Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tuinberegeningssystemen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tuinberegeningssystemen

Hopelijk word de tuin aangelegd binnen 2 weken en denk erover wat buizen in de grond te steken met sproeiers. Als ik onze vriend Google gebruik is het al Gardena wat de klok slaat maar mogelijks bestaan er nog goede (betere?) systemen.

Iemand die zijn ervaringen wenst te delen met het bij hem aangelegde systeem? Iets wat niet gebruikt mag worden? Iets waar je heel tevreden mee bent? Iets wat je anders zou doen mocht je het overdoen?

Alvast bedankt

Re: Tuinberegeningssystemen

Wij hebben een beregeningsysteem met sproeiers van Gardena, geplaatst door onze sanitair installateur bij het bouwen van ons huis dd. 1996. De bedoeling was vooral de jonge beplantingen tijdens droge periodes in de zomer te beschermen. (zeer veel Rhododendrons als natuurlijke haag)
    Het systeem doet momenteel nog weinig dienst omdat ondertussen onze planten al volwassen en hoog genoeg zijn en de sproeiers slechts een 20-tal cm naar omhoog schuiven bij het onder druk plaatsen.
    Ik weet nu niet of het de bedoeling is de beplantingen in je tuin hoog te laten komen. Veel van het nut van onze sproei installatie is verloren gegaan omwille van de hogere beplantingen zodat die alleen nog nuttig is om het gras te beregenen bij zeer droge periodes.
    Maar als het enkel om gras te doen is vind ik dat een goedkopere oplossing is v om verplaatsbare Gardena sproeiers te gebruiken die aangesloten zijn aan een tuinslang met één of meer aansluit punten.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Hier is een tiental jaren geleden de tuin aangelegd en voor de beregening is toen (door de aanlegger - heb maar ja gezegd omdat ik niet beter wist ) gekozen voor een relatief simpele - en goedkope besproeingswijze. Namelijk een enkele leiding, met 2 verhoogde (1,50 hoog, schat ik) sproeiers (de eigenlijke sproeiers of sproeikoppen zijn van Gardena) in -bijna- 2 tuinhoeken. Door een groene tuinpaal om de rechtopstaande leiding vallen de sproeiers niet op.

nadelen:
      - de dekking van de tuin was niet 100%, handmatig of apart sproeien was dus ook nodig.
      - het systeem van instelbare (deel van tot volledige cirkel, niet onderbroken) is daarvoor verantwoordelijk, maar heeft als bijkomend gevolg dat bestrating onnodig word besproeid. Kies dus voor vele kleinere sproeiers die je beter kan richten
      - Ik zei al dat de dekking niet 100% WAS, nu is die gewoon 0%. De verhoogde sproeiers waren dan wel nuttig in een jonge tuin vol kleine planten, nu zijn ze nutteloos. De struiken en bomen staan in de weg

En nu? Wanneer nodig gebruik ik zwenkproeiers, verplaats die regelmatig, en op moeilijker bereikbare plekken leg ik in het begin van de zomer twee gekoppelde oude tuinslangen waarin ik met hamer en nagel gaatjes heb gemaakt kriskras tussen de planten. In het najaar ruim ik die op. Simpel maar effectief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
        Wij hebben een beregeningsysteem met sproeiers van Gardena, geplaatst door onze sanitair installateur bij het bouwen van ons huis dd. 1996. De bedoeling was vooral de jonge beplantingen tijdens droge periodes in de zomer te beschermen. (zeer veel Rhododendrons als natuurlijke haag)
        Het systeem doet momenteel nog weinig dienst omdat ondertussen onze planten al volwassen en hoog genoeg zijn en de sproeiers slechts een 20-tal cm naar omhoog schuiven bij het onder druk plaatsen.
        Ik weet nu niet of het de bedoeling is de beplantingen in je tuin hoog te laten komen. Veel van het nut van onze sproei installatie is verloren gegaan omwille van de hogere beplantingen zodat die alleen nog nuttig is om het gras te beregenen bij zeer droge periodes.
        Maar als het enkel om gras te doen is vind ik dat een goedkopere oplossing is v om verplaatsbare Gardena sproeiers te gebruiken die aangesloten zijn aan een tuinslang met één of meer aansluit punten.
        Ik weet dat een mooi groen gazon een must is, maar laat nu net gras zich het best herstellen na een droogteperiode. Na enkele weekjes is het weer groen. Planten daarentegen sterven af en moeten dan vervangen worden.

Comment

Het zou inderdaad het meeste dienst doen voor gazonbesproeiing. Er komt ca. 120m lopende meter beplanting met inheemse struiken precies omdat deze (in theorie althans) tegen koude en droge periodes moeten kunnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Het zou inderdaad het meeste dienst doen voor gazonbesproeiing. Er komt ca. 120m lopende meter beplanting met inheemse struiken precies omdat deze (in theorie althans) tegen koude en droge periodes moeten kunnen.
            Is het voor je gazon of voor de planten?

In 't laatste geval kan je indien mogelijk beter werken met geperforeerde slangen. Veel efficienter, beter voor de wortels daat het water van de bodem komt en niet van de bovenste laag en indien je een automatische grasmaaier hebt kan je die tegelijkertijd laten verderwerken. Zeker als je planten er nog niet staan zou ik hiervoor kiezen.

Indien voor je gazon, zorg maar dat je een goede pomp hebt zodat je sproeiers ver genoeg spuiten. Op basis van je sproeiers, aantal sproeiers, debiet van je pomp en drukverlies door afstand kan je uitrekenen hoever het water zal spuiten en dus hoeveel je sproeiers moet zetten.

ps, zorg dat je leidingen diep genoeg zitten voor de vorst, anders moet je in de hefst ze eenmaal met een compressor het water uitpersen zodat ze niet vriezen en bij het verticuteren van je gazon niet vergeten dat je sproeiers hebt

Ik zou toch niet voor gardena kiezen als je langer dan 6 jaar gebruik van je sproeiers wilt hebben. Er zijn zelfs systemen die je kan aansluiten aan een pluviometer zodat je niet onnodig moet besproeien als je op auto zet.
            EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
            www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

Comment

Is het een gazon om niet op te lopen? Is het een speelgazon voor (klein)kinderen? Voor de planten?

Er valt hier anders wel genoeg regen uit de lucht, alléé mijn gedacht.

Mijn echte mening? De crisis laat zich nog niet voelen!
              perman
              canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Voor het gazon? Vochtregulerende korrels in de grond laten verwerken!
                Neemt vocht op als er voldoende is en geeft het af als er te weinig is, werkt prima en kost niet zo veel.
                Kan trouwens ook tussen beplanting.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                  Is het een gazon om niet op te lopen? Is het een speelgazon voor (klein)kinderen? Voor de planten?

Er valt hier anders wel genoeg regen uit de lucht, alléé mijn gedacht.

Mijn echte mening? De crisis laat zich nog niet voelen!
                  Kijk, dat is nu eens een mening waar ik wat aan heb Gelukkig hoef ik me hier niet te verantwoorden waarom ik een beregeningssysteem wens te steken.

Toch bedankt allen voor de reacties

Comment

Hey juppekes

Bij ons op het werk geen Gardena maar Hozelock

Varo kun je ook vinden bij ons

In droge perioden kies ikzelf om dagelijks de tuin te besproeien, is ook maar 300m²

Zo geniet ik dagelijks van al wat groeit en bloeit in de tuin
                    Bootjes

Comment

Hozelock is goedkoper dan Gardena maar dat vertaalt zich ook in de kwaliteit... Tijdje geleden alles van Hozelock buitengesmeten en vervangen door Gardena...

Als het niet voor je gras maar voor je planten is kan je ook eens kijken naar "Tropf Blumat"... Geeft automatisch je planten water enkel wanneer je planten dorst hebben. Geen verspilling dus...
                      Tommy
                      My homepage : www.digitalviolence.be

Comment

'k heb vorige week zo'n tientallen systemen gezien...

in 't zuiden van Frankrijk waar het "amper" 10 dagen per jaar regent en de gemiddelde temperatuur zo'n 20°C bedraagt...
                        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Working...
                        X