Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe Windows7 "opkuisen" om schijfruimte vrij te maken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe Windows7 "opkuisen" om schijfruimte vrij te maken?

Iemand enig idee of dit kan en mag?
    En hoe ik dat dan doe?
    De Windows-map is nu zo'n 14GB groot en wordt nog groter met de dag (waar zit(ten) die slokop-mappen trouwens allemaal).
    Nodeloze software heb ik ook al verwijderd, maar dat helpt me niet zo veel.
    Mijn C:/ partitie (40GB) raakt zodanig vol dat ik niet meer kan werken zoals het hoort.
    Défragmenteren lost niks op, CC-cleaner ook niet, temp's verwijderen ook niet... dus maw. de huis en tuinmiddeltjes helpen me niet verder.

Dus graag een doeltreffende methode die iets opbrengt
    Last edited by dréten; 12 september 2011, 12:47.

Re: Hoe Windows7 "opkuisen" om schijfruimte vrij te maken?

Oudere restorepoints verwijderen als die aan staan, dit neemt al snel enige plaatsruimte in beslag en kan oplopen tot enkele GB.
    Voor de rest de omvang van uw vuilbak limiteren, swap-file op een andere partitie zetten, temp-files eveneens.
    Mits ge spreekt van C partitie, mag ik dan ook vermoeden dat je andere partities hebt?
    Anders met een partitiebeheersprogramma van een andere partitie wat wegpikken en bij de C toevoegen? Paragon Disk Manager bijvoorbeeld (of anderen).

Ge kunt ook Norton utilities eens installeren en daarmee wat opkuisen ... maar verwacht niet dat plots de helft vrij zal zijn, dat zijn hulpmiddeltjes maar die doen ook geen wonderen.
    Dit kuist anders wel goed op.

Of natuurlijk als het hoognodig blijkt eens denken aan een grotere schijf.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Best ineens een véél grotere schijf plaatsen, de inhoud klonen op de nieuwe schijf en dan ben je weer voor een tijdje gerust.

Alle andere werkwijzen (zie de waardevolle Verseg tips) zijn veel frustrerend werk met relatief weinig resultaat (en als je niet goed oplet een niet meer werkende PC).
      Last edited by nete; 12 september 2011, 13:00.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Best ineens een véél grotere schijf plaatsen, de inhoud klonen op de nieuwe schijf en dan ben je weer voor een tijdje gerust.

Alle andere werkwijzen (zie de waardevolle Verseg tips) zijn veel frustrerend werk met relatief weinig resultaat (en als je niet goed oplet een niet meer werkende PC).
        Dank voor de snelle respons alvast.
        Ik heb wél een vraagje bij die nieuwe schijf...sommigen zeggen dat het dan ook nodig is om W7 te herinstalleren?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Oudere restorepoints verwijderen als die aan staan, dit neemt al snel enige plaatsruimte in beslag en kan oplopen tot enkele GB.
          Voor de rest de omvang van uw vuilbak limiteren, swap-file op een andere partitie zetten, temp-files eveneens.
          Mits ge spreekt van C partitie, mag ik dan ook vermoeden dat je andere partities hebt?
          Anders met een partitiebeheersprogramma van een andere partitie wat wegpikken en bij de C toevoegen? Paragon Disk Manager bijvoorbeeld (of anderen).

Ge kunt ook Norton utilities eens installeren en daarmee wat opkuisen ... maar verwacht niet dat plots de helft vrij zal zijn, dat zijn hulpmiddeltjes maar die doen ook geen wonderen.
          Dit kuist anders wel goed op.

Of natuurlijk als het hoognodig blijkt eens denken aan een grotere schijf.
          Daar ben ik dus een beetje bang van, hé.
          Het komt allemaal niet echt ten goede aan het overzicht voor mezelf, en ook niet echt voor W7. Ben een beetje bang dat die dan ook de weg kwijtraakt

Comment

Installeer http://www.jam-software.com/treesize...eenshots.shtml zodat je eenvoudig kunt zien waar alle ruimte aan op is gegaan.

Een mogelijke boosdoener is c:\windows\WinSxS (google en huiver).

Als SP1 draait kan dit helpen:

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              Dank voor de snelle respons alvast.
              dat het dan ook nodig is om W7 te herinstalleren?
              Niet als je beide schijven in een PC kan hangen en de oude klonen op de nieuwe (de partitiegroottes worden dan zelfs proportioneel mee aangepast).

Comment

Niet als je beide schijven in een PC kan hangen en de oude klonen op de nieuwe (de partitiegroottes worden dan zelfs proportioneel mee aangepast).
                oeps!
                't Is een SATA die in mijn laptop zit... gaat dat ook?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                  Installeer http://www.jam-software.com/treesize...eenshots.shtml zodat je eenvoudig kunt zien waar alle ruimte aan op is gegaan.

Een mogelijke boosdoener is c:\windows\WinSxS (google en huiver).

Als SP1 draait kan dit helpen:

Jan
                  'k Heb je tooltje geïnstalleerd.
                  Reuze handig!
                  Wat heb ik dus al ontdekt:
                  1. Een map van 5GB die verborgen staat (waarom weet ik ook niet) met de totale inhoud van mijn fotoboek dat ik onlangs gemaakt heb. Heb die dus op mijn externe HD gezet, voor het geval dat...
                  2. In de map AppData/Locallow/Google/googleEarth zitten voor 2310MB bestanden, waaronder één van 1920MB die dbCache.dat heet. Weet je toevallig of die mag gewist worden, of dat er in Google-Earth een mogelijkheid is om die qua grootte te beperken?

grtn
                  Dré

Comment

1. In de map AppData/Locallow/Google/googleEarth zitten voor 2310MB bestanden, waaronder één van 1920MB die dbCache.dat heet. Weet je toevallig of die mag gewist worden, of dat er in Google-Earth een mogelijkheid is om die qua grootte te beperken?
                    Ik heb al een hele tijd geen Google Earth meer gebruikt, maar vroeger was daar ook een bestand dat gigantisch groot werd (en dat ik systematisch opkuiste). Nadien is dit 'probleem' (=opslorpen van diskspace) vanzelf 'verdwenen', maar blijkbaar is het dus weer terug. Best eens op googlen, maar volgens mij mag je dat gewoon trashen.

Een probleem dat ik recentelijk heb gehad met Win7 is de folder met tijdelijke internetbestanden die 4 GB groot was terwijl er zero bestanden inzaten. Dit was enkel op te lossen door deze folder tijdelijk te verplaatsen naar een andere locatie (google vertelt je wel hoe je dat moet doen).

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

oeps!
                      't Is een SATA die in mijn laptop zit... gaat dat ook?
                      Véél gemakkelijker, want die connectors zijn dezelfde als in PC schijven, vroeger met IDE was de data-connector kleiner.

Comment

Heb die dus op mijn externe HD gezet, voor het geval dat...
                        Hopelijk niet alleen daar. Want die schijf gaat ooit kapot.

Comment

'k Heb je tooltje geïnstalleerd.
                          Reuze handig!
                          Wat heb ik dus al ontdekt:
                          1. Een map van 5GB die verborgen staat (waarom weet ik ook niet) met de totale inhoud van mijn fotoboek dat ik onlangs gemaakt heb.
                          2. In de map AppData/Locallow/Google/googleEarth zitten voor 2310MB bestanden, waaronder één van 1920MB die dbCache.dat heet. Weet je toevallig of die mag gewist worden, of dat er in Google-Earth een mogelijkheid is om die qua grootte te beperken?

grtn
                          Dré
                          Dat geeft dan 7,5GB winst op een schijf van ???
                          Waarschijnlijk uitstel van executie.

Comment

Dat geeft dan 7,5GB winst op een schijf van ???
                            Waarschijnlijk uitstel van executie.
                            C:40GB D:40GB
                            Uitstel inderdeed
                            Maar tegen die tijd koop ik me dan wel een nieuw "vliegmachien" zeker.
                            Ga eerst nog eens kijken wat zo'n SATA schijf heden ten dage nog kost...Als 't niet te veel is dan koop ik er één.
                            Last edited by dréten; 25 september 2011, 17:28.

Comment

Je kunt bijvoorbeeld simpelweg een tweede (grotere) schijf aankoppelen (via usb of direct met sata/ata) en dan bijvoorbeeld in Windows 7 HDClone installeren (is freeware).

Dan kun je gewoon de opdracht geven van een identieke kopie te maken van je C: schijf naar die andere.

Ik heb dit gedaan met mijn Dell laptop en gewoon een clone gemaakt van de originele 160GB harddisk naar een 500GB die ik via een usb-bakje aangesloten had.
                              Nadien de twee schijven gewoon gewisseld en Windows 7 werd gewoon gestart zonder probleem.

Nadien die 160GB gewoon in dat usb-bakje gestoken en gebruik ik nu nog als externe harde schijf en kopietje van de originele bestanden.

Ik weet niet wat je moet doen als er nog eventuele systeem partities bestaan.

Mvg

Steven
                              1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Working...
                              X