat er echt heel veel beter uit dan wat ik in de Makro gezien heb.
                  Als ik de beeldkwaliteit van die LG monitor krijg, maar dan is een groter formaat, dan ben ik heel tevreden. Maar dat zal waarschijnlijk wel wat minder zijn.

Het stroomverbruik zal volgens de gegevens die ik tot nu toe gevonden heb zeker niet hoger zijn dan dat van mijn oude tv, maar het beeldscherm is dan wel heel wat groter.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik heb hier al een hele tijd digitale tv, dat is dus geen probleem.
                    Vorige week ben ik nog eens naar de Makro (Deurne) geweest, welk signaal ze daar naar de tv's sturen dat weet ik niet, maar de beeldkwaliteit zag er op elke tv heel erg slecht uit.
                    Op mijn oude tv heb ik in ieder geval véél beter beeld, en ook als ik een dvd bekijk via mijn 23" LG IPS met led-achtergrondverlichting (op de computer) ziet dat er echt heel veel beter uit dan wat ik in de Makro gezien heb.
                    Als ik de beeldkwaliteit van die LG monitor krijg, maar dan is een groter formaat, dan ben ik heel tevreden. Maar dat zal waarschijnlijk wel wat minder zijn.

Het stroomverbruik zal volgens de gegevens die ik tot nu toe gevonden heb zeker niet hoger zijn dan dat van mijn oude tv, maar het beeldscherm is dan wel heel wat groter.
                    Als ik naar de Makro ga loop ik ook steevast eens door de AV afdeling. Steeds valt me op dat daar geen enkele TV mijn voorkeur heeft wegens allemaal een slechte kwaliteit. Daarom dat ik steeds naar speciaalzaken ga (Alfa Solution, PV sound, ...) om daar de kwaliteit objectief te kunnen beoordelen. Makro is voor mij zeker geen referentie als AV zaak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      Als ik naar de Makro ga loop ik ook steevast eens door de AV afdeling. Steeds valt me op dat daar geen enkele TV mijn voorkeur heeft wegens allemaal een slechte kwaliteit. Daarom dat ik steeds naar speciaalzaken ga (Alfa Solution, PV sound, ...) om daar de kwaliteit objectief te kunnen beoordelen. Makro is voor mij zeker geen referentie als AV zaak.
                      Dat komt omdat die TV's slecht of niet afgesteld zijn op de omstandigheden ..

Ik heb lort geleden een Sony bravia gekocht 26" en die moest ik ook afregelen op het "beste" beeld ... enne .. zelfs met digitaal is er kwaliteitsverschil tussen verschillende zenders!
                      Als ik eea goed begrijp moeten TV's en aanverwanten pas een energielabel dragen na 30 november, zegge vandaag dus ...

Comment

Een lcd-led tv verbruikt ongeveer 1 watt per cm grote diagonaal. Het kan per merk verschillen en de toegepaste energie beheerstechniek.
                        De laatste generatie Philips TV's zijn heel energie zuinig. Ook In de stand-by stand is het verbruik nog geen 0,15 watt.
                        De kwaliteit is in de Media-Markt niet te vergelijken: zeer slecht afgesteld, in de BCC keten (Nederland) zijn ze zorgvuldiger afgesteld.
                        Zelf heb ik mijn TV in de Philipswinkel (personeel) gekocht en daar zijn de TV ‘s in hun showroom optimaal afgesteld.
                        Ga bij aanschaf niet overhaast te werk en loop eens bij verschillende aanbieders binnen.
                        Last edited by Binnenuit; 1 december 2011, 13:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                          Die plasma's verbruiken meer dan led tv's. Dat is een feit. Plasma doe je enkel voor beeldkwaliteit, maar dat was de vraag niet
                          De laatste nieuwe Plasma van Panasonic verbruikt minder dan een gelijkaardige (wat grootte betreft) LED van bijvoorbeeld Philips of Samsung.

Een TV koop je vooral naar je zin wat beeldkwaliteit betreft!
                          Wat ben je ermee te kiezen voor eentje dat 5€ minder verbruikt per jaar dan een andere dat een dubbel zo goed beeld heeft?

Volgens een berekening zou onze oude Plasma 38€ per jaar kosten in verbruik en onze huidige LED 9€. Een Nieuwe Plasma van Panasonic zou 8,50€ verbruiken voor hetzelfde aantal uur kijken per jaar!
                          Prijs berekend volgens piekuur/daluur en gemiddeld verbruik.
                          Een Philips verbruikte volgens de gegevens ook meer dan een Samsung maar je moet met alles rekening houden, de Philips was een full LED en de Samsung een Edge LED.

Maar de berekening kan voor eenieder anders zijn!
                          Wij kijken meestal TV na 20u00 en vanaf 21u00 en in het WE is het daluur! Dus +80% van hetgeen we kijken is aan de prijs van daluur.
                          Mensen die veel in piekuur kijken of geen dubbeltariefmeter hebben zullen dus fors meer betalen!

Maar al bij al, wij hebben de TV vervangen omdat we een grotere zochten, niet om besparing te doen want om van 38€ per jaar naar 9€ per jaar te gaan moeten we wel 2 à 3.000€ uitgeven!
                          Kopen enkel om te besparen is de grootste stommiteit dat ge kunt doen ... koop omdat je dat wil!
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Beste maatregel om hierop te besparen is minder kijken of enkel te kijken als het voor jou interessant is. Al ooit eens bij een Spaans huisgezin geweest ? Dan zal je begrijpen wat ik bedoel...
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              De laatste nieuwe Plasma van Panasonic verbruikt minder dan een gelijkaardige (wat grootte betreft) LED van bijvoorbeeld Philips of Samsung.
                              Ah, wist ik niet. Is dat een 2012 model? Ik heb er eentje van 2011 en deze verbruikt wel meer. Of hangt het af van het type? Ik heb een VT30.

Comment

Working...
                              X