Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuurstof planten vijver teveel?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zuurstof planten vijver teveel?

Hallo,
    Ik ben mijn vijver aan het voorzien van een meerkamerfilter en pomp van Messner.
    Dit jaar waren er veel eencellige algen. ( dus groene soep )
    Daardoor zijn nogal wat zuurstofplanten afgestorven.
    Zijn er vijverliefhebbers uit West-Vlaanderen die zuurstofplanten op overschot hebben
    in hun vijver?
    Ik dacht aan: waterpest, soorten vederkruid, soorten fonteinkruid, krabbescheer.
    Zo ja, graag een seintje en dank bij voorbaat.
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Re: Zuurstof planten vijver teveel?

ik hev veel hoornblad maar woon in het andere vlaanderen .Tegen algen is een UV lamp een goede oplossing , gebruik ik al jaren . Als je deze ertussen zet zijn na enkele dagen de algen weg.

Comment

Mijn hoornblad doet het nog goed. ( gedoornd ) alsook, raar maar waar,
      mijn glanzend fonteinkruid.
      Een uv lamp zou ik liever niet gebruiken ivm afsterven van zwevende
      micro-organismen. Toch bedankt.
      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Soms zie je aan een poel juist boven het wateroppervlak watervlooien.
        Als je die kunt vangen, en in een gesloten emmer water naar huis kan meenemen, giet je die uit in uw vijver en s'anderedaags zijn de algen verdwenen.
        In Dadizele was er een weidepoel waar er nog te vinden waren.
        Ik zou toch een beetje opletten met oppervlakte planten, die versmachten de andere planten ook hé.
        Hou die plantjes vooral goed in het oog want soms kunnen ze welderig zijn.
        Waterpest is veruit het beste voor een vijver hoor, vooral als er jongen zijn, daarin kunnen ze schuilen voor de "groten".

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Inderdaad, watervlooien zijn algeneters; maar ... vissen zijn watervlooieneters.
          Er bestaan wel speciale filters met een cultuur van watervlooien, die dus in een
          afzonderlijke ruimte voorzien worden van vijverwater.
          Ik denk wel dat mijn mechanische en biologische meerkamerfilter soelaas zal brengen.
          Ik zie wel. Ik heb immers GEEN Koi's , maar een handjevol goudwindes en goudrietvoorns.

Ondertussen, heb ik natuurlijk nog geen waterpest!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Soms zie je aan een poel juist boven het wateroppervlak watervlooien.Grtz, RF
            Net onder het wateroppervlak zal je bedoelen.het zijn nog altijd waterdiertjes ,hé
            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Als je die kunt vangen, en in een gesloten emmer water naar huis kan meenemen, giet je die uit in uw vijver en s'anderedaags zijn de algen verdwenen.Grtz, RF
            Het "enten" van een nieuwe vijver wordt op deze manier gedaan maar het kan ook ongewenste ziektes, bacteriën, beestjes ed meebrengen waar je moeilijk vanaf geraakt.

Dus toch opletten met "vreemd" water.

Om het groene water tegen te gaan zul je een keuze moeten maken.

Ofwel ga je mechanisch filteren zoals een zandfilter, een UV-filter en dergelijke ofwel ga je op natuurlijke wijze filteren( planten) en/of biologisch(koolfilters) etc of een combinatie van alles.

Bij een combinatie zal je goed moeten opletten hoe de volgorde is en op welke manier. Je wil de goede beestjes (bacteriën, watervlooien ed ) niet eruit filteren of verdelgen (UV-lamp) hé.

Als je met water-,zuurstofplanten wil werken moet je een compromis maken.

De planten die het beste de "groene soep" tegengaan zijn ook de planten die het snelst groeien. Ze halen voedingsstoffen uit het water ten nadele van de algen. Deze moeten dus regelmatig "geknipt" worden.

Ik heb twee vijvers, eentje in de grond van +-10000l en eentje op de grond van +- 3000l.

Op de bodem van de vijvers ligt een drainage(koko'sdarm) omgeven door lavasteentjes.

Daarnaast heb ik nog een betonnen bak van 3meter X 1meter die opgedeeld is in drie

apparte bakken van 1mX1m.

Uit de drainagedarm van de "in de grondvijver" wordt het water aangezogen dat door de filters gaat. De terugvoer gaat via de "boven de grond" vijver en werkt via het sifon-principe.

De eerste filterbak is gevuld met stukjes geribbelde pvc-buis waarop zich nitrificiërende bacteriën vastzetten en die ook mechanisch filteren door de doorstroomvertraging.

De tweede bak is gevuld met borstels (+- 0.5m lang en 200mm diameter) die ook weer goede aanhechting bieden voor de bacteriën en ook weer mechanisch filteren.

De derde bak is voor 1/3 gevuld met kleikorrels en de de rest is gedoornd hoornblad.

Deze laatste bak dient ook als opkweekbak voor jong broed. In de paaitijd steek ik aan de uiteinden van een paar borstels een paar stukken isomo en gooi deze in de vijver.

De vissen schieten kuit onder deze borstels en kunnen er niet meer bij om de eitjes op te vreten.Na een week haal ik de borstels uit de vijver en gooi ze in de bak. De natuur doet de rest.

Gedoornd hoornblad, waterdrieblad, watergentiaan, snoekkruid vullen de twee vijvers.

Buiten het gedoornd hoornblad halen deze planten veel voedingsstoffen uit het water met hun wortels.

Ik heb even voor het verlof de twee vijvers eens volledig gekuist na een 10-tal jaar. Een ganse remorque planten heb ik naar het containerpark gedaan, ....spijtig dat je te laat bent....

Een oude badkuip had ik gevuld met "oud water" om het nieuwe water te "enten".

Het zal duren tot volgend voorjaar vooralleer de planten terug hun potentieel hebben en alles terug natuurlijk werkt.
            Groetjes
            ----JO

Comment

Hey juppekes

Die zuurstofplantjes kosten nu toch ook geen fortuin, enkel €'s/stuk

Ik heb er een week of 6 geleden ook gaan kopen.

Het zijn van die klein trosjes vastgebonden met een loodje.

Ik heb deze in het diepste (1.25m) van de vijver gegooid, en nu kunnen ze groeien zoveel ze willen

Het duurt wel eventjes vooraleer ze ten volle hun werk doen, maar de vijver word al een stukje helderder.

Wel even bij vertellen dat ik geen enkel pomp of lamp of filter in mijn vijver zitten heb.

Vorig jaar kon ik toch regelmatig de bodem kunnen zien
              Bootjes

Comment

Working...
              X