Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sommige mensen leren het nooit...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sommige mensen leren het nooit...

Ik zie dat je een nieuwe foto geplaatst hebt in je people gallerij, door die agente wil ik ook wel vast genomen worden.

Plaats zelf de klemtoon

Comment

ben nu toch echt benieuwd naar het einde

Comment

WTF
        Dan denk ik dat ik een slechte hobby gekozen heb omdat ik concertfotografie wou doen of metaaldetectie en dat dit allebei meestal maar half-en-half toegelaten is.
        Dit verhaal is verschrikkelijk !
        Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Zoals beloofd, hierbij (opnieuw?) de rest van het verhaal...

Vervolg en slot

De week verstrijkt maar langzaam. Om de zaak niet verder op de spits te drijven en om verdere problemen te voorkomen heeft EF er maar van afgezien om dagelijks naar het centrale plein van P. te gaan. Verder kaartjes uitdelen aan mensen die het jaar ervoor gefotografeerd zijn zou nu sowieso niet verstandig zijn.

Dinsdagochtend een paar minuten voor tien melden EF, zijn vrouw, zijn schoonzus en zijn zwager (de 'niet-erkende' advocaat dus) zich bij het gerechtsgebouw in D. EF en zijn zwager gaan meteen naar de tweede verdieping waar EF zich moet melden, de dames blijven beneden in de central hal achter.

Van de moeder van het meisje geen spoor te bekennen. Redelijk snel worden dezelfde advocate en tolk van de week ervoor opgeroepen. De advocate gaat eerst bij de openbaar aanklager naar binnen om te horen hoe de zaak ervoor staat. Als de advocate terugkomt, weet ze te vertellen dat uit het onderzoek van de politie is gebleken dat EF zich wel degelijk bij het huis van Maria heeft opgehouden. Het OM (openbaar ministerie) stelt voor de zaak buiten de rechter om af te handelen. Dat kan als EF akkoord gaat met een 'vrijwillig' gebiedsverbod en een boete. Dit houdt in dat EF zich gedurende zes maanden niet binnen een straal van 500 m van het huis van Maria mag bevinden. In de praktijk zou dat betekenen dat heel het stadje P. tot verboden terrein verklaard wordt. De duur van dat verbod is valt echter mee. De boete is lachwekkend: tien dagen overtreding à EUR 3,- per dag - dat zijn dus dertig euro. Tussen EF, zwager en advocate vindt overleg plaats.

De voorafgaande week waren verschillende opties thuis al regelmatig besproken en de voorkeur van EF's vrouw was duidelijk het voorkomen van verdere juridische stappen. Ze had er al slapeloze nachten van gehad. Het onverwacht naar Spanje moeten afreizen, de eventuele problemen daarmee op het werk en de tijd en kosten te spenderen aan een advocaat zouden een zware wissel op het leven trekken. Op zich vond EF het allemaal wel spannend maar hij was het met de aangehaalde punten van zijn vrouw wel eens.

De boete is geen probleem - EF weet dat het economisch niet goed gaat met Spanje en wil op deze wijze graag zijn steentje bijdragen het staatstekort te verminderen. Hij wilde echter voor dat hij een beslissing nam nog wel een antwoord op drie vragen:
          - als er een deal komt, zit EF dan met een strafblad?
          - als de moeder van Maria het niet met zo'n deal eens is, kan zij dan in hoger beroep?
          - krijgt hij zijn camera onmiddellijk terug?

Vooral dat tweede punt was extra belangrijk. Als de moeder bezwaar kan aantekenen komen alle voornoemde redenen om de schikking überhaupt te accepteren te vervallen. De advocate gaat opnieuw het kantoor van de fiscalía (de openbaar aanklager (een aanklaagster in dit geval)) binnen en komt samen met haar terug met geruststellende antwoorden. Na de schikking heeft EF geen strafblad, er hoeft geen verder onderzoek met de camera plaats te vinden dus die krijgt EF zo snel mogelijk terug en het is nu een zaak tussen OM en beklaagde, dus de moeder van Maria is wel de aanleiding van de aanklacht maar hierin geen partij meer. Ze kan dus niet in beroep gaan. Op alle punten goed nieuws dus, hoewel 'zo snel mogelijk' van alles kan betekenen.

Het onverwacht slechte nieuws was echter dit: om de schikking mogelijk te maken en omdat uit politieonderzoek is gebleken dat EF zich herhaaldelijk heeft opgehouden nabij de woning van Maria, moet EF wel een schuldbekentenis tekenen waarin hij toegeeft schuldig te zijn aan het stalken van het betreffende meisje. De tolk kreeg niet eens kans het zojuist gezegde te vertalen. "Ni hablar", was EF's antwoord. "Ik ga nooit tekenen voor iets dat ik niet gedaan heb. Dan maar doorprocederen." Zonder met zijn vrouw te hebben kunnen overleggen en eigenlijk zonder überhaupt over de consequenties na te hebben gedacht flapte EF het eruit. "Dan laten we het aan de rechter over.", was het korte antwoord van de openbaar aanklaagster.

En zo geschiedde. Binnen een half uur zaten ze in het zelfde kantoor van de rechter waar ze precies een week daarvoor ook al hadden gezeten. Met één verschil: dit keer was naast EF, zijn advocate, de tolk, de rechter en de griffier ook de openbaar aanklaagster aanwezig.

De openbaar aanklaagster begon met de tenlastelegging: EF had zich, door de politie bevestigd, herhaaldelijk opgehouden in de onmiddellijke omgeving van de woning van het betreffende gezin en vond daarmee dat stalking was bewezen. EF's advocate bracht daartegen in dat EF een baan had, getrouwd was en geen enkele reden had om beide op het spel te zetten door het achtervolgen van een 16-jarig kind. EF had als hobby het fotograferen van mensen op straat, was trots op zijn werk en had na het afgeven van zijn kaartje geen enkele behoefte aan verder contact met het betreffende meisje. Beklaagde kon er niets aan doen dat de betreffende persoon woonachtig was aan het centrale plein in P. en nog sterker: hij was niet eens op de hoogte van waar zij woonde.

De rechter was kort in haar oordeel. Overwegende dat de aangeklaagde op veel plaatsen ter wereld foto's van mensen neemt, daarbij telkens op dezelfde wijze te werk gaat, achteraf vaak probeert alsnog gefotografeerde personen door middel van het afgeven van zijn kaartje op de hoogte te brengen, zich vanzelfsprekend voornamelijk ophoudt op locaties waar er zich veel mensen bevinden; verder overwegende dat het gezien het leeftijdsverschil niet aannemelijk is dat aangeklaagde op een andere wijze geïnteresseerd is in de betreffende persoon, er niet bewezen was dat aangeklaagde op de hoogte was of kon zijn van het woonadres van de betreffende persoon, kwam de rechter tot het oordeel dat er geen sprake was van het plegen van een strafbaar feit en sprak EF hierbij vrij van de tenlastelegging. De openbaar aanklager gaf aan dat ze akkoord ging met deze uitspraak en dat was het dan.

Het rare was dat het fotograferen van minderjarigen en het publiceren van de foto's daarvan geen enkele rol gespeeld hebben in de rechtszaak. Het ging uiteindelijk alleen nog maar om de beschuldiging van stalking. Voor het verlaten van het kantoor van de rechter voegde ze EF nog wel even toe in het vervolg voorzichtig te zijn met het fotograferen van minderjarigen.

Voorzichtig zijn! Dat had EF vaker gehoord! Fotograferen op straat was dus ook in Spanje niet verboden maar je moest wel voorzichtig zijn. (Die kwam natuurlijk alleen in zijn gedachten voor; tegen de rechter beloofde hij oprecht voorzichtig te zijn.) De vraag blijft wel: is het publiceren van foto's van minderjarigen zonder toestemming van de ouders nu wel of niet verboden of speelt het hier geen rol omdat dat publiceren niet in Spanje heeft plaatsgevonden? Of is er in principe wel een verbod maar is er, net als in Nederland, een toetsing achteraf waar het gaat om de tegenstelling tussen portretrecht en vrijheid van expressie van een kunstenaar, en is in dezen geoordeeld dat de vrijheid van de fotograag prevaleert? Hopelijk brengt het verslag van het vonnis daar later nog duidelijkheid in.

Weer buitengekomen bracht de advocate snel EF's zwager op de hoogte en kwam een assistent al aanlopen met EF's camera. Dan kon EF zijn advocate en tolk bedanken voor de bewezen diensten en van beiden afscheid nemen.

Zwager en EF spoedden zich naar beneden om beide wachtende dames van het goede nieuws op de hoogte te brengen. EF liet het hele verhaal aan zijn zwager over. Het was allemaal nog moeilijk te bevatten.

Ondanks de blijdschap die ze ongetwijfeld voelde, barstte EF's vrouw na het aanhoren van het verhaal uit in verontwaardiging. "Wat een bananenrepubliek is dat hier!", schreeuwde ze. "Elke goedwillende Spanjaard was akkoord gegaan met de schikking en had de schuldbekentenis zonder twijfel ondertekend en dan komt er de eerste de beste arrogante Nederlander die zegt: "ik teken niet" en die wordt vervolgens meteen vrijgesproken." Iedereen moest hartelijk lachen om die uitbarsting.

Met de camera (waar het label van de Guardia Civil met het dossiernummer en de tekst "Delito contra la imagen" nog aan de schouderband hing) liep het viertal naar buiten, het felle zonlicht van D. in.

Zo, dat was het hele verhaal. Ik geef u nu de gelegenheid tot het stellen van vragen...

Comment

Bedankt voor het posten
            ::: Flickr :::

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
              Bedankt voor het posten
              Ez horregatik.

Comment

Een heel verhaal....met een eigenljk "eind goed, al goed", alhoewel 'k blijf met een naar gevoel zitten. Niet tegenoverstaande de fotograaf, maar tegenover de moeder, de juridische clan, tegenover Maria.....de maatschappij.
                Waar is de foto van "Maria" nu? Hangt die ergens aan de muur? Als trofee of als herinnering?
                Bedankt voor het relaas/verhaal/de les.
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Tussen EF, de moeder en Cynthia (zoals Maria uiteindelijk bleek te heten) zal het uiteindelijk wel een keer goedkomen. Ze zijn elkaar de laatste maanden al weer verschillende keren tegengekomen zonder een woord te wisselen maar het zal vast nog wel eens uitgepraat worden tussen fotograaf en moeder. Het heeft gewoon nog even tijd nodig.

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                  Waar is de foto van "Maria" nu? Hangt die ergens aan de muur? Als trofee of herinnering?
                  Nee, ze staat nog steeds op de site van de fotograaf. Ondanks het aanbod heeft de moeder nooit gevraagd de foto te verwijderen en de rechter heeft de publicatie ook niet verboden.
                  Last edited by Leonidas; 18 januari 2012, 21:36.

Comment

woo hebt gij chance gehad met uw lef
                    Alle geluk aan uw kant uiteindelijk, na die Kafkaiaanse toestanden

Ik zou die mensen van mijn leven niemeer bekijken. Pff.
                    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                      Ik zou die mensen van mijn leven niemeer bekijken. Pff.
                      Ja, dat dacht ik eerst ook maar het gaat om een stadje / dorp van rond 10.000 inwoners, dacht ik, buiten de toeristische zone. Er heerst nog een iedereen-kent-iedereen-sfeer. Dan komt er ineens een onbekende buitenlander foto's nemen en op internet plaatsen. Ik kan me er eigenlijk toch wel iets bij voorstellen dat het vreemd overkomt.

Aan de andere kant is er ook al geopperd (vanwege de rode ogen bij de rechtbank) dat de moeder bewust op zoek was naar een schadevergoeding vanwege emotionele schade omdat haar dochter achtervolgd zou worden. Wie weet...

Comment

Bedankt voor het slot. Wat een verhaal. Dat zou ik allemaal ook wel eens willen mee maken. Als ik zeker zou weten dat het zou goed aflopen

Van je pagina www.pbase.com/lschell/people is ls1e0742 soms Maria ?

Kheb wel bewondering voor je fotografie, niet veel mensen doen dit blijkbaar. Ik zie wel dat je met je laatste fotos wat voorzichtiger bent geworden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JV-foton Bekijk bericht
                          Van je pagina www.pbase.com/lschell/people is ls1e0742 soms Maria ?
                          1. Alle overeenkomsten tussen EF en Leonidas berusten misschien op louter toeval.
                          2. Als ik geen fout heb gemaakt heb ik dus nergens beweerd dat EF en ik één en dezelfde persoon zijn.
                          3. Het zou dan raar zijn als 'Maria' op mijn site staat
                          4. Als je het verhaal goed leest zie je dat EF z'n kaartje aan 'Maria' geeft terwijl hij de bewuste foto het jaar daarvoor heeft genomen.
                          5. De foto moet dus van 2010 zijn.
                          6. Ondanks bovenstaande staat de foto van 'Maria' wel degelijk op die pagina maar verder naar onderen...
                          7. De foto die je noemt is gemaakt en het kaartje is afgegeven net vóór het eerste contact met de politie. Vandaar dat de foto een tijd 'gepixeld' is gepubliceerd omdat de fotograaf zeker wilde zijn dat daar niet ook ellende van zou komen.

Kheb wel bewondering voor je fotografie, niet veel mensen doen dit blijkbaar.
                          Dank.

Ik zie wel dat je met je laatste fotos wat voorzichtiger bent geworden ?
                          Je bedoelt qua leeftijd? Ben ik me niet van bewust... Waarschijnlijk ook louter toeval.

Sorry voor de zeer late reatie maar het volgende (vetgedrukt en groen) begrijp ik niet. Zouden jullie dat nog eens willen uitleggen?

Voor mij mogen er nog afleveringen komen. Maar niet zoveel als familie en thuis.
                          Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                          Dan denk ik dat ik een slechte hobby gekozen heb omdat ik concertfotografie wou doen of metaaldetectie en dat dit allebei meestal maar half-en-half toegelaten is.

Comment

Wat ik wou zeggen met "niet zoveel als familie en thuis"..
                            familie en thuis zijn docusoaps op TV in Vlaanderen (één en VTM) welke elk al jaaaaren lopen op het kleine scherm, maar waar ik persoonlijk niet naar kijk.

Er mogen dus nog afleveringen komen van jouw verhaal of in jouw verhaallijn, maar de ganse historie moet niet zolang lopen als bovenvermelde docusoaps.
                            perman
                            canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

familie en thuis zijn docusoaps op TV in Vlaanderen (één en VTM) welke elk al jaaaaren lopen op het kleine scherm, maar waar ik persoonlijk niet naar kijk.

Er mogen dus nog afleveringen komen van jouw verhaal of in jouw verhaallijn, maar de ganse historie moet niet zolang lopen als bovenvermelde docusoaps.
                              Haha. Docusoaps, zo had ik het helemaal niet begrepen. Bedankt voor de uitleg.

Comment

Dergelijke zever docusoaps???????
                                Puur zeepsop van de allerlaagste kwaliteit...

Comment

Working...
                                X