Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud van Mac

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Onderhoud van Mac

Een paar simpele vraagjes

Is schijfopruiming, defragmentatie enz ook nodig bij een iMac?
    Indien ja, welk programma is hier dan het best voor geschikt?
    Idem voor het opkuisen van het register ( als zoiets al bestaat bij de iMac )

Mvgr
    Jo(han)
    Last edited by Jo; 4 november 2011, 15:40.
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Re: Onderhoud van Mac

In principe gebeurt defragmentatie automatisch (tot bestanden van ±4GB, dacht ik).
    Voor onderhoud gebruik ik ofwel Schijfhulpprogramma -> Bevoegdheden herstellen, zeker na installeren/deďnstalleren van "major software" of een system update (10.7.0 naar 10.7.1 bv).
    Ofwel OnyX, gratis te downloaden via de link die ik je geef. Zorg wel dat je de versie downloadt die compatibel is met jouw systeemversie.
    Als je Mac 's nachts blijft opstaan en in actieve toestand, dan worden de z.g. cron jobs automatisch uitgevoerd. Zoniet (zoals bij mij; alles gaat 's nachts uit) voer je die op regelmatige basis uit ofwel met OnyX, ofwel via de Terminal.

Af en toe heb ik wel eens een stroomonderbreking (na bliksem). Daarna zal ik (in tegenstelling tot mijn vrouw die met een MBP werkt - die dus op batterijen overschakelt) opstarten in Single User Mode en een FSCK uitvoeren. Je hebt daarvoor wel een bedraad toetsenbord nodig, want met een draadloos toetsenbord lijkt de toetsencombinatie niet te werken.

Meer onderhoud heb je in feite niet nodig. D'er is shareware waarmee je restanten van verwijderde progs en dergelijke kunt verwijderen, maar daar heb ik nog nooit gebruik van gemaakt.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Re: Onderhoud van Mac

Weeral een paar nuttige links dankzij dit forum
      Bedankt voor de info

Jo(han)
      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Working...
      X