Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    roetfilters zijn de grootste klucht ooit...
    want waar gaan de naartoe als ze verwijderd of vervangen worden?
    het roet komt niet onmiddellijk in de lucht,
    maar uiteindelijk is die vervuiling er wel nog...

    hoeveel mensen trekken hun auto eens niet goed in toeren onder het motto:
    hem is properblazen.

    juist ja... roetfilters...
    Ben je zeker dat je weet hoe die roetfilters werken ? Heb toch sterk de indruk van niet...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #62
      Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      Yep, bij Maes aan baan aan de luchthaven ? Daar waar ze nog gewoon binnen roken !!!!
      Ik neem meestal het Q8 station aan de Autolei : dan moet ik geen m. omrijden .
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #63
        Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

        Een "argument" tegen benzine dat ik nog niet heb gelezen (mogelijk is het achterhaald): de katalysator moet ook wel eens worden vervangen en zou een dure herstelling zijn. Ik meen dat mij ooit is verteld om de 80.000 km.

        Een roetfilter zou 180.000 km meegaan en meer (bij de "Autobahn"kilometervreters).
        Volgens mijn garage (en instructieboekje) is het voldoende eens per maand minstens 30 km (liefst) autosnelweg te doen (want tegen minimaal 60km/uur)

        Comment


        • #64
          Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Ben je zeker dat je weet hoe die roetfilters werken ? Heb toch sterk de indruk van niet...
          ik weet niks:

          Roetfilters zouden ook kankerverwekkend kunnen zijn. Volgens een verslag[4] zijn de omstandigheden in een roetfilter "ideaal" voor de vorming van zeer fijne, giftige deeltjes die kanker en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Die deeltjes ontstaan juist in het roetfilter en worden er niet door tegengehouden. Het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid heeft hierover een studie laten uitvoeren door TNO om meer te weten te komen over de mogelijke schadelijkheid van roetfilters in personenauto’s met een dieselmotor. TNO merkt in het rapport op dat de regeneratie van de filters niet onderzocht is.

          Ondanks het feit dat tijdens de regeneratie van de verschillende filters een deel van de gefilterde deeltjes weer geëmitteerd werd en deze met een opvallend hoog gehalte muterend materiaal beladen waren, concludeert het rapport, daar volledig aan voorbijgaand, dat er geen extra risico's zitten aan retroroetfilters:[5] In februari 2009 werd de subsidie op roetfilters voor vrachtauto's onmiddellijk stopgezet door Minister Cramer van VROM wegens "teleurstellende resultaten" Het mag dan ook niet gesteld worden dat bewezen is dat bij toepassing van het retrofit roetfilter de toxiciteit van de uitlaatgassen afneemt. Op basis van de onvolledige conclusies van het verkennend onderzoek is van TNO mag geen uitspraak gedaan worden betreffende de verwachten emissie verandering en de daaraan gekoppelde negatieve effecten van dieselmotoruitstoot op de volksgezondheid door toepassing van de door VROM gesubsidieerde retrofit roetfilters.
          ja ik weet hoe een roetfilter werkt...
          ja ik weet dat om de x-aantal km door middel van hoge temperaturen de aanwezige deeltjes verbrand worden,
          maar ja ik weet ook dat een roetfilter niet 100% werkt op alle deeltjes,
          en dat doorblazen, nog meer vervuilende deeltjes uitstoot...

          weet jij het ook?
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #65
            Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            ik weet niks:



            ja ik weet hoe een roetfilter werkt...
            ja ik weet dat om de x-aantal km door middel van hoge temperaturen de aanwezige deeltjes verbrand worden,
            maar ja ik weet ook dat een roetfilter niet 100% werkt op alle deeltjes,
            en dat doorblazen, nog meer vervuilende deeltjes uitstoot...

            weet jij het ook?
            Yep...

            En een benzine-motor is zaligmakend ? Weet jij bv. dat de direct ingespoten benzine-motoren (die moderne FSI toestanden) evengoed zorgen voor meer fijne roetdeeltjes ? Vandaar dat de euro-5 en 6 normen ook voor benzine-motoren een "roet"- gedeelte bevatten.
            Groeten,

            Polleke

            Comment

            Working...
            X