Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

OSB of .....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• OSB of .....

Even de situatie schetsen:
    We zoeken een nieuwe badkamer te maken in 1 van de leegstaande kamers.
    De kamer heeft een oude houten vloer.
    Deze zou ik uitbreken en tussen de balken leidingen en een isolatie aanbrengen. Bv kurkkorrels.
    Op de bloot gekomen balken zou ik OSB platen ( tand en groef ) bevestigen en deze daarna betegelen.
    Mijn vragen:
    vermits het hier om een " natte ruimte " gaat, zou ik niet beter van die groene vochtwerende vezelplaten gebruiken ipv OSB platen.?
    Hoe maak ik de vloer volledig waterdicht? Ik zou eventueel ook een er (inloop) douche installeren?
    Gaat een tegelvloer niet barsten?

Bedankt voor alle raad en ervaringen

Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Re: OSB of .....

Alles is mogelijk als je het wilt he

Op de volgende link is er iemand met dezelfde situatie: klik
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Comment

OSB -3 platen zijn ook waterafstotend, het zijn precies deze platen die gebruikt worden in "den bouw" voor het maken van bekistingen etc.
      Ik zou opteren om een dubbele laag platen te leggen indien het kan en deze gedraaid te leggen tov elkaar. Reden: een houten vloer leeft en als er tegels op liggen kunnen de voegen springen of tegels loskomen.
      Een soort EPDM onder de tegels kan helpen maar dan moet je al vakmensen hebben die dit leggen, een waterlek is geen lachertje.
      Ik heb zelf in mijn douche een EPDM zitten maar die zit netjes in de stabilisé.

Comment

Sultana

weeral iets bijgeleerd; want ik wist niet dat OSB waterwerend was.

Een dubbele laag platen heeft wel het nadeel dat de totale vloerdikte fel toeneemt zodat er een stuk van de deur moet en er een niveau verschil komt met de andere kamers en de nachthal.
        EPM in de stabilise is idd een oplossing, maar ... ik heb geen stabilise

Verwar je niet met betonplex platen voor de bekisting in "den bouw" ?
        Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
          Sultana

weeral iets bijgeleerd; want ik wist niet dat OSB waterwerend was.

Een dubbele laag platen heeft wel het nadeel dat de totale vloerdikte fel toeneemt zodat er een stuk van de deur moet en er een niveau verschil komt met de andere kamers en de nachthal.
          EPM in de stabilise is idd een oplossing, maar ... ik heb geen stabilise

Verwar je niet met betonplex platen voor de bekisting in "den bouw" ?
          Idd, dacht al dat je problemen zou hebben met niveauverschillen. Ik wilde enkel mijn situatie schetsen van mijn douche.
          Je zou de EPDM moeten lijmen op de OSB (geen probleem) maar dan; dan zit je met tegels die op de EPDM komen die elk anders uitzetten. Ik ben niet zo'n voorstander van tegels op houten platen, teveel verschillende soorten materiaal op elkaar die mij niet stabiel genoeg lijken.
          OSB-3 wordt idd veel gebruikt voor bekistingen. Het is een heel stuk goedkoper dan betonplex. OSB platen maakt een gegoten betonen balk een stuk ruwer zodat deze gemakkelijker bepleisterd kunnen worden. Een gladde betonbalk moet dan eerst ingesmeerd worden met een product die het oppervlakte ruw maakt

Comment

Wanneer je osb schroeft op de balken, en verlijmd in de tand en groef denk ik niet dat dit nog veel gaat kunnen werken. Osb werkt niet zoals natuurlijk hout hoor!
            Wanneer je een inloopdouche denkt te plaatsen op houten balken zou ik persoonlijk toch opteren voor een bak in 1 geheel, ipv. te betegelen. Er bestaan mogelijkheden genoeg om de douchebak gelijk te leggen met de afgewerkte vloer, indien je onvoldoende ruimte hebt kan je nog met een klein opstapje werken, zodat je toch een inloopdouche krijgt zonder het probleem met de deuren. Let wel dat de betegeling tss het opstapje naar de douche lichtjes afdragend gelegd wordt naar de douchebak.
            Mvg, Tin_tin
            Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Hey juppekes

Als je OSB platen gebruikt, kijk wel of het een OSB3 is

Tegels op een houten roostering ben ik niet voor.

Als je dit toch doet, dan kleven met flexcement

Bij mij is er in de badkamer ook roostering als vloer met OSB3 plaat

Daarbovenop hebben we kurk gekleefd, zo moeten we geen schrik hebben dat er voegen barsten
              Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                Hey juppekes

Als je OSB platen gebruikt, kijk wel of het een OSB3 is

Tegels op een houten roostering ben ik niet voor.

Als je dit toch doet, dan kleven met flexcement

Bij mij is er in de badkamer ook roostering als vloer met OSB3 plaat

Daarbovenop hebben we kurk gekleefd, zo moeten we geen schrik hebben dat er voegen barsten
                Heb ik bij mijn dochter ook gedaan. Kurk ideaal voor badkamer.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

En doe schuimende PU lijm op de balken en in de voegen, zo wordt het geheel nog sterker . Ik heb deze zomer (nu ja, zomer) een garage gezet in skeletbouw en ook het dak in OSB platen gelegd en die lijm doet echt wonderen.

Comment

Thks voor die OSB3 info. Ik kende de verschillende normen niet

Is er tussen OSB3 platen onderling ook verschil?. Ze staan deze week in reclame bij de Makro

Met PU lijm, bedoel je daarmee de witte "pattex " houtlijm ?

Kurkvloer: tegels, op rol, ....?
                    Last edited by Jo; 25 oktober 2011, 22:40.

Comment

Zelf 'zit' ik zo'n 40 jaar in er BVBA die vloerwerken uitvoert.
                      Hetgeen ik hier lees, tja
                      Epdm zeker niet gebruiken.
                      In plaats daarvan KERDI mat. Beweegt niet en de tegels hechten er perfect aan.
                      Vloer moet ook 'zwevend' geplaatst worden! Maar telefoneer eens naar ROSCO in Mechelen noord die zullen je graag uitleggen hoe je dat professioneel moet uitvoeren.
                      Zij verkopen ook de nodige materialen, die ook terug te vinden zijn bij bijna elke vloerhandel.
                      Mil
                      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
                        Thks voor die OSB3 info. Ik kende de verschillende normen niet

Met PU lijm, bedoel je daarmee de witte "pattex " houtlijm ?

Kurkvloer: tegels, op rol, ....?
                        Nee, niet die witte, dat is voor amateurs . Ik heb het op die bruine doorzichtige lijm. Heb je die op je vingers dan duurt het een poos voor je het eraf krijgt.
                        PU= polyurethaan
                        Die bussen bouwschuim zijn ook een polyurethaan.
                        En inderdaad, OSB-3 platen zijn beter voor jou vloer dan die groene platen die meestal vezelplaten zijn. Als je ooit een waterlek mocht hebben dan zal die vezelplaat zwellen, waterafstotend of niet. Zelf via het werk eerstehands ervaring mee.

Comment

Hey juppekes

Als je dit dan toch doet, dan kleven met flexcement
                          Je zal wel flexlijm bedoelen zeker
                          Én er zijn verschillende soorten flexlijm ivm. hechting.
                          Eerst goed informeren welke voor ts van toepassing is.
                          Mil
                          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                            Je zal wel flexlijm bedoelen zeker
                            Én er zijn verschillende soorten flexlijm ivm. hechting.
                            Eerst goed informeren welke voor ts van toepassing is.
                            Mil
                            Bij ons op het werk noemt dit flexcement

Bootjes

Comment

Hey juppekes

Bij ons op het werk noemt dit flexcement

http://www.compaktuna.be/nl/flexcement-90.htm

Flexcement is een naam die gepatenteerd is door PTB'
                              Andere merken spreken dan ook van flexlijm, wat naar mijn bescheiden mening, een betere benaming is. Te slotte dient het om iets te verlijmen.
                              Mil
                              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Working...
                              X