Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

door me rug gegaan!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: door me rug gegaan!!

1. Eerst naar de huisarts gaan/laten komen en professioneel advies inwinnen. Eventueel injectie of orale medicatie zoals NSAI's. Spierontspanners zoals myolastan, decontractyl, ed. voor het slapen gaan. Maar we kennen hier je voorgeschiedenis niet hé dus is het gissen! Nmr-scan cfr. discogeen lijden?

2. Relatieve rust : systeem belasting/belastbaarheid vlgns. Nachemson toepassen. Nl. belasting tijdelijk verminderen door verminderde activiteit, externe stabilisatie door gebruik van lendengordel/brace. Zoals hoger vermeld op regelmatige basis onbelast bewegen zoals snelwandelen (micromobilisaties), fietsen en lopen zou ik toch vermijden hoor in tegenstelling tot wat sommigen zeggen. Vnl. gebogen houding vermijden di. zitten/auto rijden/enz.

3. Geleidelijk belastbaarheid verhogen door stabilisatieoefeningen, sporten, sporten, sporten en nog eens sporten of met andere woorden veel bewegen. We zijn nu eenmaal een te sedentaire levensstijl gewend.
    Mvg, Tin_tin
    Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Waar ik mij het beste mee kan helpen voor de onderrug is plat op de grond liggen met de benen op de salontafel in een hoek van 90° graden. Spierontspanner, pijnstiller nemen, zalfje strijken en kersenpitje gebruiken. De eerste dag doe ik ook een niergordel om, wat men niet direct aanbeveelt en hou dat wel zo kort mogelijk, rondlopen en toiletbezoek is anders echt onmogelijk om van trappen lopen maar te zwijgen. Zodra het mogelijk is weer voorzichtig op gang komen en je rug sparen. Met rugpijn leer je omgaan
      Spoedig herstel.
      Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

De goeie raad is al gegeven en ik kan het enkel bevestigen. Zeker niet te lang stil zitten en proberen lichte bewegingen te doen zoals wandelen, fietsen, ...
        'k Ben al zo'n 10 jaar rugpatiënt en 't is al ongeveer evenlang geleden dat ik nog eens een dag zonder pijn geweest ben, maar als het te erg wordt is er maar 1 middel... relatieve rust en eventeel pijnstillende en/of andere medicatie al probeer ik dat zoveel mogelijk te beperken.
        Je kan ook eens vragen aan't vrouwtje om je een lichte rugmassage te geven, dat helpt ook wel
        Spoedig herstel gewenst.
        vriendelijke groeten, Kurt
        Mijn foto's
        Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Comment

Waarschijnlijk 'discusbulging' (zoek het eens op, L3-L5). Ik neem aan dat je vaak achter de PC zit (hoe zou ik dat nu toch kunnen weten ). Heel belangrijk is een goede houding bij het zitten. Zorg dat je onderrug voldoende ondersteund wordt (extra rolletje tussen rug en stoel kan geen kwaad).
          't Is pas als het te laat is dat je begint te beseffen dat je verkeerd bezig was (spreek ook van ondervinding). Verder is het al vaak aangehaald hier : bewegen ! En heupgordelspieren versterken. Ik heb ook al gehoord van mensen die heel goed geholpen zijn door een manueel therapeut ("kraker"). Vaak weten zij door specifieke manipulaties de drukpunten in de zenuwbanen te ontlasten.
          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
          And why do we fall, Bruce?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
            ........
            Het getuigschrift voor geleverd advies volgt.
            OK..
            ter info: nooit last van de rug hoor, schoot er zomaar in.
            zit ook erg laag, dus denk niet dat het wervels zijn.
            pijnstiller hielp al aardig vanmiddag.
            straks voor het naar bed gaan nog maar 1 nemen.
            maar het medeleven hier op BD helpt ook al.
            mag ook niet alles slikken want gebruik bloedverdunners.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w-degraaf Bekijk bericht
              geen kennis, wel ervaring deskundig. spierverslapper innemen (ibuprofen) en voorzichtig de rugspieren weer los maken door bv te gaan lopen en dergelijke.
              succes weet hoe vervelend het is.
              gr
              willem
              Brufen is een pijnstiller dacht ik, een goeie spierverslapper is EPSIPAM. Wel voorzichtig mee zijn hé ( het hart is ook een spier !! ) , je krijgt dat enkel op doktersvoorschrift, ik heb dat eens gebruikt voor net hetzelfde probleem.... ( Was iets aan mijn fiets aan het prutsen en kon plots niet meer recht, schreeuwend van de pijn op een halfuur in de living geraakt... ( 4 meter ) ..

In het ziekenhuis hebben ze mij twee facetinfiltraties gegeven ( spuit ergens tss of bij de wervels waar het pokkezeer deed ( ik ben geen dokter hé )

Comment

Ik wens je snel beterschap Bouk.

Toen ik nog een bureaujob deed had ik zeer veel last van mijn rug.
                Nu doe ik al 7 jaar de baan als verkoper/chauffeur van diepvriesproducten bij particulieren en desondanks het feit dat ik voortdurend onderweg ben met de wagen is het bij mij veel verbeterd(waarschijnlijk door meer spieren te kweken in de rug door het werk).

Af en toe heb ik nog last en dan neem ik Dolzam(enkel op voorschrift te krijgen).

Sven
                Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Tot twintig jaar geleden was ik zelf een regelmatige ruglijder, hoewel ik al van jongs af aan op regelmatige basis sport beoefen. Ik doe er ook alles aan om mijn buik- en rugspieren in goeie conditie te houden.
                  De laatste jaren ben ik blijven bewust omgaan met dat sluimerend gevaar en met het preventief toepassen van een aantal regels die een ruglijder zou moeten kennen.
                  Discus lijden is een degeneratief proces dat bij de meeste mensen op vrij jonge leeftijd begint. Ooit heeft 70 à 80 % van de bevolking er last van. Sommige beroepen zijn nogal eens zwaarder belastend voor de lage rug dan andere. O.a. verplegend personeel heeft er heel veel last van wat nogal voor de hand ligt. Dikwijls ligt foutief heffen aan de basis van een aanval. Maar sedert het opkomen van de computer heeft men vastgesteld dat ook mensen die dagelijks voor hun scherm "zitten" er meer en meer last van hebben. Het is nl. bewezen dat de slechtste rughouding juist de rechtop zittende houding is.
                  Met deze slechte houdingen en dito bewegingen komt men het meest in aanraking op de werkvloer, vandaar dat in sommige bedrijven reeds sessies rugscholing gehouden worden. Ook vanuit diverse ziekenhuizen (dienst neuro-chirurgie) worden dergelijke initiatieven genomen. Daar leert men zijn rug op de juiste manier belasten en gebruiken. En geloof mij, dergelijke rugscholen zijn geen overbodige luxe. Het aanleren van de juiste rughoudingen en bewegingen wordt er hier ingepompt om het een soort levenshouding te doen worden.
                  Er zijn ook een aantal hulpmiddeltjes om zowel preventief als behandelend een handje toe te steken als het gaat om de juiste zithouding. Voorbeelden hiervan zijn bvb. het wigvormig kussen of de dorsoback zit en rugkussen met of zonder verstelbare rugsteun, lendenkussen voor in de wagen e.d.
                  Een gadget die ik persoonlijk al een tiental jaar gebruik op mijn bureaustoel is dit : http://www.tendim.be/nl/prod/sissel_revalidatie/2481
                  Dit luchtkussen dwingt je rug in de juiste rughouding op een actieve manier. Een aantal belangrijke spieren rondom je rug zijn voortdurend actief en zorgen ervoor dat de natuurlijke lage rugkromming wordt in stand gehouden.
                  Wat medicatie betreft worden meestal spierontspanners, pijnstillers of indien er ontsteking mee gemoeid is NSAID's (Non Steroidal Anti-Inflammtory Drugs) voorgeschreven, genre Brufen, Voltaren ...
                  En naast al die hulpmiddelen is en blijft bewegen onder vorm van fietsen, wandelen, zwemmen, lopen, het onderhouden van buik- en rugspieren de beste preventieve of onderhoudende therapie.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Mijn chiropractor helpt me tot nu toe steeds van mijn rugklachten af.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Mijn chiropractor helpt me tot nu toe steeds van mijn rugklachten af.
                      En van je centen, wat zeg ik, euro's ook zeker.
                      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                        En van je centen, wat zeg ik, euro's ook zeker.
                        Een keer of twee drie per jaar één bezoekje (een enkele keer 2 of 3) heeft me in elk geval een rugoperatie uitgespaard.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Een keer of twee drie per jaar één bezoekje (een enkele keer 2 of 3) heeft me in elk geval een rugoperatie uitgespaard.
                          In ieder geval beter zo.
                          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Sterkte Bouk. Hopelijk is het vlug beter. Daarbij kun je best een kaarsje branden voor Judas
                            Taddeüs.

Comment

goede morgen allemaal.
                              een ramp vannacht, bijna niet geslapen.
                              kon me niet omdraaien in bed en als dat dan eindelijk was gelukt meteen klaar wakker natuurlijk.
                              sokken aantrekken vanmorgen heb ik ruim 10 minuten overgedaan.
                              wat een ellende zeg.
                              maar zit nu in mijn nieuwe bureaustoel bij de computer en dat gaat toch vrij goed.
                              maar dit gun ik niemand hoor.
                              hoop dat het snel wat beter gaat, tis nl niet alleen de pijn maar je wordt er ook zo moe van.
                              maar ik ben er nog hoor en ga toch proberen weer lekker te BDen vandaag.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

bouk, in de stoel zitten voelt nu misschien goed aan maar is toch niet erg verstandig.
                                in beweging blijven is toch wat beter de spier moet weer "los"komen des te eerder ben je er weer vanaf.
                                ik ben eens met echt hevige rug pijn gaan werken (aannemerij ) had toen geen andere keus en tot mijn verbazing was het aan het eind van de dag toch een heel stuk minder.
                                succes in ieder geval
                                gr
                                willem

Comment

Working...
                                X