Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Grappig, last met (1,9 jtdm is een van de beste diesels ooit, ik heb de 178pk variant, en rij al 140000km snel zonder een probleem aan de motor), en alles wat er bij jou stuk gaat, is nou net niet van... de Fiat groep, maar van Opel zelf.... Het is dus maar hoe je het uitlegt hé.
    Het is en blijft een fantastische motor. Maar de rest van de wagen deugt niet kennelijk. Beter geen Opel meer kopen dan.
    Smiley niet gezien ?
    Enfin, een Italiaan moet ik niet hebben, niet omwille van kwaliteit, ik vind ze gewoon niet mooi. Een ander merk moet ik niet, we krijgen trouwens bij Opel een serieuze korting bovenop de normale kortingen (familielid die heel z'n leven bij GM heeft gewerkt, Opel A'pen is dicht maar korting blijft gelden).
    Heb trouwens nog nooit iets anders gehad dan Opel...
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • #17
      Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
      2006. Heb nu net geen 120.000 km op de teller staan.
      Gisteren startte hij plots niet meer. Verdict : radiator, alternator en batterij naar de knoppen. 1500 euro kosten, groot onderhoud (dat er toch za aan te komen) inbegrepen. Aaii ! (de 1.9CDTI komt uit de Fiat-stal, de JTD, Italiaans dus... normaal dat ik er miserie mee heb )
      1500€ dat is misschien de herstelprijs bij een Opel garage.
      Mits je geen 2 linkerhanden hebt, kan je 1000€ profijt doen op enkele uurtjes.

      1)batterij afkoppelen en demonteren. 10 minuten werk.
      2)koelvloeistof aflaten, slangklemmen losmaken, 3 boutjes losmaken en je schuift de radiator eruit. 45 minuten werk voor een amateur, 15 minuten voor een mechanicien.
      3)3 draden afkoppelen van de alternator, 2 bouten losmaken en de alternator verwijderen. 20 minuten werk.
      4)Ruilalternator kopen bij een gespecialiseerde firma. Prijs : 150€
      Die moet je niet bij Opel kopen. Opel koopt ze zelf ook bij Bosch of een ander merk.
      Ruilalternators kan je zelfs niet van een nieuwe onderscheiden en zijn even goed als een nieuwe. Alternator terug plaatsen en riem opspannen : 30 minuten werk.
      5)nieuwe batterij kopen @120€, plaatsen en aankoppelen : 10 minuten werk.
      6)nieuwe radiator kopen bij een firma voor auto-onderdelen : 125 tot 150€. Vroeger maakte Opel zelf zijn radiatoren, maar nu komen ze ook van een toeleveringsbedrijf.
      Terugplaatsen en 5l nieuwe koelvloeistof opgieten. 1uur werk.

      Je garage heeft moeten investeren in dure gereedschappen en daarom moet de herstelling 1500€ kosten
      Benodigde gereedschappen voor deze herstelling : 1 schroevendraaier, 1 sleutel 10mm, 1 sleutel 13mm, 1 sleutel 17mm.

      Comment


      • #18
        Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

        Oorspronkelijk geplaatst door dewiene Bekijk bericht
        ..........
        bij mijn weten is lpg het zuiverst , goedkoopst , en nog best voor het milieu ook , jammer dat dit niet verder onsderzocht wordt , petroleum lobby is nog te machtig.
        geen aardolie...geen LPG.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #19
          Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

          Oorspronkelijk geplaatst door The Art Of Silence Bekijk bericht
          (Off Topic)
          En dan wil een diesel gewoon niet wennen, is gewoon helemaal anders. Ik reed eigenlijk
          ook veeeeel liever benzine. Heb voor veel km's af te leggen een diesel gekocht. Maar dat
          is gewoon niet hetzelfde. Vind een Benzine zoveel leuker rijden!
          Diesel is inderdaad anders. Ik rij liever diesel dan benzine, een diesel geeft mij het gevoel dat ik er in één trek de wereld kan mee rondrijden, een benzinemotor lijkt me daar eerder speelgoed tegen. Totaal subjectief natuurlijk, en met de huidige evolutie zie ik me ooit toch nog wel op benzine rondrijden (of misschien elektrisch ?)
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #20
            Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Diesel is inderdaad anders. Ik rij liever diesel dan benzine, een diesel geeft mij het gevoel dat ik er in één trek de wereld kan mee rondrijden, een benzinemotor lijkt me daar eerder speelgoed tegen. Totaal subjectief natuurlijk, en met de huidige evolutie zie ik me ooit toch nog wel op benzine rondrijden (of misschien elektrisch ?)
            Met de nieuwe berekening van de BIV moet je dus wel uitkijken wat je nu koopt of je raakt je auto niet meer kwijt aan de straatstenen.

            Comment


            • #21
              Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Met de nieuwe berekening van de BIV moet je dus wel uitkijken wat je nu koopt of je raakt je auto niet meer kwijt aan de straatstenen.
              Hopelijk nog een ver van mijn bed show, mijn Golf is nog maar 1,5 jaar "oud".
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #22
                Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                Met de nieuwe berekening van de BIV moet je dus wel uitkijken wat je nu koopt of je raakt je auto niet meer kwijt aan de straatstenen.
                Is enkel voor particulieren uit het vlaams gewest. Bedrijven, en particulieren in Brussel en Wallonië hebben er nog geen last van.
                EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
                www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

                Comment


                • #23
                  Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Cubatobahamas Bekijk bericht
                  Is enkel voor particulieren uit het vlaams gewest. Bedrijven, en particulieren in Brussel en Wallonië hebben er nog geen last van.
                  Als een particulier uit Wallonië een diesel koopt, dan betaalt die daar veel meer taksen op dan wij. Zo zeggen onze Waalse collega's toch.
                  Waar het verschil in zit weet ik niet juist maar het zou toch om een redelijk bedrag gaan.
                  En ze mogen ook radiotaks betalen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                    Dieselwagen gebruiken waarvoor 'm dient. Ik gebruik een klein fiat diesel bestelwagen om telkens naar 't werk op en af te rijden, 50km aan 1 stuk.
                    Heb pas een nieuwe Honda CR-V 2.4 benzine gekocht voor gewoon gebruik, winkelen, kinderen naar school brengen enz.
                    Hoeveel mensen dat er met ene diesel die korte afstanden van enkele kilometers doen ik snap echt niet waarvoor ze met ene diesel rijden. goedkoper? wacht maar eens tot je die EGR klep 3x achter elkaar stuk hebt of de roetfilter van altijd die korte afstandjes.
                    Nikon D3100 .:. AF-S 18-105 VR .:. AF-S 35 f1.8 .:. SB-700

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                      Met de nieuwe berekening van de BIV moet je dus wel uitkijken wat je nu koopt of je raakt je auto niet meer kwijt aan de straatstenen.

                      Diesel zou hier in het voordeel zijn wegens minder CO2 uitstoot.
                      Dixit Maarten Matienko van VTB,en tegen zijn zin.Want diesel heet vervuilender te zijn op vlak van fijn stof.Maar als je een roetfilter hebt,wat is dan nog het probleem?


                      Walter
                      D850

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Diesel zou hier in het voordeel zijn wegens minder CO2 uitstoot.
                        Dixit Maarten Matienko van VTB,en tegen zijn zin.Want diesel heet vervuilender te zijn op vlak van fijn stof.Maar als je een roetfilter hebt,wat is dan nog het probleem?


                        Walter
                        Die huidige euro-5 diesels met roetfilter stoten nog altijd meer roet uit dan een benzinewagen. Daarnaast is ook de NOX uitstoot hoger.
                        Met de volgende euro-6 norm (die er over enkele jaren aankomt) worden die beide zaken nog wat verder aangepakt, zodat een diesel dan ongeveer hetzelfde zal uitstoten als een benzine, met een bonus qua CO2.
                        Helaas zullen die maatregelen een diesel-motor nog een pak duurder maken...
                        Ook benzine-wagens stoten trouwens een kleine hoeveelheid roet uit, vandaar dat vanaf de euro-5 norm die roetuitstoot ook beschreven staat voor benzine.
                        Alleen slagen alle benzines daar moeiteloos in, met de diesels is dat iets anders...

                        Sommige wagens slagen nu al in de euro-6 norm, maar voorlopig zijn dat enkel een paar luxe modellen.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Sommige wagens slagen nu al in de euro-6 norm, maar voorlopig zijn dat enkel een paar luxe modellen.
                          Iets wat ik niet begrijp (maar ik ben dan ook van de slimste niet) : een zware BMW/Mercedes en nu ook Porsche (heiligschennis) diesel.
                          Diesel koop je in de eerste plaats om goedkoper te rijden, hoewel dat de laatste jaren ook met een korrel zou te nemen valt.

                          Sowieso, mensen die het geld hebben om een topmodel BMW of Mercedes te kopen, moeten zich van de prijs aan de pomp geen bal aantrekken. Waarom kopen die dan een Diesel ?
                          En de benzine-freaks hebben gelijk : benzine rijden is leuker. Heb vroeger altijd benzine gehad, maar dan diesel gekocht wegens werk (werkte toen in Gent, en elke dag 100 km met een 2L Astra Gsi was een beetje teveel van het goede)...
                          Panasonic Lumix FZ2000

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                            Iets wat ik niet begrijp

                            Sowieso, mensen die het geld hebben om een topmodel BMW of Mercedes te kopen, moeten zich van de prijs aan de pomp geen bal aantrekken. Waarom kopen die dan een Diesel ?
                            Omdat ze veel kilometers doen?

                            enfin, momenteel rij ik met een diesel, voordien altijd met benzine gereden omdat ik eigenlijk nooit voorstander ben geweest van dieselmotoren. Ik was zelfs een beetje anti diesel minded.
                            Waarom? Omdat je in een land als België in principe nooit lange afstanden aflegt tenzij je aan de Kust woont en in de Ardennen tewerkgesteld bent of vice versa.
                            We wonen allemaal gelijk mieren op mekaar gepropt en achter iedere hoek heb je alles wat je nodig hebt, meteen ook een reden om minder vaak de wagen te gebruiken.

                            Mocht mijn huidige wagen ooit defect raken dan zal ik bij aankoop van een nieuwe niet lang aarzelen om voor een benzinemodel te opteren.
                            Maar ik hoop dat ik nog heel lang kan rijden met mijn ondertussen 22 jaar oud dieseltje dat 353.713km heeft gereden zonder zware en/of serieuze mechanische kosten
                            Want ik weet heel zeker dat geen enkele moderne diesel dezelfde prestaties zal neerzetten.

                            en ondertussen razen de benzine en dieselmotoren vlotjes door mijn straat, pfffffff... ik wou dat ik ergens anders woonde of dat er minder wagens zijn.
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                              Omdat ze veel kilometers doen?
                              Veel km, dus met diesel goedkoper. Maar in hun geval is geld geen probleem. Een diesel gaat ook langer mee (zegt men). Ook geen probleem voor hen : wagen kapot, koop gewoon een nieuwe, net zoals je een brood gaat halen als het op is...
                              Panasonic Lumix FZ2000

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door dewiene Bekijk bericht
                                ik denk dat de moderne high tech diesels zeker geen 300.000 km meer meegaan , ondertussen zijn de wegklapbare spiegels ,de airco , het parkeer assist systeem ook al kapot en dan wil je snel iets anders , de auto is en blijft de heilige koe die geld slikt ; velen zullen ook lachen als ze hun roetfiltertje mogen vervangen ( waarschijnlijk juist als je de eerste maal naar de schouwing moogt , daar "meten" ze wel dat hij moet vervangen worden en dan zeggen ze in de garage tegen jou , ja da kost 2500€ , niet dat die filter van goud gemaakt is maar de taksen om die vervuilde filters te laten demonteren en recycleren zijn zo duur meneer .
                                bij mijn weten is lpg het zuiverst , goedkoopst , en nog best voor het milieu ook , jammer dat dit niet verder onsderzocht wordt , petroleum lobby is nog te machtig.
                                heb ooit jarenlang met ééntje gereden en was nog degelijkst & goedkoopst van allemaal , tot vadertje staat weeral de extra lpg taks uitvond.
                                veel succes op je zoektocht , bij mij zal het geen diesel meer zijn voor 12.000 km/jaar;
                                Ik heb mijn CDI van mercedes weggedaan met 330.000 km op de teller , het enige wat is vervangen was de airco- compressor na 7 jaar.

                                Comment

                                Working...
                                X