Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

draairichting electromotor.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: draairichting electromotor.

    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Dit is de aanpassing......ik heb het schema van Demeyereg toegepast.

    Eigenlijk is het nog steeds niet juist, Normaal moet je de draairichting kunnen veranderen door gewoon de klemplaatjes te draaien, maar dat komt tenslotte op hetzelfde neer

    Wel een deftige motor 2,6 Kw of 3,5 Pk monofase is waarschijnlijk tegen het maximum dat er gemaakt wordt in mono inductiemotoren.
    Last edited by Guest42; 26 september 2011, 12:53.

    Comment


    • #32
      Re: draairichting electromotor.

      Alle wegen leiden naar Rome, dus hoe men er geraakt is niet de vraag TS. is tevreden, en heeft zijn doel ( Rome ) bereikt

      Comment


      • #33
        Re: draairichting electromotor.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Eigenlijk is het nog steeds niet juist, Normaal moet je de draairichting kunnen veranderen door gewoon de klemplaatjes te draaien, maar dat komt tenslotte op hetzelfde neer

        .
        Ja ik weet het...om de klemplaatjes te kunnen omzetten(en de draairichting) had ik de bruine draad eigelijk op U2 moeten zetten.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #34
          Re: draairichting electromotor.

          Goedenavond,

          Excuses dat ik een wat ouder onderwerp nieuw leven inblaas met direct een eerste post, maar ik denk dat ik een soortgelijke wens heb (wijzigen draairichting electromotor) en - ondanks dat ik het internet heb leeggezocht - ik heb geen oplossing kunnen vinden. De schakeling van mijn bandschuurmachine is als volgt:


          Wie zou mij wegwijs kunnen maken in hoe de draden te schakelen, zodat de draairichting wijzigt.

          Moderator Note: Je foto is te groot, en dus achter een linkje geplaatst. Wil je hier zichtbare foto's plaatsen, dan moeten zij beantwoorden aan de BD-normen, nl. langste zijde maximum 900px.
          Last edited by LesC; 27 maart 2013, 10:30. Reden: Foto achter link geplaatst

          Comment


          • #35
            Re: draairichting electromotor.

            Oorspronkelijk geplaatst door ElectroVraag Bekijk bericht
            Goedenavond,

            Excuses dat ik een wat ouder onderwerp nieuw leven inblaas met direct een eerste post, maar ik denk dat ik een soortgelijke wens heb (wijzigen draairichting electromotor) en - ondanks dat ik het internet heb leeggezocht - ik heb geen oplossing kunnen vinden. De schakeling van mijn bandschuurmachine is als volgt:


            Wie zou mij wegwijs kunnen maken in hoe de draden te schakelen, zodat de draairichting wijzigt.
            Volgens mij moet je aan de 4 draden kunnen om de draairichting te veranderen, hier zijn de hoofdwikkeling en de hulpwikkeling in de motor aan elkaar gezet zodat je alleen aan de 2 draden van de hoofdwikkeling kan, plus 1 draad van de hulpwikkeling, die dan in serie wordt aangesloten met de condensator.
            De blauwe draad is waarschijnlijk de gemeenschappelijke, waar in de motor 1 kant van de hoofdwikkeling + 1 kant van de hulpwikkeling op aangesloten is.
            De rode is de andere draad van de hoofdwikkeling, de witte komt van de hulpwikkeling.
            Bij zo'n apparaat is het normaalgezien niet nodig dat je de draairichting kan veranderen, daarom hebben ze de verbindingen in de motor gemaakt waardoor de motor altijd in de juiste richting draait.
            Op die manier sparen ze de extra aansluitklemmen uit.
            Last edited by LesC; 27 maart 2013, 10:30.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #36
              Re: draairichting electromotor.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Volgens mij moet je aan de 4 draden kunnen om de draairichting te veranderen, hier zijn de hoofdwikkeling en de hulpwikkeling in de motor aan elkaar gezet zodat je alleen aan de 2 draden van de hoofdwikkeling kan, plus 1 draad van de hulpwikkeling, die dan in serie wordt aangesloten met de condensator.
              De blauwe draad is waarschijnlijk de gemeenschappelijke, waar in de motor 1 kant van de hoofdwikkeling + 1 kant van de hulpwikkeling op aangesloten is.
              De rode is de andere draad van de hoofdwikkeling, de witte komt van de hulpwikkeling.
              Bij zo'n apparaat is het normaalgezien niet nodig dat je de draairichting kan veranderen, daarom hebben ze de verbindingen in de motor gemaakt waardoor de motor altijd in de juiste richting draait.
              Op die manier sparen ze de extra aansluitklemmen uit.
              Dus als ik het goed begrijp zou ik het motortje open moeten maken om daar binnen in de draden om te zetten? Electrotechnisch ben ik echt een leek (kan wel netjes solderen, maar heb geen apparatuur om door te meten), maar als ik een foto zou plaatsen van de verbindingen binnenin het motortje, zou je dan kunnen aangeven hoe ik de draden om zou moeten zetten?

              Comment


              • #37
                Re: draairichting electromotor.

                Oorspronkelijk geplaatst door ElectroVraag Bekijk bericht
                Dus als ik het goed begrijp zou ik het motortje open moeten maken om daar binnen in de draden om te zetten? Electrotechnisch ben ik echt een leek (kan wel netjes solderen, maar heb geen apparatuur om door te meten), maar als ik een foto zou plaatsen van de verbindingen binnenin het motortje, zou je dan kunnen aangeven hoe ik de draden om zou moeten zetten?
                De motor openmaken om daar de draden te wisselen..... de kans zit er dik in dat je deze verbindingen zelfs niet ziet, laat zitten ze te kunnen wisselen.
                Als het een motor is met een symetrisch statorgedeelte, gewoon de stator 180° draaien en klaar.
                Maar volgens mij zou het ook kunnen dat de draairichting veranderd door de zwarte draad die nu samen bij rood zit, bij blauw te koppelen.
                Of, en dat bestaat ook, gewoon de stroomtoevoer op wit-zwart ipv. rood-zwart, maar daarvoor moet je wel eerst meten. Meten is weten dus.
                Is W-Vl niet te ver Electrovraag, kom dan gerust eens af, ik zal je met alle plezier helpen, meetapparatuur en montagemateriaal heb ik alemaal liggen,
                dat is dus geen probleem.

                Comment


                • #38
                  Re: draairichting electromotor.

                  Moderator Note: Ik versta dat er in ChitChat bepaalde topics van hun spoor kunnen afwijken, maar bij een dergelijke technische vraag als deze moet het een makkie zijn om to the point te blijven. Alle off topic posts verwijderd. Indien foto's te groot worden gepost, volstaat het de Mods daarvan in kennis te stellen.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #39
                    Re: draairichting electromotor.

                    Ik dacht ook eerst om de condensator op de andere kant van de schakelaar aan te sluiten (bij de blauwe draad dus), maar als je het schema van zo'n motor bekijkt, dan zal je zien dat er dan geen stroom meer door de hulp (start) wikkeling gaat.
                    Er loopt dan alleen maar stroom door de hoofdwikkeling (toch als de blauwe de gemeenschappelijke draad is).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: draairichting electromotor.

                      Ik ben eruit:

                      Deze motoren hebben twee wikkelingen, één rechtstreeks aangesloten op 230V (rode draad) en een tweede via een condensator (zwart naar wit). Beide draden zitten dus op dezelfde pool op de schakelaar. De retourdraad van beide wikkelingen is de gemeenschappelijke blauwe nuldraad. Voor velen hier wellicht niets nieuws maar voor mij een leerproces.

                      Door nu de rode en de witte draad om te wisselen gaat de motor de andere kant opdraaien.



                      Een ieder bedankt voor het meedenken.

                      Comment


                      • #41
                        Re: draairichting electromotor.

                        Heb je de wikkelingen doorgemeten?
                        Als ze dezelfde weerstandswaarde hebben, dan kan je die motor zo laten draaien, als dat niet het geval is, dan zal de motor nu wel in de andere richting draaien, maar dan levert die niet het volle vermogen, en is het mogelijk dat de wikkeling(en) verbranden als je de motor belast.

                        Als er dus twee wikkelingen inzitten met dezelfde waarde, dan is er niets aan de hand, als de hulpwikkeling een grotere weerstand heeft, dan heb je die nu als hoofdwikkeling aangesloten en zal de motor verbranden als je die belast.
                        Je moet de weerstandswaarde meten tussen de blauwe en de rode, en tussen de blauwe en de witte draad (als de blauwe de gemeenschappelijke is).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: draairichting electromotor.

                          Oorspronkelijk geplaatst door ElectroVraag Bekijk bericht
                          Ik ben eruit:

                          Deze motoren hebben twee wikkelingen, één rechtstreeks aangesloten op 230V (rode draad) en een tweede via een condensator (zwart naar wit). Beide draden zitten dus op dezelfde pool op de schakelaar. De retourdraad van beide wikkelingen is de gemeenschappelijke blauwe nuldraad. Voor velen hier wellicht niets nieuws maar voor mij een leerproces.

                          Door nu de rode en de witte draad om te wisselen gaat de motor de andere kant opdraaien.



                          Een ieder bedankt voor het meedenken.
                          Zoals ik in #37 heb gezegd, maar dan moet je zoals Bart zegt, eerst meten om te weten of je al dan niet met een startwikkeling of
                          met een volwaardige wikkeling zit, maar dat zal je normaal gezien vlug merken aan het geluid en of de kracht gelijk is, maar wil je op zeker spelen,
                          dan moet de weerstandswaarde dezelfde zijn. Dus blijft, "METEN IS WETEN"

                          Comment


                          • #43
                            Re: draairichting electromotor.

                            Beste,
                            Ben je nog actief op forum? In dat geval zou ik een vraag willen stellen in verband met een enkelfasige motor.
                            Blijkbaar heb je er verstand van.
                            Bedankt
                            Daniël

                            Comment


                            • #44
                              Re: draairichting electromotor.

                              Als je mij bedoelt, ik ben nog op het forum, en Geert (demeyereg) die ook veel van elektriciteit kent is hier ook nog.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #45
                                Re: draairichting electromotor.

                                [IMG]P1000808.jpg[/IMG][IMG]P1000806.jpg[/IMG][IMG]P1000805.jpg[/IMG][IMG]P1000804.jpg[/IMG]
                                Hallo, bij deze stuur ik je foto's. Ik heb een enkelfasige motor van 3 kw gekocht op tweedehands(dacht dat het een driefasige was). Kan jij aan de hand van de foto's zeggen waar ik de stroom en waar condensator moet aansluiten? Tussen rood en zwart is er 0.8,blauw en bruin 1.7 en zwart en zwart(dunne draadjes)0.2 ohm.
                                Denk je dat er ook een aanloopsysteem op moet? Bedankt.

                                Comment

                                Working...
                                X