Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inwoner van Rhodos?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Inwoner van Rhodos?

Is er iemand die weet hoe een inwoner van Rhodos genoemd wordt?
    Het is niet van levensbelang, maar ik vind nergens een antwoord.

Re: Inwoner van Rhodos?

een griek
    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
    flickr

Comment

rhododendron is ook algemeen aanvaard
      Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
      flickr

Comment

zover was ik ook al.

Comment

Ik dacht aan Rhodiaan

g

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door giedo Bekijk bericht
            Ik dacht aan Rhodiaan

g
            En we hebben een winnaar

Comment

Echt waar? Zou kunnen.
              Denk je het of ben je zeker?
              In elk geval bedankt!

Comment

Ergens gelezen:
                Na de dood van Alexander de Grote verdreven de Rhodiërs het Macedonisch garnizoen, sloten een bondgenootschap met Egypte en boden weerstand aan een langdurige belegering door Demetrios Poliorketes (305-304).
                Aangemoedigd door het verval van Athene, breidden ze hun vloot en de fabrikatie van oorlogsmaterieel aanzienlijk uit. Ze verwierven een grote reputatie als zeelui.
                Ze hielden zich buiten de conflicten tussen de hellenistische vorsten, tenzij het erom ging de grote handelsroutes op zee vrij te houden (veldtochten tegen Byzantium en de koningen van Pontos); strijd tegen de Kretenzische zeerovers

"Rhodianen" komt er ook in voor.
                Last edited by Debruri; 20 september 2011, 16:22.
                EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                debruri.be

Comment

Bedankt.
                  Ik had graag ergens officieel gelezen wat het nu precies moet zijn, maar hiermee ben ik ook al tevreden.
                  Rhodiaan of Rhodïer ... Ik heb in Engelse teksten al dikwijls Rhodian gezien, bvb. Hannibal the Rhodian, dus daar is het Rhodian.
                  Last edited by Hilde L.; 21 september 2011, 18:39.

Comment

Volgens mijn dik boek over de geschiedenis van Rhodos zijn het Rhodenzers. Zoals in de
                    beslissende slag van de Romeinen, aan wie de Rhodenzers na de moord op Julius caesar
                    alle hulp weigerden.

Comment

Even gebeld met mijn Griekse schoondochter. Het zijn inderdaad Rhodenzers, volgens
                      haar. Zoals het ook Kretenzers zijn als ze van Kreta komen. En haar zou ik nooit durven
                      tegenspreken.

Comment

Rhodenzer? Klinkt goed in elk geval.
                        En een schoondochter mag je NOOIT tegenspreken, zeker geen Griekse!
                        De meningen lopen nogal uiteen zie ik.

Bedankt voor het meedenken!

Comment

Rhodos staat niet in de lijst van vertaalde aardrijkskundige namen van de Taalunie.
                          Dat betekent dat we het endoniem Rodos overnemen uit het Grieks, en niet de verouderde vorm "Rhodos" hanteren. De Taalunie noemt dit voorbeeld uitdrukkelijk op hun website.
                          Ze geven enkel bij landsnamen een exoniem voor de inwoners.
                          Oorspronkelijk geplaatst door Hilde L. Bekijk bericht
                          Ik had graag ergens officieel gelezen was het nu precies moet zijn, maar hiermee ben ik ook al tevreden.
                          Rhodiaan of Rhodïer ... Ik heb in Engelse teksten al dikwijls Rhodian gezien, bvb. Hannibal the Rhodian, dus daar is het Rhodian.
                          De Taalunie is onze hoogste taalautoriteit. Indien Engelstaligen onze gebruiken beter denken te kennen, kunnen ze bij deze instantie een voorstel indien, net zoals wij. Uit onderzoek van de Taalunie blijkt echter dat een grote meerderheid een verdere verengelsing, spijtig zouden vinden.
                          Last edited by Poza; 21 september 2011, 17:09.

Comment

Dankjewel voor de verklaring!

Comment

Working...
                            X