Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
In België is de traditie in leven in West-Vlaanderen (Alveringem-Ieper-Langemark-Ardooie-Veurne-Koekelare-Ichtegem-Lichtervelde-Loppem), de streek rond Aalst en een paar (deel)gemeenten van en rond Dendermonde. Mechelen en de omliggende gemeenten, waaronder Hombeek en Weerde, en de gemeenten met een Sint-Martinuskerk, kennen een levendige traditie. Olen, Retie en Wezel -tenmidden de Antwerpse Kempen- stoken een Sint-Maarten(s)vuur. In Belgisch-Limburg vindt men tradities die gelijken op die in Nederlands-Limburg, maar ze zijn minder actueel dan in Nederland. Elders in het land wordt Sint-Maarten niet traditioneel gevierd: er zijn concerten of feesten. De vieringen vallen vaak samen met de herdenkingen van de wapenstilstand.
Over het algemeen is Sint-Maartenviering in Vlaanderen minder wijdverspreid dan in Nederland, wat echter niet wil zeggen dat de traditie in niet intensief gevierd wordt.
unquote
Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.
op 08/08/08 moest ik om 8:08 de trein nemen naar mijn werk op, jawel, spoor 8, maar dat ging niet door omdat mijn broer het zich in het hoofd had gehaald die dag te trouwen. Moest ik daar dus als nonkel kodak fungeren. Was een heel leuk trouwfeest, maar het was hun fout om hun fotograaf al om 9 uur 's morgens vol champieter te gieten.
jazeker. Ik heb weerstand geboden, maar op iemands trouw moet men wat inschikkelijker zijn he. En aangezien ik geen prof ben, moest ik me ook niet professioneel opstellen. Uiteindelijk waren ze wel heel tevreden met hun album.
In België is de traditie in leven in West-Vlaanderen (Alveringem-Ieper-Langemark-Ardooie-Veurne-Koekelare-Ichtegem-Lichtervelde-Loppem), de streek rond Aalst en een paar (deel)gemeenten van en rond Dendermonde. Mechelen en de omliggende gemeenten, waaronder Hombeek en Weerde, en de gemeenten met een Sint-Martinuskerk, kennen een levendige traditie. Olen, Retie en Wezel -tenmidden de Antwerpse Kempen- stoken een Sint-Maarten(s)vuur. In Belgisch-Limburg vindt men tradities die gelijken op die in Nederlands-Limburg, maar ze zijn minder actueel dan in Nederland. Elders in het land wordt Sint-Maarten niet traditioneel gevierd: er zijn concerten of feesten. De vieringen vallen vaak samen met de herdenkingen van de wapenstilstand.
Over het algemeen is Sint-Maartenviering in Vlaanderen minder wijdverspreid dan in Nederland, wat echter niet wil zeggen dat de traditie in niet intensief gevierd wordt.
unquote
yep,
al gans mijn jeugd en ook nu binnen ons gezin wordt de enige echte kindervriend St-Maarten gevierd en niet die spaanse expat Sinterklaas die al zo dicht bij de kerstperiode aanleunt
Sint Maarten wordt maar in zeer beperkte Vlaamse streken van het landsgedeelte gevierd ( vooral de Vlaanders ), alsook aan de Noord Franse grens ( invloed van de Vlaanders ) voor de rest is het in Europa en in de rest van België meestal overal Sinterklaas op een enkele uitzondering na.
Sint Maarten wordt trouwens op verschillende manieren gevierd terwijl dat bij Sinterklaas net omgekeerd is.
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Sint Maarten wordt maar in zeer beperkte Vlaamse streken van het landsgedeelte gevierd ( vooral de Vlaanders ), alsook aan de Noord Franse grens ( invloed van de Vlaanders ) voor de rest is het in Europa en in de rest van België meestal overal Sinterklaas op een enkele uitzondering na.
Sint Maarten wordt trouwens op verschillende manieren gevierd terwijl dat bij Sinterklaas net omgekeerd is.
Zo is dat... en het is een neutraal en objectief antwoord
In Nederland heeft St.-Maarten geen politieke of religieuze binding lees ik ergens.
Zou dat hier anders zijn?
Denk van niet. In het tegengestelde zou dit momenteel het definitieve einde zijn van deze traditie
Comment