Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Condensatiewandketel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Condensatiewandketel

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Je zal zeker nog een besparing doen door je overschakeling van gewone ketel naar condensatie, maar of dat nog eens een dikke 30% zal zijn help ik je hopen.
    Ja, ziet er inderdaad te mooi uit, bovendien was het dit jaar nog niet echt winter, maar wij blijven positief denken.........

Comment

Hier komen ze de meterstanden gewoonlijk in mei opnemen, en dan weet ik een paar maanden later ook hoe groot het verschil is tegenover de vorige jaren (het duurt tegenwoordig wel heel erg lang om dat uit te rekenen, vroeger kreeg je binnen de week al een afrekening in de bus, nu duurt dat bijna 2 maanden).

Het superisolerend glas gaf hier ook een duidelijke vermindering van het verbruik, in m³ toch, want ondertussen waren de gasprijzen weer flink gestegen.
      Nu zal het lager verbruik ook weer niet zoveel invloed hebben op de jaarlijkse kostprijs, omdat de gasprijs nog altijd de prijs van de mazout blijft volgen.
      Maar als ik nu nog de oude ramen en de oude brander had, dan zou de maandelijkse factuur heel wat hoger zijn.
      Ik betaal nu 104 euro per maand aan gas + elektriciteit (dat is dus nog berekend op de oude verwarmingsketel).

Ik heb die condensatieketel geplaatst net voor het "stookseizoen", want vanaf mei tot eind september heb ik gewoonlijk geen verwarming nodig (het is ooit al eind oktober geweest toen ik pas de verwarming nodig had). De waakvlam van de oude brander deed ik dan ook altijd uit (ik stak ze aan als ik warm water nodig had, met één klik was die altijd aan).

De nachttemperatuur staat hier ook op 18°C, het moet dan al flink koud zijn vooalleer de brander s' nachts aanslaat.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Hier komen ze de meterstanden gewoonlijk in mei opnemen, en dan weet ik een paar maanden later ook hoe groot het verschil is tegenover de vorige jaren (het duurt tegenwoordig wel heel erg lang om dat uit te rekenen, vroeger kreeg je binnen de week al een afrekening in de bus, nu duurt dat bijna 2 maanden).

Het superisolerend glas gaf hier ook een duidelijke vermindering van het verbruik, in m³ toch, want ondertussen waren de gasprijzen weer flink gestegen.
        Nu zal het lager verbruik ook weer niet zoveel invloed hebben op de jaarlijkse kostprijs, omdat de gasprijs nog altijd de prijs van de mazout blijft volgen.
        Maar als ik nu nog de oude ramen en de oude brander had, dan zou de maandelijkse factuur heel wat hoger zijn.
        Ik betaal nu 104 euro per maand aan gas + elektriciteit (dat is dus nog berekend op de oude verwarmingsketel).

Ik heb die condensatieketel geplaatst net voor het "stookseizoen", want vanaf mei tot eind september heb ik gewoonlijk geen verwarming nodig (het is ooit al eind oktober geweest toen ik pas de verwarming nodig had). De waakvlam van de oude brander deed ik dan ook altijd uit (ik stak ze aan als ik warm water nodig had, met één klik was die altijd aan).

De nachttemperatuur staat hier ook op 18°C, het moet dan al flink koud zijn vooalleer de brander s' nachts aanslaat.

iets om over na te denken
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          http://nl.wikipedia.org/wiki/Waakvlam

Wat bedoel je, ik heb net geschreven dat ik de waakvlam van die oude brander al zoveel mogelijk uit liet, was dat dan niet goed misschien?...

Nu heb ik dus een condensatiewandketel, daar zit helemaal geen waakvlam in.
          Bij de oude brander was de waakvlam zo'n 6 maanden per jaar aan.
          BD0338BE

Comment

Neen, ik bedoel dat er bij mij nu 2 waakvlammen branden (1 doorstroom boiler en 1 radiator, omdat die moelijk start) en dat zijn dus verloren kosten .
            Last edited by toerist; 31 januari 2012, 20:39.
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

Comment

Neen, ik bedoel dat er bij mij nu 2 waakvlammen branden (1 doorstroom boiler en 1 radiator, omdat die moelijk start) en dat zijn dus verloren kosten .
              Met twee waakvlammen die het hele jaar door branden zal de gasrekening inderdaad wel hoger uitvallen.
              BD0338BE

Comment

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waakvlam

90€ per waakvlam per jaar lijkt er mij toch wat over, bij mijn moeder branden vroeger constant winter-zomer 4 waakvlammen, en toch had zij maar een maandelijkse factuur van 90€.

Comment

Ik vind het knap van je leverancier dat hij op basis van 30 dagen verbruik al een voorspelling voor héél 2012 kan doen....
                  Zou die ook de lotto kunnen voorspellen voor mij?

Je zal zeker nog een besparing doen door je overschakeling van gewone ketel naar condensatie, maar of dat nog eens een dikke 30% zal zijn help ik je hopen.
                  Vandaag terug ingevoerd, en het ziet er verder veelbelovend uit, nogthans met die voorbije koude periode, nog beter zelfs dan één maand geleden (#29)

Uploaded with ImageShack.us

Comment

Blijft verder gunstig evolueren

Uploaded with ImageShack.us

Comment

Ik kan je berekening niet gelovern.
                      Op een maand of 2-3 verbruik je 4000 kWh, en de rest van het jaar ga je ineens minder dan 1000 verbruiken...

Mijn ketelonderhoud is net gebeurd. Ketel is een HR (niet condenserend) van 15 jaar oud.
                      Na het onderhoud was het rendement 93% (gemeten aan de rookgassen).
                      Volgens mijn loodgieter heeft een condensatieketel daar waarden van 98-99%.

Hieruit heb ik geconcludeerd dat mijn ketel voorlopig blijft staan, en zeker zolang er geen fiscale aftrek meer is.

Comment

Even een bumpje geven aan dit topic.

Omdat ze toch net onderhoud deden, even de prijs gevraagd om een nieuwe ketel met ingebouwde boiler van 150l te plaatsen.

Ben efkes omver gevallen van de prijs van ca 8000€ inclusief 6% BTW en plaatsing.
                        Aangeboden type was een Vaillant Ecotec 25kW met 150 l boiler.

Sowieso zou ik nooit Vaillant kiezen, maar de prijs lijkt me nogal hoog.
                        Iemand die recent een ketel heeft laten vervangen?
                        Wat heb jij betaald?

Comment

Misschien kan je beter nog andere offertes laten maken als je vindt dat 8000 euro te duur is.
                          Ik weet ook niet hoe duur zo'n brander met ingebouwde ketel is, die is zeker wel een stuk duurder dan een wandketel, maar je kan sommige wandketels ook combineren met een boiler die er naast geplaatst wordt.
                          De installatie op zich kan ook veel verschillen, naargelang de aanpassingen die er nodig zijn aan de bestaande leidingen kan de prijs dan ook oplopen (werkuren en onderdelen).

Ik heb liever een doorstroomverwarmer, die verbruikt niets als je geen warm water nodig hebt, een ketel wordt constant op temperatuur gehouden, en dan zijn er het hele jaar door warmteverliezen.
                          Ideaal is dat je wel een ketel plaatst, maar dat je dan kiest voor een zonneboiler waarbij de wandketel als naverwarmer wordt gebruikt.
                          Voor een "kleine verbruiker" zoals ik (alleenstaande) is dat niet interessant, maar voor een gezin zal de besparing wel goed voelbaar zijn op de energiefactuur.

Als je een heel groot warmwaterdebiet nodig hebt, dan moet je wel een ketel gebruiken, maar voor een gewone douche is dat niet nodig, een bad loopt ook snel genoeg vol met een wandketel.
                          Maar voor een niet te hoog debiet zou ik dus zeker geen ketel willen die constant op temperatuur wordt gehouden.
                          BD0338BE

Comment

Ik heb een doorstromer gehad in een vorig huis, en ik wil dat niet meer.

Een zonneboiler zou me amper 100€ per jaar opleveren en kost nog eens 3000€ meer. Terugbetaaltermijn is gewoon veel te lang, met dan nog extra risicos op pannes.

Als ik beslis een nieuwe ketel te plaatsen ga ik zeker nog offertes vragen.

Comment

Ik heb een doorstromer gehad in een vorig huis, en ik wil dat niet meer.

Een zonneboiler zou me amper 100€ per jaar opleveren en kost nog eens 3000€ meer. Terugbetaaltermijn is gewoon veel te lang, met dan nog extra risicos op pannes.

Als ik beslis een nieuwe ketel te plaatsen ga ik zeker nog offertes vragen.
                              Wat is er mis met een condensatieketel met warmtewisselaar voor warmwatervoorziening?
                              Als je niet meer dan 15 à 20 liter warm water per min nodig hebt lukt dat perfect.
                              Enige nadeel, het duurt even voor het ganse proces opgestart is en je warm water hebt, dus wat meer waterverbruik.

Comment

Ik heb heel slechte ervaringen met kalkproblemen en een doorstromer.
                                Ten tweede, een doorstromer en een thermostatische kraan gaan nogal slecht samen. Ik heb het vroeger een paar keer meegemaakt dat bij een klein debiet, de boiler uit gaat, dan terug aan etc.
                                Vermits er 2 douches tegelijk kunnen genomen worden wil ik dubbele problemen vermijden.

Die keuze is al gemaakt, en daar stap ik niet van weg.
                                Wanneer ik vervang is nog niet uitgemaakt.

Comment

Working...
                                X