Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vragen ivm DVD-recorder

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vragen ivm DVD-recorder

Zoals ik in een recente draad heb uitgelegd, ben ik stilaan aan het overschakelen van VHS videoband naar opneembare DVD’s. En daar heb ik nu enkele vragen/bemerkingen...
    Ik gebruik zowel DVD+R, als DVD+RW schijven. Zaken die ik wil houden gaan op het eerste type (die zijn ook goedkoper), zaken die we willen zien en daarna wissen, zoals reeksen die we volgen, gaan op het tweede type.
    Om voldoende materiaal op zo’n schijfje te kunnen krijgen, neem ik op in “LP” kwaliteit (DVD heeft een capaciteit van ±4u), da’s lager dan XP (1u) en SP (2u). Het laatste kan misschien soms wel, maar is toch vaak onvoldoende voor een film met reclame-onderbrekingen. Vandaar dus LP. Maar nu merken we af en toe “blokjes”, DVD blijft hangen, moet even door”spoelen”, enz.
    Zou het kunnen zijn dat de schijfjes onvoldoende zijn van kwaliteit? Het gaat om Sony DVD+RW1-4x speed. Ik heb eigenlijk nog geen blokjes gezien op de DVD+R schijfjes, maar daarvan heb ik nog niet genoeg gezien/opgenomen, om echt een oordeel te vellen.
    Is een DVD+R beter dan een DVD+RW? Of zijn bepaalde merken beter dan andere? Ik herinner me nu, als ik dit schrijf, dat ik vroeger CD-R schijfjes van Sony had bij m’n eerste Mac die lezen/schrijven ondersteunde, en dat ik daarmee ook problemen had. Niet met de latere TDK’s die ik kocht. Het boekje raadt Mitsubishi of Verbatim aan, maar ik heb geen idee of die hier makkelijk te vinden zijn.
    Ik ga nog wel eens een test doen op “SP” kwaliteit, maar zoals al vermeld: dit is vaak te weinig om een film op te nemen.
    De DVD lezer/recorder ondersteunt ook andere types. Is een DVD-R of DVD-RW beter te vertrouwen, of maakt dat geen verschil?

Dat zijn zowat mijn eerste vraagjes, misschien komen er nog in de loop van de discussie.
    Alleszins dank voor alle nuttige input.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Re: Vragen ivm DVD-recorder

LesC, als ik je een goede raad mag geven, koop een externe schijf en zet alles wat je zeker niet kwijt wil daarop. Koop er zelfs 2 en maak 2 kopies.
    Een dvd die je zelf brand zal na een jaar niet meer of slechts gedeeltelijk leesbaar zijn. Welk merk van schijf of methode je ook gebruikt.
    Op een dvd-rw zal de data zelfs na enkele maanden al niet meer leesbaar zijn.
    Last edited by nomino; 29 september 2011, 17:41.
    Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

Comment

Als ik je goed begrijp heb je een toestel waarmee je kunt opnemen/weergeven op/van VHS-tape en DVDR (dus zonder harddisk, zoals in veel DVD-recorders).
      De kwaliteit van de mpeg2-compressie kan je gewoonlijk instellen op XP, SP, LP of EP (resp. voor 1, 2, 4 of 6...8 u video per DVDR van 4,7 GB).
      Hoe sterker de compressie, des te slechter het beeld - vooral als er veel beweging in zit. Dan zie je idd. duidelijk "blokvorming".
      "Blijven hangen" zou niet mogen - dat ligt misschien eerder aan kleine defecten op de DVDR's dan aan de sterke compressie.
      Daarom zou ik LP en EP slechts in uitzonderlijke gevallen kiezen, t.t.z. als je een opname niet ten laatste na 2 u kunt onderbreken.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ik zou zeker niets opnemen op DVD. Hetzelfde liedje als bij een gewone CD: het is niet zo onverslijtbare als waar ze het indertijd wilden voor slijten
        Ik zou investeren in een multi-media station met harde schijven.
        www.brunodyserinck.be
        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
          LesC, als ik je een goede raad mag geven, koop een externe schijf en zet alles wat je zeker niet kwijt wil daarop. Koop er zelfs 2 en maak 2 kopies.
          Een dvd die je zelf brand zal na een jaar niet meer of slechts gedeeltelijk leesbaar zijn. Welk merk van schijf of methode je ook gebruikt.
          Op een dvd-rw zal de data zelfs na enkele maanden al niet meer leesbaar zijn.
          Dank voor je reactie. Het gaat uiteindelijk om dingen die ik van TV opneem. Zelfs al verlies ik de recentste Bond-film (wordt morgen uitgezonden) is dat nog niet zo erg. Dus niet echt vergelijken met mijn "creatief" werk (nou ja, mijn schrijfsels, mijn foto's...)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
            Als ik je goed begrijp heb je een toestel waarmee je kunt opnemen/weergeven op/van VHS-tape en DVDR (dus zonder harddisk, zoals in veel DVD-recorders).
            De kwaliteit van de mpeg2-compressie kan je gewoonlijk instellen op XP, SP, LP of EP (resp. voor 1, 2, 4 of 6...8 u video per DVDR van 4,7 GB).
            Hoe sterker de compressie, des te slechter het beeld - vooral als er veel beweging in zit. Dan zie je idd. duidelijk "blokvorming".
            "Blijven hangen" zou niet mogen - dat ligt misschien eerder aan kleine defecten op de DVDR's dan aan de sterke compressie.
            Daarom zou ik LP en EP slechts in uitzonderlijke gevallen kiezen, t.t.z. als je een opname niet ten laatste na 2 u kunt onderbreken.

Klopt. Het gaat om een combo dvd speler/recorder en VHS speler. Mocht men, net zoals voor video, een 3u-schijf op de markt brengen, die zou ik waarschijnlijk gebruiken. Nu is 2u (SP) vaak te weinig, en dus een wat lagere kwaliteit, maar blijkbaar is die niet betrouwbaar en goed genoeg.
            Maar zijn er hier betere (en dus ook minder goede) schijven op de markt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
              Ik zou zeker niets opnemen op DVD. Hetzelfde liedje als bij een gewone CD: het is niet zo onverslijtbare als waar ze het indertijd wilden voor slijten
              Ik zou investeren in een multi-media station met harde schijven.
              Tja... ik versta je wel... Alleen: totnogtoe altijd met videobanden gewerkt. Drie recorders (en soms namen die alle drie tegelijk wat op). Ik vermoed dat een recorder met een harde schijf betere resultaten zal leveren, maar dan geef ik m'n mobiliteit op. Daarmee bedoel ik: op de gastenkamer boven een programma tapen, en beneden in de living bekijken, en tegelijk in de slaapkamer wat opnemen, om morgen eventueel in de slaapkamer, of in de living te bekijken... Dat kon met videobanden, en die probeer ik nu te vervangen door schijven. Wellicht niet voor de eeuwigheid bestemd, maar dat hoeft ook niet, zolang ik die Bond-film van morgen op zaterdagavond kan bekijken, waarbij ik de reclame kan "doorspoelen".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Tja... ik versta je wel... Alleen: totnogtoe altijd met videobanden gewerkt. Drie recorders (en soms namen die alle drie tegelijk wat op). Ik vermoed dat een recorder met een harde schijf betere resultaten zal leveren, maar dan geef ik m'n mobiliteit op. Daarmee bedoel ik: op de gastenkamer boven een programma tapen, en beneden in de living bekijken, en tegelijk in de slaapkamer wat opnemen, om morgen eventueel in de slaapkamer, of in de living te bekijken... Dat kon met videobanden, en die probeer ik nu te vervangen door schijven. Wellicht niet voor de eeuwigheid bestemd, maar dat hoeft ook niet, zolang ik die Bond-film van morgen op zaterdagavond kan bekijken, waarbij ik de reclame kan "doorspoelen".
                Je hoeft met zo'n multimedia-box niet zo nodig je mobiliteit opgeven. Je kunt een draadloos netwerkje aanleggen, he? Maar da's dan een kleine investering, maar ik denk dat je nu ook je investering gaat hebben middels DVD spelers?
                www.brunodyserinck.be
                https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                  Je hoeft met zo'n multimedia-box niet zo nodig je mobiliteit opgeven. Je kunt een draadloos netwerkje aanleggen, he? Maar da's dan een kleine investering, maar ik denk dat je nu ook je investering gaat hebben middels DVD spelers?
                  Ik zal me eens in dat onderwerp moeten verdiepen, vrees ik. Ik vermoed dat het om "streamen" gaat van de multimediabox (in de living wellicht, bij de TV met digitale aansluiting en de versterker met een 4-tal analoge aansluitpunten) naar, zeg maar, de slaapkamer? Maar dat zou toch betekenen dat ik m'n bed moet uitkomen om in de living iets te starten, door te spoelen, of wat dan ook, niet...?

(Ik heb een draadloos netwerk voor m'n computers, en zelfs een Airport express aan mijn stereoversterker gekoppeld, en kan muziek van mijn iMac op m'n buro naar de stereo-installatie in de living streamen; als ik iets aan de muziekkeuze wil veranderen, moet ik wel naar mijn buro en de instellingen in iTunes op m'n Mac aanpassen. Is het daarmee te vergelijken?)

Comment

Mijn persoonlijke mening investeer niet meer in analoge TV recorders zoals een DVD recorder. Nog enkele jaren en t'is gedaan met analoge TV. Ikzelf koop me zeker geen DVD recorder meer.

Jij hebt er nu al een en zou ik zoals hierreeds geschreven alles op een harde schijf opnemen in beste kwaliteit als dat kan ipv die LP opname mogelijkheid. Is dat niet te vergelijken met VHS kwaliteit?

Die blokjes die je ziet in je opname's hebben niks met het schijfje te maken maar wel met de resolutie waarmee je opname is gemaakt.

mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Dank voor je reactie. Ik vind de kwaliteit van de DVD's, tenminste als ze geen blokjes vertonen, beter dan video. Maar het zou dus niet aan de kwaliteit van het schijfje zelf liggen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                        Mijn persoonlijke mening investeer niet meer in analoge TV recorders zoals een DVD recorder. Nog enkele jaren en t'is gedaan met analoge TV. Ikzelf koop me zeker geen DVD recorder meer.
                        Zo'n DVD-recorder werkt ook digitaal. Mpeg2 (identiek aan vob op DVD) is trouwens een digitaal formaat.
                        Het probleem is dat je niet rechtstreeks digitaal kunt kopiëren. Dat heeft te maken met internationale verbodsbepalingen die digitaal kopiëren onmogelijk moeten maken. De DVD-beveiliging werd reeds jaren geleden gekraakt. Daarom kan je nu (op de computer) identieke digitale kopieën maken van DVD's. Hetzelfde is echter nog steeds onmogelijk voor DVB-uitzendingen (via satelliet, kabel of terrestrial - resp. DVB-S, DVB-C en DVB-T). Daar zit de digitale beveiliging tegen kopiëren gewoonlijk in de HDMI component.
                        Afgezien daarvan zal je praktisch geen verschil zien tussen een originele uitzending en de (XP of SP) opname daarvan met een DVD-recorder. Daarbij wordt het digitale mpeg2-signaal dus eerst omgevormd naar analoog en vervolgens ge(re)sampled naar mpeg2.
                        Er bestaan ook naast mpeg2 ook andere digitale formaten, zoals het populaire mpeg4.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                          Zo'n DVD-recorder werkt ook digitaal. Mpeg2 (identiek aan vob op DVD) is trouwens een digitaal formaat.
                          Maar je bron blijft een analoge tv tuner die dus veel mindere kwaliteit geeft.

mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Dank voor je reactie. Ik vind de kwaliteit van de DVD's, tenminste als ze geen blokjes vertonen, beter dan video. Maar het zou dus niet aan de kwaliteit van het schijfje zelf liggen?
                            Wel als eentje in lp geen blokjes geeft en de andere wel dan zal het daar wel bijna aan moeten liggen. Ofwel met verschillende recorders opgenomen? Ik zou ook eerder voor harde schijven gaan.

http://tweakers.net/pricewatch/28395...0earx-2tb.html

67 euro voor 2TB of 0,031 euro per GB. Je kan er een tweede kopen als backup. Met streaming kan je ver gaan natuurlijk. Je hebt alle prijzen.

Misschien investeren in betere TV's? Je hebt er met usb ingang waar je eventueel dan de disken rechtstreeks kan aanhangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              Maar je bron blijft een analoge tv tuner die dus veel mindere kwaliteit geeft.

mir
                              Onzin. Je kunt tegenwoordig overal Digitale TV in HD bekomen.

Jan

Comment

Working...
                              X