Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ipadres 169.254.X.X telenet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ipadres 169.254.X.X telenet

Hoi allemaal,

even mijn volledig verhaaltje doen. Begin dit jaar een nieuwe laptop gekocht. Niets speciaals moeten doen om hem volledig operationeel te krijgen. Twee weken terug liep hij wat vast en vond ik het tijd om hem terug te installeren. Dus meegeleverde Windows 7 64 bit gebruikt, wat drivers online gedownload en geïnstalleerd. Dus alles ziet er goed uit. Behalve dus dat ik niet meer op het internet kan (wireless dan toch).
    Ik krijg telkens een ip adres in de vorm van 169.254.x.x. Al twee weken zitten vloeken, al verschillende keren opnieuw geïnstalleerd, mijn dlink en modem uitgetrokken (voor verschillende uren), dlink gereset, zowat alles. En nu weet ik het niet meer.
    Wanneer ik de laptop rechtstreeks aansluit met de kabel lukt het dus wel. Enkel draadloos doet hem moeilijk. Ik zie mijn netwerk wel, hij maakt (na invoeren van mijn wep-code) ook wel een verbinding, want er staat 'verbonden'.
    Met mijn andere laptop en iphone geraak ik nog steeds op mijn draadloos netwerk. En met de niet werkende heb ik ook al kunnen inloggen op de dlink (door vast ipadres in te stellen en te surfen naar 192.168.0.50).
    Ook heb ik even geprobeerd bij iemand anders en daar kreeg ik wel verbinding, daar kreeg ik wel een ip adres in de range van 192.168.X.X. Terwijl, als ik hier kijk op mijn werkende laptop zit mijn ip rond 84.193.X.X en gateway 84.193.144.1.

Kort samengevat:
    - verkeerd ip adres 169.254.X.X bij draadloos netwerk
    - pc, modem, dlink gereset/reboot/geïnstalleerd
    - andere pc's werken wel nog (84.193.X.X)
    - pc werk wel in andere netwerken, die wel op een router werken (192.168.X.X)
    - DLINK type DWL-G700AP

Mijn enigste optie dat nog zou kunnen lukken, is ipv de dlink, zelf een eigen draadloze router ertussen te hangen. En hopen dat het dan werkt. Maar die heb ik niet, dus moet ik die kopen, en als't niet nodig is zou ik het natuurlijk liever niet doen. 't Is crisis voor iedereen .

Re: ipadres 169.254.X.X telenet

http://forum.belgiumdigital.com/f59/...ml#post3307048

Kort samengevat, niet de Microsoft driver gebruiken voor je wireless kaart.

Comment

@ccc: de link die ik kan terugvinden in deze post beschrijft dus inderdaad hetzelfde probleem dat ik heb. (oefff ik ben dus niet alleen)

http://www.multidesk.be/forums/onder.....html#p137090

Enkel, heb ik bij deze laatste installatie nog geen windows updates uitgevoerd. De drivers heb ik zelf van de Dell site gedownload. Als ik bij de detail van mijn stuurprogramma's ga kijken staat er ook bij leverancier 'Broadcom', enkel bij het bestand c:\windows\system32\drivers\vwifibus.sys is dus van windows. De andere bestanden zijn allemaal van Broadcom.

Comment

Je kunt dat adres toch gewoon handmatig overrulen met een die wel in de goede range ligt?

Comment

Ten eerste zou ik beginnen met service pack 1 van windows 7 te installeren, en daarna alle updates (al is het maar voor de gemoedsrust...).

Als het niet lukt met DHCP (dus automatisch IP), dan doe je het beter met vaste IP's.
          Dan moet je wel het IP van je router kennen (dat is de gateway), en je PC plaats je dan in diezelfde range : als je router bv. 192.168.0.250 is (ik zeg maar iets), dan neem je voor je PC bv. 192.168.0.100 (enkel dat laatste getal dus anders, en geen getal nemen dat al voorkomt in je netwerk(bij printers, of wat dan ook). Dat router IP (die gateway) is ook het IP-adres dat je nodig hebt om de settings van je router aan te passen.
          De mask zet je op 255.255.255.0 (maar dat wordt normaal automatisch ingevuld).
          De DNS'en vul je dan ook in (dat zijn dus die van Telenet).

En dan moet het normaal werken. Wel zorgen dat alle cijfers juist zijn : eentje verkeerd en het zal dus niet werken. DHCP is veel makkelijker om te gebruiken, maar dan moet het wel werken natuurlijk.
          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flippertje Bekijk bericht
            Ik krijg telkens een ip adres in de vorm van 169.254.x.x. .
            Dit betekent dat de netwerkinterface van je laptop geen lease krijgt van de dhcp server op je netwerk. Windows geeft dan zelf zo'n 169.254.x.x adres aan je netwerkkkaart. Totaal nutteloos, maar dat is typisch Microsoft.

Vraag is natuurlijk waarom je geen IP krijgt. Waarschijnlijk loopt er iets mis met de authenticatie (WEP, WPA, ...). Kijk misschien ook na op je wifi router of je geen mac filtering hebt geactiveerd.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Staat je DHCP voor wireless wel aan ? (als je 169.x.x.x krijgt dan betekent dit dat je geen DHCP IP toegewezen krijgt. 169.x.x.x is nl een 'hardcoded' adres in Windows OS dat als vervangadres gebruikt wordt 'voor de vorm' maar dat geeft geen verbinding)
              Ik zie dat je 'router' eigenlijk een Access Point is, = als je vast verbonden bent krijg je waarschijnlijk DHCP IP adressen van je echte router (Telenet box of zo).
              Het feit dat je andere laptop en ipod het doen heeft mogelijk te maken met de 'lease' die bvb op oneindig staat. Je ooit toegewezen IP adres blijft dan eeuwig geldig en je blijft dus verbinding houden.
              De onderstaande tekst vind je hier:

DHCP Server
              The Access Point is capable of acting as a DHCP server. The DHCP settings can be enabled to allow the Access Point to assign IP addresses to other devices in the wireless local area network.
              IP Range
              By default, the unit will assign an IP address range between 192.168.0.100 to 192.168.0.199. The IP address range can be changed according to the requirements in a specific local network.

Oei, Heb net de reacties van dleemans en polleke gelezen en mijn verhaal sluit daar dus bij aan hé
              Fuji X-T1 en glassware

Comment

Is je AP van Telenet niet beperkt tot één PC minder als degenen die jij wil aansluiten?
                Probeer eens met enkel je nieuwe laptop.

Een router ipv dat AP lost inderdaad alles op.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Dit betekent dat de netwerkinterface van je laptop geen lease krijgt van de dhcp server op je netwerk. Windows geeft dan zelf zo'n 169.254.x.x adres aan je netwerkkkaart. Totaal nutteloos, maar dat is typisch Microsoft.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Flash44 Bekijk bericht
                  Staat je DHCP voor wireless wel aan ? (als je 169.x.x.x krijgt dan betekent dit dat je geen DHCP IP toegewezen krijgt. 169.x.x.x is nl een 'hardcoded' adres in Windows OS dat als vervangadres gebruikt wordt 'voor de vorm' maar dat geeft geen verbinding)
                  Neen, dit is wel degelijk een nuttig adres. Dit is een APIPA adres, dat dient om ervoor te zorgen dat je computers gewoon met een switch kunt verbinden en die gaan kunnen communiceren zonder dat er een DHCP server of manuele configuratie aan te pas komt. Iedere host die zichzelf zo'n adres aanmeet kan de anderen in het lokale netwerk (op hetzelfde segment) dus zien, en je gaat elkaar vinden in Windows en je gaat bestanden kunnen delen enz. Je kan dan niet op het Internet, want er is geen default gateway, maar je hebt tenminste een functionerend netwerk.

Dus, noch nutteloos, noch enkel voor de vorm. 't Is maar dat je't weet.
                  pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    Neen, dit is wel degelijk een nuttig adres. Dit is een APIPA adres, dat dient om ervoor te zorgen dat je computers gewoon met een switch kunt verbinden en die gaan kunnen communiceren zonder dat er een DHCP server of manuele configuratie aan te pas komt. Iedere host die zichzelf zo'n adres aanmeet kan de anderen in het lokale netwerk (op hetzelfde segment) dus zien, en je gaat elkaar vinden in Windows en je gaat bestanden kunnen delen enz. Je kan dan niet op het Internet, want er is geen default gateway, maar je hebt tenminste een functionerend netwerk.

Dat Microsoft bashen is toch veel leuker...

Maar in elk geval : bedankt voor de informatie : die is vele nuttiger !
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht

Mijn praktijkervaring zegt me dat APIPA meer problemen creeert dan het oplost. Gewoonlijk is het toch maar 1 host op een netwerk die om een of andere reden geen lease krijgt. Die ene pc met zijn APIPA adres ziet de rest dus niet, en kan ook niet op internet. Lost dus niks op in dat geval.
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Mijn praktijkervaring zegt me dat APIPA meer problemen creeert dan het oplost. Gewoonlijk is het toch maar 1 host op een netwerk die om een of andere reden geen lease krijgt. Die ene pc met zijn APIPA adres ziet de rest dus niet, en kan ook niet op internet. Lost dus niks op in dat geval.
                        Ik denk dat je GroovBirds verhaal helemaal niet begrepen hebt.

Comment

Working...
                        X