Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke mac?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke mac?

Hallo iedereen,

De grote vraag die me bezig houd de afgelopen weken:
    Welke MAC koop ik voor mijn gebruik?

Werken met een pc of MAC... geen probleem maar er 1tje aanschaffen die bij me past, dat is een ander paar mouwen.

Ik ben al verschillende winkels afgelopen voor info en prijzen, iedere keer weer met hetzelfde senario: Ik zal men MAC gebruiken voor vectorworks, photoshop, mail (cloud), internet (algemeen), word en excel.
    In elke winkel wordt ik overladen met heel veel technische uitleg, en een hoop upgrades waar ik echt geen idee van heb of het allemaal wel nodig is. En eigenlijk raden ze me allemaal wel iets anders aan... dus ik ben het noorden kwijt.

Men voorkeur gaat naar een IMAC 21.5" of mini MAC + beeldscherm 21.5" (ik zit redelijk dicht bij mijn scherm wegens plaats gebrek daarom denk ik dat een 27" te groot zal zijn...)

Is een timecapsule nodig?

Graag jullie mening...

Alvast bedankt

Re: Welke mac?

Veel is afhankelijk van het budget...
    Mijn persoonlijke voorkeur zou toch naar een 27" gaan, ik zit er ook niet zo ver vanaf en heb er nog geen seconde spijt van gehad om toch de 27" te kiezen. Ik twijfelde ook bij de aankoop, maar achteraf gezien is dit een goede keuze geweest.

Een time capsule is niet nodig, maar kan wel handig zijn als je nog geen router hebt en er één zou willen gebruiken. Indien dit niet echt nodig is zijn er ook vele andere oplossingen mogelijk die dikwijls ook nog veel minder kosten.

Voor het grafische werk zou ik vooral kijken naar de grafische kaart in de verschillende modellen, zaken zoald het geheugen, harde schijfruimte, ... zijn eenvoudig te wijzigen.
    Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

Comment

Mijn budget zit tss de 1500 en 2000€ maar daar moet nog wel een A3 kleurenprinter ingerekend worden.

Comment

Als je wat weinig plaats hebt, ga dan voor de 21.5". Ik heb zelf de 24", maar die is alweer 3 jaar oud en dat formaat is helaas niet meer verkrijgbaar. Mijn zoon, die eveneens met een gebrek aan ruimte heeft af te rekenen, heeft onlangs ook dat model gekocht!
        Time Capsule is voor Mac een uitstekende combinatie van draadloze router+backup. Ik zou niet anders willen.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Tja als je het geld hebt zou ik toch voor de iMac 27" met i7 processor gaan!

Ik zit er ook vlakbij, maar werkt perfect en je weet niet wat je ziet
          Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
          Cybershot Photo Website!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
            Tja als je het geld hebt zou ik toch voor de iMac 27" met i7 processor gaan!

Ik zit er ook vlakbij, maar werkt perfect en je weet niet wat je ziet
            Ik heb er net eentje van 27" met de i5 gekocht ... ik zit op ongeveer 70cm van het scherm ... en 27" blijft groot hoor, maar die resolutie ... enne hij draait meer dan snel genoeg met Adobe Creative Suite. Die extra kost van 200 Euro voor de i7 was er voor mij te veel aan ... dan komt ie standaard al op 2100 Euro hé ... budget van TS is maar 1500 tot 2000 Euro, en daar moet nog een A3 kleurenprinter bij, bvb een Canon Pixma Pro9000 Mark II kost 420 Euro, dus de computer mag dan maar 1580 Euro meer kosten

Dus dan zal het al zeker geen 27" zijn ... dus neem gewoon de 21.5" versie met de 2.5 i5 processor (400 Euro extra om 2.7Ghz i5 te hebben ? Beetje duur niet), die komt op 1150 Euro, dan nog wat extra geheugen elders kopen en je bent mooi gesteld.

Vind het wel jammer dat je in dit model geen 1TB of SSD schijven kan steken, maar een externe FireWire disk werkt ook prima hoor.

Ideaal is natuulijk een 27" i7 met 16Gb ram, 2tb schijf en een 256Gb SSD erin, maar dan ben je zo veel geld kwijt dat je er ziek van wordt ... 3550 Euro ... maar hij wordt wel gratis geleverd

Als ik een nieuwe PC of Mac koop ga ik altijd voor de 2e hoogste configuratie, die is pakweg 90% even snel maar kost dikwijls echt véél minder ... echt honderden Euro verschil.
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              ...
              Als ik een nieuwe PC of Mac koop ga ik altijd voor de 2e hoogste configuratie, die is pakweg 90% even snel maar kost dikwijls echt véél minder ... echt honderden Euro verschil.
              Da's eigenlijk de beste tactiek, indeed!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb net even de apple store bekeken.

en heb mijn keuze beperkter gemaakt...

21,5-inch iMac
                2,5-GHz quad-Core Intel Core i5
                8 GB 1333-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB
                Seriële ATA-schijf van 500 GB
                AMD Radeon HD 6750M met 512 MB GDDR5
                1349€ + 420€ = 1769€
                Is deze grafische kaart genoeg?

of

21,5-inch iMac
                2,7-GHz quad-Core Intel Core i5
                Seriële ATA-schijf van 1 TB
                AMD Radeon HD 6770M met 512 MB GDDR5
                1649€ + 420€ = 2069€ (boven men budget, maar kan er nog net mee leven )
                Is deze grafische kaart beter dan de 6750M? Gaat het veel verschil geven?

Als ik er meteen 4GB extra laat insteken... is dat dan ok?

De canon had ook mijn voorkeur... Ik heb al heel wat goeie reacties gelezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jadagra Bekijk bericht
                  21,5-inch iMac
                  2,7-GHz quad-Core Intel Core i5
                  Seriële ATA-schijf van 1 TB
                  AMD Radeon HD 6770M met 512 MB GDDR5
                  1649€ + 420€ = 2069€ (boven men budget, maar kan er nog net mee leven )
                  Is deze grafische kaart beter dan de 6750M? Gaat het veel verschil geven?

Als ik er meteen 4GB extra laat insteken... is dat dan ok?

De canon had ook mijn voorkeur... Ik heb al heel wat goeie reacties gelezen.
                  Ik zou deze gewoon met 4gb bestellen en later pas 4gb extra insteken, dat bespaart je 200 Euro, voor pakweg 100 Euro heb je bij macsales.com een set van 4x4gb.
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Inderdaad weer 200€ in men zak, (and a better deal voor de 4x4GB) maar ik heb echt geen flauw idee hoe ik achteraf die extra GB er moet insteken hoor...

De grafische kaart zou voldoende moeten zijn?

Comment

Ik heb zelf nog nooit extra RAM gestoken, maar zo gebeurt het:
                      Get memory specifications and learn how to install memory in iMac computers.

Geen ervaring met grafische kaarten.

Comment

't Is gemakkelijker dan een grotere harddisk of SSD in een iMac te steken, want dan moet de glasplaat van het scherm. Gaat wel hoor, maar doe je best met het juiste gerief ( zuignappen voor de glasplaat ) en genoeg grammetjes verstand.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

Comment

hallo iedereen,

Ik heb nog eens even rond gekeken en rond gevraagd.

Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik een
                          iMac 27 " 2,93-Ghz quad core i7 8GB - ram 1TB en radeon 1GB
                          voor 1390 euro (btwIn).
                          kan kopen.
                          De mac is nog geen jaar oud, en staat in DEMO. (toestel van bij apple zelf)
                          Is dus nooit echt gebruikt geweest. Ik krijg ook de garanties ect...
                          Het is dan toch een 27" ... (blijft me groot lijken, maar ik zal er wel aan gewend geraken zeker).

Jullie gedacht: Is da nen deal?

Comment

That's a deal, man!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jadagra Bekijk bericht
                              hallo iedereen,

Ik heb nog eens even rond gekeken en rond gevraagd.

Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik een
                              iMac 27 " 2,93-Ghz quad core i7 8GB - ram 1TB en radeon 1GB
                              voor 1390 euro (btwIn).
                              kan kopen.
                              De mac is nog geen jaar oud, en staat in DEMO. (toestel van bij apple zelf)
                              Is dus nooit echt gebruikt geweest. Ik krijg ook de garanties ect...
                              Het is dan toch een 27" ... (blijft me groot lijken, maar ik zal er wel aan gewend geraken zeker).

Jullie gedacht: Is da nen deal?
                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              That's a deal, man!
                              a very nice deal
                              nikon stuff

Comment

Working...
                              X