Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

Prijzen in het Antwerpse . . . zit redelijk wat verschil op. Goedkoopste in Geel wat diesel betreft : 1.361/l

There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Prijzen in het Antwerpse . . . zit redelijk wat verschil op. Goedkoopste in Geel wat diesel betreft : 1.361/l

http://www.brandstofprijzen.be/best_..._a/1/Antwerpen
      En ik vergelijk mogelijks Diesel met de Eurosuper 98 ipv 95, zal nog eens moeten controleren.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik vind het altijd grappig dat mensen omrijden om te tanken om uiteindelijk 4 euro besparen op een volle tank.

Dan kan je beter eens een keer te voet of met de fiets naar de bakker gaan en je auto wat meer laten staan.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Ik vind het altijd grappig dat mensen omrijden om te tanken om uiteindelijk 4 euro besparen op een volle tank.

Dan kan je beter eens een keer te voet of met de fiets naar de bakker gaan en je auto wat meer laten staan.
          Ik rijd in elk geval niet speciaal naar Willebroek hoor om te tanken, maar mijn broer woont in Kessel, en ja, als er ergens rond Antwerpen een vlieg op de autoweg is gaan zitten staat alles blok. Dus rijden we meestal via Temse, Mechelen. Hetzelfde als we eens vroeg naar mijn zoon moeten, woont in Leuven. Via Mechelen Zemst en zo naar Leuven is wel een aantal keer stoppen aan verkeerslichten, maar dat toch liever dan de catastrofe Brussel te nemen. En dan is tanken in Willebroek met zo'n 6 euro profijt leuk meegenomen.

Comment

In Baasrode/Buggenhout zijn er wel een paar extreem goedkope tankstations.

Ik vraag me altijd af of er aan dat prijsverschil ook een kwaliteitsverschil vasthangt.

Comment

Een verschil van €0,10 op 55 liter = €5,5 (voor de meeste mensen 30-45 minuten werken)
              3 maal tanken per maand = 16,5
              12 maanden = € 198
              En echt omrijden doen de meeste mensen niet, het is meestal een weg die 3km verder is.(met warme motor)
              Nb: ik neem de auto naar de bakker ea. niet, ik passeer daar als ik ga tanken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Het verschil tussen diesel en benzine waar je ook tankt blijft ongeveer evengroot, hé (ongeveer)...
                En over België zijn er ook behoorlijke verschillen : ik tank liever in het Antwerpse, dan in West-Vlaanderen . Helaas woon ik in West-Vlaanderen...

Ik tank zelf ook geregeld in Borsbeek : gewoon omdat mijn zus daar woont, en ik bij het terugkeren dan passeer langs een weg met een 3-tankstations naast elkaar die blijkbaar nogal redelijk met elkaar concurreren... Even snel omrijden van Harelbeke naar daar zou ik ook niet direct doen .

Grote verschillen in kwaliteit brandstoffen ? Ik denk dat dat behoorlijk meevalt. De raffinaderijen leveren aan veel meer merken, dan wat enkel hun naam laat vermoeden. Bij sommige merken worden dan nog wat bijkomende additieven toegevoegd (zoals bij total excellium en aanverwanten). Die helpen wel voor een schonere motor en wat lager verbruik, maar veelal is de meerprijs van dergelijke brandstof veel hoger, dan wat het uiteindelijk oplevert. Die total excellium wordt bv. behoorlijk vaak aan de max. prijs aangeboden...
                Groeten,

Polleke

Comment

Grembergen / Dendermonde zit ook niet slecht.

Comment

In Baasrode/Buggenhout zijn er wel een paar extreem goedkope tankstations.

Ik vraag me altijd af of er aan dat prijsverschil ook een kwaliteitsverschil vasthangt.
                    Ik heb zo eens bij een goedkoop station gaan tanken en mijn wagen verbruikte meer. Als ik wat autosnelweg doe tot max 120 uiteraard dan haal ik zo'n 5 tot 5,5l / 100 km.

Met die zogezegde goedkopere diesel kon ik aan geen kanten onder de 6l / 100 km geraken.

Ik verbruikte zo'n 1 liter per 100 km meer denk ik. Dus geen besparing.
                    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                      Ik heb zo eens bij een goedkoop station gaan tanken en mijn wagen verbruikte meer. Als ik wat autosnelweg doe tot max 120 uiteraard dan haal ik zo'n 5 tot 5,5l / 100 km.

Met die zogezegde goedkopere diesel kon ik aan geen kanten onder de 6l / 100 km geraken.

Dus Esso in Willebroek zou slechter zijn dan elders een Esso pomp die de max. prijs toepast ? Lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Ik tank zelf ook geregeld in Borsbeek : gewoon omdat mijn zus daar woont, en ik bij het terugkeren dan passeer langs een weg met een 3-tankstations naast elkaar die blijkbaar nogal redelijk met elkaar concurreren... Even snel omrijden van Harelbeke naar daar zou ik ook niet direct doen .

Grote verschillen in kwaliteit brandstoffen ? Ik denk dat dat behoorlijk meevalt. De raffinaderijen leveren aan veel meer merken, dan wat enkel hun naam laat vermoeden. Bij sommige merken worden dan nog wat bijkomende additieven toegevoegd (zoals bij total excellium en aanverwanten). Die helpen wel voor een schonere motor en wat lager verbruik, maar veelal is de meerprijs van dergelijke brandstof veel hoger, dan wat het uiteindelijk oplevert. Die total excellium wordt bv. behoorlijk vaak aan de max. prijs aangeboden...
                        Yep, bij Maes aan baan aan de luchthaven ? Daar waar ze nog gewoon binnen roken !!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht

Als je wagen 10 tot zelfs 20% meer verbruikt door een ander merk (goedkoper) te tanken, dan moet er wel iets anders dan diesel uit de pomp komen...
                          Volgens mij moet diesel en benzine aan bepaalde normen voldoen, anders zullen ze daarmee wel héél grote problemen kunnen krijgen.

Ik heb altijd geprobeerd om te tanken waar de brandstof het goedkoopst is. Soms is dat een bekend merk, maar meestal zijn dat minder bekende merken, en op al de jaren dat ik met de auto rijd heb ik nog nooit grote verschillen gezien in het verbruik (ik berekende vroeger het gemiddelde verbruik van de auto en de motor bij elke tankbeurt).
                          Ik zal nooit omrijden om ergens goedkoper te tanken, maar dat is ook niet nodig omdat er hier in de buurt een paar tankstations zijn die toch een redelijke korting geven. Voor een paar eurocent per liter verschil zal ik nooit naar "de goedkoopste" rijden. Als ik bijvoorbeeld bij de Makro moet zijn, dan tank ik daar wel als er voldoende bij kan.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dewiene Bekijk bericht
                            ik denk dat de moderne high tech diesels zeker geen 300.000 km meer meegaan , ondertussen zijn de wegklapbare spiegels ,de airco , het parkeer assist systeem ook al kapot en dan wil je snel iets anders , de auto is en blijft de heilige koe die geld slikt ; velen zullen ook lachen als ze hun roetfiltertje mogen vervangen ( waarschijnlijk juist als je de eerste maal naar de schouwing moogt , daar "meten" ze wel dat hij moet vervangen worden en dan zeggen ze in de garage tegen jou , ja da kost 2500€ , niet dat die filter van goud gemaakt is maar de taksen om die vervuilde filters te laten demonteren en recycleren zijn zo duur meneer .
                            bij mijn weten is lpg het zuiverst , goedkoopst , en nog best voor het milieu ook , jammer dat dit niet verder onsderzocht wordt , petroleum lobby is nog te machtig.
                            heb ooit jarenlang met ééntje gereden en was nog degelijkst & goedkoopst van allemaal , tot vadertje staat weeral de extra lpg taks uitvond.
                            veel succes op je zoektocht , bij mij zal het geen diesel meer zijn voor 12.000 km/jaar;
                            Ga maar eens naar een Mercedes Garage, je zou versteld staan hoeveel van die high tech diesels er reeds lopen met méér dan 300.000 Km op de teller, en dat met niet meer dan gewoon onderhoud en nog de eerste roetfilter, ik heb een vriend die er werkt, en die zou er niet om liegen, zelf rij ik ook met een Mercedes C (nieuw model w204) 2148cc en een gemiddeld verbruik van 6,5 liter diesel, lekker veel koppel nu 88.000 Km en nog geen sleutel op geweest, ik mag dus niet klagen, maar er zijn altijd uitzonderingen.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de best verkopende wagens voor handelsreizigers, zoals BMW, Mercedes, VW, Audi enz. het zich kunnen permiteren om wagens te bouwen waar na 100.000 Km reeds grote kosten beginnen aan te komen.
                            Tenandere, de huidige benzinewagens zij tegenwoordig ook reeds heel complex qua electronica, en als je er kosten aan krijgt ook niet goedkoop, geef mij voorlopig nog maar een diesel, goed koppel op lage toeren en bijna 1.000 Km met een volle tank, en dat met een wagen van 1.500 Kg.

Comment

Dit is gewoon melkerij van de Belgische Staat alweer. Waarom??

Datum Benzine Diesel LPG
                              13 November 2011 € 1,629 € 1,402 € 0,662
                              Dat zijn de Nederlandse prijzen (benzine, diesel, LPG). En die 12% redenering volgend van Dirk007: hoe leg je de prijs van LPG dan uit? Iets met vraag en aanbod en extra taksen? Ook daar moet je de overheid zoeken. Het is niet meer dan dat. De diesels zijn te populair en te breed verspreid in België en zo hebben ze twee vliegen in één klap. Lekker accijnzen en taksen ontvangen, en tegelijk dieselrijden wat ontraden.
                              De uitleg is dan dat de prijzen van ruwe olie stijgen... nu,, volgens mij komen diesel en benzine in verschillende fracties uit de raffinage van ruwe aardolie. Maar ik ben maar een burger en geen geslepen politieker natuurlijk.
                              Was trouwens in 2008 ook al eens zo ver qua prijsstelling:

Vervuilende diesel? Diesel produceert minder broeikasgassen, maar wel meer NOX. Daartegen worden maatregelen getroffen (roetfilters, EURO 6). En als ze dan toch zo voor het milieu zijn: de heavy fuel die door scheepsmotoren in onze havens verbrand wordt, staat in voor evenveel uitstoot als het hele wagenpark van alle Belgen samen.

Trouwens, zal ik even anders de kostprijs berekenen? Benzine is in productie iets goedkoper in de raffinaderij. maar dan spreken we over prijzen van net boven en net onder 0,5 €. Bij normale distillatie heb je zo'n 50% benzine en 40% diesel in de fracties. Er rijden nu sinds enkele jaren iets meer diesles rond dan benzinewagens. Die diesels zullen allicht meer kilometers rijden maar verbruiken ook wat minder. Mooi evenwicht voor standaard raffinage van aardolie. Wil je diesel ontmoedigen en terugbrengen naar 20%, dan moet je gaan kraken en extra bewerkingen (extra kosten en energie) gaan doen om je fracties te wijzigen in 18%diesel en 72% benzine.
                              Was het trouwens niet de overheid die premies gaf op wagens met lage CO2-uitstoot (toevallig de diesels).

KOMAAN ZEG!
                              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                              www.musicinframe.be

Comment

Daartegen worden maatregelen getroffen (roetfilters, EURO 6)
                                roetfilters zijn de grootste klucht ooit...
                                want waar gaan de naartoe als ze verwijderd of vervangen worden?
                                het roet komt niet onmiddellijk in de lucht,
                                maar uiteindelijk is die vervuiling er wel nog...

hoeveel mensen trekken hun auto eens niet goed in toeren onder het motto:
                                hem is properblazen.

juist ja... roetfilters...
                                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Working...
                                X