Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische heggenschaar: Stihl of Metabo?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Elektrische heggenschaar: Stihl of Metabo?

Ik zoek een degelijke heggenschaar om mijn 5 jaar oude Bosch (6000 Pro T) bij te staan. De speling aan de messen wordt te groot en is via onderhoud niet meer weg te werken.

De schaar gebruik ik voor beukenhaag (75m lang en 3m hoog), taxus en sneeuwbes massief (blokken van 2 op 3 meter en 90 cm hoog). De keuze voor elektrisch staat vast en liefst geen accu's, in de tuin heb ik hier en daar stopcontacten.

Blijft nog de keuze tussen de Metabo HS 8875 en de Stihl HSE81 met 70cm bladlengte.
    (de pro versie van beide merken). Huidig bladlengte is 60cm en mijn tenen zijn soms nog iets te kort

De huidige Stihl's komen blijkbaar van Viking (groen werd oranje!), daarentegen lijkt Metabo verdacht veel op Freund-Victoria.

Kan iemand me helpen de knoop door te hakken? De kwaliteit van de messen vind ik belangrijk, maar daar vind je natuurlijk niets van terug. Iemand ervaring met deze toestellen of advies voor iets anders?

Alvast bedankt,
    Jerom.

Re: Elektrische heggenschaar: Stihl of Metabo?

Ik raad je de HS 45 van Stihl aan. Indien je dat langere blad wil, kan je voor het 60 cm model gaan. De beste heggenschaar voor niet professioneel gebruik (en dan nog).

Ik begrijp trouwens niet dat je met een electrische schaar werkt als je zo'n lange haag hebt. Ik heb een haag van nog niet half zo lang als de jouwe en doe het met deze. Al ooit eens met een schaar op benzine gewerkt?

Moet je echt eens proberen. Je zal versteld staan

Comment

Tom, bedankt voor je reactie! Een benzine model heb ik ook afgewogen maar uiteindelijk leek in mijn geval elektrisch beter:

Langs beide kanten heb ik buren en als het vrouwke werkt in het weekend, profiteer ik ervan om de hagen te lijf te gaan, dikwijls ook op zondag. De buren vinden dit niet erg maar ik wil nu ook niet overdrijven door een benzine versie te nemen die meer lawaai maakt. Andere punten die me tegenhouden is het hoger gewicht, duurder in aankoop, meer onderhoud en een hogere gebruikskost.

Het HS45 model maakt meer lawaai dan bev een HS81R (ook benzine), ook de vibraties zijn hoger.

Vandaar dacht ik om bij elektrisch te blijven, maar dan wel een krachtig en duurzaam model.

Iemand ervaring met een Metabo of Stihl heggenschaar?
      Last edited by Jerom; 26 juli 2011, 13:51.

Comment

De beslissing is genomen! Het werd een Metabo HS8875 (motor van 660 W, blad van 75 cm, 4,4 kg, 275€). Door het regenweer nog niet echt kunnen testen, maar het ziet er goed uit

Als het hiermee niet lukt, koop ik voor de buren oorbeschermers en voor mezelf een heggenschaar met een moteurke

Comment

Ik denk dat je met beide merken niet verkeerd kon doen. Zelf een Metabo maar niet van het type die jij voorstelde. Succes met je aankoop

Comment

Working...
          X