Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van VHS naar PC

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Van VHS naar PC

Zijn er hier mensen die al VHS banden (zelf gemaakte of gekochte) hebben overgezet naar hun PC?
    Ik heb hier nog een hoop S-VHS opnames van mijn reizen naar Polen en evenveel gekochte casettes van stoomlokomotieven liggen, en zou die willen digitaliseren.
    Ben natuurlijk al op het web aan het zoeken geweest en op de "Dazle" van Pinnacle gestoten.
    Is dit goed spul, of is er beter?
    PS: heb enkel een

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Re: Van VHS naar PC

Ikzelf heb er geen ervaring mee maar een vroegere vriend wel.
    Als je je video wilt bewerken ook, ben je beter af met een kaart voor in je PC zodat je live de beelden kan zien die je binnenhaalt. Als je het live ziet kan je er makkelijk stukken van tussen halen die je niet meer wilt,anders moet je ze allemaal terug afspelen en kruipt er nog meer tijd in.
    Die kaarten kostten vroeger stukken van mensen maar ik vermoed dat, zoals alles, de prijzen ook wel serieus zullen gezakt zijn.
    Nikon D5100 + 18-105mm VR
    Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

Bedoel je een TV-kaart?
      Die zit in de computer, het is een oude Medion PC met TV-kaart en scart aansluiting.
      De zelf opgenomen video zou ik wel willen bewerken ja, de benodigde software zou bij die Dazle van Pinnacle zitten.

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Inderdaad een tv kaart maar zover ik weet (dat was vroeger toch zo) kon je met de goedkopere kaarten niet live zien wat er binnen komt, enkel met de duurdere. Ik volg die zaken al lang niet meer dus het kan zijn dat alle kaarten die mogelijkheid nu bieden.
        Best even kijken als jou kaart dat kan omdat je dan live elk beeldje dat binnen komt kan bekijken om te bepalen als je stukken wilt verwijderen (je ziet dan in de software bv. 4x5/5x6/enz. beelden (hoog/breed) van wat je aan het binnenhalen bent).
        Kan je kaart dat niet moet je ze opnieuw laden en nog een keer door alle beelden "ploeteren".
        Nikon D5100 + 18-105mm VR
        Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Zijn er hier mensen die al VHS banden (zelf gemaakte of gekochte) hebben overgezet naar hun PC?
          Ik heb hier nog een hoop S-VHS opnames van mijn reizen naar Polen en evenveel gekochte casettes van stoomlokomotieven liggen, en zou die willen digitaliseren.
          Ben natuurlijk al op het web aan het zoeken geweest en op de "Dazle" van Pinnacle gestoten.
          Is dit goed spul, of is er beter?
          PS: heb enkel een

Grtz, RF
          Zal misschien niet veel helpen maar ik dacht aan een video met dvd-schrijver in.
          Kan je de VHS naar DVD schrijven en die importeren via Pinnacle op de pc.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Die heb ik helaas niet Theo.
            Ik zie nu dat de TV-kaart ook beschikt over een S-Video en composiet aansluitingen.
            BTW: 't Is een Medion Titanium 8383 XL die enorm veel kabaal maakt als de cpu belast wordt.
            Heb ook al gezocht welke TV-kaart erin steekt maar vind niks op het web of bij Medion.

Grtz, RF

Comment

Die heb ik helaas niet Theo.
              Ik zie nu dat de TV-kaart ook beschikt over een S-Video en composiet aansluitingen.
              BTW: 't Is een Medion Titanium 8383 XL die enorm veel kabaal maakt als de cpu belast wordt.
              Heb ook al gezocht welke TV-kaart erin steekt maar vind niks op het web of bij Medion.

Grtz, RF

ok.
              Wat heb je nu wel?
              Een video-recorder-speler-toestel?
              De VHS-banden moeten toch ergens ingestoken worden he
              En dan moet de "video" verbonden worden met de pc.
              Probleempje is in welke richting die TV-kaart ed. werkt.
              Output zal wel lukken dus pc > tv-kaart > monitor enz.
              Je kan bijv. TV kijken op de monitor.

Maar werkt dit ook andersom?
              ================================================== ==========
              Ik zie dat die Dazle werkt via usb > is dus "input".
              En dan moet je die Dazle nog verbinden met de video-speler.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Ik gebruik de Zolid High Speed DVD Maker, een hele mond vol voor een klein stukje hardware ter grootte van een usb memory stick. Een jaar of twee geleden kon je die in "den Aldi" voor weinig geld aanschaffen. Onlangs ben ik eindelijk begonnen met wat oude VHS tapes over te zetten en dat gaat erg vlot.
                Je kan de actuele videobeelden volgen in een klein venster dus live beelden geen probleem.
                Ben verder niet op de hoogte van de technische video toestanden, de video codec is MPEG-1/2 Video met een resolutie van 720x480. Hoge kwaliteit mag je niet verwachten maar dat is eerder eigen aan het VHS-systeem.

Nadeel is dat Zolid geen driver heeft voor Windows 7 dus ik moet ook mijn lawaaierige maar trusty 8383 XL met WinXP gebruiken om te converteren.
                Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  ok.
                  Wat heb je nu wel?
                  Een video-recorder-speler-toestel?
                  De VHS-banden moeten toch ergens ingestoken worden he
                  En dan moet de "video" verbonden worden met de pc.
                  Probleempje is in welke richting die TV-kaart ed. werkt.
                  Output zal wel lukken dus pc > tv-kaart > monitor enz.
                  Je kan bijv. TV kijken op de monitor.

Maar werkt dit ook andersom?
                  ================================================== ==========
                  Ik zie dat die Dazle werkt via usb > is dus "input".
                  En dan moet je die Dazle nog verbinden met de video-speler.
                  Ik heb dus een video recorder.
                  Op die PC is een scart, ik dacht dat scart in en uit was maar noppes, alleen uit op die 8383.

Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
                  Ik gebruik de Zolid High Speed DVD Maker, een hele mond vol voor een klein stukje hardware ter grootte van een usb memory stick. Een jaar of twee geleden kon je die in "den Aldi" voor weinig geld aanschaffen. Onlangs ben ik eindelijk begonnen met wat oude VHS tapes over te zetten en dat gaat erg vlot.
                  Je kan de actuele videobeelden volgen in een klein venster dus live beelden geen probleem.
                  Ben verder niet op de hoogte van de technische video toestanden, de video codec is MPEG-1/2 Video met een resolutie van 720x480. Hoge kwaliteit mag je niet verwachten maar dat is eerder eigen aan het VHS-systeem.

Nadeel is dat Zolid geen driver heeft voor Windows 7 dus ik moet ook mijn lawaaierige maar trusty 8383 XL met WinXP gebruiken om te converteren.
                  Voor mij is dit ook totaal nieuw, ik heb me daar nog nooit in verdiept.
                  Dus zullen we op zoek moeten gaan naar zo'n USB bakje zeker aangezien alle aansluitingen op die 8383 enkel out zijn.

Grtz, RF

Comment

Ik heb dus een video recorder.
                    Op die PC is een scart, ik dacht dat scart in en uit was maar noppes, alleen uit op die 8383.

Voor mij is dit ook totaal nieuw, ik heb me daar nog nooit in verdiept.
                    Dus zullen we op zoek moeten gaan naar zo'n USB bakje zeker aangezien alle aansluitingen op die 8383 enkel out zijn.

Grtz, RF
                    Dat in- uit probleem kende ik al
                    Ik heb me ooit ook rot gezocht om mijn Betamax-banden over te zetten.
                    En om de kwaliteit te behouden was me de investering te zwaar.
                    Trouwens de Betamax-recorder is stuk en is nu in een Kringloopwinkel
                    Banden en de rest gaat morgen naar het containerpark.
                    Veel zaken kan ik nu terug vinden via Youtube en in redelijke kwaliteit.
                    Familie-opnames ed. is natuurlijk iets anders maar ja, die heb ik dus niet.
                    ================================================== ====================
                    Bestudeer die Dazle nog eens goed
                    Lijkt me toch interessant en die 99 euro is wat het je waard is of niet
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

En zoals steeds hoe dieper je graaft hoe ingewikkelder het wordt.
                      Nu ben ik op de Terratec Grabster AV 450 MX ML gebotst.
                      Niet goedkoop maar lijkt mij echt betrouwbaar.
                      Voor de Zolid zijn dan weer geen Win7 64-BIT drivers te vinden.

Grtz, RF

Comment

Hoi,

ik heb dit ook al eens geavontuurd en na veel proberen (pruts and pray) ben ik uiteindeljik toch tot een oplossing gekomen.

Mijn videobanden stak ik voor de weergave in een Super VHS speler, waarvan de uitgang analoog naar mijn videocamera ging. Type was een Panasonic mij onbekend, maar het was een digitale, met de digitale tapes, sorry dat ik hier wat vaag word.

De videocamera had een digitale uitgang, die ik kon aansluiten op een Canopuskaart met digitale ingang. Als software gebruikte ik Première 6.0 en het verhaal was rond.

Alles werd opgenomen in zeer goeie kwaliteit, ik meen *.AVI, je moet dan achteraf wel alle beeldmateriaal stuk voor stuk bekijken, om selecties te maken en daar kruipt natuurlijk zeeeeeeeeeeeeeer veel tijd is, je bent gewaarschuwd.

Wil je nog iets meer info, dan moet ik het dit weekeinde bij mij thuis eens in detail bekijken, maar ik vermoed dat je wel begrijpt wat ik bedoel hier.

Succes ermee.
                        BD1766BE

Comment

Ja ik begrijp wat u bedoeld maar ik heb enkel analoge hardware.
                          Mijn camcorder is een Panasonic NV-S7EG, een S-VHSC dus. De opnames die ik maakte waren op S-VHSC cassetjes van allerlei merken.

Grtz, RF

Comment

Als je op je PC een S-VHS ingang plus audioingangen (wit + rood) hebt, moet je de video's van je camcorder kunnen "capturen" op harddisk en verder digitaal monteren.
                            Dat lukt in theorie ook met VHS tapes (als de videorecorder geen S-VHS uitgang heeft - het is mogelijk dat die verwerkt is in een A/V scart uitgang - kan je ook de gele composiet uitgang gebruiken). In de praktijk ga je (erger met VHS) 2 problemen tegenkomen :
                            1° overdreven zichtbaarheid van iedere (zelfs minieme) beeldstoring, en
                            2° verloren gaan van de synchroniteit van beeld en geluid.
                            Ik heb ook al gewerkt met een externe ADC (een DAC-100) doch de resultaten waren nauwelijks beter. Toendertijd heb ik ook veel gelezen op videoforums en daaruit geleerd dat andere ADC's (zowel extern als interne capturekaarten) met dezelfde problemen worstelden.
                            De beste oplossing is voor zover ik weet nog steeds een (stand-alone) DVD-recorder (bv. Panasonic DMR-EH57). 't Nadeel is wel dat monteren niet erg vlot verloopt en beperkt is tot wat knip- & plakwerk. De beeldkwaliteit van de video op DVDR is wel super goed (geen beeldstoringen ... alles lipsynchroon).
                            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
                              De videocamera had een digitale uitgang, die ik kon aansluiten op een Canopuskaart met digitale ingang. Als software gebruikte ik Première 6.0 en het verhaal was rond.
                              Dat is een deftige setup. Ik heb dat ook jaren op die manier gedaan. Eerst met een Pinnacle DC30+ kaart met Adobe Premiere 5.1, later met een ACEDVio kaart van Canopus en Adobe Premiere 6.
                              De camera was puur analoog (aansluiting met A/V RCA pluggen)
                              Nu gaat de digitale video naar de PC via firewire.

Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
                              Alles werd opgenomen in zeer goeie kwaliteit, ik meen *.AVI, je moet dan achteraf wel alle beeldmateriaal stuk voor stuk bekijken, om selecties te maken en daar kruipt natuurlijk zeeeeeeeeeeeeeer veel tijd is, je bent gewaarschuwd.
                              Je mag altijd kiezen: Goed, goedkoop, snel.... choose any two (alle 3 gaat niet).
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

Comment

Working...
                              X