Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

draairichting electromotor.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: draairichting electromotor.

    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Het zou wel eens een 3-fasige motor kunnen zijn die aangesloten is als 2-fasige en dan is één van de 3 wikkelingen gebruikt als startwikkeling.
    Dat denk ik niet, want er gaan 2 draden ( over die brug, naar de motor : u2 en w2) in de motor, en dat heb ik nog nooit gezien bij nen driefaze motor.
    en juist omdat die brug er ligt, denk ik dat het een 2faze motor is.
    de motor ligt tussen 1 van die 2 draden ( u2 en w2 ), en V1 ( want dat zijn de 2 enige draden waar constant 220 op staat ( die hij nodig heeft om te blijven draaien ) en het " vliegcontact : hulpwikkeling " kan alleen uitgeschakelt worden, door die V2. ( in mijn vroeger jaren nog in den diamant gezeten : 3 jaar : en daar werden die motoren veel gebruikt, sommige, als de condensator niet zo goed meer was, moest ge een " draaike" aan geven of hij startte niet meer )
    ik gok op deze : den derden entry van willamette, en die S op dat schema is het interne contact dat die hulpwikkeling uitschakelt als hij genoeg toeren heeft, staat een schema bij : forum over motoren

    Comment


    • #17
      Re: draairichting electromotor.

      Je hebt 4 kleuren, die van de motor komen.
      Volgens mij, moet je de hulpwikkeling omdraaien, gelijk gezegd.
      groen en rood is de hoofdwikkellng
      zwart en grijs is de hulpwikkeling.

      maak de zwarte draad van de motor los U2
      en maak de zwarte draad van de condensator los V1.
      verwissel nu die 2 zwarte draden.

      Als je 'n ohm-meter hebt kan je dat eerst testen, maar dan moet je de zwarte en de grijze losmaken. Als je hier 'n weerstand meet (naar de motor toe), ben je zeker dat dit de hulpwikkeling is.

      Comment


      • #18
        Re: draairichting electromotor.

        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Ik begin te twijfelen of ik wel de juiste kleuren heb doorgegeven. Zou het niet beter zijn te zoeken tussen welke klemmen de wikkelingen zitten? De condensator staat normaal gezien in serie met de startwikkeling en het is dié wikkeling waarvan we de draden moeten wisselen. Niet?
        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Je hebt 4 kleuren, die van de motor komen.
        Volgens mij, moet je de hulpwikkeling omdraaien, gelijk gezegd.
        groen en rood is de hoofdwikkellng
        zwart en grijs is de hulpwikkeling.

        maak de zwarte draad van de motor los U2
        en maak de zwarte draad van de condensator los V1.
        verwissel nu die 2 zwarte draden.

        Als je 'n ohm-meter hebt kan je dat eerst testen, maar dan moet je de zwarte en de grijze losmaken. Als je hier 'n weerstand meet (naar de motor toe), ben je zeker dat dit de hulpwikkeling is.
        Uitzoeken van de wikkelingen blijft de zekerste methode. De rest is dan apennootjes.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #19
          Re: draairichting electromotor.

          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
          Je hebt 4 kleuren, die van de motor komen.
          Volgens mij, moet je de hulpwikkeling omdraaien, gelijk gezegd.
          groen en rood is de hoofdwikkellng
          zwart en grijs is de hulpwikkeling.

          maak de zwarte draad van de motor los U2
          en maak de zwarte draad van de condensator los V1.
          verwissel nu die 2 zwarte draden.

          Als je 'n ohm-meter hebt kan je dat eerst testen, maar dan moet je de zwarte en de grijze losmaken. Als je hier 'n weerstand meet (naar de motor toe), ben je zeker dat dit de hulpwikkeling is.

          Net even geprobeerd om beide draden te wisselen. De motor werkt hierna helemaal niet
          meer. Ik denk dat ik naar de fabrikant (brown) een mailtje ga sturen...misschien kan men me daar vertellen wat de mogelijkheden zijn.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #20
            Re: draairichting electromotor.

            Bedankt alvast voor alle hulp tot nu toe.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #21
              Re: draairichting electromotor.

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Bedankt alvast voor alle hulp tot nu toe.
              Heb je geen ohm-meter? Zo neen, kan het nog op een andere manier om de wikkelingen uit te testen. Namelijk met een batterij, een paar draadjes en een lampje. Mocht je niet weten hoe dit kan en interesseert het jou, laat maar iets weten.
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

              Comment


              • #22
                Re: draairichting electromotor.

                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                Ik ben een beetje een leek aangaande electriciteit....een lampje laten branden gaat nog net.
                Ik heb een electromotor op 220V ( geen driefasige motor) ....en van deze motor had ik graag de draairichting willen wijzigen.
                Hieronder een schema van de aansluitpunten die zich op de motor bevinden zoals de motor nu werkt. Is het mogelijk om de draairichting van de motor te wijzigen en zoja wat moet ik aan dit schema wijzigen?



                Ik vrees ervoor, dat een en ander reeds niet meer klopt in je bovenstaande schema, maar er zijn verschillende soorten monofasemotoren, het meest voorkomende aansluitschema voor motoren met één condensator.

                Uploaded with ImageShack.us

                Alle draden afkoppelen en eerst de twee spoelen nameten met een ohmmeter of in serie met een lampje en batterij.

                Comment


                • #23
                  Re: draairichting electromotor.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik vrees ervoor, dat een en ander reeds niet meer klopt in je bovenstaande schema, maar er zijn verschillende soorten monofasemotoren, het meest voorkomende aansluitschema voor motoren met één condensator.

                  Alle draden afkoppelen en eerst de twee spoelen nameten met een ohmmeter of in serie met een lampje en batterij.
                  Bedankt voor de schema's.
                  De motor is van in de fabriek zo aangesloten geweest er zijn nooit wijzigingen aan de andere aansluitingen gedaan...het enige wat ik zelf gedaan heb zijn de stroomdraden bruin en blauw en de aarding aangebracht.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #24
                    Re: draairichting electromotor.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Heb je geen ohm-meter? Zo neen, kan het nog op een andere manier om de wikkelingen uit te testen. Namelijk met een batterij, een paar draadjes en een lampje. Mocht je niet weten hoe dit kan en interesseert het jou, laat maar iets weten.
                    Met een lamp en een batterij de wikkelingen gezocht. Eén wikkeling zit tussen rood en zwart.......de andere wikkeling zit tussen de groene en grijze draad.

                    Volgens de kleine schema's hierboven zou volgende dan de manier zijn van aansluiten.



                    Last edited by RUPSELKOPKE; 25 september 2011, 21:04.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #25
                      Re: draairichting electromotor.

                      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      Met een lamp en een batterij de wikkelingen gezocht. Eén wikkeling zit tussen rood en zwart.......de andere wikkeling zit tussen de groene en grijze draad.
                      Die rode en die zwarte mag je dan zeker niet verwisselen, of iets anders mee proberen..
                      Die moeten daar altijd blijven
                      weer een 5 sec. test : de groene en de grijze omwisselen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: draairichting electromotor.

                        Erg bedankt allemaal .....mijn motor draait nu in tegengestelde richting en op de maximale toeren. Ik heb bijgeleerd hoe je een monofasige motor ook andersom kan laten draaien.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #27
                          Re: draairichting electromotor.

                          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                          Erg bedankt allemaal .....mijn motor draait nu in tegengestelde richting en op de maximale toeren. Ik heb bijgeleerd hoe je een monofasige motor ook andersom kan laten draaien.
                          Wie of wat heb je dan gewijzigd?
                          perman
                          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                          Comment


                          • #28
                            Re: draairichting electromotor.

                            Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                            Wie of wat heb je dan gewijzigd?
                            Dit is de aanpassing......ik heb het schema van Demeyereg toegepast.

                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #29
                              Re: draairichting electromotor.

                              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              Bedankt voor de schema's.
                              De motor is van in de fabriek zo aangesloten geweest er zijn nooit wijzigingen aan de andere aansluitingen gedaan...het enige wat ik zelf gedaan heb zijn de stroomdraden bruin en blauw en de aarding aangebracht.
                              Ja, dat kan, iedere fabriekant heeft zo zijn manier van koppelen, en soms is dat wat zoeken als er geen schakelschema in het dekseltje van de klemmenkast zit.

                              Maar je hebt dan ook nog enkele soorten van mofasemotoren, motoren die werken met een door een centrifugaal schakelcontact dat de condensator uitschakelt bij het op toeren zijn van de motor, dit type motoren hebben dan een groter startkoppel, maar kunnen bij blokage zeer snel verbranden, dikwijls sneller dan een thermiek deze uitschakelt, dan heb je nog types motoren met twee condensatoren, een constante en een startende condensator, ook nog met een ingebouwde startrelais, deze schakelt volgens de startstroom.
                              Dan heb je deze met al dan niet ingebouwde freqwentiesturing, dat zijn infeite driefasenmotoren uitgerust met een simpele freqwentieregelaar al dan niet regelbaar in toeren, deze zijn nog relatief duur.
                              En dan heb je tegenwoordig de borstelloze ook electronisch aangestuurde motoren, dat is tegenwoordig het neusje van de zalm, tot 3Kw motoren monofase met zeer weinig volume en gewicht, een enorm koppel, regelbaar toerental, terugkoppeling, volledig beveiligd maar peperduur, deze worden tegenwoordig veel gebruikt in van die zware betonboormachienes om gaten tot 600mm diameter en groter te zagen, voordeel, regelbaar koppel en toerental, zonder koolborstels, geen inwendige koeling meer nodig dus waterdicht enz.
                              Dus keuze genoeg tegenwoordig, maar komt er iets aan, dan zit je wel in de problemen, want deze motoren kan en mag je zelf niet openmaken, daar de permanente magneten opniew moeten gepolariseerd worden na demontage van anker en kooi.

                              Dat was totaal off topic, maar mischien hebben sommigen hier wat aan.

                              Comment


                              • #30
                                Re: draairichting electromotor.

                                Bedankt voor de info en tof voor TS dat alles werkt.
                                perman
                                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                                Comment

                                Working...
                                X