Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan je een notaris in gebreke stellen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan je een notaris in gebreke stellen?

    Op 3 mei contacteren we onze notaris, die reeds enkele maanden van onze plannen op de hoogte was, dat we willen overgaan tot het ondertekenen van aan aankoopovereenkomst voor een stuk bouwgrond. Er wordt ons gevraagd om al de gegevens per mail door te sturen, wat we dan ook doen.

    3 weken later bellen we de notaris op om te horen hoe ver deze daarmee zit omdat we in die tussentijd niets gehoord hebben. Och ja... ze kunnen geen contact krijgen met de verkoper, is de uitleg. Wij bellen de verkoper regelmatig op en deze ons ook, hoezoe die is niet bereikbaar?
    3 dagen later vinden zowel wij als de verkoper een brief in de bus. Deze luidt een beetje als volgt: wij hebben de verkoopsovereenkomst goed ontvangen, om tot akte over te gaan hebben wij volgende papieren nodig. Euh??? Wij vragen toch om eerst een verkoopsovereenkomst bij de notaris te ondertekenen? Nu, ja. De verkoper laat ons weten dat het voor hem geen probleem is om onmiddelijk over te gaan naar een akte.

    2 maand later, het blijft stil... We bellen de notaris op. Ja, ja, we zijn er aan bezig. Het is wachten achter de papieren van de gemeente. Dus ja... we wachten dan maar weer.

    De verkoper begint het wachten stilaan beu te worden en belt ons verschillende keren op. Zelf bellen we ook verschillende keren naar de notaris en steeds krijgen we te horen dat ze er aan bezig zijn en dat het wachten is achter die papieren van de gemeente en dat de ondertekening van de overeenkomst eraan komt. Is het nu toch eerst een overeenkomst? Op de brief staat toch duidelijk overgaan op de akte???

    Het voorbije weekend belde de verkoper ons op. Ik doe mijn prijs naar omhoog of ik verkoop aan iemand anders, hij had ons al enkele keren gecontacteerd dat hij meer kon krijgen. Boos antwoorden wij dat hij dit zomaar niet kan doen en dat alles toch in handen van de notaris is. We krijgen de verkoper een beetje kalmer en deze besluit om nog een week te wachten.

    Deze middag bel ik voor de zoveelste keer de notaris op en krijg ik de secretaris aan de lijn. Het eerste wat ik te horen krijg... Mag ik je een raad geven? Zoek een ander kantoor! Ik vraag meer uitleg en krijg te horen dat de notaris verschillende dingen laat liggen, de secretaris noemt de notaris echt een ramp maar aub, we mogen niets laten merken aan de notaris zelf want dan is hij zijn werk kwijt!
    Wij van: Ja maar deze heeft het wel aanvaard toen wij de vraag stelden en om ons zomaar 16 weken te laten wachten, kan dat zomaar? Zijn antwoord: Een andere notaris zal jullie wel vertellen wat jullie kunnen doen.
    Ik kreeg terloops nog te horen dat wij de notaris onkosten verschuldigd zijn???
    Ik antwoordde nog dat ik dit in gezinsverband en met de verkoper wil bespreken.
    De verkoper wil nog steeds aan ons verkopen maar vraagt 1/4 van de afgesproken prijs meer Daar gaan wij niet mee akkoord aangezien we reeds aan onze maximumprijs zaten. Naar een ander notaris gaan geeft dan ook geen zin.

    Wij zouden normaal, rond deze tijd, reeds in het bezit zijn van een stuk bouwgrond, nu hebben we niets. O, ja... bijna vergeten, we hebben binnenkort wel iets! Een rekening in de bus met de notaris zijn onkosten!
    Last edited by Dabbertjedab; 22 augustus 2011, 21:40.

  • #2
    Re: Kan je een notaris in gebreke stellen?

    Jammer voor jullie maar ik vrees dat als je geen compromis hebt er weinig zal aan te doen zijn.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Kan je een notaris in gebreke stellen?

      Kan misschien helpen?

      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Kan je een notaris in gebreke stellen?

        dat weet ik niet... er is altijd wel een overeenkomst, mondeling dan wel en aangezien de verkopers ook hen gegevens enz binnen gebracht hebben in het notariskantoor (zij werken met dezelfde notaris als ons) is dit toch ook al een bewijs?

        Een notaris kan toch geen kosten rekenen voor iets dat deze niet deed of door zijn nalatigheid niet kan doorgaan?

        Dank je Theokus.
        Last edited by Dabbertjedab; 22 augustus 2011, 22:25.

        Comment


        • #5
          Re: Kan je een notaris in gebreke stellen?

          Bij het opstellen van een akte heeft een notaris meestal twee maand nodig ... soms meer of minder maar het is een goed gemiddelde om naar te verwijzen.

          Een verkoopsovereenkomst kan je onderling al opstellen, dat moet niet veel inhouden.
          Wij ondergetekenden komen overeen het goed xyz te verkopen/kopen voor de prijs van 123 op datum van 12/34/5678.
          Notaris x zal aangesteld worden voor het opstellen van de akte.

          Datum en handtekening er op en basta, meer moet dat niet zijn!

          Zelf meegemaakt dat we grond verkochten, de koper wou dit absoluut hebben maar onze eigen notaris wou hem eerst spreken om hem op de hoogte te brengen van de eventuele nadelen dat een aankoop hem kon bezorgen en blablabla ... natuurlijk had hij de eerste weken geen tijd.
          Die mens en wij waren dat ook direct beu en we hebben zo een overeenkomst opgesteld.
          Zowel verkoper als koper kunnen hun eigen notaris aanduiden, bizar dat deze verkoper daar dan geen gebruik van gemaakt heeft.

          Later heeft onze notaris bij de uiteindelijke akte nog gezegd tegen ons en de koper dat we een risico namen door zelf de verkoopsovereenkomst op te stellen en niet via hem ... beiden hebben we geantwoord dat er geen probleem is want we komen overeen zonder discussie en dat het in elk geval goedkoper was dan bij de notaris.

          En een notaris kan wel degelijk kosten aanrekenen voor het beginnen aan een dossier dat niet afgewerkt wordt. Zelf ook al meegemaakt!
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Kan je een notaris in gebreke stellen?

            Zelf had ik ook zo iets voor met een notaris. Een stuk bouwgrond moest hij (niet openbaar) te koop stellen. Dat heeft mààààànden geduurd en uiteindelijk had hij nog steeds niets gedaan. Terwijl ik hemzelf het kadasterplan had bezorgd (ikzelf vooraf aangevraagd). Hij moest enkel nog bij de Gemeente het stedebouwkundig attest aanvragen en ook het bodemattest van Ovam. Beide attesten worden normaal door deze instellingen afgeleverd binnen een termijn van maximum 15 werkdagen.
            Ik heb talloze keren gebeld naar de notaris en steeds van "we zijn ermee bezig" of "de notaris is er niet". Ik kreeg zelfs eens te horen van een bediende dat ze het dossier zeer goed kende maar dat ze nog aan het wachten waren op het verslag van de elektrische keuring. Het verslag van de elektrische keuring (?) ...voor een stuk bouwgrond !

            Na zes maanden heb ik hem toen voor een ultimatum gesteld. Ofwel binnen de veertien dagen klaar en bouwgrond te koop stellen ofwel opdracht kwijt. Na veertien dagen nog niets gehoord en heb toen contact opgenomen met de Orde der Notarissen en daar werd ik zéér vriendelijk onthaald. Vroegen uiteraard wie de Notaris was en kreeg zelfs advies hoe ik de overeenkomst moest verbreken en vroegen om hun een kopie te sturen van de verdere briefwisseling. Ik heb de notaris dan aangetekend opgezegd - met vermelding kopie naar de Orde van Notarissen - en zie... de dag nadien al een (aangetekend antwoord) van hem met een hele uitleg dat hij het druk had en excuses enz... Hij zou wel zijn reeds gemaakte kosten opsturen.

            Ik heb de Orde van Notarissen terug gecontacteerd en deze zeiden dat als hij "over de schreef zou gaan met zijn factuur" ik maar eens terug moest langskomen met het factuur, dan zouden zij wel even ingrijpen... Maar zover is het gelukkig niet hoeven te komen.

            De nieuwe notariswet bepaalt dat de Provinciale Kamers van notarissen bevoegd zijn om te bemiddelen of tussen te komen bij ernstige problemen. U kan een brief richten aan de syndicus van de Provinciale Kamer:

            Notarishuis Antwerpen, Koningin Elisabethlei 10 te 2018 Antwerpen;
            Notarishuis Brussel, Bergstraat 30-32 te 1000 Brussel;
            Notarishuis Limburg, Guffenslaan 25 te 3500 Hasselt;
            Notarishuis Oost-Vlaanderen, Notarisstraat 1 te 9000 Gent
            Notarishuis Vlaams-Brabant, Bondgenotenlaan 134 te 3000 Leuven
            Notarishuis West-Vlaanderen, Spanjaardstraat 9 te 8000 Brugge.

            Comment


            • #7
              Re: Kan je een notaris in gebreke stellen?

              Dank je MDF! Ik heb ondertussen gezien dat wij op elke vrijdag in het notarishuis terecht kunnen. Even kijken of we vrijdag verlof kunnen krijgen, spreekt gemakkelijker als je een persoon voor je hebt dan op een brief/mail

              Comment


              • #8
                Re: Kan je een notaris in gebreke stellen?

                Als in je communicatie met de notaris al in het begin duidelijke omschrijving van het goed, prijs en tegenpartij zijn opgenomen (en liefst met tegenpartij in cc) heb je al een begin van bewijs dat er daadwerkelijk eenovereenkomst was.

                Ik wil de zaken nog niet negatiever laten zien, maar theoretisch zou de ambtenaar van de registratie bij jouw kunnen aankloppen om de registratierechten en boete wegens laattijdige betaling ervan te claimen als hij oordeelt dat er daadwerkelijk eenkoopovereenkomst was. (kans is wel 0,000001% dat het zover zal komen)
                EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
                www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

                Comment


                • #9
                  Re: Kan je een notaris in gebreke stellen?

                  Zo'n mail heb ik naar de notaris maar niet naar de tegenpartij, zijn bejaarde mensen die niets van een pc of internet afweten.

                  pff... dat zou er nog bij kunnen komen, inderdaad. Laat ons hopen van niet

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan je een notaris in gebreke stellen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cubatobahamas Bekijk bericht
                    Ik wil de zaken nog niet negatiever laten zien, maar theoretisch zou de ambtenaar van de registratie bij jouw kunnen aankloppen om de registratierechten en boete wegens laattijdige betaling ervan te claimen als hij oordeelt dat er daadwerkelijk eenkoopovereenkomst was. (kans is wel 0,000001% dat het zover zal komen)
                    Niet overdrijven hé.
                    Een verkoop van een grond is pas officiëel als dit beschreven werd bij een notaris, de registratierechten betaal je op de registratie dat de notaris voor u doet.
                    Een boete voor laattijdige betaling kan je moeilijk krijgen als ge nog niet weet hoeveel gemoet betalen.
                    Fraudegevallen zijn misschien een andere zaak.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kan je een notaris in gebreke stellen?

                      Niet overdrijven hé.
                      Een verkoop van een grond is pas officiëel als dit beschreven werd bij een notaris, de registratierechten betaal je op de registratie dat de notaris voor u doet.
                      Een boete voor laattijdige betaling kan je moeilijk krijgen als ge nog niet weet hoeveel gemoet betalen.
                      Fraudegevallen zijn misschien een andere zaak.
                      Niets van, het kan wel. Een koop is gesloten als koper en verkoper een prijs overeenkomen en een akkoord sluiten.
                      Het is theoretisch, maar het kan zeker. Ik heb ook ooit een koop gehad die niet is doorgegaan, en de notaris heeft me ook gewaarschuwd hiervoor. De kans is heel klein maar niet onbestaande.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kan je een notaris in gebreke stellen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Niet overdrijven hé.
                        Een verkoop van een grond is pas officiëel als dit beschreven werd bij een notaris, de registratierechten betaal je op de registratie dat de notaris voor u doet.
                        Een boete voor laattijdige betaling kan je moeilijk krijgen als ge nog niet weet hoeveel gemoet betalen.
                        Fraudegevallen zijn misschien een andere zaak.
                        als het ooit tot een rechtzaak komt leest de griffier bij het neerleggen van je vordering de vordering. Gezien je de grond wilt aankopen, al je alles argumenteren om te bewijzen dat er daadwerkelijk een koop heeft plaatsgevonden.

                        Ik heb het risiko gehad toen mijn koper tussen het ondertekenen van de overeenkomst plots zijn staart terugtrok en ook geen verbrekingsvergoeding wilde betalen. Juridisch had de koop plaatsgevonden, kon ik het niet aan een derde verkopen, kon ik het niet verbouwen (gezien de prijs reeds was afgesproken was dit dan puur profijt voor de koper mocht ie uiteindelijk de koop willen hebben gehad).

                        Door naar de rechter te stappen om ontbinding van verkoop of uitvoering van betaling te eissen kon het zijn dat ik de registratierechten van mijn koper moest voorschieten alhoewel ik nog geen eurocent gezien had.
                        EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
                        www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

                        Comment

                        Working...
                        X