Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe Windows7 "opkuisen" om schijfruimte vrij te maken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe Windows7 "opkuisen" om schijfruimte vrij te maken?

Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
    Je kunt bijvoorbeeld simpelweg een tweede (grotere) schijf aankoppelen (via usb of direct met sata/ata) en dan bijvoorbeeld in Windows 7 HDClone installeren (is freeware).

Dan kun je gewoon de opdracht geven van een identieke kopie te maken van je C: schijf naar die andere.

Ik heb dit gedaan met mijn Dell laptop en gewoon een clone gemaakt van de originele 160GB harddisk naar een 500GB die ik via een usb-bakje aangesloten had.
    Nadien de twee schijven gewoon gewisseld en Windows 7 werd gewoon gestart zonder probleem.

Nadien die 160GB gewoon in dat usb-bakje gestoken en gebruik ik nu nog als externe harde schijf en kopietje van de originele bestanden.

Ik weet niet wat je moet doen als er nog eventuele systeem partities bestaan.

Mvg

Steven
    Als ik in Media-Markt naar "zo'n USB-bakje" vraag, gaan ze dan weten wat ik bedoel, of heeft dat kind ook een naam
    Of ga ik het best zelf gaan zoeken in de rekken

Ja ik heb dus een C en D partitie van elk 40GB. Dat kan dus een probleem worden volgens jou....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
      Installeer http://www.jam-software.com/treesize...eenshots.shtml zodat je eenvoudig kunt zien waar alle ruimte aan op is gegaan.

Een mogelijke boosdoener is c:\windows\WinSxS (google en huiver).

Als SP1 draait kan dit helpen:

Jan
      Juist die : dism /online /cleanup-image /spsuperseded eens uitgeprobeerd (omdat die service pack van windows 7 niet meer zal verwijderd worden...) en dat scheelt inderdaad een behoorlijk pak GB's in die WinSXS-folder (een stuk of 5)...

Weer wat ruimte meer vrij op mijn laptopke. Heb hier wel 1 TB zitten, maar die geraken ook vol, hé...

Hoe iemand kan werken met 2x40 GB is me een raadsel .
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Juist die : dism /online /cleanup-image /spsuperseded eens uitgeprobeerd (omdat die service pack van windows 7 niet meer zal verwijderd worden...) en dat scheelt inderdaad een behoorlijk pak GB's in die WinSXS-folder (een stuk of 5)...

Weer wat ruimte meer vrij op mijn laptopke. Heb hier wel 1 TB zitten, maar die geraken ook vol, hé...

Hoe iemand kan werken met 2x40 GB is me een raadsel .
        Je hebt toch mensen die nooooooit content zijn hé
        Ik heb in mijn laptopje maar 80GB, maar ik heb wel 2 externe schijven van 500GB hoor.
        Maar mijn laptopje wordt hopeloos te klein, dat klopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          Als ik in Media-Markt naar "zo'n USB-bakje" vraag, gaan ze dan weten wat ik bedoel, of heeft dat kind ook een naam
          Of ga ik het best zelf gaan zoeken in de rekken

Ja ik heb dus een C en D partitie van elk 40GB. Dat kan dus een probleem worden volgens jou....
          Ga asjeblief voor zoiets naar een computerwinkel waar ze weten wat het woord computer betekent.... Ik denk trouwens dat ze daar van een lege HD behuizing nog nooit gehoord zullen hebben.
          Last edited by nete; 12 september 2011, 20:58.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht

Als je nu een 500GB schijf koopt dan zul je na het klonen 2 partities van 250GB hebben...

Comment

Veel dank voor de onbaatzuchtige hulp allerhande

Comment

usb-bakske of "externe harddisk behuizing"

Persoonlijk vind ik die van IcyBox heel goed en iedere respectabele computerwinkel heeft zoiets.

mvg

Steven
                1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Hoe heb ik het nu opgelost:

Ik heb een SATA van 320GB gekocht en een externe behuizing om die in te stoppen.
                  Heb vervolgens dus de nieuwe HD via een USB kabeltje aan mijn Laptop gehangen.
                  De nieuwe HD eerst geïnitialiseerd.
                  HDclone opgestart en de 2 partities van de HD (die in de laptop zit) op de
                  nieuwe HD gecloond.
                  Vervolgens de beide gewisseld: "oudje" eruit en nieuwe grotere erin.
                  opgestart en.... Bingo.
                  Zo moeilijk is het eigenlijk nog, vandaag de dag (Hoewel...met goede raad van vrienden is veel mogelijk)

Ik heb alleen nu wél twee gelijke partities van 160GB in plaats van een kleinere voor het OS en een grotere voor Data, maar kom, zo gaat het ook hé.
                  Hopelijk komen er nu na een tijdje geen katten meer uit de zak natuurlijk.
                  Last edited by dréten; 29 september 2011, 11:52.

Comment

Die kleine en grote partitie kan je ook nog oplossen. Beperkt met het schijfbeheer van windows 7 (daarmee kan je partities aanmaken en formateren, maar ook verkleinen en vergroten).
                    Er bestaat ook gratis software voor, die het wel beter doet. Minitool partition wizard is gratis en werkt heel gemakkelijk (en onder windows).
                    Groeten,

Polleke

Comment

Nu, met twee keer 160GB ipv 2 keer 40GB ga je wel een paar jaar gerust zijn denk ik. Tegen dat die vol staan is je laptop waarschijnlijk RIP. (tenzij je nu als gek die schijf gaat volproppen met vanalles en nog wat).

Tof dat jouw "operatie" gelukt is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
                        Je kunt bijvoorbeeld simpelweg een tweede (grotere) schijf aankoppelen (via usb of direct met sata/ata) en dan bijvoorbeeld in Windows 7 HDClone installeren (is freeware).

Dan kun je gewoon de opdracht geven van een identieke kopie te maken van je C: schijf naar die andere.

Ik heb dit gedaan met mijn Dell laptop en gewoon een clone gemaakt van de originele 160GB harddisk naar een 500GB die ik via een usb-bakje aangesloten had.
                        Nadien de twee schijven gewoon gewisseld en Windows 7 werd gewoon gestart zonder probleem.

Nadien die 160GB gewoon in dat usb-bakje gestoken en gebruik ik nu nog als externe harde schijf en kopietje van de originele bestanden.

Ik weet niet wat je moet doen als er nog eventuele systeem partities bestaan.

Mvg

Steven
                        Is er ook zoiets om dit met Vista te doen op een Dellpc?
                        Sony RX10 Mark IV
                        nog een fijne dag verder!
                        Guido

Comment

Met de free HDClone versie kun je XP, Vista of Windows 7 clonen.

Kijk maar op de website of de pdf .

Mvg

Steven
                          1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Working...
                          X